• Anonym445

Sluta amma en 2 åring ? Orkar inte mer men jag är så "blödig".

Hur slutar man amma en snart 2 åring?

Hon äter väldigt lite vanlig mat, hon ammas väldigt mycket för hon har inte riktigt förstått att man äter vanlig mat har jag märkt trots vi erbjuder och erbjuder. Trots att pappan finns med hemma så är det bara jag mamman som gäller, hon gallskriker så fort hon blir passad av pappan eller nån annan eller om jag ens ska gå på toaletten... Hon börjar inte på dagis förrän om nån månad.

Men jag känner att det är dags att sluta amma, dels pga att jag orkar inte mer, vill inte att hon ska vara så beroende av mig pga det och att hon ska äta bättre med mat.

Jag är så blödig av mig så varje gång hon kommer med sina valpögon och vill ha tutte eller när hon gråter för hennes pappa tar henne så bryter jag ihop :(.

Har ni några råd o tips?

• Svar på tråden Sluta amma en 2 åring ? Orkar inte mer men jag är så "blödig".
  • Anonym (K)
    Anonym (Grodan) skrev 2016-01-30 22:09:42 följande:

Nej ta inte skit TS! Fattar inte vad det är för psykopater som svarar i den här tråden. Den som tror att långtidsamning är något sexuellt lär ju själv inte ha sunda tankar alltså.. Jag har tyvärr inga bra råd att ge, ammar oxå mitt barn på över 1 år och hen ska snart börja dagis men det löser sig nog med tiden. Barn lär vara anpassningsbara har jag hört. Man kan väl fortsätta amma morgon och kväll annars.

• Anonym (mor)
    Nej ta inte skit TS! Fattar inte vad det är för psykopater som svarar i den här tråden. Den som tror att långtidsamning är något sexuellt lär ju själv inte ha sunda tankar alltså.. Jag har tyvärr inga bra råd att ge, ammar oxå mitt barn på över 1 år och hen ska snart börja dagis men det löser sig nog med tiden. Barn lär vara anpassningsbara har jag hört. Man kan väl fortsätta amma morgon och kväll annars.
    Jag tror det ordnar sig direkt när du lämnar ditt barn på förskolan. Ditt barn klarar alldeles säkert SJÄLV att vänja sig av vid att dia? Vad finns att välja på? Kanske gör man sitt barn en stor tjänst när man ammar det extremt länge? Kanske inte? Finns inga absoluta sanningar i det. Jag kan tänka dock att OM man nu ska jobba och lämna bort sitt barn till en förskola så gör man sitt barn en JÄTTETJÄNST genom att lära det t ex klara att äta vanlig mat INNAN inskolning! Andra tänker annat.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (mor) skrev 2016-01-31 00:08:47 följande:

Jag tror det ordnar sig direkt när du lämnar ditt barn på förskolan. Ditt barn klarar alldeles säkert SJÄLV att vänja sig av vid att dia? Vad finns att välja på? Kanske gör man sitt barn en stor tjänst när man ammar det extremt länge? Kanske inte? Finns inga absoluta sanningar i det. Jag kan tänka dock att OM man nu ska jobba och lämna bort sitt barn till en förskola så gör man sitt barn en JÄTTETJÄNST genom att lära det t ex klara att äta vanlig mat INNAN inskolning! Andra tänker annat.

Vi har hört din åsikt nog många gånger nu, tagga ner.
  • Anonym (Sara)

Ts du måste nog beskriva bättre varför det blivit som det blivit. Min son är bara sex månader men han är ju nyfiken på allt och särskilt allt som han ser andra äter. Han får smaka på det som är tillräckligt mjukt och inte är salt. Inget har någonsin spottats ut även om han till en början var skeptisk mot nya konsistenser. Jag ska snart börja växla upp smakportionerna så att lunchen består enbart av mat. Ett mål är redan utbytt mot gröt. Jag är ensamstående och inte ens mitt barn är så mammig utan trivs hos både min familj och vänner. Han är social även om han till en början kan vara blyg. Vem som helst kan ge honom hans flaska med ersättning även om jag

• Anonym (K)
    Anonym (Suck) skrev 2016-01-31 00:27:10 följande:

Vi har hört din åsikt nog många gånger nu, tagga ner.

