Inlägg från: annasv1980 |Visa alla inlägg
  • annasv1980

Stolta över jättestora bebisar

Min son vägde 10 kg till 69 cm när han var 7 mån och har legat +2 på kurvan hela tiden. Uppfödd på ersättning och har alltid fått i nederkant av vad som anges på paketet och inte ätit oftare än vad som anges, slutade med nattmål vid tre mån och är oerhört aktiv om dagarna, ÄNDÅ lägger han lätt på sig. Jag är smal och hans pappa muskulös, ingen av oss har dåliga matvanor. Däremot var pappan själv knubbig som barn och det tror iaf BVC är orsaken till att vår son är lite större. Men jag oroar mig inte. Han är så pigg och glad och har ingen problem med motoriken eller med att röra sig. Skulle vara oroligare för ett underviktigt barn som är kräset.

• annasv1980

Fast det går inte att göra så. Då hade min son rullat fram. Det har varit ett jättearbete att underhålla honom och hålla ut de tre timmar som jag ville ha mellan flaskorna. Det är mycket mer arbete med ersättningsbarn. Har läst i fler trådar om mammor som sagt detsamma. Min son har vidare alltid skrikit efter mer men nöjt sig med nappen. Det går så fort och lätt att suga ur flaska mot bröst.

Ego Lovers skrev 2016-03-25 06:23:19 följande:

Då är du felinformerad då bröstmjölksersättningen är som bröstmjölk och skall ges när barnet är hungrigt. Att ge bebisar man på schema är 50-80 tals fasoneroch plågar barnet. Barn smälter bröstmjölken på 20 minuter och ersättning på 20-40 minuter så de kan mycket väl vara hungriga en gång i timman.

• annasv1980

Hade han varit mer hungrig hade han inte nöjt sig med nappen. Inte heller kunnat distraheras med lek.

fjanten skrev 2016-03-26 11:47:51 följande:

Min bvc sköterska säger till mig att ersättningsban ska lämna kvar en skvätt i flaskan när de äter, för då vet man att de fått i sig så mycket dom vill... Inte låta ungen äta klart, skrika för att den fortfarande är hungrig, och sedan "hålla ut" i tre timmar. Låter som barnplågeri..

• annasv1980

Det får låta hur det vill i dina öron.

Att underhålla en bebis (tänker nu på när han var ca 3-5 mån) är inte lätt och det berodde inte på att han just är ersättningsbarn.

fjanten skrev 2016-03-26 20:52:36 följande:

Fast du skrev ju att det varit ett "jättearbete att underhålla" och "hålla ut de tre timmarna" som DU ville ha mellan måltiderna. Det låter helt sjukt i mina öron, och absolut på snudden till barnplågeri.

Svar på tråden Stolta över jättestora bebisar