Anonym (Familj) skrev 2021-06-17 15:09:33 följande:
Min morbror var drogmissbrukare och alkoholist. Han dog av en hjärnblödning efter att ha ramlat och slog i bakhuvudet.
Jag har en styvbror som är drogmissbrukare men bor nu på ett boende och får hjälp efter ca 15 år.
Jag har två vänner som har gått bort pga överdos av bland annat heroin.
Jag har andra bekanta som har använt droger på fel sätt.
Jag själv har bara använt mig (eller använder) cannabis och alkohol men jag bor i ett land där cannabis är lagligt.
Jag håller absolut med dig, man ska veta vad man stoppar i sig och hur det påverkar en.
Därför har jag valt att röka till och från, då jag har ett sunt förhållningssätt till det och kunskap.
Jag skulle aldrig använda mig av något preparat som jag inte vet hur det fungerar.
Jag har sett baksidan av droger men jag har sett betydligt fler fall där människor kan hantera sina liv trotts att dom brukar något.
Jag skulle inte uppmuntra någon till att använda någpt preparat där personen inte vet hur saken fungerar
Men just det är ett problem i Sverige att vi utan kontakter "tvingas" att
handla otestade grejer. Sedan som en skrev ovan så när de drar in smärtstillande medicin så kommer fler att söka efter cannabis.
Jag såg dessutom ett tv program att hälften av allt som kommer från cannabisplantan i Sverige är hasch. Enligt min ringa erfarenhet är hasch starkare än cannabis. Jag kan ha fel.
Men tar staten över och säljer kontrollerad cannabis så vet vi vad vi köper,
det finns ju ekologisk cannabis utomlands.
De får dessutom in skattepengar i stället för att spendera skattepengar
i jakten på brukare.
Sedan skriver du just att du har ett sunt förhållningssätt till det och dessutom
kunskap. Det är ju det drogpolitiken ska vila på. För missbrukare får alltid tag i vad de vill ha oavsett om det är lagligt eller inte. Alkoholisterna dricker sig till
DT och alkoholdemens.
Är jag verkligen en drogromantiker som någon skriver? Jag anser inte det.