• Saan

Jämställt föräldraskap

Jag och min man planerar att skaffa barn. För mig är det oerhört viktigt att vi har en jämn fördelning på allt som ingår i livet.

Hur gör ni? Hur fördelar ni föräldraledigheten? Matlagning, tvätt och städning? Ekonomi? Tycker det är intressant att höra hur andra gör, och kanske få tips och idéer!

• Svar på tråden Jämställt föräldraskap
  • Anonym (Komp)
    Anonym (Hemmafru) skrev 2020-08-12 20:25:24 följande:

Ja precis, det är också en lösning. Det är ju en sak vad lagen säger och en annan vad man kommer överens om med chefen. Det beror lite på om chefen kan täcka upp med annat folk eller om jag verkligen behövs osv, och då kan man behöva skjuta på studier i max sex månader. Jag har några kurser jag skulle vilja ge mig på men inte nu i coronatider, annars var tanken att jag skulle ha studerat den här höstterminen faktiskt.

Om du söker 6 månader innan terminen börjar (utan att veta om du kommer in) så kan de inte neka dig den terminen. Du har rätt att två veckor innan tjänstledigheten skall påbörjas, tror det är en månad om man redan studerat ett år, ändra dig.

Med andra ord. Sök 6 månader innan, kommer du inte in så drar du tillbaka tjänstledigheten
  • Anonym (Komp)
    Anonym (K) skrev 2020-08-12 20:41:16 följande:

Om man pluggar heltid ska man inte göra mer än 50% hemma, då är man i fällan.

Fast om man värderar att studera på kvällarna istället för att slötitta på serier så tycker jag inte att det är det. Förutsättningen blir ju att den andre tar barn och hushåll när hen kommer hem från arbetet. En lösning för att det skall bli till det bästa för alla
  • Anonym (Komp)
    Anonym (Hemmafru) skrev 2020-08-12 20:25:24 följande:

Ja precis, det är också en lösning. Det är ju en sak vad lagen säger och en annan vad man kommer överens om med chefen. Det beror lite på om chefen kan täcka upp med annat folk eller om jag verkligen behövs osv, och då kan man behöva skjuta på studier i max sex månader. Jag har några kurser jag skulle vilja ge mig på men inte nu i coronatider, annars var tanken att jag skulle ha studerat den här höstterminen faktiskt.

Lagen säger att du har rätt till ledighet du behlvde för att klara studierna. Nu blir det ju fult att hävda det om ens syfte är att vara hemma med barnen. Men om du plockar bort det faktumet så har du full rätt att vara ledig heltid för halvtidsstudoer om du anser att det är den tid du behöver för att klara studierna.

Men som sagt. Inget man vill utnyttja för att kunna vara ?fuskhemma? med barn
  • Anonym (Hemmafru)
    Anonym (Komp) skrev 2020-08-12 20:49:31 följande:
    Lagen säger att du har rätt till ledighet du behlvde för att klara studierna. Nu blir det ju fult att hävda det om ens syfte är att vara hemma med barnen. Men om du plockar bort det faktumet så har du full rätt att vara ledig heltid för halvtidsstudoer om du anser att det är den tid du behöver för att klara studierna.

Men som sagt. Inget man vill utnyttja för att kunna vara ?fuskhemma? med barn
    Jag har aldrig påstått att jag skulle söka 100 % ledighet om jag bara behöver 50 %, utan min chefs införstådda medgivande!
  • Anonym (Komp)
    Anonym (Hemmafru) skrev 2020-08-12 20:54:55 följande:

Jag har aldrig påstått att jag skulle söka 100 % ledighet om jag bara behöver 50 %, utan min chefs införstådda medgivande!

