• Anonym (Funderingar)

Bonusmammans roll i nyfamiljen

Efter att ha följt flera trådar kring nyfamiljer är det en sak som gör mig fundersam.

Det verkar finnas två kategorier av styvmammor. Ena kategorin vill inte alls ta något ansvar för hans barn och tycker att det räcker med att bete sig hövligt. Den andra kategorin ser sig själva och bonusbarnet som en familj och ser sig lika delaktiga som bioföräldrarna.

Det intressanta är att jag som bioförälder i vissa trådar jag har deltagit i förväntas förstå hur självklart det är att styvmamman tar en naturlig plats i barnets liv och på ett lika naturligt sätt tar ansvar.

Men så ser det ju inte ut om man ska tro vad man läser här? Dessutom är det knappt någon som tar hänsyn till att även barn kan uppleva styvfamiljen olika. För en del barn blir säkert relationen med bonusföräldrarna varma och djupa medan för andra är de som vilken vuxen i bekantskapskretsen som helst.

Vill gärna höra er bonusmammors tankar kring detta.

• Svar på tråden Bonusmammans roll i nyfamiljen
  • Brumma
    Anonym (Funderingar) skrev 2016-01-31 22:21:23 följande:

Nja, det är det som är grejen i vårt fall. Mitt barns pappa har inte fokus på barnets bästa. Det har han visat vid ett flertal tillfällen så att människor omkring oss reagerat. Utan det handlar om uppvisning i föräldraskap för den nya kvinnan.

Jag förstår vad du menar, föräldraskap kan vara olika och bra fast på olika sätt. Men det handlar verkligen inte om det i vårt fall utan om en pappa som inte ser sitt barns behov.

Men vad är det då för behov han inte ser här? För jag får erkänna att jag faktiskt inte hänger med .

Problemet, som jag förstått det, är att barnet och bonusmamman inte könet varandra tillräckligt bra för att bonusmamman skall ha ett så stort ansvar för barnet. Att det är bonusmamman som gör frukostmackor och lämnar på skolan. Och hämtar. Istället för pappan.

Om DET är problemet - så ser jag inte hur det kan vara att inte se barnets bästa..

Du skriver nämligen själv att barnet tycker bra om bonusmamman. Barnet är dessutom i skolåldern och det är lättare att ha ett samtal runt det hela.

Alternativet till att inte låta bonusmamman ta morgnar och hämta tidigare vore ju att barnet fick gå upp tidigare, vara på fritids innan skolan och gå längre dagar. Det, eller inte kunna bo med sin pappa. För pappan ÄR ju faktiskt där sedan på kvällen. Han är där på helgen. Tiden de får tillsammans blir ju långt mkt mer än att bara träffas fyra dagar i månaden (vh)...

Att förvägra barnet möjligheten till en vardag med pappan, det om ngt är inte att se till barnets bästa.

Eller har jag helt missförstått situationen? Det är detta du beskrivit.
  • Brumma

Förlåt. Känner varandra tillräckligt bra skall det stå i texten ovan. Definitivt inte könet :/

• Anonym (Funderingar)
    Brumma skrev 2016-01-31 22:40:17 följande:

Men vad är det då för behov han inte ser här? För jag får erkänna att jag faktiskt inte hänger med .

Problemet, som jag förstått det, är att barnet och bonusmamman inte könet varandra tillräckligt bra för att bonusmamman skall ha ett så stort ansvar för barnet. Att det är bonusmamman som gör frukostmackor och lämnar på skolan. Och hämtar. Istället för pappan.

Om DET är problemet - så ser jag inte hur det kan vara att inte se barnets bästa..

Du skriver nämligen själv att barnet tycker bra om bonusmamman. Barnet är dessutom i skolåldern och det är lättare att ha ett samtal runt det hela.

