Saan skrev 2020-08-11 21:30:26 följande:
Jag och min man planerar att skaffa barn. För mig är det oerhört viktigt att vi har en jämn fördelning på allt som ingår i livet.
Hur gör ni? Hur fördelar ni föräldraledigheten? Matlagning, tvätt och städning? Ekonomi? Tycker det är intressant att höra hur andra gör, och kanske få tips och idéer!
Vet inte om vi har ett "jämställt föräldraskap" men det fungerar för oss.
Jag var hemma i 15 månader, de första 10 utan FP. Han var hemma i tre månader och sen var jag hemma i 3 månader tills de började förskolan vid 21 månader (vi har tvillingar).
Jag har lämnat på morgonen på förskolan, han har hämtat. De flesta dagar så har han lagat mat till barnen på kvällen innan jag kommit hem. Han har haft flexibla tider, jag hade under de första 5 åren extremt fasta tider.
Han storhandlar på helgen. Jag städar och tvättar. Ibland följer ett av barnen med honom och ett stannar med mig, ibland båda med honom eller båda med mig.
Han har nästan lika bra koll på deras sko- och klädstorlekar som jag har och tar med dem och handlar kläder och skor. Det enda som inte fastnar är barnens sista siffror på personnumren.
Vi är båda engagerade i deras skolgång, har koll på när skolan är stängd, när de ska ha med sig gympakläder och när det ska vara med mellis för utflykter.
Jag är den som nattar på kvällen och väcker på morgonen.
Ekonomin har varit gemensam sen dag 1 tillsammans för snart 20 år sedan. Han betalar de flesta räkningarna från sitt konto då han har större behov av kontroll än mig.
Genom åren (barnen går nu i första klass) har han generellt sett varit ledig mer med barnen på sommaren än mig då han har lite mer semester än mig samt tagit ut extra ledighet i form av föräldradagar.