Inlägg från: amalie79 |Visa alla inlägg
  • amalie79

Stolta över jättestora bebisar

Min son är snart tre månader och är uppe i 8 kilo. Han föddes 53 cm och 4565 g och växer på och BVC är nöjda. Han ammas men får en liten flaska på kvällen för han vaknade så ofta i början att jag fick minnesluckor, jag kunde vakna pp ställen jag inte lagt mig, mindes inte qtt jag lagt honom osv. Dock äter han sällan hela flaskan så funderar på att släppa den nu och se om han ändå sover 5-6 timmar.

Och så får han flaska när jag typ tre gånger lämnat honom hemma med hans pappa några timmar.

Han ammar fritt men går INTE att trösta med mat, är han inte hungrig släpper han bröstet och visar tydligt att nej tack.

Visst har han veck och hull men har sett större med, många undrar vad det är på honom som väger.

Han är urstark i kroppen när han spänner sig är det som bära en sten typ :D har ändrat läge på huvudet själv från födseln o är stadig i nacken sen ett bra tag tillbaks.

Klart jag är stolt över honom, han är min stora, fina bebis, enligt BVC är han perfekt. Han är en stor kille.

Och nej jag är inte direkt överviktig, gick inte upp mycket i vikt under graviditeten, jag var jättenyttig, jobbade utomhus och rörde på mig till veckorna innan han föddes, och alla värden perfekta hela tiden.

Han är en stor kille helt enkelt.

• amalie79
    Losan skrev 2016-03-24 21:10:32 följande:

Vet du varför vissa får stora barn? Jag är 165cm och väger 55kg, fick en dotter på 4490g/52cm. Gick visserligen 2 veckor över tiden och blev igångsatt , vilket i sin tur tyvärr slutade med akut kejsarsnitt. Dock 9 apgarpoäng. 

Åt helt normalt under grav, gick upp 15kg. Men kan inte förstå varför hon blev så stor? Dock pratade de om att hon hade en väldigt kraftig navelsträng. Kan det påverka?

Funderar på samma sak, sambon sa att navelsträngen var tjock och jätteseg att klippa i. Gick inte över tiden, tvärtom är sonen född i v 38+5 enligt beräkningarna. Det blev sugklocka på slutet
  • amalie79
    fjanten skrev 2016-03-26 11:47:51 följande:

Min bvc sköterska säger till mig att ersättningsban ska lämna kvar en skvätt i flaskan när de äter, för då vet man att de fått i sig så mycket dom vill... Inte låta ungen äta klart, skrika för att den fortfarande är hungrig, och sedan "hålla ut" i tre timmar. Låter som barnplågeri..

Nej men precis hungriga bebisar måste väl få äta, får de i sig för mycket kommer det ju i retur bara. Så säger iaf vårt BVC
Svar på tråden Stolta över jättestora bebisar