• Hannaz678

Stolta över jättestora bebisar

Jag är så förundrad över hur stolta folk är om deras 6 månaders bebis väger 9 kilo + och ser ut som en sharpei. Jag skulle bli orolig!

De hämmar ju deras motoriska utveckling, och gud vad hemskt med värme och så mycket stora veck?

Jag vet väninnor som ger mer och mer ersättning så fort bebis gör ett endaste knyst ljud..inte en tanke att bebis kanske vill bli buren och kika på saker och få bli lite aktiverad?

Ne tryck ner flaskan/tutten så bebis däckar sen så det blir tyst och lugnt.

Självklart finns de undantag där föräldrar inte är att klandra, men ska vi vara ärliga så vet vi att det inte är så i de flesta fallen.

Lös inte alla bebis gnäll med mer och mer mat! Matsäcken utvidgas ju så självklart vill bebis ha meer! Herregud så skrämmande att folk inte orkar aktivera sin bebisar.

• Svar på tråden Stolta över jättestora bebisar
  • fjanten
    Saranmaran skrev 2016-03-21 20:21:35 följande:

Jag har sett program att bäbisar blir större vid födseln och fortsätter det så ser det inte så bra ut.

Främst överviktiga kvinnor får stora barn och kvinnor med diabetes.

Bebisar som föds 4,5 kg och uppåt löper dubbelt så stor risk att få en låg apgarpoäng.

Stora bebisar löper 3 gr så stor risk för att behöva vård efter förlossning pga andningsstörningar eller syrebrist under förlossningen

Också nervskador, plexusskador för att de är svårt att få ut bäbisen.

Allt vanligare med kejsarsnitt när man vet att bäbis är stor. Och kejsarsnitt vet väl de flesta inte optimalt för bäbis?

Alla bäbisar är underbara! Men man ska nog vara tacksam om man föder en normalstor! :)

Källor på detta?
  • Ego Lovers

Så länge barnet följer sin kurva är bebisen inte fet eller riskerar att få övervikt. Det är inte förrän de är två år de bör plana ut och lägga sig på normalkurvan alt kurvan ovanför.
    Min yngsta följde översta kurvan på ST måttet under graviditeten men vägde bara 3965g som nyfödd. Ändå har hon legat på översta kurvan hela tiden på CDC kurvan fram tills hon var tio månader sedan har hon planat ut och det gör de oftast när de går från flytande föda till fast föda och vid tio månaders ålder har man bytt ut de flesta målen till vanlig mat. Hon vägde 13,4 kg till sina 86cm när hon var 1,1/2 år. Skulle hon ha följt sin kurva borde hon ha vägt 14,5 kg men eftersom barn börjar plana ut vid ett års ålder och blir "normala" vid två års ålder så gör det inget om de har rejält med hull och det är tom bra att ha bebis med hull under spädbarnsåret om de blir sjuka. Spinkiga barn har en tendens att bli mer känsliga och tappar fortare i vikt när de blir sjuka i tex magsjuka än de med hull

• gbgumman

Känner många som har fått stora barn ( en vägde 5,8kg) och stora 6 mån och alla är smala idag. Själv vägde jag 5 kg när jag föddes av en smal mamma som gick upp 9 kg och jag vägde 9 kg när jag var 1 år. Idag snart 40år väger jag 55kg. Länge låg jag på 50kg.

• Axe

Enligt bvc där vi går så kan barn absolut vara överviktiga och få för mycket mat om man ger ersättning men inte barn som ammas.

• fjanten
    Axe skrev 2016-03-24 13:31:44 följande:

Enligt bvc där vi går så kan barn absolut vara överviktiga och få för mycket mat om man ger ersättning men inte barn som ammas.

