• Anonym (bonusmorsan)

Råd till en bonusmamma?

Hej på er! Vi har det lite svårt här i bonusfamiljen. Jag, barnlös sedan innan, och han med ett barn sedan innan. Hur gör ni för att få det att fungera? Vi kommer inte framåt. Det är så mycket negativitet och känslor, avundsjuka och känslor av otillräcklighet. Jag känner ett stort hat mot mamman som såklart påverkar oss alla. Svartsjuka antagligen för det hon har med MIN man. Jag är absolut inte svartsjuk på henne som person eller på hennes liv eller så. Det jag hatar är att hon alltid kommer vara en del av min mans liv och att hon går runt och tror att hon har en ovillkorlig rätt till det. Jag vill ha henne ut ur mitt liv, både fysiskt och mentalt. Det blir ju svårt dock att helt isoleras från henne då hennes barn är hos oss mycket. Och att barnet och mannen och andra pratar om henne. Jag blir galen på detta, kan inte hantera det och det spiller ut över min relation med min man men också i min inställning till deras barn. Vad kan man göra för att hantera detta? Någon annan som har liknande känslor? Att lämna MIN relation med MIN man är inte ett alternativ, jag vill bara att mina obefogade svartsjukekänslor ska försvinna och att jag ska kunna hantera detta som en självsäker person.

• Svar på tråden Råd till en bonusmamma?
  • Ess
    Anonym (bonusmorsan) skrev 2016-05-05 14:00:21 följande:
    Anonym (Explodingscull) skrev 2016-05-04 19:50:25 följande:
    Jag tycker allt du skriver är förvirrande.
    På vilket sätt har hon en sån stor del av ditt liv? Ni verkar ju inte ha med henne alls att göra knappt?
    Vad är anledningen till hatet?
    Hon stalkar er inte om jag förstått det hela rätt.
    Vad, exakt vad gör mamman som får dig att avsky henne så mycket?
    Det verkar som du tar ut aggressioner mot henne i förskott.
    T ex att barnet kanske vill ha sitt kalas med sin mamma och pappa samtidigt i framtiden.
    Chilla för Guds skull!

Det märks att du inte har egna barn och att du troligen är i yngre ålder.
    Hennes blotta existens stör mig. Och som jag sa här ovan, det är otroligt jobbigt att behöva ta hänsyn till henne. När hon bestämmer att hon ska ha sitt barn så har jag och min man lite tid att göra vad vi vill, men så fort hon bestämmer och ställer krav på att få "lite ledigt" (trots att barnet är permanent boende här och därmed inte träffar sin mamma särskilt ofta) så är det vi som ska drabbas. Mina planer på ledig tid ställs in för att hon prioriterar nöjen framför att vara med det barnet hon satte till jorden. Jag stör mig alltså dels på hennes blotta existens, hennes sjuka prioriteringar men också det faktum att hon genom sina handlingar visar att hon tror att hon är någon slags prioritet i allas liv. Jag vill vara den viktigaste i mitt liv, och jag vill ha min man för mig själv och inte dela honom med en bortskämd, lat kvinna. Hur kan man inte avsky mamman till ens partners barn? Jag förstår inte vad det är att ifrågasätta.. hennes agerande, hennes prioriteringar, saker jag hör om henne gör att jag tycker extremt illa om henne. Inte att förglömma allt det hon inte gör som får en att häpna...

Spelar ingen roll om jag är ung eller gammal, har barn eller inte. Mamman till detta barn är fortfarande lika förbluffande märklig och det kommer jag alltid ifrågasätta,även om tjugo år med flera barn på nacken...
    Tyvärr så får man stå ut med att ha henne i perferin. Att ha ett ordentligt skrivet umgängesavtal kan hjälpa, OM hon inte envisas att bryta mot det stup ikvarten och köra sitt race, för då blir det ju tjafs och konfrontationer.

Jag tycker att ni ska göra så att när ni behöver/vill ha ensamtid så fixar ni barnvakt, och sen när mamman ska ha barnet så räkna inte med att hon verkligen tar henne. Då slipper du i alla fall besvikelsen, även om du fortfarande kan bli förbannad över hennes beteende.

Att barnet pratar om mamman får man räkna med. Sitter mannen och vräker av sig till dig ang henne, så kan du säga ifrån att du vet att hon är dum i huvudet och han behöver inte använda dig som slasktratt, för du är rätt trött på det.
    Drar släktingar upp exet, så kan du dra upp och berätta om ditt ex. Säger dom att hon gjorde si eller så, så kontra med att ditt ex gjorde minsann så.
    Det är väl mest i början av förhållandet som exet kan komma upp hos släkten, sedan dör det ut av sig självt.
  • Ess
    Anonym (mia) skrev 2016-05-05 15:59:25 följande:
    Men hur kan hon tillåtas hålla på så? Om det är planerat att barnet ska vara hos henne och hon istället kräver att få lite ledigt för att roa sig, vad händer om din man säger att han inte kan ha barnet eftersom ni har planerat barnfria aktiviteter i helgen? Vägrar hon att ta barnet i så fall? Då måste det ju bli nån slags konsekvenser, eller? 
    I "värsta" fall får väl barnet vara hos er på heltid och ni får skaffa en annan, pålitlig barnvakt om ni behöver barnfritt.

