• Sagahell1115

Äktenskapsförord

Jag och min man har vart tillsammans i dryga 8 år. Gifta i ca 6 år.

När vi fick barn gav jag (dumt nog) upp mitt företag och för ett år sedan även min hemstad, kunder, vänner och familj för att flytta till hans stad. Jag är den som hela tiden vart mammaledig och jobbat halvtid utan lunch för att kunna hämta tidigare på dagis och tagit det stora lasset hemma & med barn.

För 1,5 år sedan tog han in en delägare i sitt företag, som redan då gick bra även om det sen han med kom in i bilden ökat drastiskt. Då frågade min man mig om vi kunde skriva äktenskapsförord. Självklart tyckte jag för jag trodde aldrig han skulle lämna mig utan någonting den dagen vi eventuellt skilde oss.

Nu 1,5 år senare när han har en rejäl inkomst och utdelningar i halvmiljonersklassen som bara kommer öka mer o mer med åren så visar det sig att han vill att företaget ska vara hans enskilda egendom.

DET trodde jag aldrig när han frågade om äktenskapsförord efter att jag gett upp min karriär, företag och alla kunder.

Visst får jag dela huset och andra privata saker vid en eventuell skilsmässa men jag kommer ju aldrig att ha samma möjlighet till lån som han då min inkomst mer än halverats sen vi fick barn. Min pension har under dessa år inte heller byggts på medan han sparar mellan 2-10.000 i månaden under dessa 6 år. Jag kunde inte fortsätta spara privat heller när vi fick barn.

Dessutom har vi ju lån på huset så så mycket blir det inte heller.

Han anser att jag inte har med hans företag att göra alls och säger att han skrivit ett kompanjonsavtal med sin kollega där han ej får dela med sina aktier i företaget för då ska de istället tillfalla kollegan.

Är jag girig? Vad tycker ni? Skulle ni gå med på detta?

Jag har svårt att ens se honom som samma människa som innan och tycker han blivit mer och mer egoistisk ju mer pengar han tjänar. Jag trodde vi jobbade för samma mål. Barn som har möjlighet till att få vara kortare dagar på dagis och även en gemensam ekonomi. Han tycker att vi har ju det så länge vi är gifta men om han vill lämna mig eller jag honom kommer det sluta med en rik och en fattig förälder.

Vet inte ens om jag kan fortsätta vara gift med någon som bara ser om sitt eget hus. Vad hade ni gjort?

• Svar på tråden Äktenskapsförord
  • Anonym (keke)

Det verkar vara många som inte fattar: äktenskapsförordet rör sannolikt endast ägande av aktier i bolaget.

• Anonym (Maria)
    pyssel skrev 2017-01-01 14:39:54 följande:
    TS inlägg #37 t.ex.

"JAG valde inte att "offra" mig det var ett beslut VI tog tillsammans! Nu ska jag då få skit för att jag håller min del av "avtalet""
    De tog ett beslut tillsammans att göra som de gjorde. Så hur förde han henne bakom ljuset?

TS är medveten om vad som händer om hon skriver på äktenskapsförordet, så hon blir inte lurad. Tvärtom, han kör med öppna kort. TS behöver inte skriva på. 
  • Anonym (keke)
    Anonym (K) skrev 2017-01-01 14:48:07 följande:

Nja alltså jag menade rent rättsligt, moraliskt är en annan sak men inte ens då behöver hon ha dåligt samvete om hon vägrar skriva på

Vad spelar det för roll om hon rättsligt kan neka? Det är ju följderna som spelar roll. Resultatet blir antingen att 1. makarna bråkar, kommer inte överens men inget händer annat än den följd som nämns i kompanjonsavtalet (om sådan finns) eftersom TS make brutit mot avtalet 2. maken tröttnar på frun som inte vill komma överens, föredrar att satsa på sitt företag och drar, det blir skilsmässa nu 3. kompanjonen lämnar och företaget slutar gå lika bra vilket drabbar både TS och maken. Det finns ju bättre alternativ? Är det inte de som man bör fokusera på?
  • Anonym (Ally)
    Anonym (123) skrev 2017-01-01 11:36:10 följande:

TS får även företagets eventuella skulder. Och eftersom företaget verkar inkomstkällan för både TS och TS man förlorar båda sin inkomst.

Det är väl företaget som skrivit avtalen, så klart hon får ansvar. Sen kan hon köra det i botten om hon vill. Om hon vill förstöra för alla inblandade, inklusive en tredje part.

Vore en sak om TS man var den enda som var inblandad i företaget, men det kan ju inte vara kul att vara kompanjonen om ens investering hänger på ett giftermål. Vad händer om företaget anställer?

Företaget går med god vinst så om de behöver lägga ner för att TS ska få ut sin del vid eventuell skilsmässa får de självklart betala av företagets skulder först och sedan dela upp det som är kvar. Skulle företaget bara ha skulder vore det ju inte svårt för maken att lösa ut henne från företaget, eller hur?

TS skulle ju inte ha någon fortsatt "inkomst" från företaget efter en skilsmässa oavsett hur det går för företaget, hon skulle ändå behöva hitta andra sätt att försörja sig och sin del av barnens kostnader så på vilket sätt skulle det förstöra för henne om företaget kördes i botten?

