Anonym (bonusmorsan) skrev 2016-05-02 23:06:26 följande:
Hej på er! Vi har det lite svårt här i bonusfamiljen. Jag, barnlös sedan innan, och han med ett barn sedan innan. Hur gör ni för att få det att fungera? Vi kommer inte framåt. Det är så mycket negativitet och känslor, avundsjuka och känslor av otillräcklighet. Jag känner ett stort hat mot mamman som såklart påverkar oss alla. Svartsjuka antagligen för det hon har med MIN man. Jag är absolut inte svartsjuk på henne som person eller på hennes liv eller så. Det jag hatar är att hon alltid kommer vara en del av min mans liv och att hon går runt och tror att hon har en ovillkorlig rätt till det. Jag vill ha henne ut ur mitt liv, både fysiskt och mentalt. Det blir ju svårt dock att helt isoleras från henne då hennes barn är hos oss mycket. Och att barnet och mannen och andra pratar om henne. Jag blir galen på detta, kan inte hantera det och det spiller ut över min relation med min man men också i min inställning till deras barn. Vad kan man göra för att hantera detta? Någon annan som har liknande känslor? Att lämna MIN relation med MIN man är inte ett alternativ, jag vill bara att mina obefogade svartsjukekänslor ska försvinna och att jag ska kunna hantera detta som en självsäker person.
Om du vill kan jag titta i spåkulan och berätta ungefär hur det kommer att bli, men jag tror inte du kommer att gilla svaret:
Det du upplever kommer alltid att finnas där, men har du tur och jobbar hårt med dig själv kommer dina känslor av svartsjuka att tunnas ut med åren, ca 5-10 år får man nog räkna med. Det finns bara ett sätt att ha ut henne ur ditt liv men det är ju inte ett alternativ så du får jobba med olika tekniker för att acceptera dels att du har henne i ditt liv, att hon alltid kommer att vara en viktig person för din man iom att de har barn tillsammans och dels att du har de här känslorna av svartsjuka och otillräcklighet gentemot henne.
Får ni gemensamma barn är det möjligt att känslorna av avundsjuka förstärks eftersom du vet att din man gått igenom allt förut men inte du, men det kan bli tvärtom också. När ni väl har gemensamma barn är det mycket stor risk att du kommer att ta gemensamma barnens parti och din man sina biobarns parti i mycket , rumsfördelning är ett klassiskt exempel, och att detta skapar mycket splittring i ert förhållande. Det gör att ert förhållande måste helt enkelt fungera lite bättre än ett vanligt förhållande eftersom kraven som ställs är högre, och ni kommer med intill visshet gränsande sannolikhet inte att få ett lika harmoniskt liv som man potentiellt kan få i en kärnfamilj.
Men eftersom det inte finns några alternativ är det ju lite som att bli av med ett ben, det hjälper liksom inte att gå och gräma sig utan man får försöka göra det bästa av sin situation och gilla läget, samt hantera eventuella känslor av avundssjuka gentemot alla som har två friska ben (alltså alla som lever i kärnfamilj).
Personligen hade jag inte valt att starta en bonusfamilj efter min separation (två barn sen tidigare) om jag vetat innan hur det är eftersom det helt enkelt kostar mer än det smakar, utan fick jag välja om skulle jag levt som varannanveckasförälder istället och eventuellt blivit särbo med någon i liknande situation.
Min partner (som inte hade barn sedan innan) tänker ungefär likadant, att hon hade också valt annorlunda om hon vetat den känslomässiga men också ekonomiska kostnaden.