Alternativet till att inte låta bonusmamman ta morgnar och hämta tidigare vore ju att barnet fick gå upp tidigare, vara på fritids innan skolan och gå längre dagar. Det, eller inte kunna bo med sin pappa. För pappan ÄR ju faktiskt där sedan på kvällen. Han är där på helgen. Tiden de får tillsammans blir ju långt mkt mer än att bara träffas fyra dagar i månaden (vh)...

Att förvägra barnet möjligheten till en vardag med pappan, det om ngt är inte att se till barnets bästa.

Eller har jag helt missförstått situationen? Det är detta du beskrivit.

Kan förstå att du inte förstår :) Hade jag beskrivit mer utförligt hade det blivit för privat helt enkelt.

Kort: Pappan har svårt att se barnets behov. Hans nya verkar däremot kunna göra det. Men att bygga hela umgänget på hans nya efter en kort tid känns både fel och sårbart.

Fel därför att jag inte tror att det är han som driver frågan om att ha barnet utan det kommer från hans nya som nog tycker att han behöver rycka upp sig på föräldrafronten. Sårbart därför att allt bygger på henne och det är trots allt pappan som är förälder. Att hon stöttar och kompletterar har jag inga problem med men vad det verkar så är det mer hennes umgänge än pappans.
  • Brumma
    Anonym (Funderingar) skrev 2016-01-31 22:50:25 följande:

Kan förstå att du inte förstår :) Hade jag beskrivit mer utförligt hade det blivit för privat helt enkelt.

Kort: Pappan har svårt att se barnets behov. Hans nya verkar däremot kunna göra det. Men att bygga hela umgänget på hans nya efter en kort tid känns både fel och sårbart.

Fel därför att jag inte tror att det är han som driver frågan om att ha barnet utan det kommer från hans nya som nog tycker att han behöver rycka upp sig på föräldrafronten. Sårbart därför att allt bygger på henne och det är trots allt pappan som är förälder. Att hon stöttar och kompletterar har jag inga problem med men vad det verkar så är det mer hennes umgänge än pappans.

Ok. Jag har full förståelse för att du inte vill lämna ut allt :)

Tror vi är många som ibland tänker lite extra på om det vi skriver är för avslöjande..

Då är det iallafall rätt förstått att umgönge är mindre idag?

Skulle det kanske fungera med att ha lite längre helger (om det är vh han har nu)?

Säg torsdag till måndag vh. Bara för att se hur det faktiskt fungerar? Testa på prov kanske?

Omställningen för barnet blir då inte så stort. Och bonusmamman får en hygglig chans att se hur det funkar med pappan..

Funkar det nu BRA så går det ju att sakteliga utöka. Jag vet faktiskt flera pappor som "skärpt till sig" och börjat agera som vuxna människor efter flera år :)

Om det å andra sidan inte funkar, om bonusmamman inser att allt hänger på henne eller om det av ngn annan anledning inte är en bra idé att utöka - ja då kan man behålla den utökade helgen eller gå tillbaka till vh.

Du får ha kvar huvudansvaret. Barnets vardag ändras inte drastiskt men samtidigt får hon en möjlighet till att bygga en bättre relation till pappan.

Hela mitt resonemang bygger naturligtvis på att ni inte har vv idag utan att pappan vill börja med det nu..
  • Anonym (Funderingar)
    Brumma skrev 2016-01-31 23:14:12 följande:

Ok. Jag har full förståelse för att du inte vill lämna ut allt :)

Tror vi är många som ibland tänker lite extra på om det vi skriver är för avslöjande..

Då är det iallafall rätt förstått att umgönge är mindre idag?

Skulle det kanske fungera med att ha lite längre helger (om det är vh han har nu)?

Säg torsdag till måndag vh. Bara för att se hur det faktiskt fungerar? Testa på prov kanske?

Omställningen för barnet blir då inte så stort. Och bonusmamman får en hygglig chans att se hur det funkar med pappan..

