• Hannaz678

Stolta över jättestora bebisar

Jag är så förundrad över hur stolta folk är om deras 6 månaders bebis väger 9 kilo + och ser ut som en sharpei. Jag skulle bli orolig!

De hämmar ju deras motoriska utveckling, och gud vad hemskt med värme och så mycket stora veck?

Jag vet väninnor som ger mer och mer ersättning så fort bebis gör ett endaste knyst ljud..inte en tanke att bebis kanske vill bli buren och kika på saker och få bli lite aktiverad?

Ne tryck ner flaskan/tutten så bebis däckar sen så det blir tyst och lugnt.

Självklart finns de undantag där föräldrar inte är att klandra, men ska vi vara ärliga så vet vi att det inte är så i de flesta fallen.

Lös inte alla bebis gnäll med mer och mer mat! Matsäcken utvidgas ju så självklart vill bebis ha meer! Herregud så skrämmande att folk inte orkar aktivera sin bebisar.

• Svar på tråden Stolta över jättestora bebisar
  • viseversa

Oj du är så okunnig tys att jag blir irriterad. Man ska INTE banta bebisar. Dom ska få mat när dom är hungriga och btw så betyder inte en stor bebis övervikt. Min son vägde nästan 10 kilo som 6-7mån. Idag är han 5 år och smal och slank med synliga muskler på hela kroppen. Sköt du ditt så låter du andra sköta sitt. 

• viseversa
    fjanten skrev 2016-03-21 15:21:45 följande:
    Vad har du för jävla problem..? Är du avundsjuk för att ditt barn är mindre än normen eller något?

Mitt barn vägde nästan fem kilo när han föddes, vid 2,5 månader vägde han 6,9kg, och kommer väl väga över 9kg vid 6-månader - för då följer han sin egen kurva väldigt fint. Han äter ersättning, nästan exakt som nan's "månads-tabell" visar, delvis 120ml mellan 2-3 månader, och 5-6 gånger/dygn - han växer och går upp i vikt så det knakar ändå. Jag är bara glad, för blir han sjuk så kommer han inte tyna bort i vikt på en gång.

Jag kan inte för mitt liv förstå hur någon kan störa sig på andras bebisars vikt. Jag undrar seriöst vad det är för fel på dig?
  • danhan

Vilket trams!

Vårt första vägde närmare tio kg vid sex månader, trots att hon inte var speciellt stor när hon föddes, helammade och var ett mycket aktivt barn redan då. Varken jag eller mamman är eller har någonsin varit överviktiga och nu är dottern lång och smal.

Tror nog att alla våra barn var rejält stora när de var ett halvår och ingen av dem är överviktiga idag.

När bebisar är hungriga ska de givetvis få mat. Frånsett skadlig undervikt, finns ingen som helst anledning att bry sig om bebisarnas vikt.

• fjanten
    Hannaz678 skrev 2016-03-21 16:04:19 följande:

Fast framförallt är det ju bmi på mamma när hon skrivs in som betyder mest.

Och de flesta väldigt stora bebisar har överviktiga föräldrar, det är fakta!

Jag skrev klart och tydligt att det finns undantag.

Men jag umgås med folk som inte är några undantag utan övermatar utan dess like så att bebis ska bli så trött som möjligt.

Jag bryr mig för att jag tycker synd om dessa bebisar jag beskriver.

Sen en annan viktig sak att ha i tanke är att nån gång i framtiden kommer människobarn inte kunna födas vaginalt pga sätter vi äter på och hur utecklingen skett. Det är skrämmande!.

Skulle väldigt gärna vilja ha källor på dina påståenden, exempelvis "Och de flesta väldigt stora bebisar har överviktiga föräldrar, det är fakta!", och gärna då en mer säker källa, om du nu har koll på sådant.

För övrigt har barnets huvudomfång större betydelse än vikt, och det finns båda lätta och tunga barn med stort huvudomfång.
  • fjanten
    fjanten skrev 2016-03-21 17:19:50 följande:

Skulle väldigt gärna vilja ha källor på dina påståenden, exempelvis "Och de flesta väldigt stora bebisar har överviktiga föräldrar, det är fakta!", och gärna då en mer säker källa, om du nu har koll på sådant.

För övrigt har barnets huvudomfång större betydelse än vikt, och det finns båda lätta och tunga barn med stort huvudomfång.

