• joni86

Min pojkvän röker på

Jag har dejtat en kille i snart ett år, han är helt fantastisk på alla sätt. Jag vet att han röker på ibland, och jag gillar det inte, men jag låter det vara.

Men ibland hälsar han på kompisar och röker där och sedan tar han bilen hem.

Jag tycker det är så oerhört korkat. Men han säger att han alltid väntar tills han känner sig klar i huvudet och att det inte syns på salivtest efter 2-3 timmar.

Jag är både orolig för hans hälsa, och samtidigt förbannad över hur mycket han riskerar. Han är 37 år, har 2 små barn (inte mina) och fick körkortet för mindre än ett år sedan. Han riskerar så otroligt mycket genom att hålla på såhär. Han har redan blivit tagen av polisen 2 gången på väg hem och fått böter för fortkörning, och de har som tur är missat att han stinker gräs.

Det som oroar mig mer är att han verkar helt ovillig att sluta, så då blir jag orolig för att det är ett beroende. Jag fick låna ut pengar för han hade inte pengar efter sina böter. Och jag tänker såklart på att hans barn inte ska behöva bli lidande.

Jag hatar att vara en person som ställer krav och ultimatum, men är det ok att göra det i sådan här situation? Vi har börjat prata om en framtid ihop med hus, kanske på landet och så vidare, men jag känner att detta sätter lite stopp på mina framtidsvisioner för oss 2 tillsammans. Plus att barnens mamma också tar droger, borde inte barnen åtminstone ha en drogfri förälder? Jag hoppas inte jag överreagerar i detta, men magkänslan är inte jättebra

• Svar på tråden Min pojkvän röker på
  • Anonym (E)
    Anonym (japp) skrev 2021-06-17 10:57:32 följande:
    Kanske du ändå kan fortsätta ha en relation med hans barn på något sätt?

Men ja, jag tycker du ska ställa ultimatum om ER relation och nämna att barnen far illa när han missbrukar och att det är anledning till att du är tveksam om en fortsättning. Att ha barn och knarka går emot dina värderingar helt enkelt.

Du kan ju vara sjysst och uttrycka att du gärna träffar hans barn på söndagar eller nåt liknande, men att vad det gäller er relation ser du ingen framtid pga hans missbruk. 
    Varför då?? Hans ungar är inte hennes ansvar, bättre att lämna hela skiten bakom sig än att fortsätta i nåt slags naivt medberoende.
  • Anonym (Familj)
    Anonym (Tobbe) skrev 2021-06-17 14:17:39 följande:

Fascinerande vad en sådan här tråd drar igång drogromantikerna, de som försöker intala både sig själva och sin omgivning att det är ingen fara, helt normalt etc.

Men fråga i stället deras omgivning hur de uppfattar "brukandet". Som vän till flera "brukare" kan jag konstatera att det allt för ofta går väldigt snett. Som bror till en brukare kan jag konstatera att han förstört så mycket för sig själv och sin omgivning redan i unga år. Jag undrar om han någonsin kommer klara av att leva utan problem. Fel klass i gymnasiet gav konsekvenser för resten av livet verkar det som.

Prata med de som har slutat, hur de ser på saken med mer nyktra ögon. Få skulle rekommendera att röka på.

Jag skulle aldrig gå in i relation med någon som röker på, jag vill ha en partner som jag kan lita på, en som inte prioriterar rökandet före annat.

Min morbror var drogmissbrukare och alkoholist. Han dog av en hjärnblödning efter att ha ramlat och slog i bakhuvudet.

Jag har en styvbror som är drogmissbrukare men bor nu på ett boende och får hjälp efter ca 15 år.

Jag har två vänner som har gått bort pga överdos av bland annat heroin.

Jag har andra bekanta som har använt droger på fel sätt.

Jag själv har bara använt mig (eller använder) cannabis och alkohol men jag bor i ett land där cannabis är lagligt.

Jag håller absolut med dig, man ska veta vad man stoppar i sig och hur det påverkar en.

Därför har jag valt att röka till och från, då jag har ett sunt förhållningssätt till det och kunskap.

Jag skulle aldrig använda mig av något preparat som jag inte vet hur det fungerar.

