• Hannaz678

Stolta över jättestora bebisar

Jag är så förundrad över hur stolta folk är om deras 6 månaders bebis väger 9 kilo + och ser ut som en sharpei. Jag skulle bli orolig!

De hämmar ju deras motoriska utveckling, och gud vad hemskt med värme och så mycket stora veck?

Jag vet väninnor som ger mer och mer ersättning så fort bebis gör ett endaste knyst ljud..inte en tanke att bebis kanske vill bli buren och kika på saker och få bli lite aktiverad?

Ne tryck ner flaskan/tutten så bebis däckar sen så det blir tyst och lugnt.

Självklart finns de undantag där föräldrar inte är att klandra, men ska vi vara ärliga så vet vi att det inte är så i de flesta fallen.

Lös inte alla bebis gnäll med mer och mer mat! Matsäcken utvidgas ju så självklart vill bebis ha meer! Herregud så skrämmande att folk inte orkar aktivera sin bebisar.

• Svar på tråden Stolta över jättestora bebisar
  • Losan
    Saranmaran skrev 2016-03-21 20:21:35 följande:

Jag har sett program att bäbisar blir större vid födseln och fortsätter det så ser det inte så bra ut.

Främst överviktiga kvinnor får stora barn och kvinnor med diabetes.

Bebisar som föds 4,5 kg och uppåt löper dubbelt så stor risk att få en låg apgarpoäng.

Stora bebisar löper 3 gr så stor risk för att behöva vård efter förlossning pga andningsstörningar eller syrebrist under förlossningen

Också nervskador, plexusskador för att de är svårt att få ut bäbisen.

Allt vanligare med kejsarsnitt när man vet att bäbis är stor. Och kejsarsnitt vet väl de flesta inte optimalt för bäbis?

Alla bäbisar är underbara! Men man ska nog vara tacksam om man föder en normalstor! :)

Vet du varför vissa får stora barn? Jag är 165cm och väger 55kg, fick en dotter på 4490g/52cm. Gick visserligen 2 veckor över tiden och blev igångsatt , vilket i sin tur tyvärr slutade med akut kejsarsnitt. Dock 9 apgarpoäng. 

Åt helt normalt under grav, gick upp 15kg. Men kan inte förstå varför hon blev så stor? Dock pratade de om att hon hade en väldigt kraftig navelsträng. Kan det påverka?
  • Ego Lovers
    Axe skrev 2016-03-24 16:42:46 följande:
    Jag har ingen uppfattning om vikten och så för en 6 mån bebis. Jag vet bara att bvc sagt att man inte ska mata ersättningsbarn så fort de piper men det går bra att amma.
    Då är du felinformerad då bröstmjölksersättningen är som bröstmjölk och skall ges när barnet är hungrigt. Att ge bebisar man på schema är 50-80 tals fasoneroch plågar barnet. Barn smälter bröstmjölken på 20 minuter och ersättning på 20-40 minuter så de kan mycket väl vara hungriga en gång i timman.
  • Misscaswell

När jag frågade på bvc om det var ett problem att bebisens vikt låg över snittet (och ökade snabbt i början - nu följer han sin kurva) sa hon att det var helt lugnt eftersom han helammas, men hade han ätit ersättning hade hon kanske bett mig dra ner. Men, sa hon, inte direkt för viktens skull utan för att ersättningsbarn kan få bekymmer med magen om de äter för mycket. All vårdpersonal som har träffat min glade michelingubbe till bebis har bara uttalat sig i positiva ordalag om hans vikt. Att det är bra att han har reserver, grattis till att amningen uppenbarligen fungerar bra, att han verkar frisk och välnärd, etc.

• amalie79
    Losan skrev 2016-03-24 21:10:32 följande:

Vet du varför vissa får stora barn? Jag är 165cm och väger 55kg, fick en dotter på 4490g/52cm. Gick visserligen 2 veckor över tiden och blev igångsatt , vilket i sin tur tyvärr slutade med akut kejsarsnitt. Dock 9 apgarpoäng. 

