Inlägg från: Pripps Vichy |Visa alla inlägg
  • Pripps Vichy

Dricker du aldrig för att det är kul att bli full?

Blir ibland förvånad över hur mycket godtemplare det verkar finnas här och folk som endast "tycker det är gott med ett glas vin till maten". Vissa menar att efter att man fyllt 25 eller 30 så är man "vuxen nog" att inte längre se det roliga med att ta sig en fylla och bli som folk.

Får ni aldrig den känslan som ni hade när ni var yngre, att "Nu är det helg och nu ska här festas, jävlar vad kul det ska bli.". Har den känslan dött ut helt hos er 25- 30-plussare? Är det enda ni uppskattar numer att sitta med Sudoku eller titta på meningslös TV-underhållning och mosa i er chips och ostbågar?

Har ni  aldrig numer behovet av att få "röja loss" som ni gjorde i ungdomen?

• Svar på tråden Dricker du aldrig för att det är kul att bli full?
  • Pripps Vichy
    Dexter dot com skrev 2017-10-25 18:18:49 följande:

Fast "röja loss" går utmärkt utan att vara full ;) Personligen tycker jag om känslan att vara "salongsberusad" eftersom jag slappnar av och kan släppa krav och måsten men att bli full och omdömeslös ger mig ångest.

Jo det går väl, men det blir ju inte riktigt samma känsla. När man är full tappar man omdömet på gott och ont. Fördelen är ju att man vågar mer och kan prata mer avslappnat och vara mer personlig. Nackdelen är ju att man kan säga och göra dumma saker man ångrar efteråt, och naturligtvis biten med den hemska baksmällan.

Tror att en av anledningen till att svenskar dricker mycket är att vi får genomlida en kall och mörk vinter som gör många deprimerade och nere. Då behövd tröst i vintermörkret och kylan, samtidigt som vi lever upp när sommaren nalkas, och festar loss då för att fira sommar, sol och värme.

• Pripps Vichy
    Tobythegunn skrev 2017-10-25 19:24:18 följande:
    Jag drack som ett svin 18-25. All in varje gång, dyngrak som ett svin xD Nu 'r jag 27 och dricker kanske 10 ggr per år, (mest på högtider) men det är fortfarande samma sak där, all in! Det där med att smutta på vin till kvällsmaten är ingen för mig! Då smuttar jag hellre på läsk, saft eller vatten! Ska det supas så ska det xD
    Är lite av samma inställning. Att dricka alkoholhaltiga drycker för att "det är gott till maten" känns lite som en "ursäkt". Vill man dricka något gott kan man lika gärna dricka läsk, juice eller annat. Har också varit av inställningen att ska det drickas ska det vara för den sköna fyllans skull. Har visserligen börjat omvärdera detta på senare år, men jag är sådan att jag inte riktigt kan släppa hur kul jag hade i min ungdom då jag festade loss till go musik och i glada vänners lag, så jag har väl på något vis stannat i utvecklingen där.

• Pripps Vichy
    Mumsmust747 skrev 2017-10-25 19:20:16 följande:

Självklart är detta olika från person till person som med allt annat.

Själv har jag alltid gillat att vara berusad. Blir nästan det varje gång jag dricker.

Hade jag inte fått avsmak på alkohol dagen efter, hade jag varit alkis sen första gången jag drack.

Ska tilläggas att jag inte har familj. Är 30+.

Tror att det är ganska individuellt hur man reagerar på alkohol. Har också hört vissa säga att de inte gillar att bli berusade för att det innebär att de tappar kontrollen. För mig har det aldrig varit något problem då jag har ganska god koll på mig själv även när jag dricker i syfte att bli berusad. Tycker t.o.m. att jag blir mer levande och vågar vara den jag är när jag dricker. Men som sagt det är olika beroende på vem man är.

• Pripps Vichy
    sextiotalist skrev 2017-10-25 18:30:05 följande:

Och jag behöver inte bli full för att röja loss.

Många säger det, men samtidigt har jag själv erfarenheten att de flesta som inte dricker är riktiga torrbollar och tråkmånsar. Men det kanske beror på vilket umgänge man har.

