• Pripps Vichy

Dricker du aldrig för att det är kul att bli full?

Blir ibland förvånad över hur mycket godtemplare det verkar finnas här och folk som endast "tycker det är gott med ett glas vin till maten". Vissa menar att efter att man fyllt 25 eller 30 så är man "vuxen nog" att inte längre se det roliga med att ta sig en fylla och bli som folk.

Får ni aldrig den känslan som ni hade när ni var yngre, att "Nu är det helg och nu ska här festas, jävlar vad kul det ska bli.". Har den känslan dött ut helt hos er 25- 30-plussare? Är det enda ni uppskattar numer att sitta med Sudoku eller titta på meningslös TV-underhållning och mosa i er chips och ostbågar?

Har ni  aldrig numer behovet av att få "röja loss" som ni gjorde i ungdomen?

• Svar på tråden Dricker du aldrig för att det är kul att bli full?
  • Pripps Vichy
    Tom Araya skrev 2017-10-30 20:17:58 följande:
    Att vara ung för mig innebar sämre ekonomi, att man inte kom in på alla ställen, rätt så sjaskiga fester hemma hos någon när föräldrarna var borta, sällan något gott att äta, om man ens hade något att äta eller det bjöds på något, att gå, cykla, åka moped eller nattbuss när man skulle hem.
    Allt gick ut på att bli rejält full, att synas ute bland folk och att träffa tjejer.
    Man gick på usla ställen för att det var stället man kom in på eller för att kompisarna ville det.

Nu har jag råd att köpa gott öl och vin, bra whiskey mm. Jag har råd att bjuda vänner (inte bara att komma, utan även på mat och dryck) och jag har råd att bjuda på bra mat. Jag bjuder hem vänner när jag vill och känner då ingen stress över att det ska bli värsta röjpartajet utan det kan komma fyra, fem goda vänner och man har kul ändå. Jag har råd att ta en taxi hem efter festen istället för att stå och frysa i väntan på någon nattbuss.
    Färre spyor, färre slagsmål och färre sönderslagna saker...

Nä, det är verkligen inte just den biten jag ibland kan sakna med ungdomstiden.
    Faktum är att jag redan vid 20 drogs till umgänge med äldre, för att jag kände mig mer hemma i sådana kretsar än med mina mer jämnåriga och i mina ögon rätt så omogna kompisar jag festade med då.

Jag gör ändå mycket idag som jag även gjorde som ung, men på ett annorlunda och bättre sätt.

Så för mig handlar mognadsprocessen också om självförtroende och att kunna göra det mesta på ett bättre sätt, eftersom jag bättre känner till vad som ger det jag är ute efter.
    Det är inte allt det dåliga du räknar upp som jag menar, som jag också självklart har upplevt och kan relatera till, utan mer att det kändes som att man hade mycket roligare när man var full som yngre,  och att man försöker "kopiera" själva känslan nu när man är äldre.

Jo, jag känner alltför väl till allt det du räknar upp, och av samma anledning som du så började jag också i 20-års åldern att umgås med äldre personer som kunde föra sig och inte slog sönder hela lägenheten om de blev aggressiva och förde ett jävla liv, som fallet var även med mina jämnåriga (var ung i början av 90-talet) Tror många här misstolkar vad jag menar med "röja loss". Jag menar mer att strunta i tråkighetsnormen som ofta råder när man blir äldre och våga våga "balla ur" lite och bli lite roligare och må bättre än vad man annars gör/är.

Att inte vara sådär stendöd - "Jag vill inte", "Jag orkar inte", och "Ingenting är roligt längre". typ. Tror du förstår bättre då vad jag menar.

• Tom Araya
    Pripps Vichy skrev 2017-10-30 23:02:04 följande:
    Det är inte allt det dåliga du räknar upp som jag menar, som jag också självklart har upplevt och kan relatera till, utan mer att det kändes som att man hade mycket roligare när man var full som yngre,  och att man försöker "kopiera" själva känslan nu när man är äldre.

