Inlägg från: Anonym (Mal och mal) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mal och mal)

Sluta göra barnen selektiva i maten.

Anonym (Y) skrev 2023-09-22 22:08:16 följande:
    Varför stanna där; baka brödet, odla grönsakerna, föd upp en gris och slakta tillsammans med barnen. det gör jag varje fredag när vi ska ha tacos.
    Du glömde att mala mjölet själv så att man kan baka bröd!
    Skämt och sido en del har för mycket fritid.
  • Anonym (Mal och mal)
    Limajo skrev 2023-09-23 13:32:34 följande:

Ibland undrar jag om vi inte har för stora krav på att barn ska vilja testa allt. Det brukar raljeras om att barn förr i tiden minsann inte var kräsna men maten för några generationer sedan var också mycket mer enformig. Idag är man en dålig förälder om ens tvååring inte gillar alltifrån pannkakor via tacos och sushi till thailändsk röd curry. Man är tråkig och enformig om man äter rätter som återkommer mer än en gång i månaden. 

Att vara skeptiskt till nya smaker och konsistenser har varit en överlevnadsfaktor för människans evolution. Variationen vi äter med idag är ett väldigt nytt påfund. Kanske är det de selektiva barnen som har rätt instinkter?

Det har ju även kommit en massa nya rätter och ingredienser de senaste 20 åren. När jag växte upp på 90 talet så hade majoriteten av alla hushåll samma  varor då utbudet inte var så jätte stort om man jämför med i dag. Många lagde även maten på samma sätt med ingredienserna som fanns då. I dag kan en helt vanlig köttfärs variera väldigt i olika familjer.

Kryddor är en sak som många kan ha svårt för. Jag gillar inte en del kryddor och har svårt med en del rätter som har just de kryddorna.
  • Anonym (Mal och mal)
    Anonym (,m-lmjö) skrev 2023-09-23 16:51:04 följande:
    TS kanske bor och arbetar på en bondgård? Eller har distansarbete, eller är ekonomiskt oberoende och väljer att lägga sin tid på detta. 
    TS är mer än välkommen och måla om mitt hus.
  • Anonym (Mal och mal)
    Limajo skrev 2023-09-23 17:42:33 följande:

Jag har inga invändningar mot innehållet i dina inlägg men de är problematiska, precis som ts inlägg. För alla de som kämpar med barn som inte äter men som då och då faller till föga och ger barnet det som går enkelt, inte orkar laga alternativ varje dag och erbjuda för att få nej för tusende gången, är det så tröttsamt att få dessa goda exempel upptryckta i ansiktet. Om du bara ansträngde dig liiiiite mer, hade liiiiite mer tålamod och ork, då skulle du göra ditt barn frisk. 

Och hur vet du att barnet i fråga var curlad och inte hade en ätstörning. Funktionshinder är inte konstanta, smak är inte konstant, rädslor är inte konstant. Barn som växer upp och utvecklas kan överkomma hinder utan att det är någon annans förtjänst. Min son har vägrat äta potatis i hela sitt liv men kom i somras på att båda kokt färskpotatis och potatisklyftor i ugn är riktigt gott. Jag tar inte på mig äran för detta, utan det är han som utvecklats.

Summan av det jag vill säga är att de som skiter i att försöka ge sina barn varierad och näringsrik mat skiter också i era pekpinnar. Och vi andra som kämpar tycker bara att det är drygt.

Det finns även många barn som har en fobi för olika mat. Det finns många dokumentärer om just detta från BLA england. I en av dem var det en tjej som bara åt en del saker. Hon ville testa olika saker men det gick inte. Hin var ledsen när hennes kompisar åt pizza. Hon ville så gärna äta det som hennes kompisar åt men huvudet och tankarna sade stopp.

Tyckte så synd om tjejen i den dokumentären.
  • Anonym (Mal och mal)
    Limajo skrev 2023-09-23 18:42:46 följande:
    Jo. Det är ju inte så att barnen trilskas för skojs skull. Min son har gråtit flera gånger för han ser hur vi i övriga familjen verkligen njuter av mat och det inte funkar för honom. 
    Det måste vara hemskt som förälder att se sitt barn vilja äta något men som inte kan.

Har ni testat KBT när det gäller maten?
    Kram
Svar på tråden Sluta göra barnen selektiva i maten.