• Anonym (Less)

Flytta och bli särbo pga bonusbarnslivet

Hej!

Hur många av er har flyttat och blivit särbo pga bonusbarnslivet med allt vad det innebär?

Har ni då haft gemensamma barn ihop?

Hur gick det?

Faller tillbaka i dessa tankar av och till. Känner att jag vänt på varenda sten, kommer ej att ske någon större förändring, mest en tidsfråga innan man blir utbränd, typ.

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Flytta och bli särbo pga bonusbarnslivet
  • Anonym (m)
    Siden skrev 2019-04-01 12:23:01 följande:

Tells: har du bott med någons barn i några år, varannan vecka? Du låter så tvärsäker! Hur har du gjort i så fall, för att kunna strunta i bonusbarnets alla irriterande grejer?

Att strunta i att plocka upp efter bonusbarnet kräver en hel del energi från mig. Det kräver viljestyrka att stå emot mitt dagliga automatiska plockande. Eftersom jag städar och plockar mycket efter mitt eget barn blir det ett val varje gång, att avstå från att göra detsamma för bonusbarnet. Det är som att motstå en godisskål som står framme på bordet varje gång - fast tvärtom. Det gör mig mer irriterad än lättad. Visst har jag prövat att helt lämna städandet för båda barnen åt min man i perioder. Men efter några dagar är det ändå jag som stör mig mest på kaoset av skor i hallen, det kladdiga köksbordet, den tomma toarullen som ligger framme och skräpar och leksakerna överallt. Det är som om min man inte ens ser dom små sakerna, det som gör ett hem hemtrevligt.

Det där känner jag igen, i alla fall delvis. Man måste tjata på mannen. Tala om för honom vad han har att göra. Det kan faktiskt vara lättare att tjata på honom att plocka upp efter sitt barn än efter vårt barn, för det är mer uppenbart hans egna ansvar när det gäller hans barn. Det kan kännas lite fånigt i början att lämna saker men med tiden blir det mer självklart för honom vad han måste göra.
  • Chattisen
    Anonym (m) skrev 2019-03-28 19:13:18 följande:

Du berättar för dottern att du vill bli särbo igen men att hennes pappa vägrar. Och sen frågar du henne vad hon vill. Vill hon också att du ska flytta så ber du henne att berätta det för sin pappa. Vill hon inte att du flyttar så ber du henne att det enda du önskar är att hon hälsar på dig för minsta möjliga drägliga tillvaro. (Bra om du i så fall specificerar när du vill att hon hälsar, typ räcker på bytesdagen eller varje gång hon kommer hem.)

Men låt barnen vara och håll era bråk emellan er. Det ska inte ligga på barnets samvete hur det går för er relation.
  • Anonym (m)
    Chattisen skrev 2019-04-05 19:35:13 följande:

Men låt barnen vara och håll era bråk emellan er. Det ska inte ligga på barnets samvete hur det går för er relation.

Vadå dotterns samvete? Båda vill väl mest troligt samma sak, det är bara pappan som inte fattar bättre. För en gångs skull kanske de är överens om nåt. Och om hon mot förmodan inte vill att hon flyttar så behöver hon göra en liten liten ansträngning för att alla ska kunna leva drägligt tillsammans.

Låter som du tycker det är strunt samma om det tar slut. Du verkar inte väga in samtliga inblandades känslor i det här, bara dotterns.

Tror du inte dottern kommer att veta med sig att hon har en del i hur det gått med pappans relationer oavsett? Klart hon vet. Just nu bryr hon sig inte men som vuxen kommer det ikapp henne.
  • Anonym (maus)

