• Anonym (LedsenGe)

Biomamman gick i taket, ge mig hopp.

I förrgår berättade min kille att vi officiellt är tillsammans för sitt ex. Hon har vetat om att vi har dejtat några månader och har inte sagt någonting.

NU däremot, NU blev hon fruktansvärt förbannad. Hon ska tydligen flytta till en stad 16 mil bort som hennes nya kille bor i och ta med sig barnen, min kille behöver inte göra sig besvär. Hennes barn ska INTE vara kring mig. Jag ska inte vara någon "jävla plastmamma" till hennes barn. De har gemensam vårdnad så hon kan givetvis inte bara ta barnen och flytta.

Vi är båda otroligt arga, frustrerade och ledsna. Både jag och min kille är två helt normala människor med barn sedan tidigare. Vi har båda fasta jobb, stabila liv och är otroligt lugna och harmoniska människor. Hon går på medicin och får knappt ihop till hyran (varav min kille alltid rycker in och betalar så att barnen får det drägligt även hos henne). 

Ge mig hopp, blir det bättre? När? Eller kommer det alltid behöva vara duster och slagsmål om barnen från och med nu? Jag vet inte riktigt vad jag ska göra mer än att vara ett stöd för min käresta.

• Svar på tråden Biomamman gick i taket, ge mig hopp.
  • Anonym (Wtf)
    ungbrunett skrev 2016-04-07 19:34:31 följande:

Jag förstår ju rent praktiskt att den som har råd att betala kan göra det och också att om man kan göra stor skillnad på hur ens barn lever även när hen inte bor hos en så kanske man vill göra det. Men jag tycker som Ess. Utifrån det egna perspektivet alltså. Finns det någon partner som skulle acceptera det? Typ "vi har inte råd att åka dit på semester" så sitter exet där i en villa som ens partner betalar för. Usch jag får ångest bara av tanken. Som tur är har man ju möjlighet att leva som man vill och välja leva med någon som man vill.

Att han försörjer sina barn som lagen säger att han ska, efter förmåga, med blöjor, kläder och mat, ger knappast mamman en villa...
  • Brumma
    Anonym (Wtf) skrev 2016-04-07 21:19:48 följande:

Att han försörjer sina barn som lagen säger att han ska, efter förmåga, med blöjor, kläder och mat, ger knappast mamman en villa...

Nu var det ju inte riktigt det som var grejen... Utan när pappan betalar mammans boendekostnad också..
  • Brumma
    Anonym (Wtf) skrev 2016-04-07 21:16:37 följande:

Hur skulle det drabba dig? Så länge han har till halva hyran halva, tv-avgiften och sin del av maten så spelar det ingen roll. Hans pengar = hans val.

Klart det påverkar en om ens partner inte har råd att gå på bio, restaurang, åka på semester osv för att det istället betalas på exets hyra...

Väljer man dessutom - som väldigt många gör - att ha gemensam ekonomi så är det inte "hans pengar - hans val" längre.
  • Anonym (LedsenGe)

Nu betalar inte exet hennes hyra, utan just mat, blöjor och kläder när det behövs. Detta är dock inte sambon jättesugen på att göra nu, när hon hotar med att dra och ta barnet med sig. Allting är väldigt rörigt just nu när hon slängt ur sig så mycket hemska saker.

Jag vet dock att hon gör sitt bästa för att lösa sin ekonomi. 

• Ess
    Anonym (Wtf) skrev 2016-04-07 21:16:37 följande:
    Hur skulle det drabba dig? Så länge han har till halva hyran halva, tv-avgiften och sin del av maten så spelar det ingen roll. Hans pengar = hans val.
    Man vill väl göra mer än att överleva. Jag tycker det är kul att hitta på saker och har han då inte råd så kan man aldrig göra nåt ihop, eller så får man bjuda honom vilket jag inte skulle va så pigg på att göra eftersom hans tidigare val i livet då drabbat mig direkt. Då väljer jag hellre en annan kille som lever på ett vis som passar mig bättre.
  • Anonym (LedsenGe)

Min kille. Inte exet. Hennes ex. Inte mitt. Haha, jag klöddar till det här.

• Brumma
    Anonym (LedsenGe) skrev 2016-04-07 21:44:09 följande:

Nu betalar inte exet hennes hyra, utan just mat, blöjor och kläder när det behövs. Detta är dock inte sambon jättesugen på att göra nu, när hon hotar med att dra och ta barnet med sig. Allting är väldigt rörigt just nu när hon slängt ur sig så mycket hemska saker.

