Anonym (M) skrev 2016-01-31 21:28:30 följande:
Visst är det upp till den nya familjen att bestämma det. Men tänk om vi kvinnor kunde stötta varandra och hjälpa varandra att fastna i en kvinnofälla? För det här med att "nya kvinnan" förväntas ställa upp som gratis barnflicka efter ett par veckors förhållande är definitivt en kvinnofälla! Supersmidigt för pappan, han behöver inte göra något extra jobb, han behöver inte offra någon arbetstid eller träningstid, han slipper betala underhåll, han slipper fixa middag, osv, osv. Medan den nykära kvinnan i sin rosa bubbla vill göra allt för sin älskade och ställer upp på hans förväntningar.
Snacka om dömt att skapa konflikter mellan barnet och den nya! Det är bara männen som vinner på detta, kvinnorna är de stora förlorarna.
Och jag tänker att vi bör hjälpa varandra att få leva på det sätt vi önskar, med den partner vi önskar och med den eventuella familj vi önskar. Inte förvänta sig att man "ställer upp" men inte heller kräva att man inte gör det.
För vissa, som jag tex, lever inte med tanken att det är hans barn och att jag ställer upp som gratis barnflicka. Jag ser hans barn som en självklar del i min familj och JAG väljer att ta ett lika stort ansvar som min man. Det innebär inte att jag TAR ÖVER ansvaret från honom utan att vi DELAR det. Precis som vi gör med våra biologiska barn.
Jag gick in i förhållandet med min man med åsikten att om jag väljer att leva med ett barn så väljer jag det fullt ut. Han hade samma åsikt gällande ny partner. Han har dock aldrig lämnat över ngt ansvar och slitit i det själv. Eller lämnat över ngt ansvar jag inte velat ha.
Det du beskriver tror jag händer absolut. Men jag blir precis lika förbannad på att folk är ute efter bonusmammor för att de SKA ta ansvar, SKA köpa hela paketet osv som de som predikar att man INTE ska.
Om alla bara la ner det och lät nyfamiljen SJÄLVKLART bestämma vilka roller de vill ha och vilket ansvar bonusföräldern skall få/ta/vill ha så är jag övertygad om att det skulle fungera SÅ mkt bättre. Och att det inte fanns så jäkla många förväntningar man som bonusmamma "måste" uppfylla!
Så kan vi kvinnor stötta varandras VAL inställer för att tala om HUR MAN SKA VÄLJA!