Anonym (Hemmafru) skrev 2020-08-12 10:03:39 följande:
Så du tänker mer som Alexi verkar göra, att det ska vara 50/50 med millimeterrättvisa? Det skulle inte fungera för oss att båda jobbar halvtid. Vi har annars en väldigt jämn fördelning som jag ser det, bara det att maken jobbar på en arbetsplats och jag jobbar i hemmet. Barntillsynen är inte helt delad men i stort.
Vi delar på allt nu utan barn så kan inte se att det finns en anledning till att det skulle förändras med barn (utom första tiden som jag beskrev i mitt första inlägg). Millimeterrättvisa skulle jag dock inte säga att vi har. Men vi städar lika mycket (men med olika saker), båda lagar maten (men olika dagar i veckan), båda tvättar bådas kläder etc.
Säger inte att ni har så men risken med ert upplägg är det jag kallar helgpappor. Har flera såna på jobbet (som till och med säger det själva med stolt röst). Som är den roliga föräldern. Som gör det roliga med barnen på helgen. När frun sköter vardagen oavsett om hennes jobb från början var/är lika viktigt eller om hon har den lägre inkomsten. Kommer aldrig begripa det.