Nu har vi nästa problem! Jag är ju som sagt ?städerskan? i huset och plockar undan allt, städar, tvättar etc. 16 åriga flickan tar inte ens ut ut diskmaskinen el städar på sitt rum el sitt eget vardagsrum. Den veckan hon inte är Hr så tar jag bort hennes ca 5 par skot från hallen (honnörs en egen ingång) men ställer alla sina skor i huvud hallen. Så jag tar skorna och ställer dem i hennes gall. Den barnfri veckan kommer hon hur hon vill o när hon vill ostörtar rakt in från huvudgatan trots att vi sagt att hon ska meddela innan hon kommer. Tänk om vi skulle ha sex el vadsomhelst?! Då säger hon bara ?detta är MIT hus och jag kommer o går hur jag vill!!!? Pappan säger åt henne att hon måste meddela innan o då blir hon galen. Likaså så ställer hon demonstrativt tillbaks skorna i hallen igen o säger att hon vill ha sina skor där. Hon hänger sina kläder, byxor. Trosor i badrummet och jag lägger alltid ut del i hennes rum. Då åker de tillbaka ingen dagen efter. Det är riktigt demonstrativt!!! Jag har aldrig sagt till henne själv utan säger åt pappan så tar han det med henne! Känns som att hon bara vill jävlas ärligt talat !!

• Anonym (m)

Välj dina strider. Hon är barnslig, demonstrerar är aggressiv. Låt hennes skor stå i er hall. Hur gör hon mamman? Svängdörrar där också? Kan ni samarbeta med mamman för att få tjejen att fatta att hon ska smsa först?

• sextiotalist
    Anonym (maus) skrev 2019-04-14 18:02:34 följande:

Nu har vi nästa problem! Jag är ju som sagt ?städerskan? i huset och plockar undan allt, städar, tvättar etc. 16 åriga flickan tar inte ens ut ut diskmaskinen el städar på sitt rum el sitt eget vardagsrum. Den veckan hon inte är Hr så tar jag bort hennes ca 5 par skot från hallen (honnörs en egen ingång) men ställer alla sina skor i huvud hallen. Så jag tar skorna och ställer dem i hennes gall. Den barnfri veckan kommer hon hur hon vill o när hon vill ostörtar rakt in från huvudgatan trots att vi sagt att hon ska meddela innan hon kommer. Tänk om vi skulle ha sex el vadsomhelst?! Då säger hon bara ?detta är MIT hus och jag kommer o går hur jag vill!!!? Pappan säger åt henne att hon måste meddela innan o då blir hon galen. Likaså så ställer hon demonstrativt tillbaks skorna i hallen igen o säger att hon vill ha sina skor där. Hon hänger sina kläder, byxor. Trosor i badrummet och jag lägger alltid ut del i hennes rum. Då åker de tillbaka ingen dagen efter. Det är riktigt demonstrativt!!! Jag har aldrig sagt till henne själv utan säger åt pappan så tar han det med henne! Känns som att hon bara vill jävlas ärligt talat !!

Nu vaknar anarkisten hos mig, men varför inte gå naken hemma (eller en morgonrock och naken under). Är sambon och du hemma när hon kommer farande fel veckor, snabbt av med kläderna, rufsa till håret och se heta ut.

Jag garanterar, hon bli generad. Tonåringar avskyr att få svart på vitt att föräldern ha sex.

När det gäller hennes kommentar om hennes hem, så kan man använda mantrat, ju mer ansvar ju mer inflytande. Och ser man det som sitt hem, tar man sitt ansvar för att hemmet ska vara trevligt för alla som delar hemmet.
  • Anonym (m)
    sextiotalist skrev 2019-04-15 06:32:21 följande:

Nu vaknar anarkisten hos mig, men varför inte gå naken hemma (eller en morgonrock och naken under). Är sambon och du hemma när hon kommer farande fel veckor, snabbt av med kläderna, rufsa till håret och se heta ut.

Jag garanterar, hon bli generad. Tonåringar avskyr att få svart på vitt att föräldern ha sex.

När det gäller hennes kommentar om hennes hem, så kan man använda mantrat, ju mer ansvar ju mer inflytande. Och ser man det som sitt hem, tar man sitt ansvar för att hemmet ska vara trevligt för alla som delar hemmet.

Haha, det är ju faktiskt bara att strunta i att hon kan komma, ha sex på soffan och kommer hon hem så ta det då. Förmodligen kommer hon att försöka stoppa dom från att ha sex och klaga, hon låter som den sorten.