• Pripps Vichy
    gruvan skrev 2017-10-25 19:25:40 följande:

När jag var 19 år blev jag riktigt packad, spydde på dansgolvet, sa saker jag ångrade efteråt, fick minnesluckor och hade en sån jävla ångest dagen efter (skulle dessutom på släktträff och det var inte kul när jag var så bakis). Dessutom har jag kräkfobi och bestämde mig efter det för att ALDRIG spy på fyllan igen och det har jag inte gjort och jag är 30 år idag. Däremot gillar jag som många andra att ta en öl eller ett glas vin (eller flera) och bli salongsberusad och jag har definitivt inget problem med att festa loss trots att jag inte dricker så mycket. Jag dricker t ex aldrig alkohol efter midnatt för då mår jag mycket bättre dagen efter. Efter två barn är jag väldigt lättpåverkade och har dessutom fått migrän som jag alltid får dagen efter jag druckit alkohol, värre ju mer jag druckit. Det är inte värt att må så dåligt dagen efter för en rolig kväll/natt. Men som sagt, jag festar gärna hela natten ändå även om jag bara dricker ett par glas!

Håller med dig om att det inte är värt att må så dåligt dagen efter. För min del är det som att jag aldrig lär mig. Hur kasst jag än mår dagen efter så ska man ändå på det nästa gång, för att det känns underbart och frigörande att vara full.

Människans psyke är knepigt.

• Pripps Vichy
    EnAnonumius skrev 2017-10-26 10:17:29 följande:
    Ja det kan ju jag tänka mig så.

Fast jag spottar ju inte i glaset heller s.a.s, men för att typ "röja loss och vara som folk" så klara jag av det spik nykter. Det som är lustigt de som är "aspackade" märker sällan av att man är spik nykter...
    Men håll med om att alkoholen löser upp hämningar och spänningar och gör att man kan slappna av och vara sig själv på ett helt annat sätt. Själv har jag alltid känt en livsenergi kombinerat med eufori när jag dricker, det är som att man vaknar upp mer på alla plan och blir entusiastisk och livsbejakande, förutom om man dricker för mycket, då man bara blir lullig och slö i huvudet, men även det kan vara kul på sitt sätt. Man gör saker man inte kommer ihåg dagen efter. T.ex. man vaknar upp och ser att man har en halväten pizza i köket trots att man inte minns att man beställt den, eller att man hittar någon pryl som man tagit med hem som man inte minns, ja du fattar..

• Pripps Vichy
    linani skrev 2017-10-25 22:22:25 följande:

Jag är 30+ och dricker gärna för att bli full.

Å andra sidan uppskattar jag hantverksöl, dyrt vin och kvalitetsdrinkar - så jag dricker mig aldrig full på blask och skräp. Halsar liksom inte grogg som när jag var 20.

Röjer inte särskilt ofta på dansgolvet nu för tiden, har inte orken eller samma intresse för det som när jag var yngre. Är även stadgad sen många år så är aldrig ute för att ragga.

Men jag barhoppar gärna, ölar med vänner eller reser i Europa för att festa på nya ställen.

Och jodå - jag har roligt nykter också!

Gott det, men jag har alltid haft svårt att förstå människor som menar att de kan ha lika roligt nyktra. På nyktern är man ju mer medveten och kontrollerad och då kan man inte släppa loss på samma sätt. Om du tänker på t.ex. hur folk låter när de skrattar, när de är fulla kontra nyktra, så skrattar folk mer hejhjärtat och äkta när de är fulla, men när folk är nyktra låter skrattet mer halvhjärtat och ansträngt.

Kanske bara är jag som lagt märke till det. Men men..

• Pripps Vichy
    Insomniax skrev 2017-10-27 21:10:34 följande:

Givetvis dricker jag alkoholen för att bli påverkad, släppa loss lite och ha roligt! :) 

Finns väl ingen vits med att köpa alkohol och dricka det om man ändå inte tänkt bli påverkad (minsann!) - spara pengarna och köp något alkoholfritt.  

Att man tar ett glas vin eller öl till maten kan jag förstå, det är gott, och möjligtvis inget man kanske känner av. Men annars, snälla någon.. varför har vi annars alkohol på fester om det inte vore för att det riktigt roligt? 

Det jag menar också. Varför köpa alkoholhaltiga drycker överhuvudtaget om inte målet är att bli berusad, åtminstone salongs? Annars kan man ju lika gärna köpa alkoholfritt som du säger.