• Anonym (morgan)
    Anonym (Sara) skrev 2016-01-28 14:39:58 följande:

Ni har ju bäddat för det där själva. Inte äta något vid 2 års ålder??? Om ni hade varit tvungna att lämna henne på förskolan vid 1 års ålder, hade ni gjort likadant? Jag kunde inte amma av flera skäl men oavsett det så nu när min son är snart sex månader så tycker jag det är så roligt med alla möjligheter som öppnar sig med välling och mat. Han sedan 4 månaders ålder fått gröt ett av målen. Ska bli så roligt att byta ut flaska efter flaska mot andra saker (han har totalt 5 mål på en dag). Han är så nyfiken på mat och har gillat allt han fått smaka. Det är ni som föräldrar som måste ge barnet goda matvanor från början. När barnet kommer till förskolan är det ingen som kommer dalta med henne. Det går aldrig att skylla på barnet när det är ni som har varit bekväma (men även hindrat henne från att utvecklas). Eller är det av snålhet? Amma är ju gratis..

Fast å andra sidan är det ju sundare att en 2-åring ammas än att man trycker i en blott 4 månader gammal bebis gröt!?
  • Anonym (morgan)
    Anonym (Sara) skrev 2016-01-28 17:18:37 följande:
    Det finns idag produkter från 4 mån. De kan ges som hel portion. Av annat får han naturligtvis bara smaka lite. Jag är väldigt skeptisk mot BVC men inte mot barnläkare.
    Oj, nej du har missförstått! De produkter som finns från 4 månader ska absolut inte ges som hel portion, utan som smaksensation. Produkterna finns ju för att barnmatsföretagen vill tjäna pengar - såklart - inte för att man ska proppa i spädbarnen dem!
  • Anonym (Saknad)

Klokt! Det finns några dårar i denna tråd som är skrämmande. Otäckt att de finns där ute. Hoppas de har bättre självdisciplin irl.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (morgan) skrev 2016-01-31 13:11:25 följande:

Oj, nej du har missförstått! De produkter som finns från 4 månader ska absolut inte ges som hel portion, utan som smaksensation. Produkterna finns ju för att barnmatsföretagen vill tjäna pengar - såklart - inte för att man ska proppa i spädbarnen dem!

Du tror inte alla barn är olika då? Vissa kanske behöver en hel portion (vad ni nu räknar det som) för att bli mätt eller tror du att om man inte följer alla råd och rekommendationer som en paragrafryttare då bör man anmälas. Då bör jag anmälas, min son slutade amma självmant och började äta vid 3 månader. BVC har dock inte anmält mig.
  • Anonym (morgan)
    Anonym (Suck) skrev 2016-01-31 13:23:31 följande:
    Du tror inte alla barn är olika då? Vissa kanske behöver en hel portion (vad ni nu räknar det som) för att bli mätt eller tror du att om man inte följer alla råd och rekommendationer som en paragrafryttare då bör man anmälas. Då bör jag anmälas, min son slutade amma självmant och började äta vid 3 månader. BVC har dock inte anmält mig.
    Ingen 3 månader gammal bebis sluta amma "självmant" om man inte först har distraherat eller frestat den med ersättning eller fast föda.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (morgan) skrev 2016-01-31 15:26:10 följande:

Ingen 3 månader gammal bebis sluta amma "självmant" om man inte först har distraherat eller frestat den med ersättning eller fast föda.

