• Pripps Vichy

Dricker du aldrig för att det är kul att bli full?

Blir ibland förvånad över hur mycket godtemplare det verkar finnas här och folk som endast "tycker det är gott med ett glas vin till maten". Vissa menar att efter att man fyllt 25 eller 30 så är man "vuxen nog" att inte längre se det roliga med att ta sig en fylla och bli som folk.

Får ni aldrig den känslan som ni hade när ni var yngre, att "Nu är det helg och nu ska här festas, jävlar vad kul det ska bli.". Har den känslan dött ut helt hos er 25- 30-plussare? Är det enda ni uppskattar numer att sitta med Sudoku eller titta på meningslös TV-underhållning och mosa i er chips och ostbågar?

Har ni  aldrig numer behovet av att få "röja loss" som ni gjorde i ungdomen?

• Svar på tråden Dricker du aldrig för att det är kul att bli full?
  • Meriall
    EnAnonumius skrev 2017-10-25 18:55:03 följande:

Oj det kanske är överkurs för dig TS..

Men vet du vad jag klara av att "röja loss och vara som folk" utan att behöva ta alkohol till hjälp för den saken skull.

Det som är TRIST är att många (jag skrev många och inte "alla")  som kräver alkohol för att "röja loss och vara som folk" är att de saknar förståelse för att det kan finnas människor som klara av att "röja loss och vara som folk" utan alkohol.

Det är lite trist att vara den enda som dricker i ett festsällskap tycker jag men så länge det är någon till är det helt okej om resten är nyktra, bara de festar :) Typ hälften av de som var mina festarkompisar drack inte alls alkohol.
  • Persikaplommon

Nej.

Jag har aldrig tyckt det är kul att vara full , varken nu eller när jag var 20 .

Jag tittar inte heller på meningslös TV-underhållning och mosar i mig chips och ostbågar.

Det måste vara jobbigt om någon tror att man är tvungen att välja mellan dessa 2 alternativ.

Pest eller kolera...

• Mumsmust747

Självklart är detta olika från person till person som med allt annat.

Själv har jag alltid gillat att vara berusad. Blir nästan det varje gång jag dricker.

Hade jag inte fått avsmak på alkohol dagen efter, hade jag varit alkis sen första gången jag drack.

Ska tilläggas att jag inte har familj. Är 30+.

• Tobythegunn
    Pripps Vichy skrev 2017-10-25 18:10:59 följande:

Blir ibland förvånad över hur mycket godtemplare det verkar finnas här och folk som endast "tycker det är gott med ett glas vin till maten". Vissa menar att efter att man fyllt 25 eller 30 så är man "vuxen nog" att inte längre se det roliga med att ta sig en fylla och bli som folk.

Får ni aldrig den känslan som ni hade när ni var yngre, att "Nu är det helg och nu ska här festas, jävlar vad kul det ska bli.". Har den känslan dött ut helt hos er 25- 30-plussare? Är det enda ni uppskattar numer att sitta med Sudoku eller titta på meningslös TV-underhållning och mosa i er chips och ostbågar?

Har ni  aldrig numer behovet av att få "röja loss" som ni gjorde i ungdomen?

Jag drack som ett svin 18-25. All in varje gång, dyngrak som ett svin xD Nu 'r jag 27 och dricker kanske 10 ggr per år, (mest på högtider) men det är fortfarande samma sak där, all in! Det där med att smutta på vin till kvällsmaten är ingen för mig! Då smuttar jag hellre på läsk, saft eller vatten! Ska det supas så ska det xD
  • gruvan

