• Anonym (bonusmorsan)

Råd till en bonusmamma?

Hej på er! Vi har det lite svårt här i bonusfamiljen. Jag, barnlös sedan innan, och han med ett barn sedan innan. Hur gör ni för att få det att fungera? Vi kommer inte framåt. Det är så mycket negativitet och känslor, avundsjuka och känslor av otillräcklighet. Jag känner ett stort hat mot mamman som såklart påverkar oss alla. Svartsjuka antagligen för det hon har med MIN man. Jag är absolut inte svartsjuk på henne som person eller på hennes liv eller så. Det jag hatar är att hon alltid kommer vara en del av min mans liv och att hon går runt och tror att hon har en ovillkorlig rätt till det. Jag vill ha henne ut ur mitt liv, både fysiskt och mentalt. Det blir ju svårt dock att helt isoleras från henne då hennes barn är hos oss mycket. Och att barnet och mannen och andra pratar om henne. Jag blir galen på detta, kan inte hantera det och det spiller ut över min relation med min man men också i min inställning till deras barn. Vad kan man göra för att hantera detta? Någon annan som har liknande känslor? Att lämna MIN relation med MIN man är inte ett alternativ, jag vill bara att mina obefogade svartsjukekänslor ska försvinna och att jag ska kunna hantera detta som en självsäker person.

• Svar på tråden Råd till en bonusmamma?
  • sextiotalist
    Anonym (Evelina) skrev 2016-05-05 12:33:51 följande:

Det är synd om detta barn. Han kommer aldrig att känna sig unik och underbar hemma hos er. Jag vet vad jag talar om, för jag var ett sådant barn som fick en sådan styvmor. När förhållandet gick åt skogen och pappa hittade en annan ogen, var jag och min syster lite äldre, men fick höra, tja de är rätt stora, de flyttar snart och då kan vi göra saker som bara vi vill utan hänsyn till andra.. Vi kände aldrig den där villkorslösa kärleken där pappa alltid prioriterade oss. Det var alltid konkurrens om pappas tid. Usch. Leta efter en Anna utan barn. Det är mitt råd. Jag och syrran är trasiga i själen nu vuxna kan ställa till med väldigt mycket skit.

Du anser alltså att föräldrarna alltid ska prioritera sina barn. Hade vi gjort det så hade nog sonen levt med separerade föräldrar han också.

I en sund familj så är alla relationer lika viktiga. De vuxnas kärleksrelation är lika viktig som föräldrarnas relation till sina barn.

En förälder som inte kan hantera att ha en kärleksrelation och barn borde skippa det ena eller det andra.

Det var inte din pappas nya som inte fungerat utan din pappas oförmåga att ha en kärleksrelation och en bra relation med sina barn.
  • Anonym (bonusmorsan)
    Anonym (D) skrev 2016-05-04 19:17:17 följande:

Nån har redan frågat, men har inte sett att du svarat, varför känner du som du gör om din man så himla tydligt visar och är överens med dig om att exet inte har nått att göra med ert liv?

Om du absolut inte vill att din man umgås med exet är det ju idiotiskt att inte följer med på barnaktiviteterna. Han vill uppenbarligen ha någon att dela det med och om du inte är med kommer han självklart umgås med mamman. Han kommer knappast stå helt för sig själv och glo när det finns någon annan där som han kan dela stunden med i ditt ställe. Du gör dig själv både otillräcklig och överflödig genom att utebli. Och du ger mamman makten att styra ditt liv och bidrar säkert till bilden hon har av att hon har oinskränkt rätt till din sambos liv.

Jag går själv på alla tillställningar, det är ju inte så många, lucia, skolavslutning, nån fotbollsmatch. Jag är aldrig 5:e hjulet, morsan känner sig nog däremot ofta ensam eftersom hennes karl inte särskilt ofta vill vara med och varken min sambo eller jag är intresserad av att umgås med henne. Min sambos kontakt med morsan har verkligen minskat i takt med att jag blivit mer involverad och intresserat mig för barnet. I och med det har min åsikt också fått ta allt mer plats medans morsana vilja fått stå tillbaks. Nu delar han alla upplevelser med mig istället. För mig är det mycket tillfredsställande eftersom jag precis som du vill ha henne så lite i vårt liv som möjligt och i början kände mig extremt irriterad över hur hon försökte styra och ställa och ifrågasätta både min sambo och även mig.

