Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Dricker du aldrig för att det är kul att bli full?

Pripps Vichy skrev 2017-10-25 18:10:59 följande:

Blir ibland förvånad över hur mycket godtemplare det verkar finnas här och folk som endast "tycker det är gott med ett glas vin till maten". Vissa menar att efter att man fyllt 25 eller 30 så är man "vuxen nog" att inte längre se det roliga med att ta sig en fylla och bli som folk.

Får ni aldrig den känslan som ni hade när ni var yngre, att "Nu är det helg och nu ska här festas, jävlar vad kul det ska bli.". Har den känslan dött ut helt hos er 25- 30-plussare? Är det enda ni uppskattar numer att sitta med Sudoku eller titta på meningslös TV-underhållning och mosa i er chips och ostbågar?

Har ni  aldrig numer behovet av att få "röja loss" som ni gjorde i ungdomen?

Nej, jag dricker inte längre för att bli full, som jag gjorde som ung. Jag kan direkt säga att jag har roligare nu än då. Inte så att jag är nykter på fest, utan det är helt enkelt så att dricka för att det är gott också är fullt tillräckligt för mig för att ha maximalt kul.

Sedan måste du förstå människans utveckling och mognad, att man roas av olika saker vid olika åldrar. En 18-25-åring roas antagligen inte av samma aktiviteter som en 7-10-åring och 10-åringar roas inte av samma saker som 1-3-åringar, eller hur!? Detta är en fullt naturlig process i livet.
  • Tom Araya
    Insomniax skrev 2017-10-27 21:10:34 följande:

Givetvis dricker jag alkoholen för att bli påverkad, släppa loss lite och ha roligt! :) 

Finns väl ingen vits med att köpa alkohol och dricka det om man ändå inte tänkt bli påverkad (minsann!) - spara pengarna och köp något alkoholfritt.  

Att man tar ett glas vin eller öl till maten kan jag förstå, det är gott, och möjligtvis inget man kanske känner av. Men annars, snälla någon.. varför har vi annars alkohol på fester om det inte vore för att det riktigt roligt? 

Du menar att man skulle ha det för att det är gott inte räcker som skäl?
  • Tom Araya
    Pripps Vichy skrev 2017-10-30 18:43:07 följande:
    Vi mognar väl på olika sätt förmodligen. En del, som jag själv, vill gärna fortfarande ha behållning av det jag tyckte var kul som ung. Sedan associerar väl inte alla alkohol och fylla med samma saker, då en del har mer negativ erfarenhet av det. Samtidigt bör man överlag ta det lugnare när man blir äldre. För bakfyllan blir ju värre ju äldre man blir.
    Att vara ung för mig innebar sämre ekonomi, att man inte kom in på alla ställen, rätt så sjaskiga fester hemma hos någon när föräldrarna var borta, sällan något gott att äta, om man ens hade något att äta eller det bjöds på något, att gå, cykla, åka moped eller nattbuss när man skulle hem.
    Allt gick ut på att bli rejält full, att synas ute bland folk och att träffa tjejer.
    Man gick på usla ställen för att det var stället man kom in på eller för att kompisarna ville det.

Nu har jag råd att köpa gott öl och vin, bra whiskey mm. Jag har råd att bjuda vänner (inte bara att komma, utan även på mat och dryck) och jag har råd att bjuda på bra mat. Jag bjuder hem vänner när jag vill och känner då ingen stress över att det ska bli värsta röjpartajet utan det kan komma fyra, fem goda vänner och man har kul ändå. Jag har råd att ta en taxi hem efter festen istället för att stå och frysa i väntan på någon nattbuss.
    Färre spyor, färre slagsmål och färre sönderslagna saker...

Nä, det är verkligen inte just den biten jag ibland kan sakna med ungdomstiden.
    Faktum är att jag redan vid 20 drogs till umgänge med äldre, för att jag kände mig mer hemma i sådana kretsar än med mina mer jämnåriga och i mina ögon rätt så omogna kompisar jag festade med då.

Jag gör ändå mycket idag som jag även gjorde som ung, men på ett annorlunda och bättre sätt.

Så för mig handlar mognadsprocessen också om självförtroende och att kunna göra det mesta på ett bättre sätt, eftersom jag bättre känner till vad som ger det jag är ute efter.
  • Tom Araya
    Pripps Vichy skrev 2017-10-30 23:02:04 följande:
    Det är inte allt det dåliga du räknar upp som jag menar, som jag också självklart har upplevt och kan relatera till, utan mer att det kändes som att man hade mycket roligare när man var full som yngre,  och att man försöker "kopiera" själva känslan nu när man är äldre.

Jo, jag känner alltför väl till allt det du räknar upp, och av samma anledning som du så började jag också i 20-års åldern att umgås med äldre personer som kunde föra sig och inte slog sönder hela lägenheten om de blev aggressiva och förde ett jävla liv, som fallet var även med mina jämnåriga (var ung i början av 90-talet) Tror många här misstolkar vad jag menar med "röja loss". Jag menar mer att strunta i tråkighetsnormen som ofta råder när man blir äldre och våga våga "balla ur" lite och bli lite roligare och må bättre än vad man annars gör/är.

Att inte vara sådär stendöd - "Jag vill inte", "Jag orkar inte", och "Ingenting är roligt längre". typ. Tror du förstår bättre då vad jag menar.
    För mig finns inget som var bättre i festandet att jag vill kopiera det, utan det har blivit bättre genom åren. Högre kvalitet och färre promille. Det är ju just det som är grejen med att bli äldre och få mer erfarenhet, att jag vet bättre nu vad som blir bra och kul och jag kan plocka russinen ur kakan.

Till viss del handlar det också om prioriteringar. Att bli lagom salongsberusad och ha riktigt kul, känna sig rätt okej dagen därpå eller en karatefylla som inte gjorde det roligare och sedan ligga bakis och totalt orkeslös i stort sett hela dagen därpå... För mig är valet inte svårt.
Svar på tråden Dricker du aldrig för att det är kul att bli full?