• Anonym (Fundersam)

Sluta göra barnen selektiva i maten.

Förstår att många kommer gå emot mig nu. För det första förstår jag att vissa barn har selektiv matovilja på riktigt. Men tror helt ärligt att endel selektivt ätande beror på föräldrars slöhet. Tycker det är lite intressant att det blivit vanligare att man hör om detta. Det intressanta i det hela verkar vara att selektiva barn ofta tycker om samma saker. Tex köttbullar, korv, chicken nuggets och pannkakor. Hur kan det komma sig? 

Min tro är att föräldrar många gånger bidrar till att barn blir selektiva. Vill bara poängtera att jag inte menar alla. Tror det påriktigt finns barn som är selektiva och att det är ett problem för dom. Men om detta är så stort problem i dagens samhälle borde man ha hört talas om detta tidigare. 

Hur kan det komma sig att många barn med selektivt ätande just gillar maträtter som r enkla att göra? Kan det inte ha lite att göra med att många föräldrar idag inte lagar maten från grunden, att det ska vara enkelt och man orkar inte göra det som behövs för att få barnens intresse för att utforska mer mat. 

Jag har ADHD och autism men fick lära mig från början att det serveras bara en maträtt (hemlagat från grunden) Jag lärde mig att äta allt. För att gå hungrig var inget alternativ. Jag mådde inte dåligt av detta heller. Jag visste helt enkelt att antingen äter jag det som serveras eller så får jag vara hungrig tills nästa mål står på bordet. 

Har barn idag och den minsta äter bokstavligt talat allt man serverar. Inga problem alls. Den andra hon har vart kräsen från start. hon är 5 år nu och vi jobbar fortfarande på att utforska mer mat, speciellt grönsaker som hon har svårt för. Vi pratar mycket om vad som är nyttigt näringsmässigt för ett växande barn, vad kroppen inte behöver. Vi lagar maten från grunden, vi arbetar med att hon ska känna sig stolt över den mat hon är med och tillagar, vi river mycket av det hon inte gillar så mycket och vi är alltid ärlig om vad maten innehåller så det aldrig behöver bli en jobbig överraskning. Det kan ta lång tid att få ett kräset barn att våga testa mer. Vill inte att middagen ska bli något obehagligt för henne. Utan det är vi vuxna som måste anstränga oss för att barnen ska våga utforska mer. 

Det som är skillnad mellan min äldsta och yngsta är att den äldsta fick barnmatsburkar, klämmisar, barngröt, välling och jag serverade inte grönsaker eftersom hon ratade det. Gav upp för fort. Min yngsta får inga klämmisar, barnmatsburkar, barngröt och knappt välling. Hon får samma mat som resten av familjen från start. Men i bitar som passat för hennes ålder. Hon får gröt gjord på fiberhavregryn blandat med olika frukter och bär. Istället för klämmisar får hon frukt eller något annat. 

Förutom att hon inte är kräsen alls så fungerar hennes mage superbra, min äldsta har haft problem med förstoppning mycket. 

Jag är förälder och måste göra allt jag kan för att lära mina barn att äta bra mat. Det är kämpigt ibland. Det är jag som får anstränga mig för att få barnen nyfiken och våga testa det är inte barnen som ska tycka det blir obehagligt. 

Något man måste göra för att barnen ska lära sig äta många maträtter är att ha stor variation på menyn. Ju tidigare man börjar med detta ju enklare blir det. Aldrig servera flera alternativ vid måltiden. Min åsikt är att man också gör sig en rejäl otjänst då. Vi förlorar viktigt tid med familjen om vi ska laga flera maträtter varje måltid. 

• Svar på tråden Sluta göra barnen selektiva i maten.
  • Anonym (x)

Det är inte enbart barn som skulle fått ARFID som diagnos som behöver tid snarare än att någon plockar bort deras säkra maträtter. Dessa superbortskämda mat som direkt kan äta allt när de tvingas har jag aldrig mött i verkligheten, förhållandevis få där föräldrarna inte aktivt försöker utöka deras meny. Att erbjuda nya smaker är en del av föräldraskapet. Konstigt att alltid dömande trådstartare känner mängder av föräldrar som inte gör ett jotaDöd

• Anonym (C)
    Anonym (snus) skrev 2023-09-16 08:56:24 följande:

Personligen tycker jag att det är roande att vi har ett så starkt beroende av livsmedelsindustrin att det finns en stor grupp människor som tror att de lagar mat från grunden när de plussar halvfabrikat. Det säger ganska mycket om hur bortskämda vi blivit.

