Sluta göra barnen selektiva i maten.
Förstår att många kommer gå emot mig nu. För det första förstår jag att vissa barn har selektiv matovilja på riktigt. Men tror helt ärligt att endel selektivt ätande beror på föräldrars slöhet. Tycker det är lite intressant att det blivit vanligare att man hör om detta. Det intressanta i det hela verkar vara att selektiva barn ofta tycker om samma saker. Tex köttbullar, korv, chicken nuggets och pannkakor. Hur kan det komma sig?
Min tro är att föräldrar många gånger bidrar till att barn blir selektiva. Vill bara poängtera att jag inte menar alla. Tror det påriktigt finns barn som är selektiva och att det är ett problem för dom. Men om detta är så stort problem i dagens samhälle borde man ha hört talas om detta tidigare.
Hur kan det komma sig att många barn med selektivt ätande just gillar maträtter som r enkla att göra? Kan det inte ha lite att göra med att många föräldrar idag inte lagar maten från grunden, att det ska vara enkelt och man orkar inte göra det som behövs för att få barnens intresse för att utforska mer mat.
Jag har ADHD och autism men fick lära mig från början att det serveras bara en maträtt (hemlagat från grunden) Jag lärde mig att äta allt. För att gå hungrig var inget alternativ. Jag mådde inte dåligt av detta heller. Jag visste helt enkelt att antingen äter jag det som serveras eller så får jag vara hungrig tills nästa mål står på bordet.
Har barn idag och den minsta äter bokstavligt talat allt man serverar. Inga problem alls. Den andra hon har vart kräsen från start. hon är 5 år nu och vi jobbar fortfarande på att utforska mer mat, speciellt grönsaker som hon har svårt för. Vi pratar mycket om vad som är nyttigt näringsmässigt för ett växande barn, vad kroppen inte behöver. Vi lagar maten från grunden, vi arbetar med att hon ska känna sig stolt över den mat hon är med och tillagar, vi river mycket av det hon inte gillar så mycket och vi är alltid ärlig om vad maten innehåller så det aldrig behöver bli en jobbig överraskning. Det kan ta lång tid att få ett kräset barn att våga testa mer. Vill inte att middagen ska bli något obehagligt för henne. Utan det är vi vuxna som måste anstränga oss för att barnen ska våga utforska mer.
Det som är skillnad mellan min äldsta och yngsta är att den äldsta fick barnmatsburkar, klämmisar, barngröt, välling och jag serverade inte grönsaker eftersom hon ratade det. Gav upp för fort. Min yngsta får inga klämmisar, barnmatsburkar, barngröt och knappt välling. Hon får samma mat som resten av familjen från start. Men i bitar som passat för hennes ålder. Hon får gröt gjord på fiberhavregryn blandat med olika frukter och bär. Istället för klämmisar får hon frukt eller något annat.
Förutom att hon inte är kräsen alls så fungerar hennes mage superbra, min äldsta har haft problem med förstoppning mycket.
Jag är förälder och måste göra allt jag kan för att lära mina barn att äta bra mat. Det är kämpigt ibland. Det är jag som får anstränga mig för att få barnen nyfiken och våga testa det är inte barnen som ska tycka det blir obehagligt.
Något man måste göra för att barnen ska lära sig äta många maträtter är att ha stor variation på menyn. Ju tidigare man börjar med detta ju enklare blir det. Aldrig servera flera alternativ vid måltiden. Min åsikt är att man också gör sig en rejäl otjänst då. Vi förlorar viktigt tid med familjen om vi ska laga flera maträtter varje måltid.