Fast framförallt är det ju bmi på mamma när hon skrivs in som betyder mest.
Och de flesta väldigt stora bebisar har överviktiga föräldrar, det är fakta!
Jag skrev klart och tydligt att det finns undantag.
Men jag umgås med folk som inte är några undantag utan övermatar utan dess like så att bebis ska bli så trött som möjligt.
Jag bryr mig för att jag tycker synd om dessa bebisar jag beskriver.
Sen en annan viktig sak att ha i tanke är att nån gång i framtiden kommer människobarn inte kunna födas vaginalt pga sätter vi äter på och hur utecklingen skett. Det är skrämmande!
fjanten skrev 2016-03-21 15:21:45 följande:
Vad har du för jävla problem..? Är du avundsjuk för att ditt barn är mindre än normen eller något?
Mitt barn vägde nästan fem kilo när han föddes, vid 2,5 månader vägde han 6,9kg, och kommer väl väga över 9kg vid 6-månader - för då följer han sin egen kurva väldigt fint. Han äter ersättning, nästan exakt som nan's "månads-tabell" visar, delvis 120ml mellan 2-3 månader, och 5-6 gånger/dygn - han växer och går upp i vikt så det knakar ändå. Jag är bara glad, för blir han sjuk så kommer han inte tyna bort i vikt på en gång.
Jag kan inte för mitt liv förstå hur någon kan störa sig på andras bebisars vikt. Jag undrar seriöst vad det är för fel på dig?
Ojoj!
Vägde din bebis så mycket vid födseln så tillhör han definitivt undantagen så varför tar du åt dig?
Jag vill komma åt dom som tror att bebis är hungrig som fort hen gör ett ljud. De handlar inte om att banta eller inte ge mat.
Min barnmorska poängterar alltid att aktiveraoch inte bara trycka i barnet mat så fort de gör ljud för då slutar de med mermer och mer mat och man utvidgar barnets matsäck för fort och barn ska växa lagom fort.
Bebisar har aldrig varit så stora som idag, säg vad beror de på? Övermatning och fel kost hos mammor redan när bebis är i magen.
[quote=76462073][quote-nick]LillaLoppi skrev 2016-03-21 15:42:02 följande:[/quote-nick]Min son vägde cirka 4,5 kg vid födseln och var 54 cm lång. Så även han följde sin kurva.
När jag var gravid så kunde jag inte äta onyttigt. Jag mådde illa av bara lukten inne på en pizzeria, t ex. Jag har nog aldrig ätit så nyttigt förr, som jag gjorde då jag var gravid.
Fram tills dess att han var omkring 5 månader, så fick han bröstet så fort han var ledsen. Var han inte hungrig så åt han inte, då snuttade han bara.