• Anonym (Funderingar)

Bonusmammans roll i nyfamiljen

Efter att ha följt flera trådar kring nyfamiljer är det en sak som gör mig fundersam.

Det verkar finnas två kategorier av styvmammor. Ena kategorin vill inte alls ta något ansvar för hans barn och tycker att det räcker med att bete sig hövligt. Den andra kategorin ser sig själva och bonusbarnet som en familj och ser sig lika delaktiga som bioföräldrarna.

Det intressanta är att jag som bioförälder i vissa trådar jag har deltagit i förväntas förstå hur självklart det är att styvmamman tar en naturlig plats i barnets liv och på ett lika naturligt sätt tar ansvar.

Men så ser det ju inte ut om man ska tro vad man läser här? Dessutom är det knappt någon som tar hänsyn till att även barn kan uppleva styvfamiljen olika. För en del barn blir säkert relationen med bonusföräldrarna varma och djupa medan för andra är de som vilken vuxen i bekantskapskretsen som helst.

Vill gärna höra er bonusmammors tankar kring detta.

• Svar på tråden Bonusmammans roll i nyfamiljen
  • Ann Cistrus

Jag kan faktiskt förstå att det känns jobbigt att ens barn spenderar relativt mycket tid ensam med en person de inte känt så länge och som man själv inte känner heller. 

Jag är själv bonusförälder och är väl inte riktigt någon av de kategorier du nämnde i din trådstart. Vi har två gemensamma barn också och för mig är det självklart att jag lägger på ett ungefär lika mycket krut på alla tre barnen när de är i samma hus. Jag själv vet ju att jag känner något helt annat för mina egna barn än för henne och jag tror att hon också vet det, men ingen särbehandlas och allas behov är lika viktiga. 

Jag tror att det enda du kan göra är att försöka komma till ro med faktumet att när ditt barn är hos pappan så är det pappan som bestämmer hur saker och ting sköts och så länge du inte tror att barnet far illa i styvförälderns sällskap så finns det inte så mycket du kan göra. Säkert väldigt frustrerande, jag ar själv tänkt tanken på hur jag skulle känna om jag var bioföräldern och tanken på att inte ha kontroll på vilka vuxna som finns i mina barns närhet känns jobbig. 

If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • ventilera mera
    Anonym (Haha!) skrev 2016-01-31 14:41:55 följande:

Nä, just det! Mamman har inga regler! Låt mig gissa; hon har någon psykisk störning också va?

Konstruktivt inlägg... eller inte. Tror du inte att såna människor finns eller? Mitt ex var sån det första året efter vår skilsmässa, det var hans nya som höll ramarna på plats hemma hos honom, och det är jag henne evigt tacksam för.

Jag har dessutom en kompis som är så, vilket är en medveten taktik för att få barnen att vilja vara mer hos henne. Hennes plan är att få heltidsboende och barnbidraget/underhåll, och när det är klart så räknat hon med att pappan ska göra allt för att få träffa barnen så att hon kan lämna över dem till honom när hon vill, men bara för korta tillfällen så han inte ska kunna göra avdrag på underhållet. Trevligt va?
  • Anonym (Funderingar)
    ventilera mera skrev 2016-01-31 19:55:17 följande:

Konstruktivt inlägg... eller inte. Tror du inte att såna människor finns eller? Mitt ex var sån det första året efter vår skilsmässa, det var hans nya som höll ramarna på plats hemma hos honom, och det är jag henne evigt tacksam för.

Jag har dessutom en kompis som är så, vilket är en medveten taktik för att få barnen att vilja vara mer hos henne. Hennes plan är att få heltidsboende och barnbidraget/underhåll, och när det är klart så räknat hon med att pappan ska göra allt för att få träffa barnen så att hon kan lämna över dem till honom när hon vill, men bara för korta tillfällen så han inte ska kunna göra avdrag på underhållet. Trevligt va?

Det är klart att sådana människor finns men knappast med den frekvensen som männens ex här på FL.
  • Anonym (Funderingar)
    Ann Cistrus skrev 2016-01-31 19:27:00 följande:

Jag kan faktiskt förstå att det känns jobbigt att ens barn spenderar relativt mycket tid ensam med en person de inte känt så länge och som man själv inte känner heller. 

Jag är själv bonusförälder och är väl inte riktigt någon av de kategorier du nämnde i din trådstart. Vi har två gemensamma barn också och för mig är det självklart att jag lägger på ett ungefär lika mycket krut på alla tre barnen när de är i samma hus. Jag själv vet ju att jag känner något helt annat för mina egna barn än för henne och jag tror att hon också vet det, men ingen särbehandlas och allas behov är lika viktiga. 

Jag tror att det enda du kan göra är att försöka komma till ro med faktumet att när ditt barn är hos pappan så är det pappan som bestämmer hur saker och ting sköts och så länge du inte tror att barnet far illa i styvförälderns sällskap så finns det inte så mycket du kan göra. Säkert väldigt frustrerande, jag ar själv tänkt tanken på hur jag skulle känna om jag var bioföräldern och tanken på att inte ha kontroll på vilka vuxna som finns i mina barns närhet känns jobbig. 

Men en fråga till dig då som ändå verkar kunna se lite utanför dig själv. Tror du inte att barnet haft det bättre med sin biomamma tiden hon är med dig? Menar inte att hon har det dåligt med dig, du verkar sund, men om alternativet varit just biomamman.
  • Ess
    Anonym (Funderingar) skrev 2016-01-31 14:58:38 följande:
    Håller med dig i allt faktiskt.