Åt helt normalt under grav, gick upp 15kg. Men kan inte förstå varför hon blev så stor? Dock pratade de om att hon hade en väldigt kraftig navelsträng. Kan det påverka?

Funderar på samma sak, sambon sa att navelsträngen var tjock och jätteseg att klippa i. Gick inte över tiden, tvärtom är sonen född i v 38+5 enligt beräkningarna. Det blev sugklocka på slutet
  • jagärglad
    aleydis skrev 2016-03-24 20:41:30 följande:

Jag blev först ledsen att mitt barn föddes stort, 4300 g, hade skattats till 4600.

Nu vid 9 mån är hen helt normalviktig, ligger på medelkurvan och väger ca 8,5 kg. Har kompisar som fött 3,5 kg bebisar som snabbt gått upp till 10 kg. Det är väldigt individuellt, tycker ingen annan än BVC ssk och läkaren ska ha synpunkter på det, det är fullt normalt att barn är olika

Ditt barn föddes inte stort, allt mellan 2,5 till 4,5 kg räknas som normalt.
  • LillaLoppi
    jagärglad skrev 2016-03-25 08:25:23 följande:
    Ditt barn föddes inte stort, allt mellan 2,5 till 4,5 kg räknas som normalt.
    Är det så? :)
    Jag tror på det du skriver, men jag undrar om du har någon källa på det som du kan länka till?
  • aleydis

Över 4500 g räknas som makrosomi, mitt barn var ju skattat som det men vägde mindre i slutändan. 4350 är ganska så stort ändå tycker jag, även om det är inom normalspannet. På tre kurvor över medelkurvan, nu ligger hen precis på medelkurvan

• annasv1980

Min son vägde 10 kg till 69 cm när han var 7 mån och har legat +2 på kurvan hela tiden. Uppfödd på ersättning och har alltid fått i nederkant av vad som anges på paketet och inte ätit oftare än vad som anges, slutade med nattmål vid tre mån och är oerhört aktiv om dagarna, ÄNDÅ lägger han lätt på sig. Jag är smal och hans pappa muskulös, ingen av oss har dåliga matvanor. Däremot var pappan själv knubbig som barn och det tror iaf BVC är orsaken till att vår son är lite större. Men jag oroar mig inte. Han är så pigg och glad och har ingen problem med motoriken eller med att röra sig. Skulle vara oroligare för ett underviktigt barn som är kräset.

• annasv1980

Fast det går inte att göra så. Då hade min son rullat fram. Det har varit ett jättearbete att underhålla honom och hålla ut de tre timmar som jag ville ha mellan flaskorna. Det är mycket mer arbete med ersättningsbarn. Har läst i fler trådar om mammor som sagt detsamma. Min son har vidare alltid skrikit efter mer men nöjt sig med nappen. Det går så fort och lätt att suga ur flaska mot bröst.

Ego Lovers skrev 2016-03-25 06:23:19 följande:

Då är du felinformerad då bröstmjölksersättningen är som bröstmjölk och skall ges när barnet är hungrigt. Att ge bebisar man på schema är 50-80 tals fasoneroch plågar barnet. Barn smälter bröstmjölken på 20 minuter och ersättning på 20-40 minuter så de kan mycket väl vara hungriga en gång i timman.

• fjanten
    annasv1980 skrev 2016-03-26 11:41:54 följande:

Fast det går inte att göra så. Då hade min son rullat fram. Det har varit ett jättearbete att underhålla honom och hålla ut de tre timmar som jag ville ha mellan flaskorna. Det är mycket mer arbete med ersättningsbarn. Har läst i fler trådar om mammor som sagt detsamma. Min son har vidare alltid skrikit efter mer men nöjt sig med nappen. Det går så fort och lätt att suga ur flaska mot bröst.

Min bvc sköterska säger till mig att ersättningsban ska lämna kvar en skvätt i flaskan när de äter, för då vet man att de fått i sig så mycket dom vill... Inte låta ungen äta klart, skrika för att den fortfarande är hungrig, och sedan "hålla ut" i tre timmar. Låter som barnplågeri..
  • amalie79
    fjanten skrev 2016-03-26 11:47:51 följande:

Min bvc sköterska säger till mig att ersättningsban ska lämna kvar en skvätt i flaskan när de äter, för då vet man att de fått i sig så mycket dom vill... Inte låta ungen äta klart, skrika för att den fortfarande är hungrig, och sedan "hålla ut" i tre timmar. Låter som barnplågeri..

