• joni86

Min pojkvän röker på

Jag har dejtat en kille i snart ett år, han är helt fantastisk på alla sätt. Jag vet att han röker på ibland, och jag gillar det inte, men jag låter det vara.

Men ibland hälsar han på kompisar och röker där och sedan tar han bilen hem.

Jag tycker det är så oerhört korkat. Men han säger att han alltid väntar tills han känner sig klar i huvudet och att det inte syns på salivtest efter 2-3 timmar.

Jag är både orolig för hans hälsa, och samtidigt förbannad över hur mycket han riskerar. Han är 37 år, har 2 små barn (inte mina) och fick körkortet för mindre än ett år sedan. Han riskerar så otroligt mycket genom att hålla på såhär. Han har redan blivit tagen av polisen 2 gången på väg hem och fått böter för fortkörning, och de har som tur är missat att han stinker gräs.

Det som oroar mig mer är att han verkar helt ovillig att sluta, så då blir jag orolig för att det är ett beroende. Jag fick låna ut pengar för han hade inte pengar efter sina böter. Och jag tänker såklart på att hans barn inte ska behöva bli lidande.

Jag hatar att vara en person som ställer krav och ultimatum, men är det ok att göra det i sådan här situation? Vi har börjat prata om en framtid ihop med hus, kanske på landet och så vidare, men jag känner att detta sätter lite stopp på mina framtidsvisioner för oss 2 tillsammans. Plus att barnens mamma också tar droger, borde inte barnen åtminstone ha en drogfri förälder? Jag hoppas inte jag överreagerar i detta, men magkänslan är inte jättebra

• Svar på tråden Min pojkvän röker på
  • joni86

Tack för ditt ärliga svar. Och nej, jag vill helst inte bli indragen i den här skiten. Som sagt så sätter det stopp för mina (eller våra) framtidsdrömmar.

Det jobbiga med kärleken är att man blir blind. Jag älskar honom något så otroligt mycket.

Därför jag skriver här, då får man lite annat perspektiv på det hela.

• joni86

Jag tror och hoppas inte att det är därför han lånar pengar, aldrig ens tänkt i de banorna. Men hans dåliga beslut leder ju absolut till att hans ekonomi är som den är

• joni86
    Anonym (Em) skrev 2021-06-12 13:43:27 följande:

Att du överreagerar? Jag tycker att du underreagerar. Jag skulle inte ens tänka tanken att fortsätta med den mannen. Vilken extremt korkad människa. Och stackars barnen, två föräldrar som tar droger. Om jag vore du skulle jag göra det enda rätta, lämna och informera socialtjänsten.

Han kan räkna med att det thc syns i blodprov i 8 timmar, längre än så om man röker ofta. Att han känner sig klar i huvudet spelar ingen roll, det är drog-rattfylla så man får hoppas att polisen snart stoppar honom igen och tar prov.

Tack för ditt svar. Han är som sagt en underbar kille, älskar honom så mycket. Men sedan är det ju detta. Jag hoppas nästan också att han åker dit o förhoppningsvis lär sig en läxa, men barnen drabbas ju värst om han gör det. Och jag vill inte utnyttja hans barn som ett argument i detta men det kanske är ok att göra det?

Jag fattar verkligen inte hur han tänker. O jag vill inte och kommer troligtvis inte att lämna honom, men om jag säger att det är ett skäl till att vi inte kan ha det drömlivet vi planerar för med hus och att jag blir bonusmamma på riktigt så känns det inte stabilt. Han älskar sina barn och är en otroligt bra pappa, så varför riskera att allt går åt helvete. De är så mycket som står på spel.
  • joni86
    Anonym (Problemet?!) skrev 2021-06-13 02:43:00 följande:

Problemet är väl att han kör bil samma dag han rökt. Det är ju inte smart om man är rädd om sina medmänniskor. Det är ju samma som de som kör rattfulla.