Det jag funderar på är när upplevelserna från barnet, biomamman, pappan och hans nya ser olika ut.

I vårt fall till exempel ser barnet på hans nya som en bra vuxen och jag gör detsamma. Jag tror faktiskt att det är där någonstans pappans nya också befinner sig. Barnet och den nya har ingen djupare relation. Än. Jag tror den har förutsättningar att bli det men med lyhördhet. Medan pappan visar tydligt att han ser sin nya som barnets extraförälder och lägger ett ganska stort ansvar på sin nya. Hon är kär upp över öronen och köper det.

Som biomamma tycker jag det är svårt att förhålla sig till. Barnet är inte redo för att tillbringa massor av tid ensam med hans nya på bekostnad av föräldratid i alla fall.
    Det låter faktiskt inte bra. 
    Har du en bra relation till pappan så kan du varna honom för att lämna över ansvaret på den nya kan få henne eller barnet att sparka bakut en dag, att det faktiskt inte är bra varken för barnet eller henne, och i förlängningen även honom själv.
    Märker du att barnet hissar varningsflagg att det inte känner sig bekväm med att pappan lämnar allt till den nya, och att det SKA känna det som om den nya är en mammafigur, då tycker jag verkligen att du ska försöka ta upp det med honom.

Tyvärr så har du inget att säga till om hur pappan väljer att lägga upp det under umgänget, utan det ligger på henne att säga stopp. Risken är bara att han väljer att inte ta det på allvar så att det går ut över barnet, att hon blir sur och det blir en massa bråk när pappan försöker lämna över till henne. Han känner sig fri och mår bra på bekostnad av att två andra går runt och mår dåligt. Tre egentligen eftersom du knappast mår bra heller om barnet inte mår bra hos pappan.
  • Ess
    Brumma skrev 2016-01-31 18:46:44 följande:
    Det är möjligtvis inte så att pappan har barnet vh tidigare och nu, tack vare bonusmamman, har möjlighet att ha vv?

Är du trådstarten av tråden där TS försöker få avståndet till att omöjliggöra vv?
    Är det så, så tycker jag att det är helt förkastligt. Föräldrarna ska lägga ett umgänge som passar för DEM, och där de själva kan va den som till allra största delen står för barnets omvårdnad. Visst kan partnern hjälpa till om det krisar, men att hänga upp ett umgänge på tredje person tycker jag är absurt. 
  • Brumma
    Anonym (Funderingar) skrev 2016-01-31 20:28:11 följande:

Det är klart att sådana människor finns men knappast med den frekvensen som männens ex här på FL.

Självklart kan det vara med den frekvensen man läser här. Dels är FL en ytterst liten del av Sverige. . Dvs så de biomammor som nämns här är en försvinnande liten del av alla biomammor i vår land. Lägg därtill att man bara skriver här om man faktiskt har problem - alltså samlas de relationer där det faktiskt inte fungerar av en eller annan anledning.

Eller tror du att det är stora procent av Sveriges invånare som är representerade här? Precis som det finns en del biomammor utan regler så finns här en del bonusmammor som inte vill ha med bonusarna att glra. Ingen av dessa stereotyper motsvarar hur verkligheten ser ut. Varken biomammor eller bonusmammor.
  • Brumma
    Ess skrev 2016-01-31 20:42:48 följande:

Är det så, så tycker jag att det är helt förkastligt. Föräldrarna ska lägga ett umgänge som passar för DEM, och där de själva kan va den som till allra största delen står för barnets omvårdnad. Visst kan partnern hjälpa till om det krisar, men att hänga upp ett umgänge på tredje person tycker jag är absurt. 

DET tycker jag är upp till den nya familjen att besluta om.
  • Anonym (Funderingar)
    Brumma skrev 2016-01-31 21:11:26 följande:

Självklart kan det vara med den frekvensen man läser här. Dels är FL en ytterst liten del av Sverige. . Dvs så de biomammor som nämns här är en försvinnande liten del av alla biomammor i vår land. Lägg därtill att man bara skriver här om man faktiskt har problem - alltså samlas de relationer där det faktiskt inte fungerar av en eller annan anledning.

Eller tror du att det är stora procent av Sveriges invånare som är representerade här? Precis som det finns en del biomammor utan regler så finns här en del bonusmammor som inte vill ha med bonusarna att glra. Ingen av dessa stereotyper motsvarar hur verkligheten ser ut. Varken biomammor eller bonusmammor.

Det är ju precis det jag menar. FL är väldigt stereotypt vilket är lite trist.
  • Anonym (M)
    Brumma skrev 2016-01-31 21:12:54 följande:
    DET tycker jag är upp till den nya familjen att besluta om.
    Visst är det upp till den nya familjen att bestämma det. Men tänk om vi kvinnor kunde stötta varandra och hjälpa varandra att fastna i en kvinnofälla? För det här med att "nya kvinnan" förväntas ställa upp som gratis barnflicka efter ett par veckors förhållande är definitivt en kvinnofälla! Supersmidigt för pappan, han behöver inte göra något extra jobb, han behöver inte offra någon arbetstid eller träningstid, han slipper betala underhåll, han slipper fixa middag, osv, osv. Medan den nykära kvinnan i sin rosa bubbla vill göra allt för sin älskade och ställer upp på hans förväntningar.

Snacka om dömt att skapa konflikter mellan barnet och den nya! Det är bara männen som vinner på detta, kvinnorna är de stora förlorarna.
Svar på tråden Bonusmammans roll i nyfamiljen