Jag lagar i stort sett inget från grunden. Har aldrig hemgjorda mejerier hemma. Mal sällan mitt eget mjöl. Använder konserver, olja, torkade och frysta produkter. Socker, kryddor och dylikt finns också i mitt skafferi.

Vi odlar egna grönsaker och det händer att jag lagar till något av dem, men ofta slinker det med olivolja eller så, så det blir ju inte lagat från grunden ändå.

Ser upp till alla som orkar ha självhushåll utan halvfabrikat! Men jag personligen skulle inte klara mig utan kaffe!  

Fast det är skillnad på processad mat såsom vetemjöl olja mm och halvfabrikat - delvis tillagad mat, och helfabrikat - tillagad mat färdig att värmas/ätas direkt. Det ena inte nödvändigtvis sämre än det andra. Att kalla det bortskämt blir också lite fel eftersom de flesta inte ens skulle ha möjligheten att leva på mat helt från egen produktion. I dagens samhälle skulle det kosta mer än det smakar, både i rena pengar och i tid. 

Sen har väl variationen på mat aldrig varit så stor som nu, ser man till förr så åt nog de flesta ganska ensidigt om man jämför med idag. Det är viktigare med näringsinnehåll än variationen på maträtter. 

Har själv ett barn som har svårt med maten, handlar delvis om att han är kräsen, men även om att mat är ointressant och matsituationen. Har kämpat med hans vikt sedan han var bebis, och de perioder han stannar av eller sjunker i vikten så ja då är det viktigare att han får i sig något snarare än vad han får i sig. 
  • mammatill6

Du vet inte mycket om selektiv ätovilja. Bara för att en sak funkat för dig så funkar det inte för många.
    Man gör inte sitt barn selektivt. Man stöttar sitt barn i diagnosen för att få förbättring.

• Anonym (Fundersam)
    mammatill6 skrev 2023-09-16 13:10:03 följande:

Du vet inte mycket om selektiv ätovilja. Bara för att en sak funkat för dig så funkar det inte för många.
    Man gör inte sitt barn selektivt. Man stöttar sitt barn i diagnosen för att få förbättring.

Som jag skrev lite högre upp. Jag utryckte mig klumpigt. Jag menar att det finns barn med selektiv matovilja men samtidigt finns det föräldrar som av slöhet bara serverar enkel och ett fåtal rätter som inte gynnar barnen i utforskandet av mat. 

Jag borde istället ha skrivit: Ni som inte har barn som är selektiva, gör inte era barn kräsna. 

Jo jag vet en hel del om selektiv matovilja. Vet också att det behövs att när man ska introducera ny mat så kan det behövas många gånger innan barnet faktiskt gillar det. 

Det jag är emot som sagt är att man av slöhet serverar ensidig kost, helfabrikat/halvfabrikat utan grönsaker/minimalt med grönsaker. Det finns dom föräldrar också, jag har själv sett det. Det är inte konstigt att barn blir selektiva eller kräsna om man bara har några få rätter som är halvfbrikat/helfabrikat som man varierar mellan. Gör våra barn en tjänst och servera hemlagad, varierad mat med mycket grönt. Variera mellan många maträtter. Om ändå barnet då inte äter fast man gör allt så är det klart att man måste göra det som behövs för att barnet ska äta så som att servera det barnet faktiskt äter. Ett kräset barn svälter inte den kommer tillslut äta.det som serveras. ett barn med selektiv matovilja kan faktiskt svälta sig själv. AFRID/selektiv matovilja kommer också med andra diagnoser många gånger tex autism , IF mm.... Dessa barn förstår ofta inte konsekvenserna av att svälta sig själv. 

Det jag tycker är intressant är att jag inte hört om att selektiv matovilja eller att vara väldigt kräsen finns i fattiga länder eller för 30 år sedan. Hur kan det komma sig? Kan det inte vara så enkelt att väldigt många barn blir kräsna för att vi har möjlighet att göra dom kräsna? 
  • Anonym (Jaha)
    Anonym (Fundersam) skrev 2023-09-17 12:55:41 följande:
    Som jag skrev lite högre upp. Jag utryckte mig klumpigt. Jag menar att det finns barn med selektiv matovilja men samtidigt finns det föräldrar som av slöhet bara serverar enkel och ett fåtal rätter som inte gynnar barnen i utforskandet av mat. 

