• fjanten

Stolta över jättestora bebisar

Vad har du för jävla problem..? Är du avundsjuk för att ditt barn är mindre än normen eller något?

Mitt barn vägde nästan fem kilo när han föddes, vid 2,5 månader vägde han 6,9kg, och kommer väl väga över 9kg vid 6-månader - för då följer han sin egen kurva väldigt fint. Han äter ersättning, nästan exakt som nan's "månads-tabell" visar, delvis 120ml mellan 2-3 månader, och 5-6 gånger/dygn - han växer och går upp i vikt så det knakar ändå. Jag är bara glad, för blir han sjuk så kommer han inte tyna bort i vikt på en gång.

Jag kan inte för mitt liv förstå hur någon kan störa sig på andras bebisars vikt. Jag undrar seriöst vad det är för fel på dig?

• fjanten
    Hannaz678 skrev 2016-03-21 15:34:54 följande:

Ojoj!

Vägde din bebis så mycket vid födseln så tillhör han definitivt undantagen så varför tar du åt dig?

Jag vill komma åt dom som tror att bebis är hungrig som fort hen gör ett ljud. De handlar inte om att banta eller inte ge mat.

Min barnmorska poängterar alltid att aktiveraoch inte bara trycka i barnet mat så fort de gör ljud för då slutar de med mermer och mer mat och man utvidgar barnets matsäck för fort och barn ska växa lagom fort.

Bebisar har aldrig varit så stora som idag, säg vad beror de på? Övermatning och fel kost hos mammor redan när bebis är i magen.

Om du är ute efter att klaga på hur andra föräldrar matar sina spädbarn så är det exakt lika ointelligent som att klaga över att folk är stolta över sina stora barn. Du verkar generalisera extremt mycket... Det är inte särskilt konstigt att bebisar blir längre och tyngre över tiden - för det blir den vuxna populationen också. Folk var kortare (och lättare) för hundra år sedan (rent generellt), och då är det inte märkligt att detsamma gäller bebisar storlek. Sedan så finns det många överviktiga mammor som föder små barn, som följer lägre kurvor, och smala mammor (som jag) som föder stora barn som följer högre kurvor. Varför stör detta DIG..?
  • fjanten
    Hannaz678 skrev 2016-03-21 16:04:19 följande:

Fast framförallt är det ju bmi på mamma när hon skrivs in som betyder mest.

Och de flesta väldigt stora bebisar har överviktiga föräldrar, det är fakta!

Jag skrev klart och tydligt att det finns undantag.

Men jag umgås med folk som inte är några undantag utan övermatar utan dess like så att bebis ska bli så trött som möjligt.

Jag bryr mig för att jag tycker synd om dessa bebisar jag beskriver.

Sen en annan viktig sak att ha i tanke är att nån gång i framtiden kommer människobarn inte kunna födas vaginalt pga sätter vi äter på och hur utecklingen skett. Det är skrämmande!.

Skulle väldigt gärna vilja ha källor på dina påståenden, exempelvis "Och de flesta väldigt stora bebisar har överviktiga föräldrar, det är fakta!", och gärna då en mer säker källa, om du nu har koll på sådant.

För övrigt har barnets huvudomfång större betydelse än vikt, och det finns båda lätta och tunga barn med stort huvudomfång.
  • fjanten
    fjanten skrev 2016-03-21 17:19:50 följande:

Skulle väldigt gärna vilja ha källor på dina påståenden, exempelvis "Och de flesta väldigt stora bebisar har överviktiga föräldrar, det är fakta!", och gärna då en mer säker källa, om du nu har koll på sådant.

För övrigt har barnets huvudomfång större betydelse än vikt, och det finns båda lätta och tunga barn med stort huvudomfång.

...vad gäller ditt påstående om förlossning då.
  • fjanten
    Saranmaran skrev 2016-03-21 20:21:35 följande:

Jag har sett program att bäbisar blir större vid födseln och fortsätter det så ser det inte så bra ut.

Främst överviktiga kvinnor får stora barn och kvinnor med diabetes.

Bebisar som föds 4,5 kg och uppåt löper dubbelt så stor risk att få en låg apgarpoäng.

Stora bebisar löper 3 gr så stor risk för att behöva vård efter förlossning pga andningsstörningar eller syrebrist under förlossningen

Också nervskador, plexusskador för att de är svårt att få ut bäbisen.

