• Anonym (Funderingar)

Bonusmammans roll i nyfamiljen

Efter att ha följt flera trådar kring nyfamiljer är det en sak som gör mig fundersam.

Det verkar finnas två kategorier av styvmammor. Ena kategorin vill inte alls ta något ansvar för hans barn och tycker att det räcker med att bete sig hövligt. Den andra kategorin ser sig själva och bonusbarnet som en familj och ser sig lika delaktiga som bioföräldrarna.

Det intressanta är att jag som bioförälder i vissa trådar jag har deltagit i förväntas förstå hur självklart det är att styvmamman tar en naturlig plats i barnets liv och på ett lika naturligt sätt tar ansvar.

Men så ser det ju inte ut om man ska tro vad man läser här? Dessutom är det knappt någon som tar hänsyn till att även barn kan uppleva styvfamiljen olika. För en del barn blir säkert relationen med bonusföräldrarna varma och djupa medan för andra är de som vilken vuxen i bekantskapskretsen som helst.

Vill gärna höra er bonusmammors tankar kring detta.

• Svar på tråden Bonusmammans roll i nyfamiljen
  • Anonym (M)

Hjälpa varandra att INTE fastna i en kvinnofälla ska det naturligtvis vara.

• Ess
    Brumma skrev 2016-01-31 21:12:54 följande:
    DET tycker jag är upp till den nya familjen att besluta om.
    Jag håller inte med dig om det. Ett umgänge ska inte stå eller falla med en tredje person. Jag ser en stor fara i att personen tröttnar och antingen avsäger sig uppdraget, eller dumpar pappan. Det blir ingen struktur för barnet, rätt som det är så har pappa träffat en ny och ska ha vv, lika snabbt har han blivit dumpad och tillbaks till vh igen. Hänger det på föräldrarnas umgängesförmåga så blir det aldrig några så tvära kast. Blir pappan dumpad, så berör det inte barnet och mamman på samma vis som när allt hängde på hans nya.

Har man som du varit med sen barnet var ett år och byggt upp en bra relation till det, så kan det mycket väl ligga i både ditt och barnets intresse att ha umgänge med varann. Men jag fick inte riktigt det intrycket av ts, att pappan och hans nya var ett så gammalt etablerat par. Barnet verkade inte vara så bekväm med hans nya, och jag tvivlar på att hon är så jättebekväm med barnet heller.
  • Brumma
    Anonym (M) skrev 2016-01-31 21:28:30 följande:

Visst är det upp till den nya familjen att bestämma det. Men tänk om vi kvinnor kunde stötta varandra och hjälpa varandra att fastna i en kvinnofälla? För det här med att "nya kvinnan" förväntas ställa upp som gratis barnflicka efter ett par veckors förhållande är definitivt en kvinnofälla! Supersmidigt för pappan, han behöver inte göra något extra jobb, han behöver inte offra någon arbetstid eller träningstid, han slipper betala underhåll, han slipper fixa middag, osv, osv. Medan den nykära kvinnan i sin rosa bubbla vill göra allt för sin älskade och ställer upp på hans förväntningar.

Snacka om dömt att skapa konflikter mellan barnet och den nya! Det är bara männen som vinner på detta, kvinnorna är de stora förlorarna.

Och jag tänker att vi bör hjälpa varandra att få leva på det sätt vi önskar, med den partner vi önskar och med den eventuella familj vi önskar. Inte förvänta sig att man "ställer upp" men inte heller kräva att man inte gör det.

För vissa, som jag tex, lever inte med tanken att det är hans barn och att jag ställer upp som gratis barnflicka. Jag ser hans barn som en självklar del i min familj och JAG väljer att ta ett lika stort ansvar som min man. Det innebär inte att jag TAR ÖVER ansvaret från honom utan att vi DELAR det. Precis som vi gör med våra biologiska barn.

Jag gick in i förhållandet med min man med åsikten att om jag väljer att leva med ett barn så väljer jag det fullt ut. Han hade samma åsikt gällande ny partner. Han har dock aldrig lämnat över ngt ansvar och slitit i det själv. Eller lämnat över ngt ansvar jag inte velat ha.

Det du beskriver tror jag händer absolut. Men jag blir precis lika förbannad på att folk är ute efter bonusmammor för att de SKA ta ansvar, SKA köpa hela paketet osv som de som predikar att man INTE ska.

