• Anonym (Ts)

Säger alla barn "jag älskar dig" till sina föräldrar?

Jag är uppvuxen i en trygg och stabil familj med föräldrar som älskar mig. Jag är dock inte alls van vid att föräldrar och barn säger jag älskar dig till varandra, det skedde i princip aldrig.

Jag har dock velat ha det annorlunda så till mina barn, i yngre skolåldern, säger jag regelbundet att jag älskar dem. Jag säger både jag älskar dig, kallar dem älskling och liknande, kramas, pussas osv.

De säger det dock aldrig tillbaka. Verkligen bokstavligen aldrig. Ena barnet kanske sagt något liknande EN gång, andra barnet aldrig. De kramas och gosas gärna och mycket, kommer gärna och kramas när man kommer hem och liknande. Men jag saknar ändå lite de där orden, speciellt som alla andra familjen verkar säga det till varandra.

Hur tänker ni kring detta?

• Svar på tråden Säger alla barn "jag älskar dig" till sina föräldrar?
  • Anonym (Mammi)
    Anonym (...) skrev 2017-03-24 08:05:41 följande:

Va fint att läsa att dina barn har en sån fin relation med sin bonuspappa <3

Har haft det likadant.

Tack! :) jag är jättelycklig för deras fina relation, bättre pappa /bonuspappa går inte att få <3
  • Anonym (Bums)

Vi säger alltid att vi älskar våra barn från månen och tillbaka och flera varv runt gjorden och ger både kramar och pussar. Barnen säger detsamma tillbaka.

• Rindikh
    Xtraxtor skrev 2017-03-23 04:59:09 följande:

Jag tror att den ökade användningen av frasen "jag älskar dig" är en del av det inflytande amerikansk kultur har på oss (inget fel i det). Vi har sett en massa tv-serier och filmer där det sägs "I love you" åt höger och vänster och har tyckt det verkar mysigt.

Samma fenomen som att folk tror att det är gammal tradition att pappan lämnar över bruden och att prästen ska säga "nu kan du kyssa bruden".

Somliga är rädda för att muslimerna ska förändra vår kultur. Amerika har redan förändrat hur vi beter oss mot varandra i våra allra viktigaste relationer.

Bara en reflektion.

Tror att du har rätt! Jag hatar inte USA på nåt vis, det finns massor jag älskar med landet och kulturen, men jag retar mig på hur befolkningen här i Sverige så lättvindigt anammar amerikanska låneord seder och tänk.
  • Rindikh

Hade en flickvän när jag var yngre som så gärna ville att hennes pappa skulle "lämna över" henne den dag hon gifte sig kommer jag ihåg att hon pratade om.

Det var en så fin gammal tradition enligt henne.

• MammAmma

Pappa sade någon gång att han älskade mig och brorsan, det minns jag från att jag var liten. Mamma kan jag inte minnas att hon någonsin sagt orden, men vi visste och kände att vi var älskade ändå.

Jag har själv fyra barn, 15, 13, 10 och snart 5 år gamla. Jag säger ofta till dem att jag älskar dem, och de säger det tillbaka, yngsta säger det på eget initiativ flera gånger om dagen :P Äldsta brukar säga om yngsta (han var väldigt glad över att han fick en lillebror) att han är det bästa som hänt honom <3 De är alla väldigt kramiga av sig också, vilket jag tycker är skönt för i min familj var det bara jag och brorsan som kramade varandra. Vi kramas och pussas på kinderna fortfarande.

• klyban
    K grrl skrev 2017-03-10 19:15:54 följande:
    Men det är ju också hela kärnpunkten: att kommunikation handlar om både sändare och mottagare, och vad dessa har för respektive ryggsäckar, värderingar och tolkningsramar. Jag betvivlar inte att det för exempelvis Aniiee innebär att frasen "jag älskar dig" tappar värde om den används för ofta, medan det inte gör det för mig. Men det innebär också att det är vanskligt att lägga sina egna tolkningsramar på andras kommunikation.

Såklart det tappar värde att säga det ofta.
    Men det ändrar ju inte budskapet.

• Anonym (Pl)

Är lite ledsen för att min dotter aldrig säger det. Jag säger det varje dag? hon gillar inte att kramas heller:( 
    Kan inte hjälpa att undra varför..

• felicityporter
    Anonym (Pl) skrev 2023-11-17 15:47:54 följande:

Är lite ledsen för att min dotter aldrig säger det. Jag säger det varje dag? hon gillar inte att kramas heller:( 

Hon kanske inte har den personligheten där ömhetsbetygelser och närhet betyder så mycket och kanske rent av kan vara lite obehagliga?
  • Anonym (SA)

Erfarenheten jag har, vilken inte är stor, är att speciellt mammor, indoktrinerar sina barn till det här med "Jag älskar dig". Det blir som ett mantra som barnet säger utan att verkligen förstå innebörden av det. Hade en kompis som verkligen var på sin unge "Älskar du mamma? Visst älskar du mamma? Säg att du älskar mamma! Säg 'Mamma, jag älskar dig', Säg att du älskar mamma så får du tillbaka nappen!". Kändes inte helt fräscht faktiskt.
    I min familj älskar vi inte varandra så vi har aldrig haft det problemet. Enda gången morsan sagt det var när hon gjorde sig dum och retades så topplocket gick och man vrålade och stortjöt helt hysteriskt, då kunde det komma "Oohh, Aj laff jo, aj laff jo, maj littel daaaling!".

• Anonym (SA)
    Anonym (Bums) skrev 2017-04-04 15:04:21 följande:

Vi säger alltid att vi älskar våra barn från månen och tillbaka och flera varv runt gjorden och ger både kramar och pussar. Barnen säger detsamma tillbaka.