Hade jag inte gjort heller. Han vägrade ta bröstet längre vid 3 månader. Sen om du tror på det eller inte gör inte mig något.
  • Anonym (Sara)
    Anonym (morgan) skrev 2016-01-31 13:11:25 följande:

Nej jag har inte missförstått något. End of discussion.
  • Anonym445

Alla barn är olika. Trots att vi har erbjudit fast föda från 6 månader så har min dotter aldrig varit intresserad, inte ens när andra barn äter tillsammans med henne. Vissa dagar äter hon bra med vanlig mat och vissa dagar ammar hon mycket. Varför ingen annan kan ta henne beror nog på att vi har aldrig behövt barnvakt och träffar tex inte hennes farmor/mormor osv så ofta, och då blir det att hon är inte van vid att lämnas bort. Sen var hon en skrik bebis och ville aldrig vara hos nån ändå. Ang hennes pappa så är det mycket pga att han kanske inte är så delaktig som han borde vara, han jobbar mycket, sen när hon var bebis blev det bara krångligt med amningen, men nån gång har han haft henne i 3 timmar helt själv när jag var hos frissan.

Jag ville bara ha lite råd om hur man kan sluta/minska amningen på ett bra sätt. Just nu är vi mitt uppe i en flytt så jag har bestämt mig för att sluta amma/börja dra ner på amningen så fort vi har kommit på plats. Tänker börja med att minska på dagen först och sen slussa ut det helt när förskolan börjar den 15 mars.

Tack alla för era råd! Nu tar jag bort denna tråd på mina favoriter. Ha det bra!

• Anonym445

Även om vissa av er har missuppfattat saker och ting och börjat tro en massa som inte stämmer och gett mig skit. Så måste jag ändå säga att jag tog till mig att jag måste vara mer hård/sträng och visa att det är jag som bestämmer osv... Har varit lite feg och tänkt att mitt barn ska få allt hon vill ha osv, för jag tror det gör henne gott men det har jag lärt mig nu att det är nog helt fel. Man måste ju ha lite regler och gränser ändå! Jag vill inte ha en bortskämd unge.

• Gravitation

Fast att börja fasa ut direkt efter flytten kanske inte är världens bästa idé? Eller avsluta helt när hon börjat förskolan? Tänker jag.

Ammar själv vår 1,5 åring och står inför flytt fast först 1 april och sedan förskola i augusti.

Hon har fram till igår ammat vid vila på dagen samt kväll/natt/morgon.

Igår tog vi bort dagamningen och hon fick somna utan tutten på dagen, det gick mycket smidigt . Hon var lite ledsen runt 5 minuter...sen somnade hon i min famn.

Idag gick det ännu bättre, hon grät inget men var lite arg och gnällde, som hon alltid gör när hon inte får något som hon vill ha. Samma gnäll.

Gick över förväntan...och hon ÄLSKAR tutte. Men ville ta bort dagamningen innan flytten....resten fastar vi ut till sommaren innan förskolan börjar.

• Anonym445

Nu har vi redan börjat flytta så att fasa ut innan flytt blev försent. Dock tänker jag aldrig bara sluta rakt av, utan jag tänkte först fasa ut dag amningen och tillsist på natten/kvällen, så som du gjorde :)

• Tangent
    Anonym445 skrev 2016-02-03 09:58:46 följande:

Nu har vi redan börjat flytta så att fasa ut innan flytt blev försent. Dock tänker jag aldrig bara sluta rakt av, utan jag tänkte först fasa ut dag amningen och tillsist på natten/kvällen, så som du gjorde :)

Låter som en bra strategi. Om du har svårt att neka på natten kan man sova med baddräkt på för att göra brösten svåra att komma åt.
    Du vill ju sluta amma, men om du tycker det är svårt känn dig inte stressad av att du måste sluta för att barnet går på förskola.
    Här är en blogg om långtidsamning http://ammavidare.blogspot.se/2013/09/okunnigt-om-amning-av-barn-i.html
    Här finns också en del om långstidsamning https://sagogrynet.wordpress.com/2011/12/12/att-amma-vidare-efter-inskolning/
    http://mirandashave.blogspot.se/
Svar på tråden Sluta amma en 2 åring ? Orkar inte mer men jag är så "blödig".