Jag har sett baksidan av droger men jag har sett betydligt fler fall där människor kan hantera sina liv trotts att dom brukar något.

Jag skulle inte uppmuntra någon till att använda någpt preparat där personen inte vet hur saken fungerar
  • Anonym (Tobbe)
    Anonym (Familj) skrev 2021-06-17 15:09:33 följande:
    Jag skulle inte uppmuntra någon till att använda någpt preparat där personen inte vet hur saken fungerar
    Problemet är att folk tror att de kan hantera det. Först när det spårat ur rejält inser de att det gått alldeles för långt, och då klarar många inte av att få ordning på sig själva igen.

Så många i min omgivning har förringat riskerna i början, både för sig själva och för andra. Sedan sitter de i skiten. Några har lyckats ta sig tillbaka, men även då har en del bestående men.
  • Anonym (Familj)
    Anonym (Tobbe) skrev 2021-06-17 17:07:44 följande:

Problemet är att folk tror att de kan hantera det. Först när det spårat ur rejält inser de att det gått alldeles för långt, och då klarar många inte av att få ordning på sig själva igen.

Så många i min omgivning har förringat riskerna i början, både för sig själva och för andra. Sedan sitter de i skiten. Några har lyckats ta sig tillbaka, men även då har en del bestående men.

Betvivlar inte alls att det kan vara så, dock så är det ju många som klarar av det.

Jag har rökt i 20+ år (absolut inte varje dag, jag dricker exempelvis inte alkohol varje dag eller äter socker varje dag heller utan allt är med måtta)

Och under dessa 20+ år så har jag klarat av mitt liv väldigt bra där jag har en fantastik familj, vänner och umgängeskrets som är stöttande och bra, gjort karriär (min man med som även han röker ibland)

Vi har bott i många olika länder innan vi för 15 år sedan slog oss ner i länder vi bor nu och i alla länder har vi umgåtts med folk som röker (vissa dagligen) och dom klarar sig extremt bra.

Sen är det kanske en kulturfråga också, jag vet inte. Men jag har folk i min närvaro med både dåliga och och positiva erfarenheter så jag vet mycket väl hur det kan gå, men jag vet också mycket väl vad det kan främja och tillbringa

Precis som alkohol så ska olika substanser bara intas av vuxna människor, inget som barn//ungdomar ska testa. Jag var 22år första gången som jag brukade cannabis och 18år när jag provade alkohol.

Då hade jag även läst på mycket om cannabis och dess verkan.
  • Anonym (Problemet?!)
    Anonym (Familj) skrev 2021-06-17 15:09:33 följande:
    Min morbror var drogmissbrukare och alkoholist. Han dog av en hjärnblödning efter att ha ramlat och slog i bakhuvudet.

Jag har en styvbror som är drogmissbrukare men bor nu på ett boende och får hjälp efter ca 15 år.

Jag har två vänner som har gått bort pga överdos av bland annat heroin.

Jag har andra bekanta som har använt droger på fel sätt.

Jag själv har bara använt mig (eller använder) cannabis och alkohol men jag bor i ett land där cannabis är lagligt.

Jag håller absolut med dig, man ska veta vad man stoppar i sig och hur det påverkar en.

Därför har jag valt att röka till och från, då jag har ett sunt förhållningssätt till det och kunskap.

Jag skulle aldrig använda mig av något preparat som jag inte vet hur det fungerar.

Jag har sett baksidan av droger men jag har sett betydligt fler fall där människor kan hantera sina liv trotts att dom brukar något.

Men just det är ett problem i Sverige att vi utan kontakter "tvingas" att
    handla otestade grejer. Sedan som en skrev ovan så när de drar in smärtstillande medicin så kommer fler att söka efter cannabis.
    Jag såg dessutom ett tv program att hälften av allt som kommer från cannabisplantan i Sverige är hasch. Enligt min ringa erfarenhet är hasch starkare än cannabis. Jag kan ha fel.
    Men tar staten över och säljer kontrollerad cannabis så vet vi vad vi köper,
    det finns ju ekologisk cannabis utomlands.
    De får dessutom in skattepengar i stället för att spendera skattepengar
    i jakten på brukare. 
    Sedan skriver du just att du har ett sunt förhållningssätt till det och dessutom
    kunskap. Det är ju det drogpolitiken ska vila på. För missbrukare får alltid tag i vad de vill ha oavsett om det är lagligt eller inte. Alkoholisterna dricker sig till
    DT och alkoholdemens.

