• Anonym (Funderingar)

Bonusmammans roll i nyfamiljen

Efter att ha följt flera trådar kring nyfamiljer är det en sak som gör mig fundersam.

Det verkar finnas två kategorier av styvmammor. Ena kategorin vill inte alls ta något ansvar för hans barn och tycker att det räcker med att bete sig hövligt. Den andra kategorin ser sig själva och bonusbarnet som en familj och ser sig lika delaktiga som bioföräldrarna.

Det intressanta är att jag som bioförälder i vissa trådar jag har deltagit i förväntas förstå hur självklart det är att styvmamman tar en naturlig plats i barnets liv och på ett lika naturligt sätt tar ansvar.

Men så ser det ju inte ut om man ska tro vad man läser här? Dessutom är det knappt någon som tar hänsyn till att även barn kan uppleva styvfamiljen olika. För en del barn blir säkert relationen med bonusföräldrarna varma och djupa medan för andra är de som vilken vuxen i bekantskapskretsen som helst.

Vill gärna höra er bonusmammors tankar kring detta.

• Svar på tråden Bonusmammans roll i nyfamiljen
  • Anonym (V)
    Anonym (Ensam bonusmamma sökes...) skrev 2016-02-01 19:08:12 följande:

Mycket bra frågeställning!

Nu är jag visserligen enbart biomamma och barnens pappa har inte en relation ännu, men om valet hade varit mitt så hade jag önskat att bonusmamman:

- Tycker om barnen (nej man behöver inte älska de som sina egna)

- Rättvis och snäll

- Intresserad av att lära känna barnen

- Vågar säga ifrån om något inte känns bra

- Inte svartsjuk, småsint och/eller egocentrisk

- Kan kommunicera även med mig vid behov gällande barnen om hon väljer att engagera sig och hjälpa till i deras vardag.

- Ställer krav på pappan ifall han skulle brista i att underlätta för henne att komma in i familjen.

- Kommer ihåg sig själv och sina egna behov

Från barnens pappa skulle jag förvänta mig att han: (vilket jag också är övertygad om att han också kommer göra när det väl blir aktuellt)

- På ett pedagogiskt sätt underlättar för barnen

- Meddelar mig när tiden känns lämplig så jag vet vad som pågår i barnens liv och på mitt håll kan underlätta den nya familjebildningen

- Kommunicerar kontinuerligt med sin nya partner för att stämma av hur hon mår och om det är något som känns jobbigt.

- Stämmer av med barnen hur de upplever situationen

- Utgår ifrån att barnen är hans ansvar. Inser att bonusmamman väljer själv om hon vill vara delaktig i lämning/hämtning/läxläsning/nattning osv...

- Kommer ihåg sin partners behov av egentid, paus och uppmärksamhet

- Kommer ihåg att hon är den som har det svåraste jobbet, och visar hänsyn och tålamod utifrån det.

- Värderar henne högt och visar det också

- Förväntar sig att barnen ska lyssna lika mycket på henne

- Anstränger sig för att hon ska känna sig hemma, om hon nu är den som flyttar in, och ger sig inte förrän hon verkligen gör det.

- Ser till att alla får den ensamtid med honom som de behöver

Av barnen skulle jag kräva:

Inte mer än det vi redan idag kräver av barnen. Om vi som föräldrar behandlar bonusmamman med respekt, hänsyn, omtanke och anstränger oss för att allas bästa hela tiden tas med i alla beslut, så kommer barnens beteende bli därefter inbillar jag mig. Om någon mår dåligt så är det upp till oss föräldrar att justera det som har blivit knasigt.

Hade också gärna haft dig som mamma till min sambos barn.
  • Anonym (Ensam bonusmamma sökes...)
    Anonym (V) skrev 2016-02-02 07:46:41 följande:
    Hade också gärna haft dig som mamma till min sambos barn.
    Nu blir jag lite generad här... Tack snälla du! Skönt att det verkar som att jag är hyfsat vettig iaf.
  • Ann Cistrus
    Anonym (Ensam bonusmamma sökes...) skrev 2016-02-01 19:58:38 följande:
    Oj, tack! Vad skönt att du säger så. Jag kan inte ens föreställa mig vilka känslor och huvudbryn en bonusmamma får gå igenom innan allt faller på plats. Min främsta oro är att göra något galet omedvetet så hon blir osäker eller ledsen. Men jag lovar att göra mitt bästa!
    Det låter (om jag ska försöka läsa mellan raderna) som att pappan till dina barn är en vettig person i dina ögon, att du litar på att han väljer en bra kvinna och sköter introduktionen snyggt? 

