Inlägg från: EnAnonumius |Visa alla inlägg
  • EnAnonumius

Dricker du aldrig för att det är kul att bli full?

Oj det kanske är överkurs för dig TS..
    Men vet du vad jag klara av att "röja loss och vara som folk" utan att behöva ta alkohol till hjälp för den saken skull.

Det som är TRIST är att många (jag skrev många och inte "alla")  som kräver alkohol för att "röja loss och vara som folk" är att de saknar förståelse för att det kan finnas människor som klara av att "röja loss och vara som folk" utan alkohol.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Meriall skrev 2017-10-25 18:58:49 följande:
    Det är lite trist att vara den enda som dricker i ett festsällskap tycker jag men så länge det är någon till är det helt okej om resten är nyktra, bara de festar :) Typ hälften av de som var mina festarkompisar drack inte alls alkohol.
    Ja det kan ju jag tänka mig så.

Fast jag spottar ju inte i glaset heller s.a.s, men för att typ "röja loss och vara som folk" så klara jag av det spik nykter. Det som är lustigt de som är "aspackade" märker sällan av att man är spik nykter...

• EnAnonumius
    Pripps Vichy skrev 2017-10-26 11:18:33 följande:
    Men håll med om att alkoholen löser upp hämningar och spänningar och gör att man kan slappna av och vara sig själv på ett helt annat sätt. Själv har jag alltid känt en livsenergi kombinerat med eufori när jag dricker, det är som att man vaknar upp mer på alla plan och blir entusiastisk och livsbejakande, förutom om man dricker för mycket, då man bara blir lullig och slö i huvudet, men även det kan vara kul på sitt sätt. Man gör saker man inte kommer ihåg dagen efter. T.ex. man vaknar upp och ser att man har en halväten pizza i köket trots att man inte minns att man beställt den, eller att man hittar någon pryl som man tagit med hem som man inte minns, ja du fattar..

Varför skall jag hålla med om att alkohol löser upp hämningar och spänningar, slappna av och vara helt sig själv?
    Att du behöver alkohol för att kunna detta är ju din ensak, jag behöver inte ha alkohol till hjälp för att släppa på mina hämningar, spänningar och att slappna av för att vara helt mig själv, jag klar av detta helt nyktert.
    Så nej du får inget "medhåll" av mig på den biten.

Jag kan ju säga dig så här. Jag har stulit med mig glas och askkoppar från krogen, fast jag bara drack läsk under hela kvällen. Jag har även fått med mig andra prylar hem också på roliga utekvällar som nykter. Så roliga souvenirer har jag fått hem när jag har "röjt loss och varit som folk" utan att behöva hälla i mig alkohol.

Så bara för att man inte "måste dricka" för att kunna "röja loss och vara som folk" så betyder de inte att man måste vara tråkig "helylle" för den saken skull. Jo jag vet att det är svårt för folk som måste supa skallen av sig för att kunna "röja loss och vara som folk" att förstå detta.

• EnAnonumius
    Mandel skrev 2017-10-27 08:08:44 följande:
    Hmmm.... släppa sina hämningar... Skulle nog resultera i fler strippshower som i ungdomens vilda år, men det är kanske inte lika uppskatta nu när man är 40+ och ser ut därefter smile2.gif
    Ha ha ha, du fick mig att tänka på min fosterfarmor.
    Hon sa alltid: >>En gång i tiden var jag ung och vacker, idag är jag bara ett "och" <<.

• EnAnonumius
    sextiotalist skrev 2017-10-26 20:39:41 följande:
    Som jag då. Jag kan ge järnet oavsett noll promille eller efter ett par glas vin.
    Jag har ofta fått höra att jag måste varit berusad.
    Sedan är min erfarenhet att de som är fulla ofta har noll koll på andras onykterhet/nykterhet
    Eller hur? Har samma erfarenhet med onyktra personer de märker inte av att man kan vara spik nykter fast man "röjer loss och är som folk".

• EnAnonumius
    Pripps Vichy skrev 2017-10-28 03:21:36 följande:
    Det jag menar också. Varför köpa alkoholhaltiga drycker överhuvudtaget om inte målet är att bli berusad, åtminstone salongs? Annars kan man ju lika gärna köpa alkoholfritt som du säger.

Insomniax skrev 2017-10-27 21:10:34 följande:
    Givetvis dricker jag alkoholen för att bli påverkad, släppa loss lite och ha roligt! :) 

Finns väl ingen vits med att köpa alkohol och dricka det om man ändå inte tänkt bli påverkad (minsann!) - spara pengarna och köp något alkoholfritt.  

