• Saan

Jämställt föräldraskap

Jag och min man planerar att skaffa barn. För mig är det oerhört viktigt att vi har en jämn fördelning på allt som ingår i livet.

Hur gör ni? Hur fördelar ni föräldraledigheten? Matlagning, tvätt och städning? Ekonomi? Tycker det är intressant att höra hur andra gör, och kanske få tips och idéer!

• Svar på tråden Jämställt föräldraskap
  • Anonym (Hemmafru)
    Vanessa89 skrev 2020-08-12 09:54:27 följande:
    Ok, "hemmafru". Du blir ju uppenbarligen provocerad av mitt inlägg. Du jobbar alltså? Eller planerar du att pappa staten ska försörja dig i händelse av att ni går isär?
    Ja, för att du som vanligt är otrevlig och bara ägnar dig åt att jävlas med andra! Dina kommentarer tillför aldrig någonting för trådarna!

Jag tänker inte svara på dina frågor för det spelar ingen roll, du fortsätter bara att vara otrevlig vilka svar du än får!
  • Limeblad
    Anonym (Hemmafru) skrev 2020-08-12 09:31:18 följande:

Jag förstår ärligt talat inte vad du pratar om. Vi har en familj och ett hushåll. Allt måste göras och vi särskiljer inte föräldraskapet från resten av vårt liv. Eller tycker du att jag ska göra matlagningen också?

Uppenbarligen är din jämlikhet inte densamma som vad jag (och som jag tolkar ts med tanke på att hon vill ha en JÄMN FÖRDELNING av ALLT) avser med jämlikhet. Ni har inte en jämn fördelning av det.
  • Anonym (Hemmafru)
    Limeblad skrev 2020-08-12 09:59:40 följande:
    Uppenbarligen är din jämlikhet inte densamma som vad jag (och som jag tolkar ts med tanke på att hon vill ha en JÄMN FÖRDELNING av ALLT) avser med jämlikhet. Ni har inte en jämn fördelning av det.
    Så du tänker mer som Alexi verkar göra, att det ska vara 50/50 med millimeterrättvisa? Det skulle inte fungera för oss att båda jobbar halvtid. Vi har annars en väldigt jämn fördelning som jag ser det, bara det att maken jobbar på en arbetsplats och jag jobbar i hemmet. Barntillsynen är inte helt delad men i stort.
  • Vanessa89
    Anonym (Hemmafru) skrev 2020-08-12 09:56:56 följande:

Ja, för att du som vanligt är otrevlig och bara ägnar dig åt att jävlas med andra! Dina kommentarer tillför aldrig någonting för trådarna!

Jag tänker inte svara på dina frågor för det spelar ingen roll, du fortsätter bara att vara otrevlig vilka svar du än får!

Du var mig en lättkränkt individ. Om du ger dig in i en diskussion som avhandlar ämnet jämställdhet och där du skriver om som situation så får du ju räkna med att andra som inte vidhåller ditt och makens upplägg kommer att kommentera just erat upplägg.
  • Vanessa89
    Anonym (Hemmafru) skrev 2020-08-12 10:03:39 följande:

Så du tänker mer som Alexi verkar göra, att det ska vara 50/50 med millimeterrättvisa? Det skulle inte fungera för oss att båda jobbar halvtid. Vi har annars en väldigt jämn fördelning som jag ser det, bara det att maken jobbar på en arbetsplats och jag jobbar i hemmet. Barntillsynen är inte helt delad men i stort.

Men det ÄR inte en jämn fördelning oavsett hur mycket du försöker hjärntvätta dig själv, eller betalar barnet dig utifall du blir sjuk? Betalar barnet in månatligen till din pension?
  • Bjoer
    Limeblad skrev 2020-08-12 09:59:40 följande:
    Fast jämställdhet handlar inte om att man ska dela på varje arbetsuppgift utan snarare att arbetsuppgifterna ska vara jämt fördelade Det enda problemet med deras fördelning är pensionspengar. Det här med att båda måste jobba deltid för att det ska vara jämställd är nån fix idé som vissa feminister har. (Jag kallar mig feminist eftersom jag är för jämställdhet, for the record.)
  • Alexi
    Fast vi har ingen exakt 50/50 med millimeterrättvisa, absolut inte. Men om utgångspunkten är att man delar på allt och framför allt delar på ansvaret för barnen då blir det rätt så jämställt. Annars blir det en mamma som sköter barnen och en pappa som hjälper till eller är barnvakt åt sina egna barn, inte vet vilken storlek barnen har i kläder, inte har samma koll på läxor, aktiviteter osv. 
  • Anonym (Hemmafru)
    Alexi skrev 2020-08-12 10:26:25 följande:
    Fast vi har ingen exakt 50/50 med millimeterrättvisa, absolut inte. Men om utgångspunkten är att man delar på allt och framför allt delar på ansvaret för barnen då blir det rätt så jämställt. Annars blir det en mamma som sköter barnen och en pappa som hjälper till eller är barnvakt åt sina egna barn, inte vet vilken storlek barnen har i kläder, inte har samma koll på läxor, aktiviteter osv. 
    Min upplevelse är att de flesta män, även de som är riktigt involverade och ansvarstagande för sina barns liv, har noll koll på storlekar, vilka dagar det är fotboll osv :) Sedan tror jag det beror väldigt mycket på individen så klart.
  • Limeblad

Vi delar på allt nu utan barn så kan inte se att det finns en anledning till att det skulle förändras med barn (utom första tiden som jag beskrev i mitt första inlägg). Millimeterrättvisa skulle jag dock inte säga att vi har. Men vi städar lika mycket (men med olika saker), båda lagar maten (men olika dagar i veckan), båda tvättar bådas kläder etc.

Säger inte att ni har så men risken med ert upplägg är det jag kallar helgpappor. Har flera såna på jobbet (som till och med säger det själva med stolt röst). Som är den roliga föräldern. Som gör det roliga med barnen på helgen. När frun sköter vardagen oavsett om hennes jobb från början var/är lika viktigt eller om hon har den lägre inkomsten. Kommer aldrig begripa det.
  • Alexi
    Anonym (Hemmafru) skrev 2020-08-12 10:32:58 följande:
    Min upplevelse är att de flesta män, även de som är riktigt involverade och ansvarstagande för sina barns liv, har noll koll på storlekar, vilka dagar det är fotboll osv :) Sedan tror jag det beror väldigt mycket på individen så klart.
    Min man är inte den som har stenkoll på alla detaljer, mycket eftersom jag ofta ligger långt före i planering i mitt huvud innan han ens får en chans att fundera.

Men han köper ofta kläder till barnen, stenkoll på deras aktiviteter osv. För att han vill vara en aktiv och engagerad pappa. 

Det handlar ju om som kvinna att faktiskt släppa in mannen också. 
Svar på tråden Jämställt föräldraskap