När jag var 19 år blev jag riktigt packad, spydde på dansgolvet, sa saker jag ångrade efteråt, fick minnesluckor och hade en sån jävla ångest dagen efter (skulle dessutom på släktträff och det var inte kul när jag var så bakis). Dessutom har jag kräkfobi och bestämde mig efter det för att ALDRIG spy på fyllan igen och det har jag inte gjort och jag är 30 år idag. Däremot gillar jag som många andra att ta en öl eller ett glas vin (eller flera) och bli salongsberusad och jag har definitivt inget problem med att festa loss trots att jag inte dricker så mycket. Jag dricker t ex aldrig alkohol efter midnatt för då mår jag mycket bättre dagen efter. Efter två barn är jag väldigt lättpåverkade och har dessutom fått migrän som jag alltid får dagen efter jag druckit alkohol, värre ju mer jag druckit. Det är inte värt att må så dåligt dagen efter för en rolig kväll/natt. Men som sagt, jag festar gärna hela natten ändå även om jag bara dricker ett par glas!

• Tecum

Jag dricker gärna öl och vin men inte så jag blir full, man blir då dålig dagen efter...
    Röja runt på dansgolvet har jag aldrig gillat, varken full eller nykter.

• Erizajo

Jag är 32 och har aldrig varit full. Tycker faktiskt att det är lite tragiskt att folk verkar behöva supa för att kunna ha kul..??

• Pripps Vichy
    Dexter dot com skrev 2017-10-25 18:18:49 följande:

Fast "röja loss" går utmärkt utan att vara full ;) Personligen tycker jag om känslan att vara "salongsberusad" eftersom jag slappnar av och kan släppa krav och måsten men att bli full och omdömeslös ger mig ångest.

Jo det går väl, men det blir ju inte riktigt samma känsla. När man är full tappar man omdömet på gott och ont. Fördelen är ju att man vågar mer och kan prata mer avslappnat och vara mer personlig. Nackdelen är ju att man kan säga och göra dumma saker man ångrar efteråt, och naturligtvis biten med den hemska baksmällan.

Tror att en av anledningen till att svenskar dricker mycket är att vi får genomlida en kall och mörk vinter som gör många deprimerade och nere. Då behövd tröst i vintermörkret och kylan, samtidigt som vi lever upp när sommaren nalkas, och festar loss då för att fira sommar, sol och värme.

• Pripps Vichy
    Tobythegunn skrev 2017-10-25 19:24:18 följande:
    Jag drack som ett svin 18-25. All in varje gång, dyngrak som ett svin xD Nu 'r jag 27 och dricker kanske 10 ggr per år, (mest på högtider) men det är fortfarande samma sak där, all in! Det där med att smutta på vin till kvällsmaten är ingen för mig! Då smuttar jag hellre på läsk, saft eller vatten! Ska det supas så ska det xD
    Är lite av samma inställning. Att dricka alkoholhaltiga drycker för att "det är gott till maten" känns lite som en "ursäkt". Vill man dricka något gott kan man lika gärna dricka läsk, juice eller annat. Har också varit av inställningen att ska det drickas ska det vara för den sköna fyllans skull. Har visserligen börjat omvärdera detta på senare år, men jag är sådan att jag inte riktigt kan släppa hur kul jag hade i min ungdom då jag festade loss till go musik och i glada vänners lag, så jag har väl på något vis stannat i utvecklingen där.

• Pripps Vichy
    Mumsmust747 skrev 2017-10-25 19:20:16 följande:

Självklart är detta olika från person till person som med allt annat.

Själv har jag alltid gillat att vara berusad. Blir nästan det varje gång jag dricker.

Hade jag inte fått avsmak på alkohol dagen efter, hade jag varit alkis sen första gången jag drack.

Ska tilläggas att jag inte har familj. Är 30+.

Tror att det är ganska individuellt hur man reagerar på alkohol. Har också hört vissa säga att de inte gillar att bli berusade för att det innebär att de tappar kontrollen. För mig har det aldrig varit något problem då jag har ganska god koll på mig själv även när jag dricker i syfte att bli berusad. Tycker t.o.m. att jag blir mer levande och vågar vara den jag är när jag dricker. Men som sagt det är olika beroende på vem man är.

Svar på tråden Dricker du aldrig för att det är kul att bli full?