Man kanske ska plocka fram räkningarna. Visa vad det innebär att ha ett hem. Bjuda in henne nästa gång vasken ska rengöras. Diskmaskinsfiltret, lite såna där äckliga grejer som ingår i att ha ett eget hem.
  • Anonym (Polly)
    Anonym (maus) skrev 2019-04-14 18:02:34 följande:

Vet du och nu kommer jag få så mycket skit meeeen. Vi har helt enkelt börjat med att ta ifrån hans barn nyckeln när han går till mamman. Eftersom hans ärade fader jobbar kväll när han ska vara här så behöver han inte vara här ändå. Vill han hämta något så är det bara att höra av sig. Men att nyckeln tas tillbaka beror på att han inte kan sköta sig när han har fått gå som han vill. Grejer försvinner,pengar försvinner, tydligen så har mamman varit här och snokat runt också . Så då vart det stopp med det , sambon fick välja på att skaffa eget där hans barn får komma som han vill eller ta fajten och förklara att sköter man sig inte så blir det konsekvenser.
  • Anonym (maus)

Jag hör vad ni säger, men i detta fallet så verkar hans dotter alltid ?ha rätt? enligt pappan (min sambo). Han tror att jag är avundsjuk på henne och att ?jag? är den vuxna häri bör anstränga mig mer. Därför kommer vi ingenstans!! Nycklar skulle han aldrig ta ifrån henne eftersom hon enligt honom är såå duktig, aldrig gör några fel och detta är ju hennes hus! Han har alla jämna veckor vilket alltid infaller på loven. Mamman till barnen är singel sedan 8 år och borde eg inte ha några problem med att byta varken veckor eller dagar, men han vägrar inse att vissa små justeringar behövs för att en ny sambo också ska trivas! Han säger bara ?du visste att du fick mig med 2 barn!? Jag känner mig så fruktansvärt värdelös och oälskad o maktlös! Det är de 3 mot mig. Jag fick lämna min lght, min stad, vänner för att flytta in hos honom o hans barn. Han tycker inte jag har gjort någon större uppoffring alls!!

Nu har han börjat säga att ?passar det inte så stick då! Jag är i mitt hus!?

Mamman till barnen vill inte alls diskutera hur och vad de gör när barnen är hos henne, vi vet inte ens om hon har ett jobb! Otroligt! Han är rädd för allt vad gäller barnen o exet.

Jag kommer inte att klara detta eftersom jag inte får något gehör för mina känslor o vilja! Som när det är lov o mamman är hemma o pappan jobbar. Då är ändå flickan hellre här trots att jag just nu går hemma? Vill man inte hellre vara med sin mamma?! Plus hon vill resa med mig och pappan som 16 åring nu i sommar. Hur ska det gå med oss 3?!?

• Anonym (Myra)
    Anonym (maus) skrev 2019-04-19 08:35:33 följande:

Jag hör vad ni säger, men i detta fallet så verkar hans dotter alltid ?ha rätt? enligt pappan (min sambo). Han tror att jag är avundsjuk på henne och att ?jag? är den vuxna häri bör anstränga mig mer. Därför kommer vi ingenstans!! Nycklar skulle han aldrig ta ifrån henne eftersom hon enligt honom är såå duktig, aldrig gör några fel och detta är ju hennes hus! Han har alla jämna veckor vilket alltid infaller på loven. Mamman till barnen är singel sedan 8 år och borde eg inte ha några problem med att byta varken veckor eller dagar, men han vägrar inse att vissa små justeringar behövs för att en ny sambo också ska trivas! Han säger bara ?du visste att du fick mig med 2 barn!? Jag känner mig så fruktansvärt värdelös och oälskad o maktlös! Det är de 3 mot mig. Jag fick lämna min lght, min stad, vänner för att flytta in hos honom o hans barn. Han tycker inte jag har gjort någon större uppoffring alls!!

Mamman till barnen vill inte alls diskutera hur och vad de gör när barnen är hos henne, vi vet inte ens om hon har ett jobb! Otroligt! Han är rädd för allt vad gäller barnen o exet.

Jag kommer inte att klara detta eftersom jag inte får något gehör för mina känslor o vilja! Som när det är lov o mamman är hemma o pappan jobbar. Då är ändå flickan hellre här trots att jag just nu går hemma? Vill man inte hellre vara med sin mamma?! Plus hon vill resa med mig och pappan som 16 åring nu i sommar. Hur ska det gå med oss 3?!?