Fast att säga att 6 månaders bebisar som väger 9kg är överviktiga är TOTALT att förvrida sanningen å det grövsta. Ersättning eller inte. Sedan betyder det heller inte att mulliga bebisar leder till att bebisen kommer bli överviktig frammåt i tiden heller
  • Axe
    fjanten skrev 2016-03-24 16:28:24 följande:

Fast att säga att 6 månaders bebisar som väger 9kg är överviktiga är TOTALT att förvrida sanningen å det grövsta. Ersättning eller inte. Sedan betyder det heller inte att mulliga bebisar leder till att bebisen kommer bli överviktig frammåt i tiden heller

Jag har ingen uppfattning om vikten och så för en 6 mån bebis. Jag vet bara att bvc sagt att man inte ska mata ersättningsbarn så fort de piper men det går bra att amma.
  • Bits1975

www.svd.se/snabb-viktokning-hos-spadbarn-baddar-for-barnfetma

www.dn.se/nyheter/sverige/fler-foder-stora-barn-i-sverige/

Jag är ganska liten och smal men min andra dotter vägde nästan 4300gram och var 53 cm lång, jag förstår fortfarande inte vad som hände

Nu är hon en snart 5-åring som snarare väger lite i underkant/normal.

Dock har även jag sett lite överallt att det forskats och gjorts undersökningar gällande överviktiga spädbarn vs överviktiga vuxna etc, bl.a. i en läkartidning som jag bläddrade i på biblioteket och även i dagspressen, men i läkartidningen konstaterades det att det var "minerad mark" att ta upp det till diskussion, att det är ett känsligt ämne.

Det är nog mycket mer komplext än bara svart och vitt tror jag.

• aleydis

Jag blev först ledsen att mitt barn föddes stort, 4300 g, hade skattats till 4600.

Nu vid 9 mån är hen helt normalviktig, ligger på medelkurvan och väger ca 8,5 kg. Har kompisar som fött 3,5 kg bebisar som snabbt gått upp till 10 kg. Det är väldigt individuellt, tycker ingen annan än BVC ssk och läkaren ska ha synpunkter på det, det är fullt normalt att barn är olika

• miliona

Jag har alltid varit smal (50kg) och det är även min man, dock väldigt lång. Under graviditeterna har jag fått en enorm mage och bebisar på runt 4 kg. De har helammats och ätit konstant, speciellt andra såg ut som en michelingubbe när hon var runt halvåret, hon var extremt tjock. De har varit mycket nöjda bebisar, små glada iglar.

Nu har jag en pinnsmal men lång femåring och en ganska smal och lång tvååring.

Kanske har de ätit så mycket för att de ska bli långa?

Vi har nu istället problem med att få barnen att sitta still och äta sin mat, vi äter nyttigt och inga halvfabrikat, socker, transfetter etc.

• amalie79

Min son är snart tre månader och är uppe i 8 kilo. Han föddes 53 cm och 4565 g och växer på och BVC är nöjda. Han ammas men får en liten flaska på kvällen för han vaknade så ofta i början att jag fick minnesluckor, jag kunde vakna pp ställen jag inte lagt mig, mindes inte qtt jag lagt honom osv. Dock äter han sällan hela flaskan så funderar på att släppa den nu och se om han ändå sover 5-6 timmar.

Och så får han flaska när jag typ tre gånger lämnat honom hemma med hans pappa några timmar.

Han ammar fritt men går INTE att trösta med mat, är han inte hungrig släpper han bröstet och visar tydligt att nej tack.

Visst har han veck och hull men har sett större med, många undrar vad det är på honom som väger.

Han är urstark i kroppen när han spänner sig är det som bära en sten typ :D har ändrat läge på huvudet själv från födseln o är stadig i nacken sen ett bra tag tillbaks.

Klart jag är stolt över honom, han är min stora, fina bebis, enligt BVC är han perfekt. Han är en stor kille.

Och nej jag är inte direkt överviktig, gick inte upp mycket i vikt under graviditeten, jag var jättenyttig, jobbade utomhus och rörde på mig till veckorna innan han föddes, och alla värden perfekta hela tiden.

Han är en stor kille helt enkelt.

Svar på tråden Stolta över jättestora bebisar