Och om nu TS make gör rätt i att undanhålla sin fru (som han borde vilja det bästa) det som troligen är en av familjens största tillgångar; företaget, varför gör då TS fel om hon ser om sitt eget hus framför att bry sig om hennes makes kompanjon? Hon skall alltså ta mer hänsyn till en person som hon antagligen inte har en särskilt nära relation till, men hennes man ska snika åt sig familjens tillgångar?
  • pyssel
    Anonym (Maria) skrev 2017-01-01 14:49:13 följande:

De tog ett beslut tillsammans att göra som de gjorde. Så hur förde han henne bakom ljuset?

TS är medveten om vad som händer om hon skriver på äktenskapsförordet, så hon blir inte lurad. Tvärtom, han kör med öppna kort. TS behöver inte skriva på. 

Jag förstår utifrån TS berättelse att det var en gemensam satsning på endast ett av företagen + familj/barn. Dock med olika uppdrag men fortfarande ett gemensamt intresse och beslut för företagets och familjens framgång. Att maken nu försöker ändra på vem som får dra nytta av det gemensamma beslutet är att ha fört bakom ljuset.
    Alla hästar hemma
  • Anonym (Maria)
    pyssel skrev 2017-01-01 16:28:57 följande:
    Jag förstår utifrån TS berättelse att det var en gemensam satsning på endast ett av företagen + familj/barn. Dock med olika uppdrag men fortfarande ett gemensamt intresse och beslut för företagets och familjens framgång. Att maken nu försöker ändra på vem som får dra nytta av det gemensamma beslutet är att ha fört bakom ljuset.
    Så redan från första början så planerade mannen detta?
  • pyssel
    Anonym (Maria) skrev 2017-01-01 16:32:11 följande:

Så redan från första början så planerade mannen detta?

Det är ju ganska ointressant "hur illa" han är vad gäller tidsaspekten när det nu ändå är så pass illa att han vill snika undan äktenskapets största ekonomiska tillgång. Planerat sedan ett par månader eller från början talar bara om hur beräknande eller hur väldigt mkt mer beräknande en person är.
    Alla hästar hemma
  • Anonym (K)
    Anonym (keke) skrev 2017-01-01 15:21:09 följande:

Vad spelar det för roll om hon rättsligt kan neka? Det är ju följderna som spelar roll. Resultatet blir antingen att 1. makarna bråkar, kommer inte överens men inget händer annat än den följd som nämns i kompanjonsavtalet (om sådan finns) eftersom TS make brutit mot avtalet 2. maken tröttnar på frun som inte vill komma överens, föredrar att satsa på sitt företag och drar, det blir skilsmässa nu 3. kompanjonen lämnar och företaget slutar gå lika bra vilket drabbar både TS och maken. Det finns ju bättre alternativ? Är det inte de som man bör fokusera på?

Det är klart att det är bra för henne vid eventuell skilsmässa om hon nekat att skriva på
  • nevermind

Dags att begära att han göra lika mycket hemma som du. Eller för den delen ALLT lika länge som du har gjort det.

• Anonym (keke)
    Anonym (K) skrev 2017-01-01 18:38:12 följande:

Det är klart att det är bra för henne vid eventuell skilsmässa om hon nekat att skriva på

Läs mitt inlägg igen om vad som blir följderna av om hon kanske vägrar skriva på (och de kanske inte är så goda). Och det är bara aktierna i bolaget som omfattas av äktenskapsförordet, inget annat. De kan ju avtala om lösning för att kompensera för det i fall av skilsmässa. Man får ha lite längre perspektiv än vad näsan räcker. Att maken driver vidare ett företag med kompanjonen och det fortsätter att gå bra med företaget gynnar ju båda makarna, eller hur?
  • Anonym (K)
    Anonym (keke) skrev 2017-01-01 21:31:46 följande:

Läs mitt inlägg igen om vad som blir följderna av om hon kanske vägrar skriva på (och de kanske inte är så goda). Och det är bara aktierna i bolaget som omfattas av äktenskapsförordet, inget annat. De kan ju avtala om lösning för att kompensera för det i fall av skilsmässa. Man får ha lite längre perspektiv än vad näsan räcker. Att maken driver vidare ett företag med kompanjonen och det fortsätter att gå bra med företaget gynnar ju båda makarna, eller hur?

Asså jag vet inget om aktier. Säger bara att Ts inte ska skriva på för hon har rätt till ersättning
  • Anonym (Lösning)

TS kan väl själv bli kompanjon? Så kan bägge parter vara ett team mot samma mål. Bägge gör sin andel till enskild egendom. Bägge får bära risken och möjligheterna med företaget. Maken får i samma veva börja ta ansvar hemma. Samtidigt som TS får incitament att ta ansvar för firman, vad den nu gör.

• Sagahell1115

Jag får tacka för alla era svar och åsikter. Jag har idag bokat en jurist som ska se över detta och kommer även att boka ett bankmöte.

Oavsett era skilda åsikter så kommer jag inte gå tomhänt ur detta, det är 2017 och det jag gett upp för att min man ska kunna bygga sitt företag ska vid en skilsmässa ska ersättas. Jag hoppas att fler fruar än jag ser om sitt bo vid en eventuell skilsmässa.

Nu ska jag bara komma över det faktum att han gjort detta, försöka få tillbaka någon form av förtroende, om jag lyckas vet jag inte.

Gott nytt år!

Svar på tråden Äktenskapsförord