Är jag verkligen en drogromantiker som någon skriver? Jag anser inte det.
  • Anonym (Familj)
    Anonym (Problemet?!) skrev 2021-06-18 19:26:12 följande:

Men just det är ett problem i Sverige att vi utan kontakter "tvingas" att

handla otestade grejer. Sedan som en skrev ovan så när de drar in smärtstillande medicin så kommer fler att söka efter cannabis.

Jag såg dessutom ett tv program att hälften av allt som kommer från cannabisplantan i Sverige är hasch. Enligt min ringa erfarenhet är hasch starkare än cannabis. Jag kan ha fel.

Men tar staten över och säljer kontrollerad cannabis så vet vi vad vi köper,

det finns ju ekologisk cannabis utomlands.

De får dessutom in skattepengar i stället för att spendera skattepengar

i jakten på brukare. 

Sedan skriver du just att du har ett sunt förhållningssätt till det och dessutom

kunskap. Det är ju det drogpolitiken ska vila på. För missbrukare får alltid tag i vad de vill ha oavsett om det är lagligt eller inte. Alkoholisterna dricker sig till

DT och alkoholdemens.

Är jag verkligen en drogromantiker som någon skriver? Jag anser inte det.

Hasch är cannabis, det är gjort på cannabisolja. Så det är samma sak, men hasch kan vara starkare att röka än gräs, men det är från samma planta. Så jag undrar vad det är för program du har sett där det finns en så kallad cannabis planta.. för det är ju som samma planta som gräs, bara framställd på ett annat sätt.

Ja jag vet dessvärre inte vad jag ska säga. Jag är inte så insatt i den svenska drogpolitiken då jag inte bor i Sverige. Däremot tycker jag att det är tragiskt att så många ska få lida för att de inte får rätt hjälp.

En lösning skulle kanske vara att avkriminalisera cannabis och andra typer av droger för då skulle missbrukare kunna söka hjälp istället för att bli klassad eller dömda som pundare/brottslingar.

Jag vet att många som har problem, psykiska eller fysiska använder sig av CBD olja (utan THC i Sverige ) och det är helt lagligt. Men många läkare rekommenderar ju inte det som en alternativ medicin. Varför vet jag inte. Det är bara att googla så hittar man jättemycket fakta om att CBD olja hjälper mot värk och vissa psykiska åkommor. Självklart är det inte för alla men värt att testa om man inte tycker att vårdens hjälp är tillräcklig.

Men är man allvarligt sjuk så ska man absolut använda sig av läkarvårdens hjälp men det är inte fel att testa CBD
  • joni86
    Anonym (Familj) skrev 2021-06-19 08:09:51 följande:

Hasch är cannabis, det är gjort på cannabisolja. Så det är samma sak, men hasch kan vara starkare att röka än gräs, men det är från samma planta. Så jag undrar vad det är för program du har sett där det finns en så kallad cannabis planta.. för det är ju som samma planta som gräs, bara framställd på ett annat sätt.

Ja jag vet dessvärre inte vad jag ska säga. Jag är inte så insatt i den svenska drogpolitiken då jag inte bor i Sverige. Däremot tycker jag att det är tragiskt att så många ska få lida för att de inte får rätt hjälp.

En lösning skulle kanske vara att avkriminalisera cannabis och andra typer av droger för då skulle missbrukare kunna söka hjälp istället för att bli klassad eller dömda som pundare/brottslingar.

Jag vet att många som har problem, psykiska eller fysiska använder sig av CBD olja (utan THC i Sverige ) och det är helt lagligt. Men många läkare rekommenderar ju inte det som en alternativ medicin. Varför vet jag inte. Det är bara att googla så hittar man jättemycket fakta om att CBD olja hjälper mot värk och vissa psykiska åkommor. Självklart är det inte för alla men värt att testa om man inte tycker att vårdens hjälp är tillräcklig.

