• joni86

Min pojkvän röker på

Jag har dejtat en kille i snart ett år, han är helt fantastisk på alla sätt. Jag vet att han röker på ibland, och jag gillar det inte, men jag låter det vara.

Men ibland hälsar han på kompisar och röker där och sedan tar han bilen hem.

Jag tycker det är så oerhört korkat. Men han säger att han alltid väntar tills han känner sig klar i huvudet och att det inte syns på salivtest efter 2-3 timmar.

Jag är både orolig för hans hälsa, och samtidigt förbannad över hur mycket han riskerar. Han är 37 år, har 2 små barn (inte mina) och fick körkortet för mindre än ett år sedan. Han riskerar så otroligt mycket genom att hålla på såhär. Han har redan blivit tagen av polisen 2 gången på väg hem och fått böter för fortkörning, och de har som tur är missat att han stinker gräs.

Det som oroar mig mer är att han verkar helt ovillig att sluta, så då blir jag orolig för att det är ett beroende. Jag fick låna ut pengar för han hade inte pengar efter sina böter. Och jag tänker såklart på att hans barn inte ska behöva bli lidande.

Jag hatar att vara en person som ställer krav och ultimatum, men är det ok att göra det i sådan här situation? Vi har börjat prata om en framtid ihop med hus, kanske på landet och så vidare, men jag känner att detta sätter lite stopp på mina framtidsvisioner för oss 2 tillsammans. Plus att barnens mamma också tar droger, borde inte barnen åtminstone ha en drogfri förälder? Jag hoppas inte jag överreagerar i detta, men magkänslan är inte jättebra

• Svar på tråden Min pojkvän röker på
  • Anonym (E)
    joni86 skrev 2021-06-14 11:01:29 följande:
    Tack för ditt svar. Brutalt ärligt, men jag behöver det. Kärleken är ju blind.

Jag vet att han inte vill sluta, han är inte intresserad av det alls. Men jag kommer inte att flytta ihop med honom sålänge han röker. Så långt har jag kommit iallafall. För jag vill som sagt inte sitta fast med honom om han en dag åker dit. Och jag vill att han ska vara pålitlig och en trygghet. Men det kommer aldrig bli så om han fortsätter. Plus att han har massa vänner som håller på med skiten. Han faller för grupptrycket när alla sitter och röker.
    Tänk logiskt. Du vet att han inte kommer sluta. Du vill (klokt nog) inte bo med honom så länge han röker. Hur ser din tänkta framtid ut egentligen? Särbo resten av livet? Barnlös? För du kan ju inte skaffa familj med honom heller. Du slösar bort din tid ts...
  • Anonym (japp)

Fagerlund skrev 2021-06-14 11:12:26 följande:

Gör slut och polisanmäl honom, samt gör orosanmälan. 

håller med.

Sedan blir jag så trött på alla "världsvana" oliktyckande som är chill med att röka på. JA, har man rest bara till Tyskland så fattar man att folk röker cannabis så som vi tar en öl ibland. Dvs, det behöver inte vara satan att ta nåt bloss nån gång.

MEN. Det folk måste skilja på är när det föreligger ett missbruk och att vara lite världsvan. 
    Tecken på missbruk i denna relation:
    1, fler fortkörningar på ett år
    2, behöver låna pengar för böter (eller köpa röka?)
    3, har två småbarn och agerar enligt punkt 1 och 2
    4, exet tar droger, låter som han rör sig/har rört sig med folk med drogproblem.

låter inte bra TS. och mitt hjärta värker för barnen. stackars dem.
  • Anonym (japp)
    joni86 skrev 2021-06-14 11:01:29 följande:
    Tack för ditt svar. Brutalt ärligt, men jag behöver det. Kärleken är ju blind.

Jag vet att han inte vill sluta, han är inte intresserad av det alls. Men jag kommer inte att flytta ihop med honom sålänge han röker. Så långt har jag kommit iallafall. För jag vill som sagt inte sitta fast med honom om han en dag åker dit. Och jag vill att han ska vara pålitlig och en trygghet. Men det kommer aldrig bli så om han fortsätter. Plus att han har massa vänner som håller på med skiten. Han faller för grupptrycket när alla sitter och röker.
    ok, här har vi fler tecken.
    usch.
    hitta nån annan att skapa familj med.

och återigen, stackars barn. 
  • Anonym (Tänk)
    Karlington skrev 2021-06-14 08:22:34 följande:

Cannabis är farligare än alkohol. Alkohol är bara farligare om du tar mycket stora doser på en gång.

Dessutom så orsakar cannabisrökning lungcancer, precis som vanlig rökning.

Det roliga med många cannabisrökare är att de kritiserar andra för att de accepterar forskning om de faktiska riskerna med cannabis. :)

Och andra intag av cannabis då, såsom vaporizing eller att äta det? Ta du en nyanserad titt på alkoholens skadeverkningar på människokroppen över tid så ska du få se en generös lista över sjukdomar som är direkt förenade med alkoholkonsumtion. Däribland flera cancersjukdomar. Jag hatar rökning så de få gångerna jag har tagit cannabis har varit genom just dessa former. Och aldrig längre genom gatulangare eller annan organiserad brottslighet.
  • joni86
    Anonym (E) skrev 2021-06-14 11:04:51 följande:

Tänk logiskt. Du vet att han inte kommer sluta. Du vill (klokt nog) inte bo med honom så länge han röker. Hur ser din tänkta framtid ut egentligen? Särbo resten av livet? Barnlös? För du kan ju inte skaffa familj med honom heller. Du slösar bort din tid ts...

