• joni86

Min pojkvän röker på

Jag har dejtat en kille i snart ett år, han är helt fantastisk på alla sätt. Jag vet att han röker på ibland, och jag gillar det inte, men jag låter det vara.

Men ibland hälsar han på kompisar och röker där och sedan tar han bilen hem.

Jag tycker det är så oerhört korkat. Men han säger att han alltid väntar tills han känner sig klar i huvudet och att det inte syns på salivtest efter 2-3 timmar.

Jag är både orolig för hans hälsa, och samtidigt förbannad över hur mycket han riskerar. Han är 37 år, har 2 små barn (inte mina) och fick körkortet för mindre än ett år sedan. Han riskerar så otroligt mycket genom att hålla på såhär. Han har redan blivit tagen av polisen 2 gången på väg hem och fått böter för fortkörning, och de har som tur är missat att han stinker gräs.

Det som oroar mig mer är att han verkar helt ovillig att sluta, så då blir jag orolig för att det är ett beroende. Jag fick låna ut pengar för han hade inte pengar efter sina böter. Och jag tänker såklart på att hans barn inte ska behöva bli lidande.

Jag hatar att vara en person som ställer krav och ultimatum, men är det ok att göra det i sådan här situation? Vi har börjat prata om en framtid ihop med hus, kanske på landet och så vidare, men jag känner att detta sätter lite stopp på mina framtidsvisioner för oss 2 tillsammans. Plus att barnens mamma också tar droger, borde inte barnen åtminstone ha en drogfri förälder? Jag hoppas inte jag överreagerar i detta, men magkänslan är inte jättebra

• Svar på tråden Min pojkvän röker på
  • AppAppApp
    Anonym (Hasch är skit) skrev 2021-06-14 20:19:54 följande:

Du ska inte ha några förhoppningar att han ska sluta. Du skriver ju att han inte ens vill sluta, och han är 37 år och gissningsvis har har rökt hela sitt vuxna liv. Och han umgås med andra haschpundare.

Så här, han låter som mitt ex. När jag träffade honom var han 38 och noga med att berätta om sitt förflutna. Han umgicks med likasinnade lodisar, drack och rökte på och höll på med ectazy och sån skit. Tills det började balla ur helt och han fick sparken, fick inte träffa sitt barn längre, skämdes inför sina föräldrar osv. Då bestämde han sig. Det blev behandlingshem, och sen flytt från stan och säga upp bekantskapen med alla gamla polare. Han började plugga, träffade typ ingen eftersom han inte hade några "normala " kompisar, och när jag träffade honom hade han varit ren i sex år. Men utan en egen vilja hade han aldrig klarat det. Det var pissjobbigt sa han, all skit han hade gjort, alla skulder, föräldrar som inte vågade lita på honom längre, och nu kunde han inte fly in i något rus längre heller. Han hade gjort en imponerande resa ändå, som klarade det. Det krävs en vilja av stål för att lyckas.

Andra jag känner som fortfarande röker på är trassliga, lever trassliga liv, har skulder, flera ungar med trassliga mammor, och har typ inte utvecklats mentalt sedan de var 20, de är över 40 nu. Arbetslösa eller går på åtgärder från arbetsförmdelingen. De verkar helt sakna förmåga och vilja att rycka upp sig.

Du är kär nu och ser bara det fina med honom, men tro mig, frustrationen kommer när du inser hur stor det rökat är i hans liv. Och hur jävla trött du kommer vara på allt smusslande, all pengar som läggs på det, att han blir seg, luktar fan... Att han har behovet att droga kommer bli en  irritation för dig när första förälskelsen lagt sig. Hur skulle det inte kunna vara det? Eller så kommer du börja röka själv för att stå ut.