Jo, jag känner alltför väl till allt det du räknar upp, och av samma anledning som du så började jag också i 20-års åldern att umgås med äldre personer som kunde föra sig och inte slog sönder hela lägenheten om de blev aggressiva och förde ett jävla liv, som fallet var även med mina jämnåriga (var ung i början av 90-talet) Tror många här misstolkar vad jag menar med "röja loss". Jag menar mer att strunta i tråkighetsnormen som ofta råder när man blir äldre och våga våga "balla ur" lite och bli lite roligare och må bättre än vad man annars gör/är.

Att inte vara sådär stendöd - "Jag vill inte", "Jag orkar inte", och "Ingenting är roligt längre". typ. Tror du förstår bättre då vad jag menar.
    För mig finns inget som var bättre i festandet att jag vill kopiera det, utan det har blivit bättre genom åren. Högre kvalitet och färre promille. Det är ju just det som är grejen med att bli äldre och få mer erfarenhet, att jag vet bättre nu vad som blir bra och kul och jag kan plocka russinen ur kakan.

Till viss del handlar det också om prioriteringar. Att bli lagom salongsberusad och ha riktigt kul, känna sig rätt okej dagen därpå eller en karatefylla som inte gjorde det roligare och sedan ligga bakis och totalt orkeslös i stort sett hela dagen därpå... För mig är valet inte svårt.
  • EnAnonumius
    Pripps Vichy skrev 2017-10-30 23:02:04 följande:

Nej folk har inte missuppfattat DIG och vad du menar.

Det är du som vägra att hantera att folk kan "balla ur", "röja loss", utan att behöva dricka sig full på ett eller annat sätt.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Blixtmannen2

Jag är 40+ och jag dricker gärna för att bli full men det blir bara några gånger per år.

Dricker oftast bara ett par till maten eller en grogg på lördagskvällen så att jag känner mej lite salongsberusad.

Jag kan nog "röja loss" lika bra utan alkohol också men det beror mera på vem jag är med

• Pripps Vichy
    Blixtmannen2 skrev 2017-10-31 08:24:57 följande:

Jag är 40+ och jag dricker gärna för att bli full men det blir bara några gånger per år.

Dricker oftast bara ett par till maten eller en grogg på lördagskvällen så att jag känner mej lite salongsberusad.

Jag kan nog "röja loss" lika bra utan alkohol också men det beror mera på vem jag är med

Själv dricker jag runt 10 st. 7,2:or när jag vill ha mig en skön fylla, eller dryga 2 flaskor starkvin.. Ska det va så ska det va. Man vill ju leva livet fullt ut liksom.

Blir det brännvin går det väl ner en och en halv sjuttis (blandad som grogg).

• Pripps Vichy
    EnAnonumius skrev 2017-10-31 08:20:38 följande:

Det är du som vägra att hantera att folk kan "balla ur", "röja loss", utan att behöva dricka sig full på ett eller annat sätt.

Ja så bitter och sur som du verkar (typiskt FL-mode) så betvivlar jag att du kan balla ur eller röja loss överhuvudtaget, vare sig full eller nykter.

• kottelin
    Pripps Vichy skrev 2017-10-31 09:59:35 följande:
    Själv dricker jag runt 10 st. 7,2:or när jag vill ha mig en skön fylla, eller dryga 2 flaskor starkvin.. Ska det va så ska det va. Man vill ju leva livet fullt ut liksom.

Blir det brännvin går det väl ner en och en halv sjuttis (blandad som grogg).
    En liter starksprit?
    Oj... då hade jag nog dött.
    Ja, typ så...
  • Pripps Vichy
    kottelin skrev 2017-10-31 13:18:38 följande:
    En liter starksprit?
    Oj... då hade jag nog dött.
    Blir ju så att när man väl är "i gasen" så vill man bara ha mer, då man gör kopplingen: "Mer alkohol - ännu roligare", även om det inte blir så. Har haft grava alkoholproblem men försöker numer lära mig dricka "normalt", dvs bara på helger. Man måste inse att man inte kan ha roligt jämt.