Visst pratas det om morsan ibland. Det är självklart att barnet måste få tala om henne. Jag visar aldrig svartsjuka eller ovilja när barnet nämner morsan. Dessutom pratar barnet mest om hur mycket morsan och styvpappan bråkar. Det kan inte vara så roligt för henne att barnet så gärna anförtror sig till oss om problemen i andra hemmet.

Jag har inget behov av att hävda mig framför mamman. Har inget behov av att visa min plats, eller lägga tid på att göra saker för att hon ska veta att hon är oviktig. Jag önskar bara att jag slapp ta hänsyn till henne planer och önskemål, och höra prat om henne. 
  • Anonym (D)

Det är synd om detta barn. Han kommer aldrig att känna sig unik och underbar hemma hos er. Jag vet vad jag talar om, för jag var ett sådant barn som fick en sådan styvmor. När förhållandet gick åt skogen och pappa hittade en annan ogen, var jag och min syster lite äldre, men fick höra, tja de är rätt stora, de flyttar snart och då kan vi göra saker som bara vi vill utan hänsyn till andra.. Vi kände aldrig den där villkorslösa kärleken där pappa alltid prioriterade oss. Det var alltid konkurrens om pappas tid. Usch. Leta efter en Anna utan barn. Det är mitt råd. Jag och syrran är trasiga i själen nu vuxna kan ställa till med väldigt mycket skit.

1. Det var er pappas fel, inte sryvmamman, om ni inte kände er ovillkorligt älskade.

2. Även två bilogisk föräldrar ser ofta fram emot att barnen ska bli stor nog så dom kan få tid för annat. Det handlar inte om att inte älska sina barn.

3. Inget barn blir alltid prioriterat först, varken i kärn- eller styvfamiljer.
  • Anonym (bonusmorsan)
    Anonym (merlin) skrev 2016-05-04 19:21:01 följande:
    Jag tror att det är allt för många som tror att det handlar om svartsjuka, jag tror att det är för enkelt att påstå att det handlar om det. Bra att du tänkt om. Jag är också vansinnigt irriterad på biomamman. Har inte med svartsjuka att göra, inte mer än att hon var "först " och har fått makten att styra och ställa på grund av det, och den makten utnyttjar hon.
    Men varför är du så irriterad på henne? Vad har hon gjort? Det där med att leva i periferin känner jag igen, det är oerhört påfrestande. Är det hon som gör gör så att du är i periferin? Jag tänker att egentligen är det din mans ansvar att se till att du inte känner så.
    Anonym (Explodingscull) skrev 2016-05-04 19:50:25 följande:
    Jag tycker allt du skriver är förvirrande.
    På vilket sätt har hon en sån stor del av ditt liv? Ni verkar ju inte ha med henne alls att göra knappt?
    Vad är anledningen till hatet?
    Hon stalkar er inte om jag förstått det hela rätt.
    Vad, exakt vad gör mamman som får dig att avsky henne så mycket?
    Det verkar som du tar ut aggressioner mot henne i förskott.
    T ex att barnet kanske vill ha sitt kalas med sin mamma och pappa samtidigt i framtiden.
    Chilla för Guds skull!

