Jämställt föräldraskap
Intressant ämne, jag har funderat en del på detta själv med. Jag vill gärna ha ett jämställt förhållande och föräldraskap om möjligt, nu är vårt barn snart 1 så vi kan göra en första utvärdering. Kring inköp till bebis har vi inte varit ett dugg jämlika. Jag har i princip köpt allt även om vi sen delat på kostnaden, dela även på kostnaden för amningsbehåar. Men jag letade efter prylar och hämta upp m.m. Köpte mycket begagnat.
Amningen funkade tyvärr inte så där har vi kunnat dela på matningen och han har tagit en natt på helgen så jag kunnat sova ut. Och vissa vardagsnätter när jag varit förbi mig av trötthet. Från att hon var 4 månader har han varit föräldraledig 30% då jag jobbat, varit ett väldigt bra upplägg då jag fått vara mig själv och de kunnat bygga på sin relation. Nu i höst ska han vara hemma heltid 3 eller 4 månader. Så jag har ju gått mer minus pensionsmässigt än vad han kommer göra(har dock fortsatt pensionsspara privat). Vi har inte bestämt ännu hur vi ska jobba när barnet börjar förskola.
Angående sysslor så delar vi hyfsat lika på matlagning, jag tar nästintill all tvätt, städningen är han bättre på småpillet, men jag gör större ryck. Jag står även för stor del av att organisationen hemma, typ inför utflykter, ordning i lådor, ungens kläder m.m.