• Anonym (Funderingar)

Bonusmammans roll i nyfamiljen

Efter att ha följt flera trådar kring nyfamiljer är det en sak som gör mig fundersam.

Det verkar finnas två kategorier av styvmammor. Ena kategorin vill inte alls ta något ansvar för hans barn och tycker att det räcker med att bete sig hövligt. Den andra kategorin ser sig själva och bonusbarnet som en familj och ser sig lika delaktiga som bioföräldrarna.

Det intressanta är att jag som bioförälder i vissa trådar jag har deltagit i förväntas förstå hur självklart det är att styvmamman tar en naturlig plats i barnets liv och på ett lika naturligt sätt tar ansvar.

Men så ser det ju inte ut om man ska tro vad man läser här? Dessutom är det knappt någon som tar hänsyn till att även barn kan uppleva styvfamiljen olika. För en del barn blir säkert relationen med bonusföräldrarna varma och djupa medan för andra är de som vilken vuxen i bekantskapskretsen som helst.

Vill gärna höra er bonusmammors tankar kring detta.

• Svar på tråden Bonusmammans roll i nyfamiljen
  • Anonym (Funderingar)
    Brumma skrev 2016-01-31 17:08:02 följande:

Så du tror inte att ett barn kan finna återhämtning tillsammans med sin bonusförälder?

I början av din tråd låter du relativt positiv gällande att låta ditt barn bilda sig en relation med bonusmamman. Ju mer du skriver låter det som att det inte riktigt är hela sanningen :/

Varför vägrar du svara på barnets ålder samt hur länge de kännt varandra?

Hur länge tycker du att en person måste ha funnits i någons liv innan de kan vara ensamma?

Det är ett skolbarn och de har känt varandra ett par månader.

Du vrider på saker. Jag har väl aldrig skrivit att de inte kan vara ensamma? Men att ha huvuddelen av umgänget som ska vara med en förälder med pappans nya partner är en helt annan sak.

Återhämtning tror jag sker där man känner sig hemma. Min erfarenhet är att jag inte träffat någon som känt sig hemma hos sin pappa och hans nya partner. Man hälsar på, har det trevligt och åker HEM.

Men tar gärna emot erfarenheter från vuxna barn som levt varannan vecka till exempel. Kanske har jag bara mött ena sidan hittills och det finns massor av barn/nu vuxna som upplevt något annat.
  • Anonym (Inte styv)

En styvmamma trodde att det räckte att man är "snäll och trevlig"men så enkelt var det inte.Man finns där men ändå inte.Biomammor vill ju oftast bestämma mycket,och vill hålla styvmamma borta från allt som har med barnet att göra.

• Anonym (...)

Jag tillhör den första kategorin. Jag har valt och sett till att ha det så. De som väljer att ta ansvar för andras barn borde väl rimligen oxå känna att de "tar en naturlig plats i barnets liv"? Vissa får ansvaret utan att ens bli tillfrågade..

• Brumma
    Anonym (Funderingar) skrev 2016-01-31 17:22:38 följande:

Det är ett skolbarn och de har känt varandra ett par månader.

Du vrider på saker. Jag har väl aldrig skrivit att de inte kan vara ensamma? Men att ha huvuddelen av umgänget som ska vara med en förälder med pappans nya partner är en helt annan sak.

Återhämtning tror jag sker där man känner sig hemma. Min erfarenhet är att jag inte träffat någon som känt sig hemma hos sin pappa och hans nya partner. Man hälsar på, har det trevligt och åker HEM.

Men tar gärna emot erfarenheter från vuxna barn som levt varannan vecka till exempel. Kanske har jag bara mött ena sidan hittills och det finns massor av barn/nu vuxna som upplevt något annat.

Jag försöker inte vrida på saker men det är svårt när man får gissa sig till saker.

Huvuddelen?

Kommer pappan inte vara hemma alls på vardagarna när barnet är där? Eller är det så att bonusmamman kommer vara där och pappan bortrest? Svårt att ge synvinklar på det när det enda du skriver är att bonusföräldern ibland kommer vara ensam med barnet. Och det är liksom inget stort problem. .

Vad synd att dina vänner känd så. Låter nästan som om de snarare bott vh än vv.. Min erfarenhet är inte alls sådan. Går jag igenom min bekantskapskrets har jag faktiskt fler runt mig som har problem med relationen till sin mamma, inte pappa och bonusmamma.. Det gör ju dock inte att jag tar för givet att ALLA trivs bättre med sin pappa o bonusmamma än sin mamma...

Med tanke på att du i TS efterfrågar just bonusmammor syn på det hela är det kanske inte så konstigt att det just är bonusmammor som svarar ;)
  • Anonym (DrWho)
    Anonym (Funderingar) skrev 2016-01-31 14:58:38 följande:
    Håller med dig i allt faktiskt.

Det jag funderar på är när upplevelserna från barnet, biomamman, pappan och hans nya ser olika ut.

I vårt fall till exempel ser barnet på hans nya som en bra vuxen och jag gör detsamma. Jag tror faktiskt att det är där någonstans pappans nya också befinner sig. Barnet och den nya har ingen djupare relation. Än. Jag tror den har förutsättningar att bli det men med lyhördhet. Medan pappan visar tydligt att han ser sin nya som barnets extraförälder och lägger ett ganska stort ansvar på sin nya. Hon är kär upp över öronen och köper det.

Som biomamma tycker jag det är svårt att förhålla sig till. Barnet är inte redo för att tillbringa massor av tid ensam med hans nya på bekostnad av föräldratid i alla fall.
    Jag förstår inte riktigt vad du menar. Har pappan börjat hålla sig undan när barnet är hos honom och överlämnat allt ansvar på sambon?
  • Anonym (Inte styv)

Det finns väl pappor som gärna lägger ansvaret för sambon,gratis och bra?

• Anonym (Funderingar)
    Anonym (DrWho) skrev 2016-01-31 18:22:48 följande:

Jag förstår inte riktigt vad du menar. Har pappan börjat hålla sig undan när barnet är hos honom och överlämnat allt ansvar på sambon?

Hålla sig undan vet jag inte om jag vill kalla det men hans nya är ensam med barnet alla morgnar och sköter alla lämningar och hämtningar. Pappan kommer hem på kvällen...
  • Brumma
    Anonym (Funderingar) skrev 2016-01-31 18:31:47 följande:

Hålla sig undan vet jag inte om jag vill kalla det men hans nya är ensam med barnet alla morgnar och sköter alla lämningar och hämtningar. Pappan kommer hem på kvällen...

Och då får ju barnet umgås med pappa på kvällen. Dessutom får barnet kortare dagar än om pappa skulle hämtat och lämnat. På köpet får barnet och bobusmamma en fantastisk möjlighet att umgås o lära känna varandra på tu man hand :)

Det är möjligtvis inte så att pappan har barnet vh tidigare och nu, tack vare bonusmamman, har möjlighet att ha vv?

Är du trådstarten av tråden där TS försöker få avståndet till att omöjliggöra vv?
  • Anonym (DrWho)
    Har förhållandet ändrat pappans arbetstider eller varför ser du det negativt att barnet inte behöver vara på fritids på morgon och efter skola?
  • BioBonus

Kvällar och helger är han ju hemma med barnet. Och räknar du ihop timmarna, eftersom det verkar viltigt, så är han hemma huvuddelen. Så föräldratid blir det ji gott om. Oxh tid med bonuamamma och bonussyskon. Win - win. Och så bra att bonusmamman kan hämta tidigare än vad pappan verkar kunna så slipper barnet långa dagar på fritis.
Svar på tråden Bonusmammans roll i nyfamiljen