Haha. Det är inlägg som dessa som får svenskar att framstå som naiva idioter inför resten av världen. Det må ha gott skit för dessa själar som du målar upp, men det har knappast med cannabis att göra. Har ni ens testat cannabis själva? Och då menar jag inte gatuhasch från Hässelby, utan en produkt som är köpt under lagliga former? Var inte så inskränkt och tänk bortom socialministerns floskler.
  • Drottningen1970

Varför ger sig kvinnor i lag med män som drar med sig massa sociala problem. Jag begriper det icke?..

Om han måste välja mellan dig och haschet kommer han välja rökat flicka lilla?.

Ingen större ide att ge nåt ultimatum och planera framtid. Bara att dra sig ur. Gör inte som miljoner korkade kvinnor gjort före dig och inbilla dig att du kan förändra en man med din kärlek.

Han kan säkert göra ett uppehåll på några månader eller så efter ett ultimatum, men det löftet kommer att brytas och du kommer att få höra att du överdriver och är kontrollerande.

• Drottningen1970
    AppAppApp skrev 2021-06-15 00:03:13 följande:

Haha. Det är inlägg som dessa som får svenskar att framstå som naiva idioter inför resten av världen. Det må ha gott skit för dessa själar som du målar upp, men det har knappast med cannabis att göra. Har ni ens testat cannabis själva? Och då menar jag inte gatuhasch från Hässelby, utan en produkt som är köpt under lagliga former? Var inte så inskränkt och tänk bortom socialministerns floskler.

Det är egentligen fullständigt irrelevant om cannabis är skadligare än nåt annat i detta sammanhang. I sverige är cannabis olagligt. Att bruka eller missbruka cannabis kan därför medföra allvarliga sociala problem. Man begår en kriminell handling med allt vad det innebär. Man riskerar jobb och körkort. Har man barn som i detta fall riskerar man allvarliga konsekvenser i egenskap av förälder och svåra konsekvenser för barnen som kanske inte ens får bo kvar hemma. Om man ÄNDÅ under dessa premisser väljer att fortsätta röka indikerar det att man har ett rätt destruktivt förhållande till sitt röka. Där rökat blivit på tok för viktigt i ens liv. Är man normalt funtad så utsättwr man sig helt enkelt inte för dessa potentiella konsekvenser. En normal förälder skulle sluta käka jordgubbar med mjölk, hur töntigt man än tyckte ett förbud var, om motsatsen riskerade hela tryggheten för ens barn.

Och ja jag har testat att röka cannabis, under mycket kontrollerade former på en välrenommerad coffieshop i Amsterdam där jag tillbringat mycket tid. Har aldrig varit så jävla påverkad av nåt i hela mitt liv. Det är inget att leka med det där.

Och TS. Om du vill vara en bra bonusmor och älskar hans barn så ska du anmäla situationen till socialtjänsten så att både pappa och barn kan få hjälp. Annars är din påstådda omsorg enbart tomma ord.
  • joni86
    Anonym (Hasch är skit) skrev 2021-06-15 19:45:56 följande:

För dom ser inte problemen för dom är kära. Sen blir de osäkra om de överreagerar. Sen tror de han ska ändra sig. Och han är ju så bra och snäll förutom när han gör dumma saker. Sen sitter dom fast och kan inte göra slut för de är gravida. Sen kan de inte göra slut för de vågar inte låta honom ha delad vårdnad. Osv.

Jag tror TS kommer börja röka också tyvärr

Jag kommer INTE börja röka på. Jag har testat förr och lärt mig av erfarenhet att det bara drar med sig skit.
    Drottningen1970 skrev 2021-06-15 19:32:57 följande:

Varför ger sig kvinnor i lag med män som drar med sig massa sociala problem. Jag begriper det icke?..

Om han måste välja mellan dig och haschet kommer han välja rökat flicka lilla?.

Ingen större ide att ge nåt ultimatum och planera framtid. Bara att dra sig ur. Gör inte som miljoner korkade kvinnor gjort före dig och inbilla dig att du kan förändra en man med din kärlek.