Det märks att du inte har egna barn och att du troligen är i yngre ålder.
    Hennes blotta existens stör mig. Och som jag sa här ovan, det är otroligt jobbigt att behöva ta hänsyn till henne. När hon bestämmer att hon ska ha sitt barn så har jag och min man lite tid att göra vad vi vill, men så fort hon bestämmer och ställer krav på att få "lite ledigt" (trots att barnet är permanent boende här och därmed inte träffar sin mamma särskilt ofta) så är det vi som ska drabbas. Mina planer på ledig tid ställs in för att hon prioriterar nöjen framför att vara med det barnet hon satte till jorden. Jag stör mig alltså dels på hennes blotta existens, hennes sjuka prioriteringar men också det faktum att hon genom sina handlingar visar att hon tror att hon är någon slags prioritet i allas liv. Jag vill vara den viktigaste i mitt liv, och jag vill ha min man för mig själv och inte dela honom med en bortskämd, lat kvinna. Hur kan man inte avsky mamman till ens partners barn? Jag förstår inte vad det är att ifrågasätta.. hennes agerande, hennes prioriteringar, saker jag hör om henne gör att jag tycker extremt illa om henne. Inte att förglömma allt det hon inte gör som får en att häpna...

Spelar ingen roll om jag är ung eller gammal, har barn eller inte. Mamman till detta barn är fortfarande lika förbluffande märklig och det kommer jag alltid ifrågasätta,även om tjugo år med flera barn på nacken...
  • Anonym (bonusmorsan)

Vad är det som är synd om detta barn? Vad grundar du ditt påstående på? Hur vet du hur detta barn känner sig hemma? Tro mig, barnet får mycket mer umgänge, närhet och uppmärksamhet av mig, som bor tillsammans med mannen och barnet på heltid. Mamman som träffar sitt barn några timmar per månad, ger förvisso barnet lite nya kläder och går på bio med barnet, men ger knappast den kontinuerliga närhet, uppmärksamhet och trygghet som barnet får av mig och sin pappa. 

Som andra redan sagt här så tycker jag även att det du pratar om, framförallt är din mamma och pappas ansvar. Det är inte den nya kvinnan i din pappas liv som är roten till allt ont utan din pappa måste själv, särskilt när han har barn, veta vad som är rätt och fel, vad som ska prioriteras och hur han ska agera. Det är dina föräldrar som ska ge dig det du behöver och som sagt, det är inte den nya kvinnan som kan bryta upp allt detta helt på egen hand utan inblandning av någon annan. Ta ut din frustration på din pappa och inte på den oskyldiga kvinnan. Sen håller jag med övriga här om att man inte enbart kan prioritera sina barn, utan det är en balansgång. Att bara prioritera barnen ger ingenting för ens kärleksrelation, och vice versa. Föräldrar har för övrigt i uppgift att lära sina barn att de omöjligt kan gå runt och tro att de är centrum i allas universum. Hur härliga medmänniskor blir de då?
  • Anonym (Biomom)

Tröttnade på att vara varannan veckas styvmamma ,fick ta all ansvar för hans barn.Sa ifrån,och då kom barnet barnen bara vara helg till slut.Bättre för alla inblandade.

• Anonym (mia)
    Anonym (bonusmorsan) skrev 2016-05-05 14:00:21 följande:
    Anonym (Explodingscull) skrev 2016-05-04 19:50:25 följande:
    Jag tycker allt du skriver är förvirrande.
    På vilket sätt har hon en sån stor del av ditt liv? Ni verkar ju inte ha med henne alls att göra knappt?
    Vad är anledningen till hatet?
    Hon stalkar er inte om jag förstått det hela rätt.
    Vad, exakt vad gör mamman som får dig att avsky henne så mycket?
    Det verkar som du tar ut aggressioner mot henne i förskott.
    T ex att barnet kanske vill ha sitt kalas med sin mamma och pappa samtidigt i framtiden.
    Chilla för Guds skull!

Det märks att du inte har egna barn och att du troligen är i yngre ålder.
    Hennes blotta existens stör mig. Och som jag sa här ovan, det är otroligt jobbigt att behöva ta hänsyn till henne. När hon bestämmer att hon ska ha sitt barn så har jag och min man lite tid att göra vad vi vill, men så fort hon bestämmer och ställer krav på att få "lite ledigt" (trots att barnet är permanent boende här och därmed inte träffar sin mamma särskilt ofta) så är det vi som ska drabbas. Mina planer på ledig tid ställs in för att hon prioriterar nöjen framför att vara med det barnet hon satte till jorden. 
    Men hur kan hon tillåtas hålla på så? Om det är planerat att barnet ska vara hos henne och hon istället kräver att få lite ledigt för att roa sig, vad händer om din man säger att han inte kan ha barnet eftersom ni har planerat barnfria aktiviteter i helgen? Vägrar hon att ta barnet i så fall? Då måste det ju bli nån slags konsekvenser, eller? 
    I "värsta" fall f
    år väl barnet vara hos er på heltid och ni får skaffa en annan, pålitlig barnvakt om ni behöver barnfritt.