Om alla bara la ner det och lät nyfamiljen SJÄLVKLART bestämma vilka roller de vill ha och vilket ansvar bonusföräldern skall få/ta/vill ha så är jag övertygad om att det skulle fungera SÅ mkt bättre. Och att det inte fanns så jäkla många förväntningar man som bonusmamma "måste" uppfylla!

Så kan vi kvinnor stötta varandras VAL inställer för att tala om HUR MAN SKA VÄLJA!
  • Anonym (Funderingar)
    Brumma skrev 2016-01-31 21:12:54 följande:

DET tycker jag är upp till den nya familjen att besluta om.

Men det är detta jag inte förstår. Det är väl en sak att man kan ha olika åsikter om vad som är barns bästa men många gånger verkar det som att det inte ens finns ett barnperspektiv. Att då tro att bioföräldern ska stå bredvid och titta på är ju bara dumt.

Det är faktiskt så att man som bioförälder är skyldig att ta tillvara sina barns intressen och behov. Verkar också glömmas bort många gånger.
  • Brumma
    Ess skrev 2016-01-31 21:42:35 följande:

Jag håller inte med dig om det. Ett umgänge ska inte stå eller falla med en tredje person. Jag ser en stor fara i att personen tröttnar och antingen avsäger sig uppdraget, eller dumpar pappan. Det blir ingen struktur för barnet, rätt som det är så har pappa träffat en ny och ska ha vv, lika snabbt har han blivit dumpad och tillbaks till vh igen. Hänger det på föräldrarnas umgängesförmåga så blir det aldrig några så tvära kast. Blir pappan dumpad, så berör det inte barnet och mamman på samma vis som när allt hängde på hans nya.

Har man som du varit med sen barnet var ett år och byggt upp en bra relation till det, så kan det mycket väl ligga i både ditt och barnets intresse att ha umgänge med varann. Men jag fick inte riktigt det intrycket av ts, att pappan och hans nya var ett så gammalt etablerat par. Barnet verkade inte vara så bekväm med hans nya, och jag tvivlar på att hon är så jättebekväm med barnet heller.

Vi tycker helt enkelt olika i en del saker.

Om det är samma TS som jag tror så innebär den nya kvinnans inblandning att hon kan köra barnet till skolan. Förmodligen för att hon arbetar åt det hållet. Skulle det i framtiden ta slut kommer dels barnet att vara äldre, och antingen kunna klara sig själv hemma en stund efter att pappa åkt, eller vara på fritids ett tag. Den nya kvinnans skjuts kan bytas ut till skolskjuts.

Bara för att man, genom att vara familj och välja att stötta varandra, hittar en möjlighet som kanske inte funnits tidigare måste det nödvändigtvis inte innebära att allt står o faller på en person. Att MÖJLIGGÖRA ngt är inte samma sak som att ansvara för det för all framtid.

Jag har möjliggjort att min bobus kunde komma oftare och mer fritt. Eftersom jag arbetar nära hennes hemort. Hade jag slutat med det hade hon numera kunnat ta sig sträckan själv då hon är äldre. Jag gjorde ett tätare umgönge möjligt men det hänger inte på mig för all framtid.
  • Anonym (Inte styv)

Ja,man undrar ju hur länge bonusmamman orkar med detta.I vissa fall inte så länge.I början är man ju nykär och vill visa hur "duktig"man är

• Brumma
    Anonym (Funderingar) skrev 2016-01-31 21:46:51 följande:

Men det är detta jag inte förstår. Det är väl en sak att man kan ha olika åsikter om vad som är barns bästa men många gånger verkar det som att det inte ens finns ett barnperspektiv. Att då tro att bioföräldern ska stå bredvid och titta på är ju bara dumt.

Det är faktiskt så att man som bioförälder är skyldig att ta tillvara sina barns intressen och behov. Verkar också glömmas bort många gånger.

Jag tror att väldigt ofta har föräldrarna olika åsikter om vad som är barnets bästa. Det innebär inte per automatik att dem som står utanför har rätt..

Det du kanske inte ser som ett barnperspekt8v kanske ngn annan gör.

