• Anonym (Fundersam)

Sluta göra barnen selektiva i maten.

Förstår att många kommer gå emot mig nu. För det första förstår jag att vissa barn har selektiv matovilja på riktigt. Men tror helt ärligt att endel selektivt ätande beror på föräldrars slöhet. Tycker det är lite intressant att det blivit vanligare att man hör om detta. Det intressanta i det hela verkar vara att selektiva barn ofta tycker om samma saker. Tex köttbullar, korv, chicken nuggets och pannkakor. Hur kan det komma sig? 

Min tro är att föräldrar många gånger bidrar till att barn blir selektiva. Vill bara poängtera att jag inte menar alla. Tror det påriktigt finns barn som är selektiva och att det är ett problem för dom. Men om detta är så stort problem i dagens samhälle borde man ha hört talas om detta tidigare. 

Hur kan det komma sig att många barn med selektivt ätande just gillar maträtter som r enkla att göra? Kan det inte ha lite att göra med att många föräldrar idag inte lagar maten från grunden, att det ska vara enkelt och man orkar inte göra det som behövs för att få barnens intresse för att utforska mer mat. 

Jag har ADHD och autism men fick lära mig från början att det serveras bara en maträtt (hemlagat från grunden) Jag lärde mig att äta allt. För att gå hungrig var inget alternativ. Jag mådde inte dåligt av detta heller. Jag visste helt enkelt att antingen äter jag det som serveras eller så får jag vara hungrig tills nästa mål står på bordet. 

Har barn idag och den minsta äter bokstavligt talat allt man serverar. Inga problem alls. Den andra hon har vart kräsen från start. hon är 5 år nu och vi jobbar fortfarande på att utforska mer mat, speciellt grönsaker som hon har svårt för. Vi pratar mycket om vad som är nyttigt näringsmässigt för ett växande barn, vad kroppen inte behöver. Vi lagar maten från grunden, vi arbetar med att hon ska känna sig stolt över den mat hon är med och tillagar, vi river mycket av det hon inte gillar så mycket och vi är alltid ärlig om vad maten innehåller så det aldrig behöver bli en jobbig överraskning. Det kan ta lång tid att få ett kräset barn att våga testa mer. Vill inte att middagen ska bli något obehagligt för henne. Utan det är vi vuxna som måste anstränga oss för att barnen ska våga utforska mer. 

Det som är skillnad mellan min äldsta och yngsta är att den äldsta fick barnmatsburkar, klämmisar, barngröt, välling och jag serverade inte grönsaker eftersom hon ratade det. Gav upp för fort. Min yngsta får inga klämmisar, barnmatsburkar, barngröt och knappt välling. Hon får samma mat som resten av familjen från start. Men i bitar som passat för hennes ålder. Hon får gröt gjord på fiberhavregryn blandat med olika frukter och bär. Istället för klämmisar får hon frukt eller något annat. 

Förutom att hon inte är kräsen alls så fungerar hennes mage superbra, min äldsta har haft problem med förstoppning mycket. 

Jag är förälder och måste göra allt jag kan för att lära mina barn att äta bra mat. Det är kämpigt ibland. Det är jag som får anstränga mig för att få barnen nyfiken och våga testa det är inte barnen som ska tycka det blir obehagligt. 

Något man måste göra för att barnen ska lära sig äta många maträtter är att ha stor variation på menyn. Ju tidigare man börjar med detta ju enklare blir det. Aldrig servera flera alternativ vid måltiden. Min åsikt är att man också gör sig en rejäl otjänst då. Vi förlorar viktigt tid med familjen om vi ska laga flera maträtter varje måltid. 

• Svar på tråden Sluta göra barnen selektiva i maten.
  • Anonym (x)

Min åsikt är att du har ju ingen aning om vad ARFID är och kommer med den ena myten efter den andra. Tråkigt. Väldigt tråkigt. Kanske var det meningen, kanske inte. Kommer bli en väldigt ledsam diskussion med dina gelikar där ingen tar in något som vanligt i trådar om ARFID. Ska man diskutera något så läser man väl på åtminstone lite? Nej tydligen.

• Jemp

Du låter... Dömande och inte särskilt erfaren. 

Så att gå hungrig för dig var inget alternativ, okej. För många andra barn är det ett val de hellre gör (vilket såklart blir problematiskt i längden). 