Bara där är väl halva slaget vunnet, för din sinnesfrids skull menar jag. :)

Min bonusdotters biomamma är....ganska kaosartad. Något av det jobbigaste med henne är att hon är fullkomligt opålitlig. Hon ändrar umgängestider, dyker inte upp när det bestämts överlämning, har dottern väldigt sällan men lämnar ändå gärna bort till barnvakt så att hon kan gå på sina egna fritidsintressen. Väldigt egocentrerad och insiktslös om att hennes beteende påverkar en hel familj (vår). 
    If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • Brumma
    Anonym (M) skrev 2016-02-02 07:10:49 följande:

Jag har läst alla dina inlägg. Frånsett ett par i söndags kväll när du plötsligt insåg att det fanns fler sidor i situationen så går dina inlägg ut på att bonusmammor har rätt till att ta hur mycket ansvar som helst för bonusbarnet från dag ett. Inte ett ord om barnperspektivet.

Var skriver jag att bonusmamman skall/bör/får ta fullt ansvar från dag ett?

Tror du missuppfattat mig grovt då...
  • Brumma
    Anonym (M) skrev 2016-02-02 07:10:49 följande:

Jag har läst alla dina inlägg. Frånsett ett par i söndags kväll när du plötsligt insåg att det fanns fler sidor i situationen så går dina inlägg ut på att bonusmammor har rätt till att ta hur mycket ansvar som helst för bonusbarnet från dag ett. Inte ett ord om barnperspektivet.

Hur lyckas du undgå att jag redan från början skriver om att lära känna varandra i barnets takt? Att låta relationen utvecklas? Att det tar tid?
  • Ess
    Brumma skrev 2016-02-01 20:17:00 följande:
    Vilket är en av anledningarna till att trappa upp umgänget/ansvaret. Tex att köra torsdag till måndag istället för direkt vv.

Då blir omställningen inte lika stor för barnet, barnet o bonusmamman får en långsam "inskolning" och bonusmamman kan se om detta är ngt hon vill fortsätta ta ansvar för/se hur pappans engagemang är.

Om det inte skulle funka (pga barnet/bobusmamman/pappan) är det inte en speciellt stor omställning att återgå till vh. Funkar det bra kan man antingen fortsätta eller utöka.
    Jag håller med dig om att det ska provas fram långsamt.
    Men jag har jäkligt svårt för föräldrar som ganska kort tid efter de träffat en ny, bestämmer sig för att göra en stor förändring i umgänget, speciellt med tanke på att det inte är han som "drabbas" av den.
  • BioBonus
    Ess skrev 2016-02-02 10:48:18 följande:
    Jag håller med dig om att det ska provas fram långsamt.
    Men jag har jäkligt svårt för föräldrar som ganska kort tid efter de träffat en ny, bestämmer sig för att göra en stor förändring i umgänget, speciellt med tanke på att det inte är han som "drabbas" av den.

Men vi kan ju inte förutsätta att bonusmamman gör det mot sin vilja. Vi vet ju inte ens om umgänget/resorna/morgnarna kommer att se ut som TS skriver för vi har inte bådas versioner.

Annars åller jag med dig - ansvaret ska inte skyfflas över på någon som inte vill ha det, men det står alla fritt att ta ett ansvar som kanske inte jag skulle vilja ha.

Ann Cistrus skrev 2016-02-02 08:59:29 följande:
    Det låter (om jag ska försöka läsa mellan raderna) som att pappan till dina barn är en vettig person i dina ögon, att du litar på att han väljer en bra kvinna och sköter introduktionen snyggt? 

Bara där är väl halva slaget vunnet, för din sinnesfrids skull menar jag. :)

Min bonusdotters biomamma är....ganska kaosartad. Något av det jobbigaste med henne är att hon är fullkomligt opålitlig. Hon ändrar umgängestider, dyker inte upp när det bestämts överlämning, har dottern väldigt sällan men lämnar ändå gärna bort till barnvakt så att hon kan gå på sina egna fritidsintressen. Väldigt egocentrerad och insiktslös om att hennes beteende påverkar en hel familj (vår). 
    Precis! Barnens pappa är en jättefin och klok pappa och jag litar absolut på honom och hans omdöme. Han älskar, såklart, sina barn högt och skulle aldrig tumma på deras välbefinnande.

Det låter fruktansvärt frustrerande att behöva anpassa sig efter en sådan nyckfull och egocentrisk människa! Då undrar man ju varför hon över huvud taget ens vill ha umgänge med dottern. Kärleken och omtanken finns ju ändå inte där. Usch vad jobbigt! Hoppas att det löser sig med tiden på ett eller annat sätt. {#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (Tora)
    Anonym (Funderingar) skrev 2016-01-31 13:10:48 följande:

Efter att ha följt flera trådar kring nyfamiljer är det en sak som gör mig fundersam.

Det verkar finnas två kategorier av styvmammor. Ena kategorin vill inte alls ta något ansvar för hans barn och tycker att det räcker med att bete sig hövligt. Den andra kategorin ser sig själva och bonusbarnet som en familj och ser sig lika delaktiga som bioföräldrarna.

Det intressanta är att jag som bioförälder i vissa trådar jag har deltagit i förväntas förstå hur självklart det är att styvmamman tar en naturlig plats i barnets liv och på ett lika naturligt sätt tar ansvar.

Men så ser det ju inte ut om man ska tro vad man läser här? Dessutom är det knappt någon som tar hänsyn till att även barn kan uppleva styvfamiljen olika. För en del barn blir säkert relationen med bonusföräldrarna varma och djupa medan för andra är de som vilken vuxen i bekantskapskretsen som helst.