Han kan säkert göra ett uppehåll på några månader eller så efter ett ultimatum, men det löftet kommer att brytas och du kommer att få höra att du överdriver och är kontrollerande.

Fy fan vilket nedlåtande och diskriminerande inlägg. Bara onödigt
  • joni86
    Drottningen1970 skrev 2021-06-15 21:11:57 följande:

Det är egentligen fullständigt irrelevant om cannabis är skadligare än nåt annat i detta sammanhang. I sverige är cannabis olagligt. Att bruka eller missbruka cannabis kan därför medföra allvarliga sociala problem. Man begår en kriminell handling med allt vad det innebär. Man riskerar jobb och körkort. Har man barn som i detta fall riskerar man allvarliga konsekvenser i egenskap av förälder och svåra konsekvenser för barnen som kanske inte ens får bo kvar hemma. Om man ÄNDÅ under dessa premisser väljer att fortsätta röka indikerar det att man har ett rätt destruktivt förhållande till sitt röka. Där rökat blivit på tok för viktigt i ens liv. Är man normalt funtad så utsättwr man sig helt enkelt inte för dessa potentiella konsekvenser. En normal förälder skulle sluta käka jordgubbar med mjölk, hur töntigt man än tyckte ett förbud var, om motsatsen riskerade hela tryggheten för ens barn.

Och ja jag har testat att röka cannabis, under mycket kontrollerade former på en välrenommerad coffieshop i Amsterdam där jag tillbringat mycket tid. Har aldrig varit så jävla påverkad av nåt i hela mitt liv. Det är inget att leka med det där.

Och TS. Om du vill vara en bra bonusmor och älskar hans barn så ska du anmäla situationen till socialtjänsten så att både pappa och barn kan få hjälp. Annars är din påstådda omsorg enbart tomma ord.

Tack för ditt inlägg. Alla svar jag fått i denna tråden har faktiskt fått mig att vakna till.

Som jag skrivit tidigare, kärleken är blind.

Jag har varit för feg för att göra något. Men jag kommer göra något nu, även om jag inte vet exakt vart jag ska börja just nu
  • Drottningen1970
    joni86 skrev 2021-06-15 22:33:06 följande:

Tack för ditt inlägg. Alla svar jag fått i denna tråden har faktiskt fått mig att vakna till.

Som jag skrivit tidigare, kärleken är blind.

Jag har varit för feg för att göra något. Men jag kommer göra något nu, även om jag inte vet exakt vart jag ska börja just nu

Nej kärleken är inte blind. Det är ett uttryck som tillhör den såkallade kärleksmyten som främst kvinnor matas med från späd ålder tills vi tror att det är en del av oss själva. Kärleksmyten som gör att vi tror att vi är maktlösa och inte kan göra egna val om vi blir kära. Som gör att vi tror att så länge vi är kära så står man ut med knarkanade, supande, otrohet, och i värsta fall våld.

Man måste inte välja att ha en relation med nån bara för att man är kär. Man kan välja bort relationen ändå och så kommer man efter ett tag att sluta vara kär.
  • joni86
    Drottningen1970 skrev 2021-06-15 22:51:54 följande:

Nej kärleken är inte blind. Det är ett uttryck som tillhör den såkallade kärleksmyten som främst kvinnor matas med från späd ålder tills vi tror att det är en del av oss själva. Kärleksmyten som gör att vi tror att vi är maktlösa och inte kan göra egna val om vi blir kära. Som gör att vi tror att så länge vi är kära så står man ut med knarkanade, supande, otrohet, och i värsta fall våld.

Man måste inte välja att ha en relation med nån bara för att man är kär. Man kan välja bort relationen ändå och så kommer man efter ett tag att sluta vara kär.

