• Brumma

Biomamman gick i taket, ge mig hopp.

ungbrunett skrev 2016-04-07 15:15:54 följande:

Kan barnen inte få en dräglig tillvaro hos morsan så ska han för tusan inte gå in och betala för henne. Jag skulle aldrig acceptera det. Kan hon inte sköta sig och barnen så får de bo hos pappan på heltid. Vem betalar för sitt ex??

Den som har råd och lust kanske? ;)

Har en vän som tjänar ganska mkt. Mamman gör det inte. Pga hans sjukdomsbild kan han inte ha barnet boende hos sig, men han vill att hans barn skall bo bra. Han hyser ingen agg eller bitterhet mot mamman och har på egen bevåg valt att betala ganska mkt varje månad så att dottern bor bra.

Kan ju vara likadant vid vv. Man har råd och betalar gärna för att barnet ska få bo med båda föräldrarna.

Varför skulle man inte få göra det? Så länge de4 är frivilligt och man har råd...
  • Brumma
    ungbrunett skrev 2016-04-07 19:34:31 följande:

Jag förstår ju rent praktiskt att den som har råd att betala kan göra det och också att om man kan göra stor skillnad på hur ens barn lever även när hen inte bor hos en så kanske man vill göra det. Men jag tycker som Ess. Utifrån det egna perspektivet alltså. Finns det någon partner som skulle acceptera det? Typ "vi har inte råd att åka dit på semester" så sitter exet där i en villa som ens partner betalar för. Usch jag får ångest bara av tanken. Som tur är har man ju möjlighet att leva som man vill och välja leva med någon som man vill.

Har man inte råd att leva sitt eget liv är det en annan situation. Går det ut över partners och gemensamma barn är det inte heller ok.

Men om man har tillräckligt med pengar för att kunna göra både och så måste det ju vara upp till var o en.

Har en i min närhet som drar in runt två miljoner per år. Hans föredetta fru har fått en hel del varje månad då barnen bott hos henne (han har ett arbete som kräver att han är på resande fot mycket).

TS har varit med i bilden några månader vad jag förstår och jag har inte uppfattat det som att de är sambos (men kan ha missat det). Så vad TS kille gjort med sina pengar när han varit singel/levt ensam är ju faktiskt helt upp till honom :)

Om det däremot går ut över TS (tex när de flyttar ihop eller att de inte kan göra saker dom par pga detta) då har hon naturligtvis all rätt i världen att säga ifrån. Tycker tom att det är något man borde sätta krav på om man lever ihop och det påverkar en själv.

Men som sagt - om pengarna räcker och blir över då borde det inte vara någon större problem :)
  • Brumma
    Anonym (LedsenGe) skrev 2016-04-07 19:49:51 följande:

Mamman bor ju dock i en hyfsat billig tvåa men får inte ihop tillräckligt med jobb då hon bara rings in vid behov där hon är nu. Det är väl lite därför hon vill flytta också, dels för att få ihop ekonomin tillsammans med sin nye, dels för att få hela barnbidraget och dels för att min kille ska behöva betala fullt underhåll om han inte kan ha dem varannan vecka. Just denna biten är min kille förkrossad och skitförbannad över. 

Han betalar alltså inga jättestora summor varje månad. Men ibland behöver hon hjälp med blöjor, mat, kläder o.s.v. Det är ju ändå till barnet så att han får en dräglig tillvaro. Och jag tycker det är fint av honom och helt okej. 

Vår ekonomi är ju bra ändå och jag skulle gjort likadant för mina barn om det behövdes. De älskar ju sin pappa och behöver honom. 

Jag är mest orolig över att hon ska börja baktala mig inför barnet och att barnet inte kommer vilja komma hit pga mamman. Barnet är som sagt fortfarande väldigt litet och än så länge fungerar det jättebra mellan oss. Men tänk om han känner sig skuldmedveten och känner att han måste stötta mamma senare? Jag är rädd att hon ska börja trakassera mig och min kille, det snackas redan otroligt mycket om mig som inte är sant. Enligt henne lider jag av det ena och det andra, är alkoholist (dricker inte ens alkohol) o.s.v. Min kille bryr sig inte om sitt barn med mera....

Har hon låg inkomst har hon rätt till underhållsstöd vid växelvis boende. Det är ett halvt underhållsstöd (ca 790:- per månad) och påverkar inte pappan. Det är många som inte vet om detta bidrag så det kan ju vara bra för din kille att tipsa om.

Sedan har hon förmodligen rött till bostadsbidrag också.
  • Brumma
    Anonym (Wtf) skrev 2016-04-07 21:19:48 följande:

Att han försörjer sina barn som lagen säger att han ska, efter förmåga, med blöjor, kläder och mat, ger knappast mamman en villa...

Nu var det ju inte riktigt det som var grejen... Utan när pappan betalar mammans boendekostnad också..
  • Brumma
    Anonym (Wtf) skrev 2016-04-07 21:16:37 följande:

Hur skulle det drabba dig? Så länge han har till halva hyran halva, tv-avgiften och sin del av maten så spelar det ingen roll. Hans pengar = hans val.

Klart det påverkar en om ens partner inte har råd att gå på bio, restaurang, åka på semester osv för att det istället betalas på exets hyra...

Väljer man dessutom - som väldigt många gör - att ha gemensam ekonomi så är det inte "hans pengar - hans val" längre.
  • Brumma
    Anonym (LedsenGe) skrev 2016-04-07 21:44:09 följande:

Nu betalar inte exet hennes hyra, utan just mat, blöjor och kläder när det behövs. Detta är dock inte sambon jättesugen på att göra nu, när hon hotar med att dra och ta barnet med sig. Allting är väldigt rörigt just nu när hon slängt ur sig så mycket hemska saker.

Jag vet dock att hon gör sitt bästa för att lösa sin ekonomi. 

Då missuppfattade jag :)

Men tipsa om underhållsstöd vid växelvis boende till att börja med :)
Svar på tråden Biomamman gick i taket, ge mig hopp.