Din man m
    åste ta tag i saken och inte tillåta att hon styr och ställer!
  • Anonym (Jisses!)
    " Jag vill ha henne ut ur mitt liv, både fysiskt och mentalt. Det blir ju svårt dock att helt isoleras från henne då hennes barn är hos oss mycket. Och att barnet och mannen och andra pratar om henne. Jag blir galen på detta, kan inte hantera det och det spiller ut över min relation med min man men också i min inställning till deras barn. Vad kan man göra för att hantera detta?"

Mitt råd är SÖK HJÄLP!
  • Anonym (Svårt)
    Anonym (bonusmorsan) skrev 2016-05-05 14:00:21 följande:

Hennes blotta existens stör mig. Och som jag sa här ovan, det är otroligt jobbigt att behöva ta hänsyn till henne. När hon bestämmer att hon ska ha sitt barn så har jag och min man lite tid att göra vad vi vill, men så fort hon bestämmer och ställer krav på att få "lite ledigt" (trots att barnet är permanent boende här och därmed inte träffar sin mamma särskilt ofta) så är det vi som ska drabbas. Mina planer på ledig tid ställs in för att hon prioriterar nöjen framför att vara med det barnet hon satte till jorden. Jag stör mig alltså dels på hennes blotta existens, hennes sjuka prioriteringar men också det faktum att hon genom sina handlingar visar att hon tror att hon är någon slags prioritet i allas liv. Jag vill vara den viktigaste i mitt liv, och jag vill ha min man för mig själv och inte dela honom med en bortskämd, lat kvinna. Hur kan man inte avsky mamman till ens partners barn? Jag förstår inte vad det är att ifrågasätta.. hennes agerande, hennes prioriteringar, saker jag hör om henne gör att jag tycker extremt illa om henne. Inte att förglömma allt det hon inte gör som får en att häpna...

Spelar ingen roll om jag är ung eller gammal, har barn eller inte. Mamman till detta barn är fortfarande lika förbluffande märklig och det kommer jag alltid ifrågasätta,även om tjugo år med flera barn på nacken...

Ok. Din inställning och ditt beteende gör att du känner svartsjuka, hat, mår dåligt, och det går enligt dig ut över er relation OCH ut över ett oskyldigt barn.

Du kan inte ändra på mamman utan enbart ändra på dig själv. Trots att din valda inställning skadar dig, din sambo och hans barn så vill du inte ändra på något. Du vill fortsätta må så här och låta det gå ut över dina nära.

Du kommer vara otroligt bitter om något år om relationen fortfarande håller då. Du vill leva ditt liv med honom och inte ändra på något du gör vilket innebär att du kommer leva med svartsjuka, hat, och en negativt påverkad relation och negativt påverkat barn resten av ditt liv.

Du har hellre rätt än att vara lycklig...
  • Anonym (D)
    Anonym (bonusmorsan) skrev 2016-05-05 13:54:40 följande:

Jag har inget behov av att hävda mig framför mamman. Har inget behov av att visa min plats, eller lägga tid på att göra saker för att hon ska veta att hon är oviktig. Jag önskar bara att jag slapp ta hänsyn till henne planer och önskemål, och höra prat om henne. 

Är det verkligen värt att stanna i relationen då, om det får dig att känna så mycket negativa känslor? Barnet verkar ju litet, du kommer i väldigt många år behöva stå ut med morsan, och prat om henne. Du verkar redan nu fruktansvärt bitter. Det kommer knappast bli bättre.
Svar på tråden Råd till en bonusmamma?