• Stårschan
    Pripps Vichy skrev 2017-10-31 13:38:27 följande:
    Blir ju så att när man väl är "i gasen" så vill man bara ha mer, då man gör kopplingen: "Mer alkohol - ännu roligare", även om det inte blir så. Har haft grava alkoholproblem men försöker numer lära mig dricka "normalt", dvs bara på helger. Man måste inse att man inte kan ha roligt jämt.
    Men har du verkligen haft så kul när du har druckit så ofta? Blev lulligheten och dimman normaltillstånd för dig, så att du tyckte att det kändes konstigt att vara nykter?
  • EnAnonumius
    Pripps Vichy skrev 2017-10-31 10:01:09 följande:
    Ja så bitter och sur som du verkar (typiskt FL-mode) så betvivlar jag att du kan balla ur eller röja loss överhuvudtaget, vare sig full eller nykter.

Så det skall vara helt okey för dig att spotta ut förutfattade meningar om folk, men när det biter dig i häcken, med att svar dig, med samma mynt tillbaka, som du ger, så skall du säga att andra är sura och bittra. Drömmer

Ja pilutta dig jag kan röja loss och balla ur, fast jag är nykter, jag behöver inte hinka i mig 10 7,2'or eller drygt 1 liter starksprit, som du måste göra.
    Ja jag har förstått att det är direkt överkurs för dig att förstå detta för man är ju sååååå suuuuuuuuuur och biiiiiiiiiitter om man inte håller med dig att man måste supa sönder skallen för att "röja loss och vara som folk"..Cool

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Stårschan
    Pripps Vichy skrev 2017-10-31 10:01:09 följande:

Det är väl inget att sträva efter att kunna balla ur? Det är väl snarare något man ska vara jäkligt glad och tacksam över att man aldrig känner behov av att ställa sig på ett bord och dra ner brallorna, eller börja slå sönder inredningen eller ställa till fylledramabråk.
  • kottelin
    Pripps Vichy skrev 2017-10-31 13:38:27 följande:
    Fast om du haft grava alkoholproblem så är det nog inte så ultimat att knäcka 1½ flaska starksprit när helgen äntligen kommer... dricker du dig full fredag och lördag varje helg?

Ja, typ så...
  • Pripps Vichy
    Stårschan skrev 2017-10-31 15:21:05 följande:
    Det är väl inget att sträva efter att kunna balla ur? Det är väl snarare något man ska vara jäkligt glad och tacksam över att man aldrig känner behov av att ställa sig på ett bord och dra ner brallorna, eller börja slå sönder inredningen eller ställa till fylledramabråk.
    Äsch, du förstår ju överhuvudtaget inte hur jag menar.

• Pripps Vichy
    kottelin skrev 2017-10-31 15:34:53 följande:
    Fast om du haft grava alkoholproblem så är det nog inte så ultimat att knäcka 1½ flaska starksprit när helgen äntligen kommer... dricker du dig full fredag och lördag varje helg?
    Inte varje helg, men minst 1 helg i månaden. Jag höll mig nykter i några år och gick på AA-möten, men tyckte det var så mördande fruktansvärt tråkigt att jag beslutade mig för att lära mig supa som folk istället för att behöva leva ett mördande tråkigt helnyktert liv. Har aldrig mött en enda nykterist som inte varit tråkig och inte kunnat bjuda på sig själv, Jag tillhör hellre de roliga som lever livet än de tråkiga som sitter med sina Sudokun och tycker att "Fråga doktorn" på TV är veckans höjdpunkt, om du hajar vad jag menar.

• Pripps Vichy
    Stårschan skrev 2017-10-31 15:21:05 följande:
    Vi som kan unna oss att bli fulla och goa ibland lever betydligt rikare och roligare liv än idel torrbolls-nykterister som sitter hemma och glor på Lets Dance, Fråga doktorn och som lever under kontroll av en partner som inte tillåter den andre att ha roligt, där man måste trippa på tå och be om ursäkt för sin existens.

I valet och kvalet är valet rätt lätt.

Svar på tråden Dricker du aldrig för att det är kul att bli full?