Jag vet dock att hon gör sitt bästa för att lösa sin ekonomi. 

Då missuppfattade jag :)

Men tipsa om underhållsstöd vid växelvis boende till att börja med :)
  • Bondförnuft
    Anonym (LedsenGe) skrev 2016-04-06 22:18:15 följande:
    NU däremot, NU blev hon fruktansvärt förbannad. Hon ska tydligen flytta till en stad 16 mil bort som hennes nya kille bor i och ta med sig barnen, min kille behöver inte göra sig besvär. Hennes barn ska INTE vara kring mig. 
    Hon kan inte flytta hur som helst om föräldrarna har delad vårdnad. Den förälder som gör det svårare för den andra föräldrern att träffa sitt barn, ligger i underläge vid en eventuell vårdnadstvist.
  • Vinterankan
    Anonym (LedsenGe) skrev 2016-04-07 19:49:51 följande:

Mamman bor ju dock i en hyfsat billig tvåa men får inte ihop tillräckligt med jobb då hon bara rings in vid behov där hon är nu. Det är väl lite därför hon vill flytta också, dels för att få ihop ekonomin tillsammans med sin nye, dels för att få hela barnbidraget och dels för att min kille ska behöva betala fullt underhåll om han inte kan ha dem varannan vecka. Just denna biten är min kille förkrossad och skitförbannad över. 

Han betalar alltså inga jättestora summor varje månad. Men ibland behöver hon hjälp med blöjor, mat, kläder o.s.v. Det är ju ändå till barnet så att han får en dräglig tillvaro. Och jag tycker det är fint av honom och helt okej. 

Vår ekonomi är ju bra ändå och jag skulle gjort likadant för mina barn om det behövdes. De älskar ju sin pappa och behöver honom. 

Jag är mest orolig över att hon ska börja baktala mig inför barnet och att barnet inte kommer vilja komma hit pga mamman. Barnet är som sagt fortfarande väldigt litet och än så länge fungerar det jättebra mellan oss. Men tänk om han känner sig skuldmedveten och känner att han måste stötta mamma senare? Jag är rädd att hon ska börja trakassera mig och min kille, det snackas redan otroligt mycket om mig som inte är sant. Enligt henne lider jag av det ena och det andra, är alkoholist (dricker inte ens alkohol) o.s.v. Min kille bryr sig inte om sitt barn med mera....

Men om hon flyttar så lär det ju vara hon som får barnet mindre, inte han. Barnet är ju rotat vid nuvarande boende och inte så lätt att bara ta med sig vid en flytt. Eller vill inte han ha barnet på heltid och att mamman har varannan helg?
  • Anonym (sokrates)

Varför skaffar så många barn med någon man inte är helt stabil med? Barn är ett livslångt åtagande, och partnern man gör det med får man dras med i minst 20 år. Barnet är bådas. Menar inte att man måste vara ihop all den tid, men att man måste ha en hyfsad relation till varandra under all den tid, oavsett form. Fullkomligt obegripligt för mig att man inte tänkt igenom detta före.

• nihka
    Anonym (LedsenGe) skrev 2016-04-06 22:18:15 följande:

I förrgår berättade min kille att vi officiellt är tillsammans för sitt ex. Hon har vetat om att vi har dejtat några månader och har inte sagt någonting.

NU däremot, NU blev hon fruktansvärt förbannad. Hon ska tydligen flytta till en stad 16 mil bort som hennes nya kille bor i och ta med sig barnen, min kille behöver inte göra sig besvär. Hennes barn ska INTE vara kring mig. Jag ska inte vara någon "jävla plastmamma" till hennes barn. De har gemensam vårdnad så hon kan givetvis inte bara ta barnen och flytta.

Vi är båda otroligt arga, frustrerade och ledsna. Både jag och min kille är två helt normala människor med barn sedan tidigare. Vi har båda fasta jobb, stabila liv och är otroligt lugna och harmoniska människor. Hon går på medicin och får knappt ihop till hyran (varav min kille alltid rycker in och betalar så att barnen får det drägligt även hos henne). 

Ge mig hopp, blir det bättre? När? Eller kommer det alltid behöva vara duster och slagsmål om barnen från och med nu? Jag vet inte riktigt vad jag ska göra mer än att vara ett stöd för min käresta.

