Siden skrev 2019-03-21 09:28:45 följande:
Har inte flyttat någonstans men jag kan erkänna att jag funderar på att flytta varannan vecka. Och har gjort så i två år, sedan vi flyttade ihop. Men det jag förlorar på att flytta isär är ju umgänget med vårt gemensamma barn, jag antar att jag skulle få träffa barnet betydligt mindre än nu hur vi än skulle dela upp det. Så det positiva med att fortsätta bo ihop överväger det negativa.
Jag har läst att 44 % av alla bonusfamiljer som separerar gör det under dom första fem åren som dom bor ihop. Och det finns ju en anledning till det, det vet väl alla i den här tråden?
Men om man står ut i fem år, ger det en chans? Det var Jesper Juul som skrev detta förresten, i sin bok Bonusföräldrar
Tyckte du om Jesper Juuls bok? Jag högaktar hans inställning till barn men jag tycker att han faller i samma gropar som alla andra när han pratar om bonusföräldrar. Mycket av det han säger håller jag med om men vissa saker han skrev blev jag besviken på också.
Vad gäller det här med fem år, jag tänkte ungefär som du att man rimligtvis borde känna sig mer bekväm med åren men så har det inte blivit. Det har faktiskt bara blivit värre. Men det är ju svårt att förutse hur det kommer att bli, om man väger in livsförändringar och hur det påverkar. Vi skaffade till exempel barn efter ett par år och det blev inget som jag hade trott i relationen med hans barn. Samma att hans barn nu är i tonåren och vad det innebär för oss alla. Eller att mamman har styrt våra liv på ett sätt som inte är acceptabelt.