Att man tar ett glas vin eller öl till maten kan jag förstå, det är gott, och möjligtvis inget man kanske känner av. Men annars, snälla någon.. varför har vi annars alkohol på fester om det inte vore för att det riktigt roligt? 
    Det är för att ni två vägrar att förstå att det finns folk som har som mål att ta sig ett glas för att det smakar gott, och saknar målet att bli berusad bara för att drycken råka innehålla alkohol.

Målet för mig när jag dricker en Guinness (en av mina favoriter bland öl, då jag dricker väldigt få ölsorter egentligen) är för att jag är sugen på en _ riktig god öl_, inte för att ha som mål att bli berusad, bara för att den råkar innehålla alkohol. 

• EnAnonumius
    Clubgouda skrev 2017-10-28 10:09:00 följande:
    En anledning att dricka alkoholhaltiga drycker utan att vilja bli påverkad är så klart att det smakar gott! Jag dricker gärna likör tex och likör utan alkohol är ju typ bara alldeles för stark saft.
    Sen är det också svårt att hitta god måltidsdryck utan alkohol. Mycket är sött, och det tycker inte jag är gott till maten, osten etc.
    Jag gillar inte att bli påverkad av alkohol, har aldrig gjort. Jag har roligare utan. Tror att vi påverkas på olika sätt för det verkar vara fler än jag här som mest blir dåliga i kroppen och inte gladare. Släppa loss har jag inga problem att göra utan alkohol. Finge jag det skulle jag bli orolig för min mentala hälsa. Sån är jag.
    Precis så ja. 

• EnAnonumius
    sextiotalist skrev 2017-10-30 08:02:07 följande:
    Fast flera av oss som svarat har inte varit nykterister, utan dricker vin, öl, tar en snaps vid jul eller midsommar.
    Men vi är flera som inte gillar att bli fulla och behöver inte bli fulla för att släppa loss
    Precis så ja.

• EnAnonumius
    Pripps Vichy skrev 2017-10-30 06:59:36 följande:
    +1 på den. Det är tydligt vilka skilda världar vi lever i.

Vilka är dessa nykterister ni svamlar om som har svarat i tråden?

Eller blir man klassad som nykterist bara för att man ser alkoholhaltiga drycker som "njutnings dryck" i stället före "supa sönder skallen dryck"?

• EnAnonumius
    Pripps Vichy skrev 2017-10-30 23:02:04 följande:
    Det är inte allt det dåliga du räknar upp som jag menar, som jag också självklart har upplevt och kan relatera till, utan mer att det kändes som att man hade mycket roligare när man var full som yngre,  och att man försöker "kopiera" själva känslan nu när man är äldre.

Jo, jag känner alltför väl till allt det du räknar upp, och av samma anledning som du så började jag också i 20-års åldern att umgås med äldre personer som kunde föra sig och inte slog sönder hela lägenheten om de blev aggressiva och förde ett jävla liv, som fallet var även med mina jämnåriga (var ung i början av 90-talet) Tror många här misstolkar vad jag menar med "röja loss". Jag menar mer att strunta i tråkighetsnormen som ofta råder när man blir äldre och våga våga "balla ur" lite och bli lite roligare och må bättre än vad man annars gör/är.

Att inte vara sådär stendöd - "Jag vill inte", "Jag orkar inte", och "Ingenting är roligt längre". typ. Tror du förstår bättre då vad jag menar.

Nej folk har inte missuppfattat DIG och vad du menar.

Det är du som vägra att hantera att folk kan "balla ur", "röja loss", utan att behöva dricka sig full på ett eller annat sätt.

• EnAnonumius
    Pripps Vichy skrev 2017-10-31 10:01:09 följande:
    Ja så bitter och sur som du verkar (typiskt FL-mode) så betvivlar jag att du kan balla ur eller röja loss överhuvudtaget, vare sig full eller nykter.

Så det skall vara helt okey för dig att spotta ut förutfattade meningar om folk, men när det biter dig i häcken, med att svar dig, med samma mynt tillbaka, som du ger, så skall du säga att andra är sura och bittra. Drömmer

Ja pilutta dig jag kan röja loss och balla ur, fast jag är nykter, jag behöver inte hinka i mig 10 7,2'or eller drygt 1 liter starksprit, som du måste göra.
    Ja jag har förstått att det är direkt överkurs för dig att förstå detta för man är ju sååååå suuuuuuuuuur och biiiiiiiiiitter om man inte håller med dig att man måste supa sönder skallen för att "röja loss och vara som folk"..Cool

Svar på tråden Dricker du aldrig för att det är kul att bli full?