Sedan är det naturligtvis helt fel om han lånar pengar till vare sig alkohol, cigg, eller cannabis.

Sedan är det ett grundligt fel på lagen att cannabis inte är legaliserat. Det leder till problem för väldigt många, medans alkohol som löser upp hjärnan och familjer är tillåtet. I den bästa av världar skulle cannabis tillåtas precis som alkohol medan missbruk av någon av substanserna kräver behandling. Att det smusslas beror på lagen och inskränkta människor som lever kvar i den gamla drogproblematik som bara Sverige har..

Jag sa samma sak, att då kan jag köra bil efter jag druckit alkohol så fort jag känner mig klar i huvudet. Det är ju precis samma sak. Jag pratade med honom igår om det, blev riktigt förbannad faktiskt. Han försöker gottgöra det hela tiden, och säga att det inte ger utslag och så vidare.

Han lovade att inte göra det igen, men det är ju inte mig han ska lova egentligen, han måste ju fatta själv hur korkat det är
  • joni86
    Anonym (Hasch är skit) skrev 2021-06-12 22:32:18 följande:

Om du tycker det är svårt att lämna honom nu så är det ingenting mot hur svårt ditt liv kommer bli när du syltat in dig ordentligt med honom. När du investerat i pengar, engagemang, gemensamt boende och barnen vant sig vid dig. Kanske t o m gemensamt barn.

Herregud snälla, vågar du inte ställa krav i en relation så kommer du bli utnyttjad. Du kör över dig själv också, och tror att det kommer bli bra? Förstår du inte att han är torsk på rökat? Tror du han bara kan lägga av? Vill han ens? Så många av mina gamla kompisar som trott att det bara är att lägga av... de som har lyckats är de som verkligen velat sluta, har åkt på behandlingshem och brutit helt med sitt gamla liv och vänner.

Du behöver jobba med dig själv om du inte ens kan avgöra om du överreagerar när din kille röker på, umgås med andra missbrukare, kör bil påtänd, kör för fort, har barn med en annan missbrukare...

Han låter inte som en ansvarstagande farsa direkt, mer som en pantad haschrökare. Om han är 37 år har det nog pågått större delen av hans liv, man blir korkad. Har flera i min gamla bekantskapskrets som rökt på sen tonåren och är över 40 idag, kan säga att det både syns och märks på dem.

Sega, korkade och liksom stannat mentalt i 20-årsåldern.

Hur kan du ens överväga en framtid med en sån? Allt smusslande med rökat, köpa skiten, förvara skiten, röka skiten, vara beroend av skiten, bli dum i huvet av skiten... det kommer bli din vardag. Du verkar naiv tycker jag, blundar för problemen för att du är kär och inte vågar säga vad du tycker. 

Tack för ditt svar. Brutalt ärligt, men jag behöver det. Kärleken är ju blind.

Jag vet att han inte vill sluta, han är inte intresserad av det alls. Men jag kommer inte att flytta ihop med honom sålänge han röker. Så långt har jag kommit iallafall. För jag vill som sagt inte sitta fast med honom om han en dag åker dit. Och jag vill att han ska vara pålitlig och en trygghet. Men det kommer aldrig bli så om han fortsätter. Plus att han har massa vänner som håller på med skiten. Han faller för grupptrycket när alla sitter och röker.
  • joni86
    Anonym (E) skrev 2021-06-14 11:04:51 följande:

Tänk logiskt. Du vet att han inte kommer sluta. Du vill (klokt nog) inte bo med honom så länge han röker. Hur ser din tänkta framtid ut egentligen? Särbo resten av livet? Barnlös? För du kan ju inte skaffa familj med honom heller. Du slösar bort din tid ts...

Jag har bestämt från långt tillbaka att inte ha egna barn (inte för att det spelar någon roll egentligen) och jag kan leva som särbo. Det känns som att det skulle fungera för mig. Självklart vore det härligt att bo ihop med någon också. Jag vet att han vill ha familjelivet som mamma, pappa, barn i ett hus tillsammans någon stans. Så jag tror och hoppas att han kommer sluta om han inser att det är det där jävla rökat som sätter stopp för det.