Allt vanligare med kejsarsnitt när man vet att bäbis är stor. Och kejsarsnitt vet väl de flesta inte optimalt för bäbis?

Alla bäbisar är underbara! Men man ska nog vara tacksam om man föder en normalstor! :)

Källor på detta?
  • fjanten
    Axe skrev 2016-03-24 13:31:44 följande:

Enligt bvc där vi går så kan barn absolut vara överviktiga och få för mycket mat om man ger ersättning men inte barn som ammas.

Fast att säga att 6 månaders bebisar som väger 9kg är överviktiga är TOTALT att förvrida sanningen å det grövsta. Ersättning eller inte. Sedan betyder det heller inte att mulliga bebisar leder till att bebisen kommer bli överviktig frammåt i tiden heller
  • fjanten
    annasv1980 skrev 2016-03-26 11:41:54 följande:

Fast det går inte att göra så. Då hade min son rullat fram. Det har varit ett jättearbete att underhålla honom och hålla ut de tre timmar som jag ville ha mellan flaskorna. Det är mycket mer arbete med ersättningsbarn. Har läst i fler trådar om mammor som sagt detsamma. Min son har vidare alltid skrikit efter mer men nöjt sig med nappen. Det går så fort och lätt att suga ur flaska mot bröst.

Min bvc sköterska säger till mig att ersättningsban ska lämna kvar en skvätt i flaskan när de äter, för då vet man att de fått i sig så mycket dom vill... Inte låta ungen äta klart, skrika för att den fortfarande är hungrig, och sedan "hålla ut" i tre timmar. Låter som barnplågeri..
  • fjanten
    amalie79 skrev 2016-03-26 12:00:31 följande:

Nej men precis hungriga bebisar måste väl få äta, får de i sig för mycket kommer det ju i retur bara. Så säger iaf vårt BVC

Exakt... Jag har sett en hel del "michelingubbe"-bebisar som både ätit mycket, och inte allt för mycket, som ätit ersättning, och som har ammat. Jag tror att det helt enkelt jämnar ut sig sen när barnet börjar röra på sig och äta fast föda. ...beroende på vad föräldrarna låter barnet äta när det blir äldre. Tror inte att det har särskilt mycket att göra med hur barnet åt under sina första månader i livet, utan aktivitet och föda senare.
  • fjanten
    annasv1980 skrev 2016-03-26 11:41:54 följande:

Fast det går inte att göra så. Då hade min son rullat fram. Det har varit ett jättearbete att underhålla honom och hålla ut de tre timmar som jag ville ha mellan flaskorna. Det är mycket mer arbete med ersättningsbarn. Har läst i fler trådar om mammor som sagt detsamma. Min son har vidare alltid skrikit efter mer men nöjt sig med nappen. Det går så fort och lätt att suga ur flaska mot bröst.

annasv1980 skrev 2016-03-26 20:25:19 följande:

Hade han varit mer hungrig hade han inte nöjt sig med nappen. Inte heller kunnat distraheras med lek.

Fast du skrev ju att det varit ett "jättearbete att underhålla" och "hålla ut de tre timmarna" som DU ville ha mellan måltiderna. Det låter helt sjukt i mina öron, och absolut på snudden till barnplågeri.
  • fjanten
    annasv1980 skrev 2016-03-26 20:59:52 följande:

Det får låta hur det vill i dina öron.

Att underhålla en bebis (tänker nu på när han var ca 3-5 mån) är inte lätt och det berodde inte på att han just är ersättningsbarn.

Det låter som att du styrde över hur mycket och när din bebis fick äta. Oavsett om han ville ha mer, eller om det var svårt att få honom att "hålla ut" mellan måltiderna. 80-talet ringde och villa ha tillbaka sina rön...
  • fjanten

"Eftersom barn är olika går det inte att säga hur mycket modersmjölksersättning ett barn behöver (1). På förpackningarna finns rekommendationer om hur mycket modersmjölksersättning som är lagom i olika åldersgrupper. Men på samma sätt som med barn som ammas bör föräldrar som ger ersättning sträva efter att låta barnets aptit styra hur mycket det vill äta."

www.rikshandboken-bhv.se/Texter/Barn-som-inte-ammas/Modersmjolksersattning/

Svar på tråden Stolta över jättestora bebisar