• Anonym (Tuva)

Har jag laglig skyldighet att fortsätta betala?

Mitt numera ex fick en dyr present av mig för ett tag sen. Vill inte gå in på vad det gäller med risk för igenkänning, men det landade på runt 50000 och betalas av av mig varje månad. Nu har vi separerat. Har jag laglig skyldighet att fortsätta betala för det? Det står i hans namn, men han har "bevis" på att det var en present.

• Svar på tråden Har jag laglig skyldighet att fortsätta betala?
  • Anonym (Process)
    Anonym (Tuva) skrev 2024-07-02 19:27:23 följande:
    Har jag laglig skyldighet att fortsätta betala?

Mitt numera ex fick en dyr present av mig för ett tag sen. Vill inte gå in på vad det gäller med risk för igenkänning, men det landade på runt 50000 och betalas av av mig varje månad. Nu har vi separerat. Har jag laglig skyldighet att fortsätta betala för det? Det står i hans namn, men han har "bevis" på att det var en present.

Det har varit en jävla massa snack i tråden om att du har en moralisk skyldighet att betala din present till exet och att kortet ju är ett bevis på att det faktiskt var en gåva.

Naturligtvis stämmer detta. Men personligen tycker jag det absolut kan finnas andra aspekter i det hela, utifrån att personen faktiskt är ett ex. 
    Att krediten verkar stå i hans namn säger en del om att personen faktiskt OCKSÅ vet att ingrepp på sig själv, på AVBETALNING faktiskt inte är något som en annan människa ska behöva till fullo efter en separation. För att själv faktiskt står på krediten ÄR en risk 

Vidare. Har alla andra små skulder regleras vid separationen? Var detta verkligen den enda grejen som ni hade som behövde regleras? För visst ska man betala det man sagt, men man ska också skydda sin ekonomi vid en separation. Man ska inte betala MER skulder än att man faktiskt regerar upp "bodelningen". 
  • Anonym (FF)
    Anonym (Crazy) skrev 2024-07-03 08:29:04 följande:

Galet att ge en så dyr present, på avbetalning dessutom?!

Antar att det är en kukförlängning. Vad skulle en man annars önska för ingrepp? Permanenta biceps🤣?

Jag gissar en tatuering.

Sen fattar jag inte varför det är så svårt att skrivs ut i klartext vem som är betalningsskyldig? Det är centralt för hela frågeställningen. 
  • Anonym (Tuva)

Det var inget som var köpt när han fick den, konsultation, tid för ingreppet etc utfördes ju efteråt, så han hade kunnat tacka nej. Han har velat, men tyckt att det varit för dyrt. Månadskostnaden klarar han dock, han såg bara på vad det kostade totalt sett tidigare.

Gåvobrev, kanske... men hur håller det isf i rätten? I deras ögon kan han ju likaväl skrivit ut det själv?

• Anonym (Tuva)

Som sagt, det står i hans namn. Jag har bara betalat fakturan.

• Anonym (J)
    Anonym (Tuva) skrev 2024-07-03 08:50:49 följande:

Som sagt, det står i hans namn. Jag har bara betalat fakturan.

I vilket namn står faktura? Vem köpte vad det nu var? Vem slöt avtalet med säljaren?
  • Anonym (Man41)

Den som är betalningsansvarig enligt avtalet med företaget har betalningsskyldighet gentemot dem.

Om man sedan har ett avtal om en gåva så är den som är gåvogivare skyldig att hålla det. 

Ditt ex kan såklart låta dig slippa betala. Precis som företaget kan låta någon slippa betala. Men vid en eventull rättsprocess följs ingångna avtal.

• Anonym (FF)

TS idé är alltså att för att slippa fortsätta stå för sin gåva, låta exet gå till tingsrätten och låta skattemedel gå till att lösa den här tvisten.

• Anonym (Mia)
    Anonym (FF) skrev 2024-07-03 09:07:59 följande:

TS idé är alltså att för att slippa fortsätta stå för sin gåva, låta exet gå till tingsrätten och låta skattemedel gå till att lösa den här tvisten.

Han kommer inte att gå till rätten. Han inser att han kommer att förlora. Han har skrivit på ett avbetalningskontrakt. Att hon sagt att hon ska betala är inte juridiskt bindande. 

Man får stå för sina egna misstag helt enkelt. 

• Anonym (Man41)

Det är en avtalsfråga så det blir inte Tingsrätten utan Förvaltningsrätten. 

Förloraren kommer få stå för kostnaderna och det kommer inte betalas via skattemedel.

• Anonym (Man41)
    Anonym (Mia) skrev 2024-07-03 09:15:35 följande:

Han kommer inte att gå till rätten. Han inser att han kommer att förlora. Han har skrivit på ett avbetalningskontrakt. Att hon sagt att hon ska betala är inte juridiskt bindande. 

Man får stå för sina egna misstag helt enkelt. 

De flesta tar inte det till en process men om det sker så följs ingångna avtal.
Svar på tråden Har jag laglig skyldighet att fortsätta betala?