• Saan

Jämställt föräldraskap

Jag och min man planerar att skaffa barn. För mig är det oerhört viktigt att vi har en jämn fördelning på allt som ingår i livet.

Hur gör ni? Hur fördelar ni föräldraledigheten? Matlagning, tvätt och städning? Ekonomi? Tycker det är intressant att höra hur andra gör, och kanske få tips och idéer!

• Svar på tråden Jämställt föräldraskap
  • Anonym (Komp)
    Anonym (K) skrev 2020-08-12 18:48:31 följande:

Hur länge för du vara tjänstledig därifrån?

Lägger mig i här. På vilket sätt är det relevant? Oavsett har personen i fråga arbetet kvar när hon kommer tillbaka
  • Anonym (Hemmafru)
    Anonym (K) skrev 2020-08-12 18:48:31 följande:
    Hur länge för du vara tjänstledig därifrån?
    Ja det får vi se men vi omförhandlar någon gång per år, så just nu ungefär ett halvår.
  • Anonym (Gudrun)

Innan vi fick barn gjorde vi ungefär som ni, TS. När barnen kom och jag fick rätt ordentliga och långvariga komplikationer efter födslarna ställdes alla gamla rutiner på ända. Men de var en superbra grund att utgå ifrån och nu när jag mår bättre återgår vi successivt till något som liknar det vi hade då, men mindre uppstyrt. Den som orkar gör något är väl en bra beskrivning av hur det funkar idag. Men att ha haft det ganska strikt uppdelat och verkligen varit överens om vilken nivå vi önskar på städning har varit superbra. Vi är överens och improviserar oss fram mot ett gemensamt mål.

• Anonym (K)
    Anonym (Hemmafru) skrev 2020-08-12 19:04:40 följande:

Ja det får vi se men vi omförhandlar någon gång per år, så just nu ungefär ett halvår.

Och om de nobbar förlängning?
  • Anonym (Komp)
    Anonym (K) skrev 2020-08-12 19:39:25 följande:

Vill bara ge ett perspektiv på hur man kan vara ledig länge.

Hemma första 1,5 åren utan föräldrapenning (när barnet fyllt ett skyddar man sgi med studier på distans på halvtid). Från 1,5 plockar man föräldrapenning och dagarna räcker då tills barnet är 3,5. Alltså 3,5 år som arbetsgivaren inte kan neka ledighet.

Vill man dryga ut detta ännu mer så kan man givetvis plugga heltid på distans och låta barnet ha ett fåtal förskoletimmar och förlägga resten av studietiden toll när partnern är hemma.

Att en är hemma behöver inte betyda icke jämställt. Är det bättre att barnen är på förskola och båda arbetar och hinner se barnen tre timmar efter jobbet än att en är hemma och har 8 h med barnen och den andre tre timmar när hen kommer hem från arbetet? Och sedan tar hela ansvaret på helgerna? Då blir ju timmarna ganska jämnt fördelade.

För många handlar det inte om att bli slav i sitt hem och beroende av sin man. Man har ett arbete att återgå till.
  • Anonym (Komp)
    Anonym (Komp) skrev 2020-08-12 20:08:45 följande:

Hemma första 1,5 åren utan föräldrapenning (när barnet fyllt ett skyddar man sgi med studier på distans på halvtid). Från 1,5 plockar man föräldrapenning och dagarna räcker då tills barnet är 3,5. Alltså 3,5 år som arbetsgivaren inte kan neka ledighet.

Vill man dryga ut detta ännu mer så kan man givetvis plugga heltid på distans och låta barnet ha ett fåtal förskoletimmar och förlägga resten av studietiden toll när partnern är hemma.

Att en är hemma behöver inte betyda icke jämställt. Är det bättre att barnen är på förskola och båda arbetar och hinner se barnen tre timmar efter jobbet än att en är hemma och har 8 h med barnen och den andre tre timmar när hen kommer hem från arbetet? Och sedan tar hela ansvaret på helgerna? Då blir ju timmarna ganska jämnt fördelade.

För många handlar det inte om att bli slav i sitt hem och beroende av sin man. Man har ett arbete att återgå till.

Till barnet är tre skulle det naturligtvis vara... själv har jag drygat ut till 3,5 med hjälp av studier
  • Anonym (Hemmafru)
    Anonym (Komp) skrev 2020-08-12 20:09:49 följande:
    Till barnet är tre skulle det naturligtvis vara... själv har jag drygat ut till 3,5 med hjälp av studier
    Tack för tipsen :)
    Anonym (K) skrev 2020-08-12 19:39:25 följande:
    Ja, och?
  • Anonym (Komp)
    Anonym (Hemmafru) skrev 2020-08-12 20:12:32 följande:

Tack för tipsen :)Ja, och?

Vill också säga att min arbetsgivare godkänt tjänsledighet på 100% för studier på 50%. Man har rätt till ledighet i den omfattning som behövs för att klara studierna. Nu är det i mitt fall så att det för företaget oavsett är lättare att jag är borta heltid än halvtid. Så bra lösning för båda parter
  • Anonym (Hemmafru)
    Anonym (Komp) skrev 2020-08-12 20:16:59 följande:
    Vill också säga att min arbetsgivare godkänt tjänsledighet på 100% för studier på 50%. Man har rätt till ledighet i den omfattning som behövs för att klara studierna. Nu är det i mitt fall så att det för företaget oavsett är lättare att jag är borta heltid än halvtid. Så bra lösning för båda parter
    Ja precis, det är också en lösning. Det är ju en sak vad lagen säger och en annan vad man kommer överens om med chefen. Det beror lite på om chefen kan täcka upp med annat folk eller om jag verkligen behövs osv, och då kan man behöva skjuta på studier i max sex månader. Jag har några kurser jag skulle vilja ge mig på men inte nu i coronatider, annars var tanken att jag skulle ha studerat den här höstterminen faktiskt.
  • Anonym (K)
    Anonym (Komp) skrev 2020-08-12 20:08:45 följande:

Om man pluggar heltid ska man inte göra mer än 50% hemma, då är man i fällan.
Svar på tråden Jämställt föräldraskap