• Anonym (Pia)

Biomamman gick i taket, ge mig hopp.

Om hon flippar så här så finns det risk för att hon faktiskt försöker ta med sig barnen och flyttar. Pappan behöver vara väldigt observant på vad mamman och barnen säger för att hinna med vid en eventuell flytt. Han behöver också ha öronen öppna på skola/förskola ifall mamman försöker säga upp platserna i er kommun.

Om han hör något behöver han dels kontakta nuvarande kommun/skola och tala om att barnen ska gå kvar och dels kontakta kommunen mamman vill flytta till och tala om att barnen inte ska flytta dit.

Om mamman ändå försöker flytta/adressändra barnen så behöver han kontakta en jurist och stämma mamman på boendet fort som sjutton.

Allt det här låter väldigt drastiskt men om ena föräldern flyttar iväg med barnen såbehöver man vara ruskigt snabb, annars anser Tingsrätten att barnen hunnit rota sig i nya miljön och därför inte ska ryckas upp igen.

• Anonym (Pia)
    Anonym (LedsenGe) skrev 2016-04-07 19:49:51 följande:

Mamman bor ju dock i en hyfsat billig tvåa men får inte ihop tillräckligt med jobb då hon bara rings in vid behov där hon är nu. Det är väl lite därför hon vill flytta också, dels för att få ihop ekonomin tillsammans med sin nye, dels för att få hela barnbidraget och dels för att min kille ska behöva betala fullt underhåll om han inte kan ha dem varannan vecka. Just denna biten är min kille förkrossad och skitförbannad över. 

Han betalar alltså inga jättestora summor varje månad. Men ibland behöver hon hjälp med blöjor, mat, kläder o.s.v. Det är ju ändå till barnet så att han får en dräglig tillvaro. Och jag tycker det är fint av honom och helt okej. 

Vår ekonomi är ju bra ändå och jag skulle gjort likadant för mina barn om det behövdes. De älskar ju sin pappa och behöver honom. 

Jag är mest orolig över att hon ska börja baktala mig inför barnet och att barnet inte kommer vilja komma hit pga mamman. Barnet är som sagt fortfarande väldigt litet och än så länge fungerar det jättebra mellan oss. Men tänk om han känner sig skuldmedveten och känner att han måste stötta mamma senare? Jag är rädd att hon ska börja trakassera mig och min kille, det snackas redan otroligt mycket om mig som inte är sant. Enligt henne lider jag av det ena och det andra, är alkoholist (dricker inte ens alkohol) o.s.v. Min kille bryr sig inte om sitt barn med mera....

Återigen, om mamman försöker flytta med barnen så ska pappan stämma för boendet fortare än kvickt.

Tingsrätten dömer i stort sett alltid boendet till den förälder som bor kvar på orten. Det anses bra för barnen att få stanna kvar i sin sociala trygghet med lärare, kompisar och fritidsaktiviteter.

Din sambo har alltså alla odds på sin sida att få boendet om mamman flyttar.
  • Anonym (Pia)
    Anonym (LedsenGe) skrev 2016-04-08 17:44:24 följande:
    Dem har haft en bra relation tills nu. Min kille älskade henne fruktansvärt mycket, det var hon som gjorde slut. Nu är jag för det första inte välkommen in i bilden. Hon verkar dessutom ha räknat kallt med att min kille bara skulle låta henne flytta med barnen.
    Vinterankan skrev 2016-04-08 13:14:22 följande:Men om hon flyttar så lär det ju vara hon som får barnet mindre, inte han. Barnet är ju rotat vid nuvarande boende och inte så lätt att bara ta med sig vid en flytt. Eller vill inte han ha barnet på heltid och att mamman har varannan helg?
    Jo, han tar i sådana fall barnet på heltid om han kan. Det jobbiga är processen dit och min kille är så himla rädd att bli den som förlorar boendet även om han såklart kommer att kämpa för det. Hon hotar med så himla mycket och det är inte kul att behöva gå upp i rätten för att få ha kontakt med sitt barn. Han vill förstås att barnet ska ha tillgång till båda sina föräldrar, medan hon tycker att han inte behövs för hon har ju en ny kille "som är mer pappa än han någonsin varit". Han är verkligen en helt fantastisk pappa och har varit närvarande hela barnets liv.
    En gång till.

Om mamman flyttar till annan ort och pappan direkt (helst innan själva flytten) stämmer henne på boendet och begär interimistiskt beslut så är han i stort sett garanterad boendet. Iom att han bor kvar på orten så får han boendet (om han inte är totalt nerknarkad).

Han kan sluta dalta med mamman och vara tydlig med att han kommer begära boendet om hon flyttar från orten. Då kanske hon slutar hota ett tag.
  • Anonym (Pia)

Processen blir inte så tung om man bara stämmer på boendet och låter bli vårdnaden. Pappan behöver inte smutskasta mamman på något vis utan bara framföra att han vill att barnet får stanna kvar på orten.

Svar på tråden Biomamman gick i taket, ge mig hopp.