Din man måste ta tag i saken och inte tillåta att hon styr och ställer!
    Det finns egentligen inte så mycket för pappan att göra eftersom man inte kan tvinga någon till umgänge. Konsekvenser lär hon däremot drabbas av när barnet blir större och vänder henne ryggen eftersom hon lovar umgänge och sen ställer in.
  • Påven Johanna
    På vilket sätt har hon en sån stor del av ditt liv? Ni verkar ju inte ha med henne alls att göra knappt?
    T ex att barnet kanske vill ha sitt kalas med sin mamma och pappa samtidigt i framtiden.
    Chilla för Guds skull!

Hennes blotta existens stör mig. Och som jag sa här ovan, det är otroligt jobbigt att behöva ta hänsyn till henne. När hon bestämmer att hon ska ha sitt barn så har jag och min man lite tid att göra vad vi vill, men så fort hon bestämmer och ställer krav på att få "lite ledigt" (trots att barnet är permanent boende här och därmed inte träffar sin mamma särskilt ofta) så är det vi som ska drabbas. Mina planer på ledig tid ställs in för att hon prioriterar nöjen framför att vara med det barnet hon satte till jorden. Jag stör mig alltså dels på hennes blotta existens, hennes sjuka prioriteringar men också det faktum att hon genom sina handlingar visar att hon tror att hon är någon slags prioritet i allas liv. Jag vill vara den viktigaste i mitt liv, och jag vill ha min man för mig själv och inte dela honom med en bortskämd, lat kvinna. Hur kan man inte avsky mamman till ens partners barn? Jag förstår inte vad det är att ifrågasätta.. hennes agerande, hennes prioriteringar, saker jag hör om henne gör att jag tycker extremt illa om henne. Inte att förglömma allt det hon inte gör som får en att häpna...

Spelar ingen roll om jag är ung eller gammal, har barn eller inte. Mamman till detta barn är fortfarande lika förbluffande märklig och det kommer jag alltid ifrågasätta,även om tjugo år med flera barn på nacken...
    Med tanke på hur lite mamman tycks ha hand om/ vara involverad i barnet så verkar din upptagenhet av hennes existens, vad hon gör och inte oproportionerligt stor. Det är något du kan göra något åt. 

"Hur kan man inte avsky mamman till ens partners barn? "

I mitt fall är det mycket lätt. Jag är inte svartsjuk, har inget behov av att ha varit den enda och känner inget annat i den stilen heller. Mina bonusbarns mamma är därtill en mycket trevlig, intelligent, rolig och bra person. Jag gillar henne både högt och rent.
  • Anonym (Explodingscull)

TS, jag får faktiskt trots allt lite mer förståelse för dina känslor ang biomamman när du har förklarat situationen bättre.
    Det framgick inte förrän nyligen varför du tycker bio är jobbig.
    Men hat..avsky?
    Dina känslor kan vara svåra att ändra på men gör något för att förändra dem.

Känns som det är mer som du inte berättat som kanske skulle få oss att bli vänligare inställd till dig?

Du har nämnt att din sambo i princip har vårdnaden, kanske inte på pappret, och att bio träffar barnet väldigt sällan.
    Det om något borde påverka barnet.
    Blir hon dessutom inte väldigt besviken när bio ställer in umgänget?
    Undrar också varför bio inte har mer umgänge med sitt barn som t ex varannan vecka?
    Har hon psykiska problem eller liknande?

Situationen känns sorglig men dina känslor bör du ev prata med en psykolog/terapeut om.

• Annie123

Jag håller med "Ess", när ni vill göra barnfria saker, ordna med barnvakt på "er" tid. Och räkna sedan med att ha bonusbarnet hemma resten av tiden, alltså planera inte in saker hon inte kan vara med på då. För så är det ju om ni får gemensamma barn sen, dem har man ju jämt.

Och enbart för din egen skull, red ut dina känslor mot biomamman. Och acceptera att hon finns och alltid kommer att finnas. Och att hon utifrån vad jag kan läsa har bristande föräldraförmåga. Så ser din verklighet ut och det kommer inte förändras om du stannar kvar hos mannen. Sen tror jag att känslorna svalnar av ju mer tiden går. Det blir lättare för dig.

Sen om bonusen vill så skulle jag iaf följa med på avslutningar och uppvisningar och dylikt. Du/ni behöver inte umgås med biomamman såsom flera påpekat förut. Tror du målar upp situationen värre än vad det är...

Lycka till!

• Anonym (Jisses!)