Jag borde istället ha skrivit: Ni som inte har barn som är selektiva, gör inte era barn kräsna. 

Jo jag vet en hel del om selektiv matovilja. Vet också att det behövs att när man ska introducera ny mat så kan det behövas många gånger innan barnet faktiskt gillar det. 

Det jag är emot som sagt är att man av slöhet serverar ensidig kost, helfabrikat/halvfabrikat utan grönsaker/minimalt med grönsaker. Det finns dom föräldrar också, jag har själv sett det. Det är inte konstigt att barn blir selektiva eller kräsna om man bara har några få rätter som är halvfbrikat/helfabrikat som man varierar mellan. Gör våra barn en tjänst och servera hemlagad, varierad mat med mycket grönt. Variera mellan många maträtter. Om ändå barnet då inte äter fast man gör allt så är det klart att man måste göra det som behövs för att barnet ska äta så som att servera det barnet faktiskt äter. Ett kräset barn svälter inte den kommer tillslut äta.det som serveras. ett barn med selektiv matovilja kan faktiskt svälta sig själv. AFRID/selektiv matovilja kommer också med andra diagnoser många gånger tex autism , IF mm.... Dessa barn förstår ofta inte konsekvenserna av att svälta sig själv. 

Det jag tycker är intressant är att jag inte hört om att selektiv matovilja eller att vara väldigt kräsen finns i fattiga länder eller för 30 år sedan. Hur kan det komma sig? Kan det inte vara så enkelt att väldigt många barn blir kräsna för att vi har möjlighet att göra dom kräsna? 
    Återigen, du utesluter ökad kunskap?
  • Anonym (Ebis)

Ingen kräsenhet för 30 år sedan, ts? Jag är strax över 40 år. För 30 år sedan var jag 10 år.
    Nog fanns det massa kräsna barn! Varenda unge i skolan växte upp på vitt bröd, oboy och vägrade äta fisk.

• Anonym (Karin)
    Anonym (Ebis) skrev 2023-09-17 14:06:12 följande:

Ingen kräsenhet för 30 år sedan, ts? Jag är strax över 40 år. För 30 år sedan var jag 10 år.
    Nog fanns det massa kräsna barn! Varenda unge i skolan växte upp på vitt bröd, oboy och vägrade äta fisk.

Ja precis. Och ts, jag gav ju ovan exempel på problem med detta för 70 år sedan (när min mamma var barn).

Vi serverar varierad kost men det innebär inte att barnen äter det. Pratade nyligen med en kollega som också kämpar med barnens mat. Jag har sällan stött på någon som bara serverar halvfabrikat då de flesta vuxna inte nöjer sig med det. 
  • Anonym (N)
    Anonym (Håller med) skrev 2023-09-14 14:41:07 följande:
    Barn med selektiv ätstörning brukar inte äta gröt, det brukar vara pannkakor, chocken Nuggets mm som gäller. 
    Inte nödvändigtvis och absolut inte alla.
  • Anonym (N)
    Anonym (Kärring mot strömmen) skrev 2023-09-14 16:46:50 följande:

Ja det är ju väldigt märkligt att barn i fattiga länder eller även diagnosbarn i Sverige förr i tiden klarade av att äta exakt vad som helst som ställdes fram. Det här med "selektiv ätstörning" är modern bullshit som tillåtits växa fram i takt med curling-andan som präglat 2000-talet.

Snarare så att man har mer kunskap idag än förr. För ja, de barnen fanns även då men kunskapen fanns inte och de fick inte hjälp. 
  • sextiotalist
    Anonym (Håller med) skrev 2023-09-14 13:03:30 följande:

Först säger du att om målet är att överleva sen i nästa stycke att barn som inte får önskekost bokstavligt talat dör. Hur ska du ha det?

Om vi utgår från att barn med AFRID inte överlever om de inte får önskekost så borde de rimligtvis vägra äta när mat serveras även om det knappt finns rent vatten. Det är något organisationer som SOS barnbyar borde uppmärksamma. 

Om hjorder av barn dör brukar de stå i historieböckerna, det står om smittkoppor, polio och andra sjukdomar så varför inte AFRID? Det måste ha dödat miljontals. 

Barn svalt ihjäl. Räcker det?
Svar på tråden Sluta göra barnen selektiva i maten.