Anonym (F) skrev 2016-05-03 19:29:14 följande:
Jag kan trösta dig ts med att ju äldre barnet blir desto mindre behöver ni ha med hennes biomamma att göra.
Då kommer hon själv sköta kontakterna.
Så du behöver inte göra ett dugg, bara se tiden an.
Sen så kan jag inte förstå hur du kan vägra att delta på tillställningar bara för att biomamman är där, varför låter du henne få styra vilka tillställningar du ska gå på.
Om barnet vill och det är viktigt för barnet att du som ju lär vara en viktig person i barnets liv, närvarar.
Varför låter du biomamman få ta det ifrån barnet.
Jag tänker på bröllop, dop, studenten, alla såna där milstolpar då barnet säkert gärna vill ha dig med, för att du är så viktig.
Jag avskyr mitt ex och pappan till mina barn, det bästa jag önskar honom är en släng av ebola.
Men lik förbannat kan jag vara så vuxen att jag kan vistas i samma miljö som honom under en dag och uppföra mig civiliserat, även om jag ignorerar honom så långt som möjligt.
Så svårt är det inte ts,
Inte om man sätter barnet först.
Sen kan jag hålla med om att om man ska ha ansvar för ett barn, så ska man ha bestämmanderätt i samma utsträckning, dom två går hand i hand.
Det är sant att det troligen blir mindre när hon blir äldre.
Jag ser inte varför jag ska gå om pappan och mamman går. Jag har inte lust att vara den överflödiga och jag har inte lust att stå i närheten av mamman. Barnet klarar sig nog bra ändå på tillställningen, speciellt om mamman är där för då är hon såklart glad över det i och med att hon inte träffar sin mamma lika ofta som hon träffar pappan och mig. Så jag kan gott ge dem egentid, barnet och mamman. Sen får pappan gå om han vill.
Nu är eventuella bröllop och dop, och studenten också för den delen, väldigt långt bort i och med att barnet precis ska börja skolan. Så det blir väl en senare fråga. Kanske funkar det med tiden, kanske inte, kanske är vi inte ens tillsammans då så då är det inte ett problem. Det som är närvarande nu är barnets födelsedagar (som firas separat) och eventuella tillställningar i samband med fritidsaktiviteter/förskolekativiteter ( typ 2 gånger per år). De ser jag inte meningen att gå på om mamman kommer.
Exemplet du tar är ju att du och ditt ex är förälder till ett barn. Hade jag varit separerad från en person som var förälder till mitt barn hade jag också spelat för galleriet, och hållt masken för barnet skull. Men nu är det min man och hans ex som är föräldrar och då kan de få spela det spelet tillsammans, jag vill inte vara en del av det.