...vad gäller ditt påstående om förlossning då.
  • Judiths

Äh, lägg av.

Min 5-månaders som helammas väger drygt 9 kg. Han ammas fritt när han vill, precis som rekommendationerna är. Vår BVC-sköterska säger att helammade barn som mår bra ofta ser ut så och att det planar ut sen. Min man var också rund som en boll som bebis innan han smalnade av och han har sedan varit lång och smal hela sitt liv.

Jag gjorde precis likadant med min dotter, d v s matade på hennes signaler helt enligt rekommendation och hon är smal som en sticka nu vid snart 4 år.

• Saranmaran

Jag har sett program att bäbisar blir större vid födseln och fortsätter det så ser det inte så bra ut.

Främst överviktiga kvinnor får stora barn och kvinnor med diabetes.

Bebisar som föds 4,5 kg och uppåt löper dubbelt så stor risk att få en låg apgarpoäng.

Stora bebisar löper 3 gr så stor risk för att behöva vård efter förlossning pga andningsstörningar eller syrebrist under förlossningen

Också nervskador, plexusskador för att de är svårt att få ut bäbisen.

Allt vanligare med kejsarsnitt när man vet att bäbis är stor. Och kejsarsnitt vet väl de flesta inte optimalt för bäbis?

Alla bäbisar är underbara! Men man ska nog vara tacksam om man föder en normalstor! :)

• Judiths
    Saranmaran skrev 2016-03-21 20:21:35 följande:

Jag har sett program att bäbisar blir större vid födseln och fortsätter det så ser det inte så bra ut.

Främst överviktiga kvinnor får stora barn och kvinnor med diabetes.

Bebisar som föds 4,5 kg och uppåt löper dubbelt så stor risk att få en låg apgarpoäng.

Stora bebisar löper 3 gr så stor risk för att behöva vård efter förlossning pga andningsstörningar eller syrebrist under förlossningen

Också nervskador, plexusskador för att de är svårt att få ut bäbisen.

Allt vanligare med kejsarsnitt när man vet att bäbis är stor. Och kejsarsnitt vet väl de flesta inte optimalt för bäbis?

Alla bäbisar är underbara! Men man ska nog vara tacksam om man föder en normalstor! :)

Fast ts pratar ju om bebisar som är runda när de 6 mån eftersom de får mat när de vill ha. Min tjocka 5-månaders var medelstor när han föddes.
  • Saranmaran
    Judiths skrev 2016-03-21 20:31:05 följande:

Fast ts pratar ju om bebisar som är runda när de 6 mån eftersom de får mat när de vill ha. Min tjocka 5-månaders var medelstor när han föddes.

Jag ville bara säga vad jag vet vad de gällde detta då detta också tagits upp av TS och andra!

Om mammas bmi och hur de påverkar bäbis.

Jag tycker för övrigt också att det finns många föräldrar som löser precis allt med mat faktiskt :D

Om en bäbis som får ersättning som tex rekommenderar 120 ml i månad 3 säger vi, och föräldrar ger nästan det dubbla.

Och om bäbis skriker 30 min senare ska man ha i dom mera.

Så gjorde en närmare vän till mig, jag vågade aldrig säga något men den bäbisen var så tjock och väldigt oaktiv. :(

Hon sa att han är hungrig, får han inte nu kommer han skrika, han börjar bli gnällig..fast han nyss ätit så spyorna rann.

Jag tror att alla föräldrar vill väl men att man ska inte lösa alla bäbis skrik med mat.. även fast det går.
  • hallonhopp

Det viktiga är att barnet växer normalt utifrån sina egna förutsättningar. Mitt barn var en "räka" och ganska smal medan en väns var en riktig knubbis. Båda barnen växte enligt sina kurvor och är idag båda normalviktiga (3,5 och 4 år). Fri flaskning rekommenderas liksom fri amning och bäbisar kan bli hungriga väldigt snabbt och normalt sett blir inte ersättningsbarn övermatade och det är mer eller mindre helt omöjligt med ammande barn eftersom de styr så mycket själv över hur mycket de ska äta. I de fåtal fall där barn som får ersättning blir övermatade är det nästan alltid med depression eller omsorgsbrister hos föräldrarna. (En släkting till mig med förlossningsdepression övermatade sitt barn, det blev bättre med ett schema för dem men för de flesta så är detta inte ens ett problem)

Svar på tråden Stolta över jättestora bebisar