Funkar det nu BRA så går det ju att sakteliga utöka. Jag vet faktiskt flera pappor som "skärpt till sig" och börjat agera som vuxna människor efter flera år :)

Om det å andra sidan inte funkar, om bonusmamman inser att allt hänger på henne eller om det av ngn annan anledning inte är en bra idé att utöka - ja då kan man behålla den utökade helgen eller gå tillbaka till vh.

Du får ha kvar huvudansvaret. Barnets vardag ändras inte drastiskt men samtidigt får hon en möjlighet till att bygga en bättre relation till pappan.

Hela mitt resonemang bygger naturligtvis på att ni inte har vv idag utan att pappan vill börja med det nu..

Tack för kloka råd. Är väl ett dilemma på forum likt detta just att man inte kan eller vill lämna ut hela historien och får så klart svar därefter.
  • Brumma
    Anonym (Funderingar) skrev 2016-01-31 23:27:27 följande:

Tack för kloka råd. Är väl ett dilemma på forum likt detta just att man inte kan eller vill lämna ut hela historien och får så klart svar därefter.

Varsågod. Hoppas det blir bra för er allihop..

Ja, det är svårt när man bara har delar. Många (även jag såklart) fyller då i själva vilket ju kan bli väldigt fel ibland.. nu får vi hoppas det blev rätt istället ;)
  • Ann Cistrus
    Anonym (Funderingar) skrev 2016-01-31 20:31:00 följande:
    Men en fråga till dig då som ändå verkar kunna se lite utanför dig själv. Tror du inte att barnet haft det bättre med sin biomamma tiden hon är med dig? Menar inte att hon har det dåligt med dig, du verkar sund, men om alternativet varit just biomamman.
    Nej, inte i just vårt fall eftersom mamman är mer intresserad av sig själv och sina intressen än av sina barns (hon har tre med olika pappor) behov och intressen. 

Hos oss utgår vi oftast från barnens perspektiv och behov och hos mamman är det hennes intressen som får styra och barnen får hänga med och sitta och titta på medan hon utövar sina intressen eller träffar sina vuxenkompisar. 

Mamman har dessutom vid mer än ett tillfälle introducerat män i barnens liv. Män som visat sig vara allt annat än stabila och trygga och som gjort barnen oroliga och otrygga. Trots detta har mamman fortsatt att träffa dessa män och tvinga ihop barnen med dem... 

Oavsett hur jag känner inför bonusdotten (jag tycker om henne, men älskar inte henne som ett eget barn) så är hennes välmående och behov alltid prioriterat när hon är hos oss (vilket hon är förutom varannan helg då hon är hos mamman). 
    If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • Ess
    Brumma skrev 2016-01-31 21:51:01 följande:
    Vi tycker helt enkelt olika i en del saker.

Om det är samma TS som jag tror så innebär den nya kvinnans inblandning att hon kan köra barnet till skolan. Förmodligen för att hon arbetar åt det hållet. Skulle det i framtiden ta slut kommer dels barnet att vara äldre, och antingen kunna klara sig själv hemma en stund efter att pappa åkt, eller vara på fritids ett tag. Den nya kvinnans skjuts kan bytas ut till skolskjuts.

Bara för att man, genom att vara familj och välja att stötta varandra, hittar en möjlighet som kanske inte funnits tidigare måste det nödvändigtvis inte innebära att allt står o faller på en person. Att MÖJLIGGÖRA ngt är inte samma sak som att ansvara för det för all framtid.

Jag har möjliggjort att min bobus kunde komma oftare och mer fritt. Eftersom jag arbetar nära hennes hemort. Hade jag slutat med det hade hon numera kunnat ta sig sträckan själv då hon är äldre. Jag gjorde ett tätare umgönge möjligt men det hänger inte på mig för all framtid.
    Vi ser nog väldigt olika på det, det har du rätt i.
    Jag skulle aldrig själv binda upp mig vid att hämta partnerns barn varje dag vv. Enda anledningen att jag skulle gå med på det hade varit om jag själv hade barn på samma skola, så att jag ändå var tvungen att hämta.
    Jag tror inte att det håller när partnerns barn blir ett tvång på en

Jag skulle aldrig vilja att mitt umgänge med mina barn stod och föll med min partners välvilja. Är jag på allvar intresserad av att ha mitt barn vv så får jag ändra min livssituation så att jag möjliggör det.
  • Brumma
    Ess skrev 2016-02-01 10:25:34 följande:

Vi ser nog väldigt olika på det, det har du rätt i.