Jag har bestämt från långt tillbaka att inte ha egna barn (inte för att det spelar någon roll egentligen) och jag kan leva som särbo. Det känns som att det skulle fungera för mig. Självklart vore det härligt att bo ihop med någon också. Jag vet att han vill ha familjelivet som mamma, pappa, barn i ett hus tillsammans någon stans. Så jag tror och hoppas att han kommer sluta om han inser att det är det där jävla rökat som sätter stopp för det.

Vi är som nykära varje gång vi träffas, så alla inlägg om att jag bara ska dumpa honom är Inte så lätt. Plus att jag älskar hans barn, jag vill ändå finnas där för dem och inte bara försvinna ur bilden. Jag kommer göra vad jag kan för att få honom att sluta.

Men jag uppskattar väldigt mycket alla ärliga svar jag fått här, det har fått mig att vakna till. Att sluta vara naiv och osäker på mina känslor. Det är berättigande att ta väldigt allvarligt på detta. Vägrar han sluta kommer jag försöka få ut så mycket jag kan av förhållandet som särbo. Då kan jag också vara egoistisk och bara ta det som det kommer. Eftersom jag är van att bo ensam, jag har och vill inte ha barn, så jag har inte så mycket att förlora egentligen. Kanske låter konstigt, men så är det.

Vara en så bra bonusmamma jag kan så länge det går.
  • Anonym (barnet)
    Anonym (Tänk) skrev 2021-06-14 11:35:38 följande:
    Och andra intag av cannabis då, såsom vaporizing eller att äta det? Ta du en nyanserad titt på alkoholens skadeverkningar på människokroppen över tid så ska du få se en generös lista över sjukdomar som är direkt förenade med alkoholkonsumtion. Däribland flera cancersjukdomar. Jag hatar rökning så de få gångerna jag har tagit cannabis har varit genom just dessa former. Och aldrig längre genom gatulangare eller annan organiserad brottslighet.
    Det där är bara ett argument mot någon som använder droger.

Enda anledningen till att alkohol inte är mer reglerat är att det är historiskt etablerat som en mänsklig vana över hela planeten, kan framställas även av en apa och man vet att förbud inte har någon större effekt, eftersom vi är rätt korkade apor fortfarande.

Det i sig är inget jättebra argument för att tillåta ännu fler droger som gör vårt beteende oförutsägbart, men även jag har skiftat inställning till maja lite med tiden och blivit mindre negativ.

Dock finns det ingen ursäkt i världen för att röka på när man har små barn, lika lite som man kan försvara att ligga dyngrak på soffan hemma medan fyraåringen försöker lära sig flyga från balkongen med ett paraply.
  • Karlington
    Andra intag av cannabis har förstås inte samma effekt på lungorna och luftvägarna, men övriga effekter kvarstår.

Jag är medveten om de skadliga effekterna av alkohol. De av cannabis är dock värre, förutom som sagt vid mycket stor konsumtion vid ett tillfälle.
  • Anonym (Problemet?!)
    Jag håller med dig fullständigt. Tyvärr är det så att alla inte har kontakter.   Många har vuxit upp i familjer där alkoholen prioriterades först så kanske de 
    väljer cannabis att koppla av med någon gång.
    Eftersom våra riksdagsmän är faktaresistenta så vågar de inte legalisera cannabis utan de vill att kriminella gäng ska tjäna pengar på det. Tänker man
    på folkhälsan så borde i första hand alkohol förbjudas. Dessutom bor våra politiker på bra adresser det är inte de som råkar ut för gängkriminella, Fler resurser kunde frigöras om polisen och rättsväsendet inte sprang och jagade cannabisrökare. Att sedan staten hade fått ett välkommet tillskott till kassan hade ju inte varit helt fel.

Sedan till de som säger att varken alkohol eller cannabis borde vara tillåtet är det en utopi. Människor har i alla tider använt ett preparat för att koppla av, varför skulle det behovet har försvunnit nu? Sedan är det frivilligt att nyttja alkohol eller cannabis, skillnaden är bara att i det ena fallet blir du kriminell och sponsrar kriminaliteten i det andra fallet så kasserar staten in pengar på det.
  • Anonym (Familj)
    Karlington skrev 2021-06-14 08:24:59 följande:

Vad är det för konstigt med det? I vissa länder är det vanligt att tugga kokablad, i andra är opiumrökning inget särskilt konstigt.

Redan som liten fick man lära sig att man inte ska göra något bara för att andra gör det, så varför folk skulle vilja ha det annorlunda på nationell nivå är lite svårförståeligt i mina ögon.

Om det nu är så vissa vill se det borde de dock kontrollera fakta först, eftersom den överväldigande majoriteten av världens länder förbjuder cannabisbruk.

Nu har jag ju inte skrivit att det är konstigt.

Vad jag skrev är att jag är förundrad. Det behöver inte vara en konstig eller negativ sak. Däremot är jag förundrad över hur det kan vara som natt och dag i olika länder.

Sedan skrev jag att det inte är nå konstigheter att röka i det land jag bor.

Så lägg inte ord i min mun :)

Jag har heller inte uppmuntrat någon till att röka, om du läser vad jag har skrivit istället för att tro vad jag skrev, så kommer du märka det.

Självklart ska man veta vad man stoppar i sig innan man brukar något, det är för mig en självklarhet. Och jag har läst tillräckligt många studier för att ta beslutet om att röka.
Svar på tråden Min pojkvän röker på