Oj! Jag menade verkligen inte att hoppa på dig för något utan ville bara tydliggöra att man faktiskt har rätt att vara ledig på mer procent än man faktiskt studerar om man anser sig behöva det.
  • Anonym (Komp)
    Anonym (Hemmafru) skrev 2020-08-12 20:54:55 följande:

Att jag var tydlig med att det inte är något man kan göra för att kunna vara ledig med barn var för att slippa påhopp från andra här om att det äR fult mot arbetsgivaren
  • Anonym (Hemmafru)
    Anonym (Komp) skrev 2020-08-12 20:59:27 följande:
    Oj! Jag menade verkligen inte att hoppa på dig för något utan ville bara tydliggöra att man faktiskt har rätt att vara ledig på mer procent än man faktiskt studerar om man anser sig behöva det.
    Nej och jag läste lite snabbt, så jag får ursäkta för det. Men jag håller inte med om det där att man får ledigt för studier bara för att man sökt i tid osv, som jag läst (och som min chef också sa) så har de rätt att säga nej och skjuta på det ett halvår. Det är lite luddigt helt enkelt, men man får väl kontakta facket den dagen det ställs på sin spets.
  • Anonym (Komp)
    Anonym (Hemmafru) skrev 2020-08-12 21:02:29 följande:

Nej och jag läste lite snabbt, så jag får ursäkta för det. Men jag håller inte med om det där att man får ledigt för studier bara för att man sökt i tid osv, som jag läst (och som min chef också sa) så har de rätt att säga nej och skjuta på det ett halvår. Det är lite luddigt helt enkelt, men man får väl kontakta facket den dagen det ställs på sin spets.

De får skjuta på det ett halvår. Men det är från datumet du söker. Om du gör ansökan 1a februari för studier from 1a september så är det i praktiken tiden mellan 1a februari och 1a september som är tiden de får skjuta på det ett halvår. Med andra ord. Söker du ett halvår innan så kan de inte neka.

Men nu när du säger det.... undrar om man kan reglera det annorlunda i kollektivavtalet. Facket bör precis som du säger ha svar på det
  • Anonym (Lala)

Jag har varit föräldraledig mest Med båda barnen (2 år med ena och 15 mån med andra - maken var f-ledig 3 mån med yngsta och hade den äldre hemma också). Jag ville ha det så och makens dåvarande jobb innebar att han ändå kunde vara hemma vid 14 varje dag och lediga helger. Egen företagare då.

Jag är den som drar in mest ekonomiskt så han vabbar mest. Han hämtar alltid på fsk kl 14 eller 15 när han slutar jobb. Jag lämnar på morgonen kl 8-9 beroende på flex och så. Han jobbar Nu heltid och jag 92%. Går upp i heltid efter jul. Han jobbade tidigare 75% och jag 85% under samma period.

Han lagar ej mat. Jag lagar all all mat. Sonen på 5 år är duktigare i köket men han tar all disk oftast. Vi tänker inte så mkt på vem som gör vad vad gäller städning. Bara det blir gjort. Han ser och gör det som behövs. Och likaså för mig.

Ingen som tjafsar om sånt. Ser jag något som behöver göras och han av någon anledning ej sett det och jag inte kan fixa det så frågar jag honom om han kan och vice versa. Jag är den som går med barnen till bvc/läkare osv. Eller så gör vi det tillsammans. Men han går inte ensam med de dit. Det är lite mitt område (yrkesmässigt) så jag både vill och vi har kommit överens om att jag tar den biten eller så går vi tillsammans.

Han tar alla föräldramöten på fsk!

Ekonomi har vi helt och fullt gemensamt. Han betalar i princip alla räkningar. Jag för över pengar på sparkonto och barnens sparande. Vi har inga bestämda ?fickpengar?. Vi köper det vi vill när vi vill. Ingen av oss känner att vi behöver fråga eller meddela den andra. Såvida det inte är saker till hemmet. Men vill han köpa en dyr klocka eller jag en dyrare väska så gör vi det om vi anser oss ha pengarna att lägga på det. Vi har båda koll på ekonomin. På höjden att vi ger varandra en heads up att x 1000 lappar kommer försvinna imorgon för jag/han ska köpa något.

Lite så!

• Anonym (Lala)

HAHA! Ja alltså mannen tar disken. Inte sonen då. Stackarn. Även om han gärna hjälper till att både fylla och tömma maskinen haha

Svar på tråden Jämställt föräldraskap