Vi är som nykära varje gång vi träffas, så alla inlägg om att jag bara ska dumpa honom är Inte så lätt. Plus att jag älskar hans barn, jag vill ändå finnas där för dem och inte bara försvinna ur bilden. Jag kommer göra vad jag kan för att få honom att sluta.

Men jag uppskattar väldigt mycket alla ärliga svar jag fått här, det har fått mig att vakna till. Att sluta vara naiv och osäker på mina känslor. Det är berättigande att ta väldigt allvarligt på detta. Vägrar han sluta kommer jag försöka få ut så mycket jag kan av förhållandet som särbo. Då kan jag också vara egoistisk och bara ta det som det kommer. Eftersom jag är van att bo ensam, jag har och vill inte ha barn, så jag har inte så mycket att förlora egentligen. Kanske låter konstigt, men så är det.

Vara en så bra bonusmamma jag kan så länge det går.
  • joni86
    Anonym (Hasch är skit) skrev 2021-06-15 19:45:56 följande:

För dom ser inte problemen för dom är kära. Sen blir de osäkra om de överreagerar. Sen tror de han ska ändra sig. Och han är ju så bra och snäll förutom när han gör dumma saker. Sen sitter dom fast och kan inte göra slut för de är gravida. Sen kan de inte göra slut för de vågar inte låta honom ha delad vårdnad. Osv.

Jag tror TS kommer börja röka också tyvärr

Jag kommer INTE börja röka på. Jag har testat förr och lärt mig av erfarenhet att det bara drar med sig skit.
    Drottningen1970 skrev 2021-06-15 19:32:57 följande:

Varför ger sig kvinnor i lag med män som drar med sig massa sociala problem. Jag begriper det icke?..

Om han måste välja mellan dig och haschet kommer han välja rökat flicka lilla?.

Ingen större ide att ge nåt ultimatum och planera framtid. Bara att dra sig ur. Gör inte som miljoner korkade kvinnor gjort före dig och inbilla dig att du kan förändra en man med din kärlek.

Han kan säkert göra ett uppehåll på några månader eller så efter ett ultimatum, men det löftet kommer att brytas och du kommer att få höra att du överdriver och är kontrollerande.

Fy fan vilket nedlåtande och diskriminerande inlägg. Bara onödigt
  • joni86
    Drottningen1970 skrev 2021-06-15 21:11:57 följande:

Det är egentligen fullständigt irrelevant om cannabis är skadligare än nåt annat i detta sammanhang. I sverige är cannabis olagligt. Att bruka eller missbruka cannabis kan därför medföra allvarliga sociala problem. Man begår en kriminell handling med allt vad det innebär. Man riskerar jobb och körkort. Har man barn som i detta fall riskerar man allvarliga konsekvenser i egenskap av förälder och svåra konsekvenser för barnen som kanske inte ens får bo kvar hemma. Om man ÄNDÅ under dessa premisser väljer att fortsätta röka indikerar det att man har ett rätt destruktivt förhållande till sitt röka. Där rökat blivit på tok för viktigt i ens liv. Är man normalt funtad så utsättwr man sig helt enkelt inte för dessa potentiella konsekvenser. En normal förälder skulle sluta käka jordgubbar med mjölk, hur töntigt man än tyckte ett förbud var, om motsatsen riskerade hela tryggheten för ens barn.

Och ja jag har testat att röka cannabis, under mycket kontrollerade former på en välrenommerad coffieshop i Amsterdam där jag tillbringat mycket tid. Har aldrig varit så jävla påverkad av nåt i hela mitt liv. Det är inget att leka med det där.

Och TS. Om du vill vara en bra bonusmor och älskar hans barn så ska du anmäla situationen till socialtjänsten så att både pappa och barn kan få hjälp. Annars är din påstådda omsorg enbart tomma ord.