Hur mycket skit är du villig att ta? När skall du stå upp för dig själv, packa dina väskor ock gå? Mannen har ju gjort sitt val, han prioriterar barnen före dig så du vet ju var han står. Det enda du kan förändra är vad du själv gör, för det låter ju inte som att situationen kommer att ändras.
  • Siden

Jag håller med, du har blivit en statist i ditt eget liv och det är dags för dig att välja. Du låter dig köras över sim en dörrmatta. Är det här det liv du tänkt dig? Är du glad när du vaknar på morgonen?

Sätt ner foten och distansera dig från detta kaos. Och sök proffesionell hjälp, men endast från någon som kan problematiken kring styvmammor.

• Siden

PS. Du är inte ensam ska du veta! Du går igenom helt normala faser som styvmamma. Så här är det. Dom kommer alltid vara tre mot dig. Dun man kommer alltid att skylla allt på dig, för du är den nya som kommer in och vill göra ändringar i deras etablerade system. Kolla upp Blendedfamilys, stepqueen, stepmotherhelp, Familjeträdet. Det finns hjälp att få, ge inte upp.

• Sharper

Jag skulle aldrig kunna det. Vi har det ganska jobbigt just nu, men det är inte min mans barns fel även om det handlar om dom. Jag skulle slippa mycket om jag inte bodde här. Men vi ställer upp för varandra i vått och torrt. Denna stormen ska vi rida ut också.

• Anonym (Xzena)
    Anonym (maus) skrev 2019-04-19 08:35:33 följande:

Känner så väl igen mig i din beskrivning på hur du har det för vi har det liknande här.

Nu har min man bjudit med sin tonåring till min mammas sommarhus i Spanien till sommaren utan att fråga någon om det är okej då hela min familj är där. Alltid när vi har rest tidigare så har jag känt mig som en piga/ett barn medans han och dottern är paret som klänger på varann. Min mamma har reagerat väldigt negativt på hur han har behandlat mig de gånger som dottern är med. Därför var det så skönt nu för min morsa sa åt min man att ska alla vara här i sommar så får hans dotter minsann dela rum med min brors tonårsdotter (vilda protester då hans barn inte vill slita sig från sin pappa) och mamma vill ta hand om vår gemensamma medans min man ska se till att prioritera mig nu under tiden vi är där.

Snacka om att han blev spak och tjurig när han fick den uppläxningen men det känns så himla skönt att någon äntligen sätter ner foten och agerar som min försvarsadvokat. Man blir annars alltid överkörd och behandlas som den osynliga i såna här familjekonstellationer.
  • Anonym (m)
    Anonym (Xzena) skrev 2019-04-19 10:41:47 följande:
    Känner så väl igen mig i din beskrivning på hur du har det för vi har det liknande här.

Nu har min man bjudit med sin tonåring till min mammas sommarhus i Spanien till sommaren utan att fråga någon om det är okej då hela min familj är där. Alltid när vi har rest tidigare så har jag känt mig som en piga/ett barn medans han och dottern är paret som klänger på varann. Min mamma har reagerat väldigt negativt på hur han har behandlat mig de gånger som dottern är med. Därför var det så skönt nu för min morsa sa åt min man att ska alla vara här i sommar så får hans dotter minsann dela rum med min brors tonårsdotter (vilda protester då hans barn inte vill slita sig från sin pappa) och mamma vill ta hand om vår gemensamma medans min man ska se till att prioritera mig nu under tiden vi är där.

Snacka om att han blev spak och tjurig när han fick den uppläxningen men det känns så himla skönt att någon äntligen sätter ner foten och agerar som min försvarsadvokat. Man blir annars alltid överkörd och behandlas som den osynliga i såna här familjekonstellationer.
    Heja din mamma! Hon tänker helt rätt! Ska din mans dotter ens ha en chans att lära känna din familj så behöver hon sluta klänga på sin pappa. Ni kanske till och med kommer klara av att ha trevligt! Allihop!
  • Anonym (Xzena)
    Anonym (m) skrev 2019-04-19 11:29:21 följande:

Heja din mamma! Hon tänker helt rätt! Ska din mans dotter ens ha en chans att lära känna din familj så behöver hon sluta klänga på sin pappa. Ni kanske till och med kommer klara av att ha trevligt! Allihop!