Nej men precis hungriga bebisar måste väl få äta, får de i sig för mycket kommer det ju i retur bara. Så säger iaf vårt BVC
  • fjanten
    amalie79 skrev 2016-03-26 12:00:31 följande:

Nej men precis hungriga bebisar måste väl få äta, får de i sig för mycket kommer det ju i retur bara. Så säger iaf vårt BVC

Exakt... Jag har sett en hel del "michelingubbe"-bebisar som både ätit mycket, och inte allt för mycket, som ätit ersättning, och som har ammat. Jag tror att det helt enkelt jämnar ut sig sen när barnet börjar röra på sig och äta fast föda. ...beroende på vad föräldrarna låter barnet äta när det blir äldre. Tror inte att det har särskilt mycket att göra med hur barnet åt under sina första månader i livet, utan aktivitet och föda senare.
  • annasv1980

Hade han varit mer hungrig hade han inte nöjt sig med nappen. Inte heller kunnat distraheras med lek.

fjanten skrev 2016-03-26 11:47:51 följande:

• fjanten
    annasv1980 skrev 2016-03-26 11:41:54 följande:

annasv1980 skrev 2016-03-26 20:25:19 följande:

Hade han varit mer hungrig hade han inte nöjt sig med nappen. Inte heller kunnat distraheras med lek.

Fast du skrev ju att det varit ett "jättearbete att underhålla" och "hålla ut de tre timmarna" som DU ville ha mellan måltiderna. Det låter helt sjukt i mina öron, och absolut på snudden till barnplågeri.
  • annasv1980

Det får låta hur det vill i dina öron.

Att underhålla en bebis (tänker nu på när han var ca 3-5 mån) är inte lätt och det berodde inte på att han just är ersättningsbarn.

fjanten skrev 2016-03-26 20:52:36 följande:

Fast du skrev ju att det varit ett "jättearbete att underhålla" och "hålla ut de tre timmarna" som DU ville ha mellan måltiderna. Det låter helt sjukt i mina öron, och absolut på snudden till barnplågeri.

• fjanten
    annasv1980 skrev 2016-03-26 20:59:52 följande:

Det får låta hur det vill i dina öron.

Att underhålla en bebis (tänker nu på när han var ca 3-5 mån) är inte lätt och det berodde inte på att han just är ersättningsbarn.

Det låter som att du styrde över hur mycket och när din bebis fick äta. Oavsett om han ville ha mer, eller om det var svårt att få honom att "hålla ut" mellan måltiderna. 80-talet ringde och villa ha tillbaka sina rön...
  • fjanten

"Eftersom barn är olika går det inte att säga hur mycket modersmjölksersättning ett barn behöver (1). På förpackningarna finns rekommendationer om hur mycket modersmjölksersättning som är lagom i olika åldersgrupper. Men på samma sätt som med barn som ammas bör föräldrar som ger ersättning sträva efter att låta barnets aptit styra hur mycket det vill äta."

www.rikshandboken-bhv.se/Texter/Barn-som-inte-ammas/Modersmjolksersattning/

• Kattflickan

Jag är oerhört stolt över min son! Inte för att han är stor, vilket han är, utan för att han är den han är.

När han föddes vägde han 3,8 kg. När han var 6 månader vägde han 10,2 kg och var 73 cm lång. Han helammades. Det var jättebra för sen fick han influensa och kunde inte äta så bra men eftersom han hade hull att ta av så gjorde det inte så mycket.

Jag tycker det har varit jobbigt ibland att folk bara ser hur stor han är och gissar att han är äldre än han är. De missar att han är världens gladaste och sötaste bebis!

Spela roll hur stor bebisen är, det kommer inte vara avgörande för vikten senare i livet.

Svar på tråden Stolta över jättestora bebisar