Vill gärna höra er bonusmammors tankar kring detta.

Jag är s k bonusmamma, vi har även gemensamma barn. Som mamma skulle jag ha väldigt svårt för om någon ny skulle kliva in och ta en mammaroll till mina barn. Den känslan hade jag även instinktivt när jag träffade min man och hans barn, jag har alltid känt en stor respekt för att barnet redan har en mamma, inte minst ur mammans synpunkt. Nu är det ju också så att pappan har aldrig gjort anspråk på att vilja ha mig som en extra mamma, han har alltid tagit hela biten själv, har inte behövt hämtningar eller lämningar, jag har inte ens suttit barnvakt, så jag har inte känt att jag behövt ta något ansvar. I och med att vi skaffade gemensamma barn har rollerna kommit att ändrats men vi har även levt ihop i många år nu så det hade kanske ändrats lite med tiden ändå.
    Jag tycker verkligen det är storsint av (Ensam bonusmamma sökes) ovan som har tänkt till så mycket kring bonusmamman som kommer att komma in i hennes barns liv. Mycket klokt och genomtänkt.
    Anonym (Tora) skrev 2016-02-02 11:37:11 följande:
    Jag tycker verkligen det är storsint av (Ensam bonusmamma sökes) ovan som har tänkt till så mycket kring bonusmamman som kommer att komma in i hennes barns liv. Mycket klokt och genomtänkt.
    Anser mig inte vara storsint, utan det handlar väl mer om att man vill behandla andra såsom man själv vill bli behandlad, och att vara medmänsklig och medkännande. Men jag blir glad över att få veta att jag är inne på rätt spår.

Jag började fundera i de här tankebanorna när barnens pappa under ett kort tag dejtade en tjej. Det blev inget mer allvarlig med henne då de hade olika mål i livet, men då startade tankeprocessen på allvar istället för att bara vara spridda tankar och funderingar.

Tycker att man är skyldig alla parter att åtminstone ha ett hum om vilka förväntningar, önskemål och skyldigheter man har.
  • Anonym (M)
    Brumma skrev 2016-02-02 10:07:17 följande:
    Hur lyckas du undgå att jag redan från början skriver om att lära känna varandra i barnets takt? Att låta relationen utvecklas? Att det tar tid?
    Inläggen om de snabba/korta inskolningarna...
  • Brumma
    Anonym (M) skrev 2016-02-02 20:05:37 följande:

Inläggen om de snabba/korta inskolningarna...

Så jag skriver ett inlägg om att man kan skola in barn relativt snabbt (på BARNETS villkor - genom att TRAPPA UPP TIDEN SUCCESSIVT) och det ändrar du till att "mina inlägg går ut på att bonusmammor har rätt till att ta hur mycket ansvar som helst för bonusbarnet från dag ett."?

Jorå.. Du verkar verkligen ha förmågan att ta in information och läsa inläggen för vad de faktiskt är :/
  • Ess
    BioBonus skrev 2016-02-02 11:20:29 följande:

Men vi kan ju inte förutsätta att bonusmamman gör det mot sin vilja. Vi vet ju inte ens om umgänget/resorna/morgnarna kommer att se ut som TS skriver för vi har inte bådas versioner.

Annars åller jag med dig - ansvaret ska inte skyfflas över på någon som inte vill ha det, men det står alla fritt att ta ett ansvar som kanske inte jag skulle vilja ha.

Även om hon tar på sig det frivilligt så tycker jag att det är mycket förtidigt att göra en sådan ändring som kommer att ligga på henne att utföra. 
    Efter något år när hon lärt känna barnet och barnet henne, då kanske det hade varit dags, om hon velat ta det ansvaret då.
  • Ess
    Brumma skrev 2016-02-02 20:46:06 följande:
    Så jag skriver ett inlägg om att man kan skola in barn relativt snabbt (på BARNETS villkor - genom att TRAPPA UPP TIDEN SUCCESSIVT) och det ändrar du till att "mina inlägg går ut på att bonusmammor har rätt till att ta hur mycket ansvar som helst för bonusbarnet från dag ett."?

Jorå.. Du verkar verkligen ha förmågan att ta in information och läsa inläggen för vad de faktiskt är :/
    HaHa, dettta har jag råkat ut för mängder med gånger, att någon tar något jag skrivit i en tråd, och pressar in det i en annan tråd i ett helt annat sammanhang och säger att så tycker minsann Ess.
  • Brumma
    Ess skrev 2016-02-03 11:54:36 följande:

HaHa, dettta har jag råkat ut för mängder med gånger, att någon tar något jag skrivit i en tråd, och pressar in det i en annan tråd i ett helt annat sammanhang och säger att så tycker minsann Ess.

Ja, visst är det fantastiskt ;)
  • Brumma
    Ess skrev 2016-02-03 11:54:36 följande:

Detta var dock från denna tråden ;)
Svar på tråden Bonusmammans roll i nyfamiljen