• Anonym445

Sluta amma en 2 åring ? Orkar inte mer men jag är så "blödig".

Hur slutar man amma en snart 2 åring?

Hon äter väldigt lite vanlig mat, hon ammas väldigt mycket för hon har inte riktigt förstått att man äter vanlig mat har jag märkt trots vi erbjuder och erbjuder. Trots att pappan finns med hemma så är det bara jag mamman som gäller, hon gallskriker så fort hon blir passad av pappan eller nån annan eller om jag ens ska gå på toaletten... Hon börjar inte på dagis förrän om nån månad.

Men jag känner att det är dags att sluta amma, dels pga att jag orkar inte mer, vill inte att hon ska vara så beroende av mig pga det och att hon ska äta bättre med mat.

Jag är så blödig av mig så varje gång hon kommer med sina valpögon och vill ha tutte eller när hon gråter för hennes pappa tar henne så bryter jag ihop :(.

Har ni några råd o tips?

• Svar på tråden Sluta amma en 2 åring ? Orkar inte mer men jag är så "blödig".
  • Monkii
    Anonym (Vina) skrev 2016-01-28 18:57:37 följande:

Det är livsmedelsverket som har godkänt produkterna..... som ni så fint hänvisar till :) 

Att det är godkänt betyder inte att det är det bästa för barnet
  • Anonym (K)
    Anonym (Vina) skrev 2016-01-28 18:57:37 följande:

Det är livsmedelsverket som har godkänt produkterna..... som ni så fint hänvisar till :) 

Precis!
  • Anonym (Vina)
    Monkii skrev 2016-01-28 21:34:43 följande:
    Att det är godkänt betyder inte att det är det bästa för barnet
    Och läser man i vissa rapporter så kan det vara negativa hälsoeffekter att inte introducera mat senast vid 26 veckor dvs senast vid 6 månader... men det finns INGA belägg överhuvudtaget att det skulle vara negativa effekter att börja med smakisar från 4 månader. Dock räcker inte enbart bröstmjölk/ ersättning som enda näringskälla efter ca 6 månader, bebisen behöver mer järn, zink och vissa mineraler än vad bröstmjölken kan ge. Bebisgröt är inte vanlig mat, basen är samma mjölkpulver som i ersättningen, och om nu bebisen äter en hel portion (vilket normalt tar ett tag att få en bebis att äta) så är den anpassad för ålder. 

Och kom inte med whos rekommendationer, det är rekommendationer som kommit till för u-länder, där det kan vara rent av livsfarligt något annat än bröstmjölk pga förorenat vatten. 

Bakgrunden till livsmedelsverkets rekommendationer, är just för att föräldrar började mata med mat och sluta med amningen/ ersättningen, därav ändrade dom om sina skrivelser från 3 månader till 4 månader samt förtydligade om att markera att det inte skall ersätta amning/ersättning och har där med introducerat smaksensationer, så att föräldrar skall förstå att man inte skall byta ut amningen/maten utan det är just smakprov. Men berörs man inte av det, alltså att man inte slutar med amning/ ersättning så är det ingen fara att ge smakisar från 4 månader om bebisen är intresserad och vill.  
  • Anonym (Vina)
    Gravitation skrev 2016-01-28 21:16:44 följande:

Nåja, BVC har verkligen inte alltid rätt. Många BVC:er förespråkar fortfarande ex skrikmetoder...smart va? Nä!

Alla barn är inte intresserade av att äta mat eller redo så tidigt, vårt barn började äta runt en halv burk vid elva månader, innan dess några få makaroner och få teskedar, hur mycket vi än erbjöd, matade, lät henne äta själv and so on...hon var inte redo!

Ammar än, hon är 17 månader !

Bröstmjölken är inte tillräcklig från ca 6 månader, järn, zink och andra vitaminer får barnet för lite av.... Introduktion av annan föda senare än v 26 kan ha negativa hälsoeffekter, om man skall tro forskningen www.lakartidningen.se/OldWebArticlePdf/1/19285/LKT1308s405_409.pdf

dock tror jag säkert att din dotter mår prima! :) Precis som de barn som introduceras annan föda som smakisar från 4 månader 
  • Anonym (D)
    AmmaLänge skrev 2016-01-28 14:16:02 följande:

Jag ammade mitt barn i lite mer än 2,5 år. Mitt barn ville heller inte sluta, så jag körde en "fuling"; jag satte plåster på bröstvårtorna och sa att de var trasiga och hade ont, så vi får vänta tills de har läkt och blivit bra igen. Det accepterades. Det pillades lite på plåstren i någon vecka, men sedan var det inte längre intressant! :)

Istället för plåster kan man även ta: "stopp och väx", tabasco, citron eller något annat äckligt så att barnet ryggar tillbaka och själv inte längre vill ha.