Tack för ditt inlägg. Alla svar jag fått i denna tråden har faktiskt fått mig att vakna till.

Som jag skrivit tidigare, kärleken är blind.

Jag har varit för feg för att göra något. Men jag kommer göra något nu, även om jag inte vet exakt vart jag ska börja just nu
  • joni86
    Drottningen1970 skrev 2021-06-15 22:51:54 följande:

Nej kärleken är inte blind. Det är ett uttryck som tillhör den såkallade kärleksmyten som främst kvinnor matas med från späd ålder tills vi tror att det är en del av oss själva. Kärleksmyten som gör att vi tror att vi är maktlösa och inte kan göra egna val om vi blir kära. Som gör att vi tror att så länge vi är kära så står man ut med knarkanade, supande, otrohet, och i värsta fall våld.

Man måste inte välja att ha en relation med nån bara för att man är kär. Man kan välja bort relationen ändå och så kommer man efter ett tag att sluta vara kär.

Det stämmer säkert väl det du säger! Synd att det är så. Men jag är verkligen hopplöst förälskad. Och jag vet att detta kanske låter naivt, men han är ju som vilken kille som helst, rökandet åt sidan. Han är fantastisk med sina barn, han ger mig otroligt mycket kärlek, mycket mer än jag är van vid. Utifrån är han så långt ifrån en pundare man kan komma.

Men jag kommer inte att acceptera att han fortsätter, tyvärr kommer han bli tvungen att välja, och jag hoppas verkligen att han inte väljer rökandet framför mig och sina barn.

Och kanske en dum fråga: men kan jag använda hans barn som argument? Eftersom jag själv inte har egna och inte planerar att ha det heller så känns det som att "jag inte har något att säga till om" där. För det är ju det största argumentet av alla.

Och ytterligare en anledning som gör det svårt att lämna, är hans barn. De är 3 o 5 och vi har verkligen klickat. De gillar mig jättemycket o jag dem.
  • joni86
    Anonym (Familj) skrev 2021-06-19 08:09:51 följande:

Hasch är cannabis, det är gjort på cannabisolja. Så det är samma sak, men hasch kan vara starkare att röka än gräs, men det är från samma planta. Så jag undrar vad det är för program du har sett där det finns en så kallad cannabis planta.. för det är ju som samma planta som gräs, bara framställd på ett annat sätt.

Ja jag vet dessvärre inte vad jag ska säga. Jag är inte så insatt i den svenska drogpolitiken då jag inte bor i Sverige. Däremot tycker jag att det är tragiskt att så många ska få lida för att de inte får rätt hjälp.

En lösning skulle kanske vara att avkriminalisera cannabis och andra typer av droger för då skulle missbrukare kunna söka hjälp istället för att bli klassad eller dömda som pundare/brottslingar.

Jag vet att många som har problem, psykiska eller fysiska använder sig av CBD olja (utan THC i Sverige ) och det är helt lagligt. Men många läkare rekommenderar ju inte det som en alternativ medicin. Varför vet jag inte. Det är bara att googla så hittar man jättemycket fakta om att CBD olja hjälper mot värk och vissa psykiska åkommor. Självklart är det inte för alla men värt att testa om man inte tycker att vårdens hjälp är tillräcklig.

Men är man allvarligt sjuk så ska man absolut använda sig av läkarvårdens hjälp men det är inte fel att testa CBD

Alltid kul när trådarna spinner iväg lite, det blir intressant läsning.

Jag har pratat ett par gånger med min pojkvän nu, han verkar vara villig att sluta med rökat, och jag får helt enkelt lita på det tills vidare. Jag vill verkligen ge han en chans, men han har förstått varför jag vill att han ska sluta, och att det inte ska vara för min skull utan hans egen o barnens.

Hoppas att han tar hjälp av mig om det blir jobbigt och hans "vänner" respekterar att han slutar
Svar på tråden Min pojkvän röker på