• Anonym (Wilma)

Nog bidrar familjens matkultur till hur barnen äter, men kanske mindre än du tror. Jag har tre barn som har vuxit upp med precis samma mat och inställning till mat. De har tre olika inställningar till mat: en är ganska normal, gillar det mesta men inte allt, och kan behöva lite tillvänjning och att maten ser ut som den brukar, en är äventyrlig med maten och älskar att prova nya exotiska rätter och en är selektiv och äter ett mycket begränsat antal (beiga) rätter.

De fick alla hemlagad mat från första introduktionen av fast föda. De har fått kladda och utforska mat och själva fått bestämma vad av det vi serverar som de vill eller inte vill äta. Ingen har någonsin behövt gå hungrig, men vi håller på måltider och begränsar godsaker och snask.

• Anonym (Fundersam)

Jag förstår att det finns på riktigt vilket jag också skrivit. Dessa barn ska man såklart göra det man behöver göra för att dom ska äta. Men det jag menar är att om man från start serverar bara köttbullar, nuggets, pannkakor till barn som inte fått den diagnosen så är det inte konstigt om även dom blir selektiva fast dom inte skulle behöva vara det. 

Jag vet vad AFRID är och dom barnen som påriktigt har det måste få i sig närig också så då kan man ibland inte ha något annat val än att ge dom det dom faktiskt tycker om. 

Men jag vet också föräldrar som av lathet ger barn utan diagnos ensidig enkel kost. Då gör vi dom ingen tjänst. Så läs om och förstå att jag menar att det finns barn med selektiv matovilja och det finns även barn som blir selektiva för att man inte serverar dom en allsidig kost. Men bra att du kommenterar så jag kan förtydliga mig. Min poäng är att de barn utan en diagnos bör serveras hemlagad, allsidig och varierande kost och inte bara snabba onyttiga alternativ. 

• Anonym (Öh)

Varken klämisar, barnmarsburkar och gröt mm spelar någon roll i detta. Det har båda mina barn ätit och en ena provat allt med nyfikenhet medan den andra mår bättre med bekanta rätter, dock inte sådan mat som du beskriver som lätt då det sällan står på menyn hos oss.

barn är olika och påverkas givetvis också olika av omgivning. det finns inget facit mer än att försöka få dom att bli nyfikna och inte tjata allt för mycket, växer dom upp med föräldrar som har en varierad kost så kommer dom med stor sannolikhet för eller senare ta efter (även om det tar 20år). 

• Anonym (Ebis)

Anledningen till att de flesta barn med ARFID äter ungefär samma saker och många gånger enkel mat som pannkakor, nuggets och köttbullar, är ju för att det är enkel smak på dem. Det syns också tydligt vad det är.

En del säger att barn med ARFID skulle äta bara de blev tillräckligt hungriga. För det första så finns det barn som inte äter och som måste få sond eller knapp på magen. Dessa barn skulle faktiskt dö om ingen åtgärd gjordes. Anledningen till att de inte svälter sig till döds är att sjukvården går in innan det händer.
    Andra anledningen till att barn inte dör eller får knapp eller sond är för att förtvivlade föräldrar ÄNTLIGEN hittar något som deras barn äter, och då väljer att servera det.

Jag har ett barn med ARFID. Mitt barn hade förmodligen behövt sond eller knapp om jag inte gjort allt jag kunnat för att få mitt barn att äta. Nu har mitt barn en väldigt smal meny, men äter! Smal som en sticka men frisk och pigg. Och lyckas då och då lägga till någon mat på sin meny!

Mitt barn kräks upp allt med fel smak eller konsistens. Mitt barn har haft svårt med tandborstning och tandläkare. Folk tror att mitt barn bara äter sådant som är sådär extra gott. Men ärligt talat så är inget av det mitt barn har på sin meny särskilt gott för andra.
    Eller tycker folk verkligen att pannkakor, falukorv och pasta utan minsta krydda är det godaste de bara vet så att de gärna själva skulle äta sådär 5 rätter i resten av sina liv? Utan kryddor? Ingen sylt på pannkakan? En enda sorts choklad för de andra smakar fel?