Hahaa bästa idag.. Så himla fint & charmigt! Bra tipps.
  • Anonym445

Oj, vad ni hoppar på varandra... Tragiskt! Håll god ton!

Men tack för era svar!

• Anonym (sträng morsa)

Ditt största problem är väl inte amningen, utan det att du faller för hennes valpögon. Nu är det tutte. Om ett par år är det godis, eller någon leksak, eller korv till middag som hon vill ha, och gråten kan vara hjärtskärande. Tänker du vara blödig och ge efter då också?

När hon är 15 år, vill hon att du ska skaffa en flaska vin, för "Alla andra får och jag blir hånad och utstött om jag kommer utan!". När hon är 25 vill hon att du ska gå i borgen för hennes banklån, för hon ska sluta plugga och starta ett företag. "Mitt liv är förstört om jag inte får göra det här!"

Du måste lära dig att handskas med att DU gör ditt barn besviket. Du ska vara en fast punkt i din dotters tillvaro, den som står stadigt i alla stormar. Om DU bryter ihop när HON möter en motgång, så kan du inte vara den fasta klippan hon behöver.

• Nyfikna72

Det bästa för barnet är att följa vad barnet vill men då måste man ju å andra sidan testa lite också och vilja utveckla maten lite. Många fastnar väldigt lätt i vad bvc och verken säger men allt de proklamerar är ju rekommendationer, inget man slaviskt måste följa. Så länge ett barn får mat är det nog lugnt, sen vad de äter och hur de äter är nog av sekunda betydelse. Våra två yngsta ammades eller åt ersättning till de var 6 månader typ, sen började de mer eller mindre äta vår vanliga mat som bara mosades. Funkade hur bra som helst.

• Anonym (mor)
    Anonym445 skrev 2016-01-28 13:56:24 följande:

Hur slutar man amma en snart 2 åring?

Hon äter väldigt lite vanlig mat, hon ammas väldigt mycket för hon har inte riktigt förstått att man äter vanlig mat har jag märkt trots vi erbjuder och erbjuder. Trots att pappan finns med hemma så är det bara jag mamman som gäller, hon gallskriker så fort hon blir passad av pappan eller nån annan eller om jag ens ska gå på toaletten... Hon börjar inte på dagis förrän om nån månad.

Men jag känner att det är dags att sluta amma, dels pga att jag orkar inte mer, vill inte att hon ska vara så beroende av mig pga det och att hon ska äta bättre med mat.

Jag är så blödig av mig så varje gång hon kommer med sina valpögon och vill ha tutte eller när hon gråter för hennes pappa tar henne så bryter jag ihop :(.

Har ni några råd o tips?

Och hur tänker du att det ska bli för jänt-stackarn att börja på dagis? Du är minsann inte "blödig" om du lämnar henne där efter att ha skämt bort henne intill vanvett! Tänker du att hon ska skrika och gråta och du slipper höra?
  • Anonym (Saknad)
    Anonym (K) skrev 2016-01-28 16:39:45 följande:

Nja,

Jag har fått den uppfattningen att h*n är emot att t.ex från 4 månaders ålder börja introducera t.ex gröt?

Semper osv har gröt från 4 månader.

Det går bra att fråga mig istället för att gissa vad jag tycker. Det blir bevisligen bara fel. Jag bryr mig inte om du eller ts börjar ge smakportioner vid 4 månader eller vid 7 månader och om det du säger till mig egentligen handlar om irritation över något annat eftersom du bara gissar så blir samtalet meningslöst. Jag gick in i tråden för att hjälpa ts, inte för att gnabba om detaljer och åsikter.
Svar på tråden Sluta amma en 2 åring ? Orkar inte mer men jag är så "blödig".