Anonym (Tuva) skrev 2024-07-02 19:27:23 följande:
Har jag laglig skyldighet att fortsätta betala?
Mitt numera ex fick en dyr present av mig för ett tag sen. Vill inte gå in på vad det gäller med risk för igenkänning, men det landade på runt 50000 och betalas av av mig varje månad. Nu har vi separerat. Har jag laglig skyldighet att fortsätta betala för det? Det står i hans namn, men han har "bevis" på att det var en present.
Det har varit en jävla massa snack i tråden om att du har en moralisk skyldighet att betala din present till exet och att kortet ju är ett bevis på att det faktiskt var en gåva.
Naturligtvis stämmer detta. Men personligen tycker jag det absolut kan finnas andra aspekter i det hela, utifrån att personen faktiskt är ett ex.
Att krediten verkar stå i hans namn säger en del om att personen faktiskt OCKSÅ vet att ingrepp på sig själv, på AVBETALNING faktiskt inte är något som en annan människa ska behöva till fullo efter en separation. För att själv faktiskt står på krediten ÄR en risk
Vidare. Har alla andra små skulder regleras vid separationen? Var detta verkligen den enda grejen som ni hade som behövde regleras? För visst ska man betala det man sagt, men man ska också skydda sin ekonomi vid en separation. Man ska inte betala MER skulder än att man faktiskt regerar upp "bodelningen".