Men är man allvarligt sjuk så ska man absolut använda sig av läkarvårdens hjälp men det är inte fel att testa CBD

Alltid kul när trådarna spinner iväg lite, det blir intressant läsning.

Jag har pratat ett par gånger med min pojkvän nu, han verkar vara villig att sluta med rökat, och jag får helt enkelt lita på det tills vidare. Jag vill verkligen ge han en chans, men han har förstått varför jag vill att han ska sluta, och att det inte ska vara för min skull utan hans egen o barnens.

Hoppas att han tar hjälp av mig om det blir jobbigt och hans "vänner" respekterar att han slutar
  • Anonym (Familj)
    joni86 skrev 2021-06-19 08:56:38 följande:

Alltid kul när trådarna spinner iväg lite, det blir intressant läsning.

Jag har pratat ett par gånger med min pojkvän nu, han verkar vara villig att sluta med rökat, och jag får helt enkelt lita på det tills vidare. Jag vill verkligen ge han en chans, men han har förstått varför jag vill att han ska sluta, och att det inte ska vara för min skull utan hans egen o barnens.

Hoppas att han tar hjälp av mig om det blir jobbigt och hans "vänner" respekterar att han slutar

Ja som jag skrev till dig tidigare, jag tycker inte att du ska vara kvar i ett förhållande som inte känns bra pga han kanske kommer att bruka. Alla tycker olika om detta och jag skulle aldrig få för mig att försöka övertyga dig om att det är ok, att det är lugnt, att finska chilla osv.

Vill du ge det en chans och det känns bra efter ert samtal - roligt! Hoppas det går bra!

Men annars ska du tänka på dig själv i detta och göra vad som känns bäst för dig.

Allt gott till dig
  • Anonym (Ojj)

Mitt tips till dig är att ta det med honom en gång. Förklara för han vad du tycker om hans handlingar, förklara att det sätter stopp för era drömmar. Det kommer bli jobbigt för barnen. Och ja massa sånt som du känner och tycker. Sen får han välja om det ska bli knarket eller du & barnen. Att röka på någon gång om året kanske han kan göra men inte så som du förklarar det. Så antingen du och hans barn eller att röka på. Upp till han. Röker han på och handlar som han gör efteråt då lämnar du. Du verkar vara en väldigt smart och förstående kvinna så snälla ta hand om dig själv också, tänk på dig själv, detta beteende kommer inte sluta bra om han fortsätter. Ta det från mig.

• Anonym (japp)
    Anonym (E) skrev 2021-06-17 14:34:29 följande:
    Varför då?? Hans ungar är inte hennes ansvar, bättre att lämna hela skiten bakom sig än att fortsätta i nåt slags naivt medberoende.
    Troligen är det väl oftast som du säger.

Men har själv ett (puckat) ex som hade barn och fortfarande relation till hans dotter. Nu är det inte mer än en fika en gång per år men i början var det tätare. Ser inte henne som mitt ansvar, men har ändå kontakt med henne.
  • Anonym (japp)
    Anonym (Alternativ?) skrev 2021-06-17 12:03:53 följande:

Nu har det kommit restriktioner uppifrån att alla smärtpatienter som har smärtstillande ska tas bort från dom, skitsamma om man har kronisk smärta sen 35 år som jag eller en whiplashskada som många andra har.

Man får inget istället utan det ska tydligen räcka med panodil!! Gissa om många kommer att börja med cannabis eftersom dom tar bort allt och inte ger nåt alternativ. Vad har man för val liksom. Jag funderar allvarligt på att prova det. De kommer att öka lavinartat tror jag eftersom detta har skett nu!!

intressant inlägg, men helt offtopic. kan du inte starta en egen tråd? detta handlar ju trots allt om relationsproblem.
  • Anonym (japp)
    Anonym (japp) skrev 2021-06-20 20:46:03 följande:
    Troligen är det väl oftast som du säger.

Men har själv ett (puckat) ex som hade barn och fortfarande relation till hans dotter. Nu är det inte mer än en fika en gång per år men i början var det tätare. Ser inte henne som mitt ansvar, men har ändå kontakt med henne.
    ....alltså han hade bara en dotter
Svar på tråden Min pojkvän röker på