Det stämmer säkert väl det du säger! Synd att det är så. Men jag är verkligen hopplöst förälskad. Och jag vet att detta kanske låter naivt, men han är ju som vilken kille som helst, rökandet åt sidan. Han är fantastisk med sina barn, han ger mig otroligt mycket kärlek, mycket mer än jag är van vid. Utifrån är han så långt ifrån en pundare man kan komma.

Men jag kommer inte att acceptera att han fortsätter, tyvärr kommer han bli tvungen att välja, och jag hoppas verkligen att han inte väljer rökandet framför mig och sina barn.

Och kanske en dum fråga: men kan jag använda hans barn som argument? Eftersom jag själv inte har egna och inte planerar att ha det heller så känns det som att "jag inte har något att säga till om" där. För det är ju det största argumentet av alla.

Och ytterligare en anledning som gör det svårt att lämna, är hans barn. De är 3 o 5 och vi har verkligen klickat. De gillar mig jättemycket o jag dem.
  • Anonym (japp)
    joni86 skrev 2021-06-15 23:17:37 följande:
    Det stämmer säkert väl det du säger! Synd att det är så. Men jag är verkligen hopplöst förälskad. Och jag vet att detta kanske låter naivt, men han är ju som vilken kille som helst, rökandet åt sidan. Han är fantastisk med sina barn, han ger mig otroligt mycket kärlek, mycket mer än jag är van vid. Utifrån är han så långt ifrån en pundare man kan komma.

Men jag kommer inte att acceptera att han fortsätter, tyvärr kommer han bli tvungen att välja, och jag hoppas verkligen att han inte väljer rökandet framför mig och sina barn.

Och kanske en dum fråga: men kan jag använda hans barn som argument? Eftersom jag själv inte har egna och inte planerar att ha det heller så känns det som att "jag inte har något att säga till om" där. För det är ju det största argumentet av alla.

Och ytterligare en anledning som gör det svårt att lämna, är hans barn. De är 3 o 5 och vi har verkligen klickat. De gillar mig jättemycket o jag dem.
    Kanske du ändå kan fortsätta ha en relation med hans barn på något sätt?

Men ja, jag tycker du ska ställa ultimatum om ER relation och nämna att barnen far illa när han missbrukar och att det är anledning till att du är tveksam om en fortsättning. Att ha barn och knarka går emot dina värderingar helt enkelt.

Du kan ju vara sjysst och uttrycka att du gärna träffar hans barn på söndagar eller nåt liknande, men att vad det gäller er relation ser du ingen framtid pga hans missbruk. 
  • Anonym (Alternativ?)

Nu har det kommit restriktioner uppifrån att alla smärtpatienter som har smärtstillande ska tas bort från dom, skitsamma om man har kronisk smärta sen 35 år som jag eller en whiplashskada som många andra har.

Man får inget istället utan det ska tydligen räcka med panodil!! Gissa om många kommer att börja med cannabis eftersom dom tar bort allt och inte ger nåt alternativ. Vad har man för val liksom. Jag funderar allvarligt på att prova det. De kommer att öka lavinartat tror jag eftersom detta har skett nu!!

• Anonym (Tobbe)

Fascinerande vad en sådan här tråd drar igång drogromantikerna, de som försöker intala både sig själva och sin omgivning att det är ingen fara, helt normalt etc.

Men fråga i stället deras omgivning hur de uppfattar "brukandet". Som vän till flera "brukare" kan jag konstatera att det allt för ofta går väldigt snett. Som bror till en brukare kan jag konstatera att han förstört så mycket för sig själv och sin omgivning redan i unga år. Jag undrar om han någonsin kommer klara av att leva utan problem. Fel klass i gymnasiet gav konsekvenser för resten av livet verkar det som.

Prata med de som har slutat, hur de ser på saken med mer nyktra ögon. Få skulle rekommendera att röka på.

Jag skulle aldrig gå in i relation med någon som röker på, jag vill ha en partner som jag kan lita på, en som inte prioriterar rökandet före annat.

Svar på tråden Min pojkvän röker på