• Anonym (Håller med)

Jag håller med till 100% Som det låter här på FL är många barn gravt underviktiga och skulle bokstavligt talat ha dött om de var födda för 100 år sen. Det är konstigt att barn inte frivilligt svälter ihjäl i andra delar av världen där det finns ont om mat. 

• Anonym (Håller med)
    Anonym (Ebis) skrev 2023-09-13 23:24:40 följande:

Anledningen till att de flesta barn med ARFID äter ungefär samma saker och många gånger enkel mat som pannkakor, nuggets och köttbullar, är ju för att det är enkel smak på dem. Det syns också tydligt vad det är.

En del säger att barn med ARFID skulle äta bara de blev tillräckligt hungriga. För det första så finns det barn som inte äter och som måste få sond eller knapp på magen. Dessa barn skulle faktiskt dö om ingen åtgärd gjordes. Anledningen till att de inte svälter sig till döds är att sjukvården går in innan det händer.
    Andra anledningen till att barn inte dör eller får knapp eller sond är för att förtvivlade föräldrar ÄNTLIGEN hittar något som deras barn äter, och då väljer att servera det.

Jag har ett barn med ARFID. Mitt barn hade förmodligen behövt sond eller knapp om jag inte gjort allt jag kunnat för att få mitt barn att äta. Nu har mitt barn en väldigt smal meny, men äter! Smal som en sticka men frisk och pigg. Och lyckas då och då lägga till någon mat på sin meny!

Mitt barn kräks upp allt med fel smak eller konsistens. Mitt barn har haft svårt med tandborstning och tandläkare. Folk tror att mitt barn bara äter sådant som är sådär extra gott. Men ärligt talat så är inget av det mitt barn har på sin meny särskilt gott för andra.
    Eller tycker folk verkligen att pannkakor, falukorv och pasta utan minsta krydda är det godaste de bara vet så att de gärna själva skulle äta sådär 5 rätter i resten av sina liv? Utan kryddor? Ingen sylt på pannkakan? En enda sorts choklad för de andra smakar fel?

Då borde de älska frukt och grönsaker också. Hur många barn sondmatas för att de har NPF? Och varför är inte ARFID ett stort problem på ställen där det finns ont om mat? Man hör aldrig att barn i krigsdrabbade och fattiga områden frivilligt svälter sig själva. När man läser historia i skolan hör man heller inget som dessa barn som dog som flugor för att de vägrade äta. 
  • Anonym (Hmm)

Delvis kan du nog ha en poäng. Mitt barn åt allt till för ett år sedan, sen funkade inte fisk, potatis, många grönsaker, köttfärssås, såser överlag.
    sen för några månader sedan så började hen äta fler saker igen. Jag tror det kan vara lätt när barnen inte äter vissa saker att man som förälder fastnar lite i det. Mitt barn har alltid vågat smaka saker så då blev det ju lätt att märka när det plötsligt gick bra med potatis igen. Men om man som förälder *vet* att det inte är nån mening att erbjuda nya smaker så slutar man kanske göra det. Och då fastnar man i köttbulleträsket längre än man kanske hade behövt. 

Jag lurade min bror att kycklingen var nåt annat som han tyckte var gott, då gick det bra. Mina föräldrar hade då kört på samma rätter rätt länge, kapitulerat lite för att han inte åt annat. 

Sen ska man som du och fler skriver inte blanda ihop det med selektiva ätstörningar eller dyl.

• FuckGoggleAskMe

Ja du, sådana teorier kunde jag nog också haft innan jag själv fick barn. 

Min son åt INTE pannkakor, köttbullar, spaghetti och köttfärssås, pizza, korv, chicken nuggets, steak, fläskkotletter, de flesta grönsaker och frukter när han var liten. 

Han åt däremot gärna ris, potatis, fisk med starka kryddor, fiskpinnar osv, räkor med vitlök, äpplen, ärtor, gröna bönor, gurka. 

De flesta barn äter det mesta utan problem. Några äter otroligt selektivt och några äter som min son, bara några saker. Har svårt att tro att föräldrars lathet påverkar detta. 

Nu är min son en stor kille och äter massor av typ allt, men attans vilket jobb det var innan vi kom så långt. Och nej, hade honom aldrig diagnostiserade för detta, där vi bor tar man ändå med sig lunchlådor själv till skolan, så fanns ingen anledning till att utreda detta. 

Svar på tråden Sluta göra barnen selektiva i maten.