Man blir aldrig för gammal för att ta sig en bläcka, jo kanske när man ligger på ålderdomshemmet och varken kan gå eller röra sig. Men i övrigt är ju ålder mest en siffra och jag förstår inte varför man inte skulle kunna leva som när man var 20 när man är 40 t.ex.

Det är folk själva som sätter begränsningar för sig själva. De tänker att efter en viss ålder få man inte ha kul längre eller leva som en ungdom. Tråkigt för dem, desto roligare för oss som har ungdomssinnet i behåll

• Pripps Vichy
    Dr Nail skrev 2017-10-30 01:01:33 följande:

Därför utesluter jag nykterister ur min umgängeskrets. Människor som njuter av livet kan aldrig vara på samma våglängd med dem som inte gör det. Vi förstår inte varandra.

+1 på den. Det är tydligt vilka skilda världar vi lever i.

• Pripps Vichy
    Tom Araya skrev 2017-10-30 16:57:30 följande:
    Nej, jag dricker inte längre för att bli full, som jag gjorde som ung. Jag kan direkt säga att jag har roligare nu än då. Inte så att jag är nykter på fest, utan det är helt enkelt så att dricka för att det är gott också är fullt tillräckligt för mig för att ha maximalt kul.

Sedan måste du förstå människans utveckling och mognad, att man roas av olika saker vid olika åldrar. En 18-25-åring roas antagligen inte av samma aktiviteter som en 7-10-åring och 10-åringar roas inte av samma saker som 1-3-åringar, eller hur!? Detta är en fullt naturlig process i livet.
    Vi mognar väl på olika sätt förmodligen. En del, som jag själv, vill gärna fortfarande ha behållning av det jag tyckte var kul som ung. Sedan associerar väl inte alla alkohol och fylla med samma saker, då en del har mer negativ erfarenhet av det. Samtidigt bör man överlag ta det lugnare när man blir äldre. För bakfyllan blir ju värre ju äldre man blir.

• Pripps Vichy
    Tom Araya skrev 2017-10-30 20:17:58 följande:
    Att vara ung för mig innebar sämre ekonomi, att man inte kom in på alla ställen, rätt så sjaskiga fester hemma hos någon när föräldrarna var borta, sällan något gott att äta, om man ens hade något att äta eller det bjöds på något, att gå, cykla, åka moped eller nattbuss när man skulle hem.
    Allt gick ut på att bli rejält full, att synas ute bland folk och att träffa tjejer.
    Man gick på usla ställen för att det var stället man kom in på eller för att kompisarna ville det.

Nu har jag råd att köpa gott öl och vin, bra whiskey mm. Jag har råd att bjuda vänner (inte bara att komma, utan även på mat och dryck) och jag har råd att bjuda på bra mat. Jag bjuder hem vänner när jag vill och känner då ingen stress över att det ska bli värsta röjpartajet utan det kan komma fyra, fem goda vänner och man har kul ändå. Jag har råd att ta en taxi hem efter festen istället för att stå och frysa i väntan på någon nattbuss.
    Färre spyor, färre slagsmål och färre sönderslagna saker...

Nä, det är verkligen inte just den biten jag ibland kan sakna med ungdomstiden.
    Faktum är att jag redan vid 20 drogs till umgänge med äldre, för att jag kände mig mer hemma i sådana kretsar än med mina mer jämnåriga och i mina ögon rätt så omogna kompisar jag festade med då.

Jag gör ändå mycket idag som jag även gjorde som ung, men på ett annorlunda och bättre sätt.

Så för mig handlar mognadsprocessen också om självförtroende och att kunna göra det mesta på ett bättre sätt, eftersom jag bättre känner till vad som ger det jag är ute efter.
    Det är inte allt det dåliga du räknar upp som jag menar, som jag också självklart har upplevt och kan relatera till, utan mer att det kändes som att man hade mycket roligare när man var full som yngre,  och att man försöker "kopiera" själva känslan nu när man är äldre.

Jo, jag känner alltför väl till allt det du räknar upp, och av samma anledning som du så började jag också i 20-års åldern att umgås med äldre personer som kunde föra sig och inte slog sönder hela lägenheten om de blev aggressiva och förde ett jävla liv, som fallet var även med mina jämnåriga (var ung i början av 90-talet) Tror många här misstolkar vad jag menar med "röja loss". Jag menar mer att strunta i tråkighetsnormen som ofta råder när man blir äldre och våga våga "balla ur" lite och bli lite roligare och må bättre än vad man annars gör/är.