Gör så, stötta honom och låt honom sköta all kontakt med sitt ex. Tiden får utvisa om det blir bättre, likadant eller sämre. Det blir iaf garanterat inte bättre än vad mamman har bestämt sig för att det ska bli så lägg ingen energi på henne.
  • Anonym (LedsenGe)
    Anonym (sokrates) skrev 2016-04-08 16:06:01 följande:

Varför skaffar så många barn med någon man inte är helt stabil med? Barn är ett livslångt åtagande, och partnern man gör det med får man dras med i minst 20 år. Barnet är bådas. Menar inte att man måste vara ihop all den tid, men att man måste ha en hyfsad relation till varandra under all den tid, oavsett form. Fullkomligt obegripligt för mig att man inte tänkt igenom detta före.

Dem har haft en bra relation tills nu. Min kille älskade henne fruktansvärt mycket, det var hon som gjorde slut. Nu är jag för det första inte välkommen in i bilden. Hon verkar dessutom ha räknat kallt med att min kille bara skulle låta henne flytta med barnen.
    Vinterankan skrev 2016-04-08 13:14:22 följande:
    Men om hon flyttar så lär det ju vara hon som får barnet mindre, inte han. Barnet är ju rotat vid nuvarande boende och inte så lätt att bara ta med sig vid en flytt. Eller vill inte han ha barnet på heltid och att mamman har varannan helg?
    Jo, han tar i sådana fall barnet på heltid om han kan. Det jobbiga är processen dit och min kille är så himla rädd att bli den som förlorar boendet även om han såklart kommer att kämpa för det. Hon hotar med så himla mycket och det är inte kul att behöva gå upp i rätten för att få ha kontakt med sitt barn. Han vill förstås att barnet ska ha tillgång till båda sina föräldrar, medan hon tycker att han inte behövs för hon har ju en ny kille "som är mer pappa än han någonsin varit". Han är verkligen en helt fantastisk pappa och har varit närvarande hela barnets liv.
  • Anonym (Pia)
    Anonym (LedsenGe) skrev 2016-04-08 17:44:24 följande:
    Dem har haft en bra relation tills nu. Min kille älskade henne fruktansvärt mycket, det var hon som gjorde slut. Nu är jag för det första inte välkommen in i bilden. Hon verkar dessutom ha räknat kallt med att min kille bara skulle låta henne flytta med barnen.
    Vinterankan skrev 2016-04-08 13:14:22 följande:Men om hon flyttar så lär det ju vara hon som får barnet mindre, inte han. Barnet är ju rotat vid nuvarande boende och inte så lätt att bara ta med sig vid en flytt. Eller vill inte han ha barnet på heltid och att mamman har varannan helg?
    Jo, han tar i sådana fall barnet på heltid om han kan. Det jobbiga är processen dit och min kille är så himla rädd att bli den som förlorar boendet även om han såklart kommer att kämpa för det. Hon hotar med så himla mycket och det är inte kul att behöva gå upp i rätten för att få ha kontakt med sitt barn. Han vill förstås att barnet ska ha tillgång till båda sina föräldrar, medan hon tycker att han inte behövs för hon har ju en ny kille "som är mer pappa än han någonsin varit". Han är verkligen en helt fantastisk pappa och har varit närvarande hela barnets liv.
    En gång till.

Om mamman flyttar till annan ort och pappan direkt (helst innan själva flytten) stämmer henne på boendet och begär interimistiskt beslut så är han i stort sett garanterad boendet. Iom att han bor kvar på orten så får han boendet (om han inte är totalt nerknarkad).

Han kan sluta dalta med mamman och vara tydlig med att han kommer begära boendet om hon flyttar från orten. Då kanske hon slutar hota ett tag.
  • Anonym (Pia)

Processen blir inte så tung om man bara stämmer på boendet och låter bli vårdnaden. Pappan behöver inte smutskasta mamman på något vis utan bara framföra att han vill att barnet får stanna kvar på orten.

• Gunilla1957

Hur gör man för att tänka igenom före hur relationen kommer bli i framtiden?
  • mammalovis
    Hur länge bör man vara sambo innan man skaffar barn? Det kan ju bli svårt att få barn då om man närmar sig 35-40 år ...

Jag hade sambo i ca 7 år och trodde det var läge att skaffa barn vid 30, då bröt han upp ...
Svar på tråden Biomamman gick i taket, ge mig hopp.