Jag vet! Alltså jag har behövt en omgivning som faktiskt säger ifrån för själv talar man bara för döva öron. Jag tycker att det jobbigaste incidenterna sker när vi är bortbjudna till folk eller har rest iväg för hon tar patent på honom till 100 %, ska sitta bredvid varann, gå iväg mitt i en middag för att dom ska göra nåt eller så åker dom iväg på egna utflykter när vi har varit iväg på resor utan att meddela mig eller tagit med vår lilla.

Min familj har sett det här och min morsa är inte nådig längre och det är helt underbart. I min familj så sitter pappan och mamman i framsätet medans barnen sitter bak, metaforiskt menat då. Då får min karl och hans dotter ta seden dit dom kommer.

Hoppas verkligen på att denna sommarsemester blir trevligare än tidigare år och att vi får ordning på maktbalansen. Jag håller verkligen tummarna för det! :)
  • Anonym (m)
    Anonym (Xzena) skrev 2019-04-19 11:37:21 följande:
    Jag vet! Alltså jag har behövt en omgivning som faktiskt säger ifrån för själv talar man bara för döva öron. Jag tycker att det jobbigaste incidenterna sker när vi är bortbjudna till folk eller har rest iväg för hon tar patent på honom till 100 %, ska sitta bredvid varann, gå iväg mitt i en middag för att dom ska göra nåt eller så åker dom iväg på egna utflykter när vi har varit iväg på resor utan att meddela mig eller tagit med vår lilla.

Min familj har sett det här och min morsa är inte nådig längre och det är helt underbart. I min familj så sitter pappan och mamman i framsätet medans barnen sitter bak, metaforiskt menat då. Då får min karl och hans dotter ta seden dit dom kommer.

Hoppas verkligen på att denna sommarsemester blir trevligare än tidigare år och att vi får ordning på maktbalansen. Jag håller verkligen tummarna för det! :)
    Ja, det är faktiskt märkligt hur pappas nya fru har så många "regler" att förhålla sig till men den person som valt att bli tillsammans med en annan person och som bär med sig ett barn in i den relationen, verkar inte ha några "regler" alls att förhålla sig till. De kan bara fortsätta som förut och alla andra ska anpassa sig. Så är det för den som blivit tillsammans med honom, när ni är inom era fyra väggar i hemmet, men du har nästan lite tur att det syns så tydligt när ni är utanför era fyra väggar så att någon annan kan reagera. Annars är det lätt att stå väldigt ensam. 
    Dottern kanske inte kan förväntas vilja följa några nya regler men pappan behöver ju verkligen tänka om lite för vad som är bäst för er som grupp. 

Hoppas ni får en bra sommar! :)
  • Anonym (Xzena)
    Anonym (m) skrev 2019-04-19 11:58:17 följande:

Ja, det är faktiskt märkligt hur pappas nya fru har så många "regler" att förhålla sig till men den person som valt att bli tillsammans med en annan person och som bär med sig ett barn in i den relationen, verkar inte ha några "regler" alls att förhålla sig till. De kan bara fortsätta som förut och alla andra ska anpassa sig. Så är det för den som blivit tillsammans med honom, när ni är inom era fyra väggar i hemmet, men du har nästan lite tur att det syns så tydligt när ni är utanför era fyra väggar så att någon annan kan reagera. Annars är det lätt att stå väldigt ensam. 

Dottern kanske inte kan förväntas vilja följa några nya regler men pappan behöver ju verkligen tänka om lite för vad som är bäst för er som grupp. 

Hoppas ni får en bra sommar! :)

Det är helt sjukt faktiskt. I biofamiljer så får mamma och pappa åka på egna resor och när hela familjen åker så får dom njuta av drinkar o solnedgången medans barnen hänger med varann. Som ny kvinna däremot så verkar hon vara dömd till att för evigt bara behöva leva för att behöva anpassa sig.

Intressant att diskutera. Tror att vi i samma sits skulle behöva prata mer med varandra om det här för verkar vara så himla vanligt.

Hoppas verkligen det. Vill dom hänga med min familj så får dom rätta sig i ledet för där kan dom inte vara huvudpersonerna oavsett hur gärna båda skulle vilja vara det.
Svar på tråden Flytta och bli särbo pga bonusbarnslivet