Limeblad skrev 2020-08-12 10:54:23 följande:
Och där gjorde du det till kvinnors fel att det är ojämställt. Fräscht.
Den här attityden är rätt tråkig och kontraproduktiv. Man måste kunna göra en problemanalys utan att lägga något moraliskt ställningstagande på resultatet. Det behöver inte vara ena, eller andras, eller ens någons fel att det blir ett problem. Det kanske bara är så vi fungerar och något vi måste tänka på.
Vi, min sambo och jag, har haft den här diskussionen några gånger. Hon tar mer ansvar för saker i hemmet än jag (vi har inga barn än). Från början var det inte så och jag har bott själv tidigare och har inga problem med att ha ansvar över allt som behöver göras. Men det blir liksom en glidning i ansvar när man bor tillsammans eftersom jag (med många män) har lätt att släppa ansvaret till någon annan medan det verkar som hon (med många kvinnor) har svårt för det. Hon tar liksom över mer och mer, vilket resulterar i att jag släpper ansvaret. När jag lagar mat får jag schasa bort henne ibland för hon kommer och rör i nån gryta så det inte ska bränna fast, trots att jag har koll. För hon kan inte släppa det.
Jag tror många män kan ta ansvar men inte är villiga att konkurrera om ansvaret för tråkiga uppgifter. När vi ser er kvinnor göra det, eller när ni lägger er i för att vi inte gör på "rätt sätt", så släpper vi bollen. Vi måste ta för oss mer men ni måste släppa taget, även om det håller på att skita sig ibland. Om det alltid finns en backup så har vi liksom inte ansvaret på riktigt. Låt oss göra på vårt sätt och acceptera det.