Mannens ex blir visst ett större och större spöke för varje inlägg ts gör.

I trådstarten skrev ts:
     " Det är så mycket negativitet och känslor, avundsjuka och känslor av otillräcklighet. Jag känner ett stort hat mot mamman som såklart påverkar oss alla. Svartsjuka antagligen för det hon har med MIN man." .

Jag är ganska övertygad om att det just är där skon klämmer. Att mannen haft ett liv innan hon kom in i bilden. En del kvinnor klarar inte av blotta tanken på det. Får man inte hjälp att bena ut dom känslorna, är risken stor att det växer, och så småningom förpestar det hela tillvaron, och får svåra konsekvenser för förhållandet.

• Anonym (känner igen mig)
    Anonym (merlin) skrev 2016-05-04 19:21:01 följande:
    Jag tror att det är allt för många som tror att det handlar om svartsjuka, jag tror att det är för enkelt att påstå att det handlar om det. Bra att du tänkt om. Jag är också vansinnigt irriterad på biomamman. Har inte med svartsjuka att göra, inte mer än att hon var "först " och har fått makten att styra och ställa på grund av det, och den makten utnyttjar hon.
    Men varför är du så irriterad på henne? Vad har hon gjort? Det där med att leva i periferin känner jag igen, det är oerhört påfrestande. Är det hon som gör gör så att du är i periferin? Jag tänker att egentligen är det din mans ansvar att se till att du inte känner så.
    Det här är ett typexempel på när det egentligen är MANNEN som är problemet men biomorsan får skulden.

Hon styr och ställer för att hon kan, för att mannen tillåter det.

Håller med den som skrev att ni ska göra egna saker när barnet är hos er. Eftersom man inte kan ändra en annan människa så får man acceptera att man aldrig är barnfri om man inte ordnat barnvakt själv.

Räkna inte med henne.

• Anonym (Barnet)

Jag tycker att du ska försöka tänka att du accepterar att hon kommer finnas med på ett eller annat sätt och att det är bra för barnet.

Men... Din man har valt att leva med dig nu. Och så som du beskriver så verkar han inte vara så jättesugen på att bli tillsammans med barnets mamma igen.

Så slappna av och tänk att det är jättebra för barnet att föräldrarna har bra samarbete där.

Jag är säker på att du får ha din "man" ifred. Men som pappa så kommer han alltid dela föräldrarollen med mamman. Är säker på att du med tiden kommer betyda mycket för barnet och få EB viktig roll i dennes liv. Så underskatta inte dig själv här.

Tänk att han har valt dig, han vill vara med dig. Nu råkar han ha ett barn sedan tidigare men du har trots allt valt honom också så gör det bästa av situationen och var en bra person för det barnet. En som uppmuntrar kontakt med mamman osv.

Make peace!!

• Ess
    Anonym (känner igen mig) skrev 2016-05-06 13:46:10 följande:
    Det här är ett typexempel på när det egentligen är MANNEN som är problemet men biomorsan får skulden.

Hon styr och ställer för att hon kan, för att mannen tillåter det.

Även om han inte tillåter det så går det ut över förhållandet. Alla utspelen väcker en irritation hos mannen som helatiden får va på sin vakt och va beredd att sätta ner foten. Det går ut över förhållandet, för det är som att leva med en stalker efter sig som hela tiden i större eller mindre utsträckning verkligen försöker sabotera via barnen.
  • Anonym (...)
    Chilla för Guds skull!

Fast varför sätter ni inte ner foten och slutar låta allt vara på hennes villkor?
    Ess skrev 2016-05-06 14:58:21 följande:
    Även om han inte tillåter det så går det ut över förhållandet. Alla utspelen väcker en irritation hos mannen som helatiden får va på sin vakt och va beredd att sätta ner foten. Det går ut över förhållandet, för det är som att leva med en stalker efter sig som hela tiden i större eller mindre utsträckning verkligen försöker sabotera via barnen.

Jag vet, jag är i den sitsen men det börjar bli bättre. Min man låter sig inte påverkas så mycke tlängre.

Mannen måste helt enkelt vägra dras in i hennes skit, vägra ha kontakt om annat än som rör ev umgänge, kräva kontakt via mail/sms och konstant vägra diskutera något som helst annat än det som strikt rör umgänge.

Han kan också sätta ner foten och kräva planerade umgängen, kanske dagumgänge bara eftersom mamman är inkapabel till att skapa en trygg miljö för barnet. Om mamman har en annan åsikt får hon begära samarbetssamtal där sånt här kan tas upp eller stämma pappan.

Barnets bästa id et här läget verkar inte vara att ha umgänge med mamman på de premisser som det sker idag. Att ständigt bli bortvald för att mamman kommer på något roligare skapar inte ett harmoniskt barn....
    En av mina bästa killkompisar har en dotter som idag är tonåring med stora psykiska problem pga samma sak som i TS.

Svar på tråden Råd till en bonusmamma?