Sluta göra barnen selektiva i maten.
Anledningen till att de flesta barn med ARFID äter ungefär samma saker och många gånger enkel mat som pannkakor, nuggets och köttbullar, är ju för att det är enkel smak på dem. Det syns också tydligt vad det är.
En del säger att barn med ARFID skulle äta bara de blev tillräckligt hungriga. För det första så finns det barn som inte äter och som måste få sond eller knapp på magen. Dessa barn skulle faktiskt dö om ingen åtgärd gjordes. Anledningen till att de inte svälter sig till döds är att sjukvården går in innan det händer.
Andra anledningen till att barn inte dör eller får knapp eller sond är för att förtvivlade föräldrar ÄNTLIGEN hittar något som deras barn äter, och då väljer att servera det.
Jag har ett barn med ARFID. Mitt barn hade förmodligen behövt sond eller knapp om jag inte gjort allt jag kunnat för att få mitt barn att äta. Nu har mitt barn en väldigt smal meny, men äter! Smal som en sticka men frisk och pigg. Och lyckas då och då lägga till någon mat på sin meny!
Mitt barn kräks upp allt med fel smak eller konsistens. Mitt barn har haft svårt med tandborstning och tandläkare. Folk tror att mitt barn bara äter sådant som är sådär extra gott. Men ärligt talat så är inget av det mitt barn har på sin meny särskilt gott för andra.
Eller tycker folk verkligen att pannkakor, falukorv och pasta utan minsta krydda är det godaste de bara vet så att de gärna själva skulle äta sådär 5 rätter i resten av sina liv? Utan kryddor? Ingen sylt på pannkakan? En enda sorts choklad för de andra smakar fel?