Jag skulle aldrig själv binda upp mig vid att hämta partnerns barn varje dag vv. Enda anledningen att jag skulle gå med på det hade varit om jag själv hade barn på samma skola, så att jag ändå var tvungen att hämta.

Jag tror inte att det håller när partnerns barn blir ett tvång på en

Jag skulle aldrig vilja att mitt umgänge med mina barn stod och föll med min partners välvilja. Är jag på allvar intresserad av att ha mitt barn vv så får jag ändra min livssituation så att jag möjliggör det.

Ja. Jag tror att de som väljer att göra det inte ser det som att binda upp sig. Eller att partners barn blir ett tvång. Känner man så skall man absolut inte göra ngt sådant. Men vi som INTE känner så utan ser dessa barn som en del av vår familj, vi tänker inte på dem som tvång eller måsten. Jag är med henne för jag VILL. Jag hämtar henne för jag VILL. Jag har alltid sett fram emot att hon skall komma och skulle helst se att vi hade henne på heltid.

Jag kan förstå att du som inte känner så inte vill binda upp dig, men ja har faktiskt lite förståelse för att du inte kan sätta dig in i hur andra kan känna. Du utgår från att alla skall känna som du. Kanske skulle du börja fundera på om det är så att alla inte tänker och känner som du? E att alla inte vill samma bara för att de är bonusmammor?

Kan du inte se det och tycka det är ok är du faktiskt inte bättre än de som säger att bonusmammor måste köpa hela paketet. Du kräver att folk skall förstå dig och acceptera dina val. Börja göra detsamma tillbaka.
  • BioBonus
    Brumma skrev 2016-02-01 11:08:28 följande:
    Ja. Jag tror att de som väljer att göra det inte ser det som att binda upp sig. Eller att partners barn blir ett tvång. Känner man så skall man absolut inte göra ngt sådant. Men vi som INTE känner så utan ser dessa barn som en del av vår familj, vi tänker inte på dem som tvång eller måsten. Jag är med henne för jag VILL. Jag hämtar henne för jag VILL. Jag har alltid sett fram emot att hon skall komma och skulle helst se att vi hade henne på heltid.

Jag kan förstå att du som inte känner så inte vill binda upp dig, men ja har faktiskt lite förståelse för att du inte kan sätta dig in i hur andra kan känna. Du utgår från att alla skall känna som du. Kanske skulle du börja fundera på om det är så att alla inte tänker och känner som du? E att alla inte vill samma bara för att de är bonusmammor?

Kan du inte se det och tycka det är ok är du faktiskt inte bättre än de som säger att bonusmammor måste köpa hela paketet. Du kräver att folk skall förstå dig och acceptera dina val. Börja göra detsamma tillbaka.
    Jag har också under perioder hämtat och lämnat varje dag. Helt enkelt för att det passade bättre in i vår vardag just då. Jag såg det inte om att jag tog över pappans ansvar, utan det var helt enkelt ett samarbete inom familjen för att få allt att flyta så smidigt som möjligt. I perioder är det jag som lagar all mat till alla barn, i perioder är det min man. I perioder är det jag som skjutsar mina barn, i perioder är det han. Det har helt med hur livet ser ut och hur vi enklast får en så smidig vardag som möjligt för alla i familjen.
    Men vill andra göra annorlunda så är det självklart upp till dem. Alla gör som passar dem själva.
Svar på tråden Bonusmammans roll i nyfamiljen