*asg* Fy fan vad töntigt!! Vad vill ni ha sagt med det?? Snacka om att totalt urholka det här med att älska någon! Har aldrig fattat det här men "Älskar dig som hela jorden och stjärnorna och universum!!". Ehh, jaha? "Jag älskar dig" räcker inte?? Man måste sätta ihop det med en massa ord som inte ens passar ihop och bildar en begriplig mening?? "Från månen och tillbaka"...? Vad ska du till månen att göra?? Och sen tillbaka vart från månen? Till månen igen??
  • Anonym (Pl)

Nej tyvärr verkar det vara så. 

felicityporter skrev 2023-11-17 16:09:11 följande:
    Hon kanske inte har den personligheten där ömhetsbetygelser och närhet betyder så mycket och kanske rent av kan vara lite obehagliga?
  • Anonym (Bra)
    Anonym (Ts) skrev 2017-03-08 15:13:46 följande:
    Säger alla barn "jag älskar dig" till sina föräldrar?

Jag är uppvuxen i en trygg och stabil familj med föräldrar som älskar mig. Jag är dock inte alls van vid att föräldrar och barn säger jag älskar dig till varandra, det skedde i princip aldrig.

Jag har dock velat ha det annorlunda så till mina barn, i yngre skolåldern, säger jag regelbundet att jag älskar dem. Jag säger både jag älskar dig, kallar dem älskling och liknande, kramas, pussas osv.

De säger det dock aldrig tillbaka. Verkligen bokstavligen aldrig. Ena barnet kanske sagt något liknande EN gång, andra barnet aldrig. De kramas och gosas gärna och mycket, kommer gärna och kramas när man kommer hem och liknande. Men jag saknar ändå lite de där orden, speciellt som alla andra familjen verkar säga det till varandra.

Hur tänker ni kring detta?

Jag tänker att du gör helt rätt.

Däremot bör du inte bry dig om att de älskar dig tillbaka. De måste själva få avgöra det. Min dotter säger jag älskar dig till mig ibland. Min son aldrig men jag märker att de älskar mig lika mycket. Så bry dig inte så mycket om vad de säger.
  • felicityporter
    Anonym (Pl) skrev 2023-11-17 17:17:57 följande:

Nej tyvärr verkar det vara så. 

Ärsch, behöver inte vara ?tyvärr? alls. Det är väl roligt att vi alla är olika och hennes kärleksförklaringar uttrycker hon alldeles säkert på andra vis istället. Jag är själv en sådan person och sa aldrig till min mamma att jag älskade henne när jag var liten trots att jag älskar henne otroligt mycket! ☺️
  • Anonym (Bra)
    Anonym (Pl) skrev 2023-11-17 15:47:54 följande:

Var inte det. Var tacksam för den hon är. Hoppas inte att hon är någon annan.
  • Anonym (Pl)

Ok ska tänka på det😊

felicityporter skrev 2023-11-17 18:15:28 följande:
    Ärsch, behöver inte vara ?tyvärr? alls. Det är väl roligt att vi alla är olika och hennes kärleksförklaringar uttrycker hon alldeles säkert på andra vis istället. Jag är själv en sådan person och sa aldrig till min mamma att jag älskade henne när jag var liten trots att jag älskar henne otroligt mycket! ☺️
  • Anonym (Anna)

Jag brukar säga det till 4åriga dottern varje kväll. ibland säger hon:  och jag älskar mamma med, ibland gör hon det inte 

• Anonym (Charm)
    Anonym (SA) skrev 2023-11-17 16:23:04 följande:
    *asg* Fy fan vad töntigt!! Vad vill ni ha sagt med det?? Snacka om att totalt urholka det här med att älska någon! Har aldrig fattat det här men "Älskar dig som hela jorden och stjärnorna och universum!!". Ehh, jaha? "Jag älskar dig" räcker inte?? Man måste sätta ihop det med en massa ord som inte ens passar ihop och bildar en begriplig mening?? "Från månen och tillbaka"...? Vad ska du till månen att göra?? Och sen tillbaka vart från månen? Till månen igen??
    Kanske för att det ändå är lite relaterbart för barn hur stort och oändligt det är? 

Däremot är jag allergisk med snuva, eksem och andra åkommorn när mammor (mestadels) skriver "Pelle-Göran du äger mitt hjärta" Speciellt när de har flera barn... *kliar sönder eksemet*
  • Anonym (Tonårsbarn.)

Jag har två tonårsbarn som jag kramar ofta och säger att jag älskar dem. Jag kan inte komma ihåg att mina föräldrar gjorde det under min tonårstid men nu när jag är vuxen gör vi det. Jag har alltid tyckt att det är naturligt, dels för att de tar initiativ till det men också för att jag själv vill. De är väldigt olika, en säger ?jag älskar dig? spontant och en har sagt det några enstaka gånger. Min sambo säger det ofta till sin dotter och hon säger det tillbaka. Jag och min sambo säger det ofta till varandra och det känns bra. 

Jag tycker inte att det blir uttjatat och verkningslöst och jag tänker då verkligen inte att det är något som man bara säger vid vissa tillfällen. Det vore ju jättemärkligt! Jag tror att det är sånt man ser på filmer, där den hårda krigsveteranen äntligen säger att han älskar sin son och så kramas de under ljuvlig musik och våta kinder. 

• Anonym (G)

Nej det hände aldrig under uppväxten 

Svar på tråden Säger alla barn "jag älskar dig" till sina föräldrar?