Det är ju bara att titta på det du skrivit här. Du tycker inte det är i ditt barns bästa att tillbringa morgonen med bonusmamman. Eller bli hämtad av henne. Sedan är vi några stycken som kan se det precis motsatta. Dels går barnet kortare dagar i skolan. Dels får barnet kvalitetstid med en familjemedlem. Förmodligen anser pappan att HAN tänker ur sitt barns perspektiv. Du gör det inte. Vem som har rätt är ju mkt svårt att säga men jag kan ju lova att en domstol inte tyckt det var ur barnets bästa att sluta med vv för att pappan inte gjorde frukostmackor...

Vi tycker tex det är barnets bästa att ha vissa krav på barnen. Typ plocka bort tallriken, lägga kläderna i tvätten, göra sina läxor innan lek isv. Mamman till min bobus håller inte med utan gör på annat sätt. VI tycker hon inte tänker på barnets bästa men jag kan lova dig att MAMMAN anser det. För även om vi har olika åsikter om HUR det går till så VILL vi alla det bästa för barnet.

Vilket jag är övertygad om att ditt ex också vill. Men på ett annat sätt än du vill det..
  • BioBonus
    Anonym (Funderingar) skrev 2016-01-31 21:46:51 följande:

Det är ju också faktiskt så att det finns två föräldrar. Och det är inte ovanligt att dessa har olika uppfattning om vad som ligger i barnets intresse. Och ingen av deras uppfattning trumfar den andras. Vilket många mammor (oftast) verkar glömma bort och hävda att det bara är de som kan se till barnets bästa. Vilket inte alltid är fallet. Det verkar stämma ännu mer om det bara är den ena parten (mannen) som gått vidare och bildat ny familj. Att en annan kvinna ska bli en stor del av barnets liv verkar emellanåt fördunkla vissa mammors omdöme. Och allt ska motarbetas.

Det var inte lätt när mina barn fick en engagerad bonusmamma, men det låg knappast i deras intresse att jag skulle motarbeta den relationen...
  • Brumma
    Anonym (Inte styv) skrev 2016-01-31 21:55:28 följande:

Ja,man undrar ju hur länge bonusmamman orkar med detta.I vissa fall inte så länge.I början är man ju nykär och vill visa hur "duktig"man är

Att hämta o lämna på skolan?

Varför skulle man inte orka med det?
  • Anonym (Funderingar)
    Brumma skrev 2016-01-31 21:59:31 följande:

Jag tror att väldigt ofta har föräldrarna olika åsikter om vad som är barnets bästa. Det innebär inte per automatik att dem som står utanför har rätt..

Det du kanske inte ser som ett barnperspekt8v kanske ngn annan gör.

Det är ju bara att titta på det du skrivit här. Du tycker inte det är i ditt barns bästa att tillbringa morgonen med bonusmamman. Eller bli hämtad av henne. Sedan är vi några stycken som kan se det precis motsatta. Dels går barnet kortare dagar i skolan. Dels får barnet kvalitetstid med en familjemedlem. Förmodligen anser pappan att HAN tänker ur sitt barns perspektiv. Du gör det inte. Vem som har rätt är ju mkt svårt att säga men jag kan ju lova att en domstol inte tyckt det var ur barnets bästa att sluta med vv för att pappan inte gjorde frukostmackor...

Vi tycker tex det är barnets bästa att ha vissa krav på barnen. Typ plocka bort tallriken, lägga kläderna i tvätten, göra sina läxor innan lek isv. Mamman till min bobus håller inte med utan gör på annat sätt. VI tycker hon inte tänker på barnets bästa men jag kan lova dig att MAMMAN anser det. För även om vi har olika åsikter om HUR det går till så VILL vi alla det bästa för barnet.

Vilket jag är övertygad om att ditt ex också vill. Men på ett annat sätt än du vill det..

Nja, det är det som är grejen i vårt fall. Mitt barns pappa har inte fokus på barnets bästa. Det har han visat vid ett flertal tillfällen så att människor omkring oss reagerat. Utan det handlar om uppvisning i föräldraskap för den nya kvinnan.

Jag förstår vad du menar, föräldraskap kan vara olika och bra fast på olika sätt. Men det handlar verkligen inte om det i vårt fall utan om en pappa som inte ser sitt barns behov.
Svar på tråden Bonusmammans roll i nyfamiljen