Att inte vara sådär stendöd - "Jag vill inte", "Jag orkar inte", och "Ingenting är roligt längre". typ. Tror du förstår bättre då vad jag menar.

• Pripps Vichy
    Blixtmannen2 skrev 2017-10-31 08:24:57 följande:

Jag är 40+ och jag dricker gärna för att bli full men det blir bara några gånger per år.

Dricker oftast bara ett par till maten eller en grogg på lördagskvällen så att jag känner mej lite salongsberusad.

Jag kan nog "röja loss" lika bra utan alkohol också men det beror mera på vem jag är med

Själv dricker jag runt 10 st. 7,2:or när jag vill ha mig en skön fylla, eller dryga 2 flaskor starkvin.. Ska det va så ska det va. Man vill ju leva livet fullt ut liksom.

Blir det brännvin går det väl ner en och en halv sjuttis (blandad som grogg).

• Pripps Vichy
    EnAnonumius skrev 2017-10-31 08:20:38 följande:
    Nej folk har inte missuppfattat DIG och vad du menar.

Det är du som vägra att hantera att folk kan "balla ur", "röja loss", utan att behöva dricka sig full på ett eller annat sätt.
    EnAnonumius skrev 2017-10-31 08:20:38 följande:
    Nej folk har inte missuppfattat DIG och vad du menar.

Det är du som vägra att hantera att folk kan "balla ur", "röja loss", utan att behöva dricka sig full på ett eller annat sätt.
    Ja så bitter och sur som du verkar (typiskt FL-mode) så betvivlar jag att du kan balla ur eller röja loss överhuvudtaget, vare sig full eller nykter.

• Pripps Vichy
    kottelin skrev 2017-10-31 13:18:38 följande:
    En liter starksprit?
    Oj... då hade jag nog dött.
    Blir ju så att när man väl är "i gasen" så vill man bara ha mer, då man gör kopplingen: "Mer alkohol - ännu roligare", även om det inte blir så. Har haft grava alkoholproblem men försöker numer lära mig dricka "normalt", dvs bara på helger. Man måste inse att man inte kan ha roligt jämt.

• Pripps Vichy
    Stårschan skrev 2017-10-31 15:21:05 följande:
    Det är väl inget att sträva efter att kunna balla ur? Det är väl snarare något man ska vara jäkligt glad och tacksam över att man aldrig känner behov av att ställa sig på ett bord och dra ner brallorna, eller börja slå sönder inredningen eller ställa till fylledramabråk.
    Äsch, du förstår ju överhuvudtaget inte hur jag menar.

• Pripps Vichy
    kottelin skrev 2017-10-31 15:34:53 följande:
    Fast om du haft grava alkoholproblem så är det nog inte så ultimat att knäcka 1½ flaska starksprit när helgen äntligen kommer... dricker du dig full fredag och lördag varje helg?
    Inte varje helg, men minst 1 helg i månaden. Jag höll mig nykter i några år och gick på AA-möten, men tyckte det var så mördande fruktansvärt tråkigt att jag beslutade mig för att lära mig supa som folk istället för att behöva leva ett mördande tråkigt helnyktert liv. Har aldrig mött en enda nykterist som inte varit tråkig och inte kunnat bjuda på sig själv, Jag tillhör hellre de roliga som lever livet än de tråkiga som sitter med sina Sudokun och tycker att "Fråga doktorn" på TV är veckans höjdpunkt, om du hajar vad jag menar.

• Pripps Vichy
    Stårschan skrev 2017-10-31 15:21:05 följande:
    Det är väl inget att sträva efter att kunna balla ur? Det är väl snarare något man ska vara jäkligt glad och tacksam över att man aldrig känner behov av att ställa sig på ett bord och dra ner brallorna, eller börja slå sönder inredningen eller ställa till fylledramabråk.
    Vi som kan unna oss att bli fulla och goa ibland lever betydligt rikare och roligare liv än idel torrbolls-nykterister som sitter hemma och glor på Lets Dance, Fråga doktorn och som lever under kontroll av en partner som inte tillåter den andre att ha roligt, där man måste trippa på tå och be om ursäkt för sin existens.

I valet och kvalet är valet rätt lätt.

Svar på tråden Dricker du aldrig för att det är kul att bli full?