• Anonym445

Sluta amma en 2 åring ? Orkar inte mer men jag är så "blödig".

Hur slutar man amma en snart 2 åring?

Hon äter väldigt lite vanlig mat, hon ammas väldigt mycket för hon har inte riktigt förstått att man äter vanlig mat har jag märkt trots vi erbjuder och erbjuder. Trots att pappan finns med hemma så är det bara jag mamman som gäller, hon gallskriker så fort hon blir passad av pappan eller nån annan eller om jag ens ska gå på toaletten... Hon börjar inte på dagis förrän om nån månad.

Men jag känner att det är dags att sluta amma, dels pga att jag orkar inte mer, vill inte att hon ska vara så beroende av mig pga det och att hon ska äta bättre med mat.

Jag är så blödig av mig så varje gång hon kommer med sina valpögon och vill ha tutte eller när hon gråter för hennes pappa tar henne så bryter jag ihop :(.

Har ni några råd o tips?

• Svar på tråden Sluta amma en 2 åring ? Orkar inte mer men jag är så "blödig".
  • Fennyxx

Nu har du fått massa skit ts, dags för lite pepp. Detta är något ni som föräldrar får bestämma. Du känner att det är nog nu, och det är det. Ingen mer tutte. Protester kommer det bli, men det går över och livet kommer bli lättare utan tjafs om tutte.

• elyse
    Anonym (Saknad) skrev 2016-01-28 15:43:35 följande:

Amning ÄR bra matvanor. Du har snurrat till det för dig själv :). Hoppas det löser sig ts, och vad avundsjuk jag blir på att du kunnat amma så länge. Jag var tvungen att sluta före 1,5 år pga förskola/jobb. Jag har inget specifikt knep. Jag slutade amma på natten, det var flaska med vatten som gällde, eller vara utan. Hon blev arg men det tog faktiskt bara två-tre nätter av vånda innan hon accepterat till största del. Sedan gick det mycket lättare att sluta med dagamningen, det rann liksom ut i sanden av sig självt nästan. Själv saknar jag dock den, enligt mig, unika närheten :/

Det var smart; vatten. Håller också på att försöka fasa ut...
  • Anonym (Saknad)
    Anonym (Sara) skrev 2016-01-28 15:57:24 följande:

Fram till sex månader är det det. Sedan hindrar man barnet från att utvecklas genom att inte introducera annat. Man blir skrämd när man läser hur vissa kvinnor är. Tack och lov att det även kommit så många vettiga kommentarer här!

Åh. Jag trodde att alla som var intresserade av ämnet hade bättre koll vid det här laget. OM du faktisk är intresserad så råder jag dig att läsa på.
  • Maddi
    Anonym (Sara) skrev 2016-01-28 15:57:24 följande:

Fram till sex månader är det det. Sedan hindrar man barnet från att utvecklas genom att inte introducera annat. Man blir skrämd när man läser hur vissa kvinnor är. Tack och lov att det även kommit så många vettiga kommentarer här!

Du är helt ute och cyklar, BVC är inte alltid speciellt kunnig, vad dom säger måste man ibland ta med en nypa salt. Alltså ingen riktig portion med vare sig mat eller gröt förrän 6 månader, dvs bara smakportion ett litet skick.
  • Anonym (K)
    Anonym (Saknad) skrev 2016-01-28 16:06:30 följande:

Åh. Jag trodde att alla som var intresserade av ämnet hade bättre koll vid det här laget. OM du faktisk är intresserad så råder jag dig att läsa på.

Men begriper du inte att bland annat Livsmedelsverket rekommenderar att barn från och med 6 månaders ålder börjas att även ges fast föda som t.ex gröt?
  • Anonym (Saknad)
    Anonym (K) skrev 2016-01-28 16:10:07 följande:

Men begriper du inte att bland annat Livsmedelsverket rekommenderar att barn från och med 6 månaders ålder börjas att även ges fast föda som t.ex gröt?

Nu pratar du om något annat. Har någon motsatt sig att barnet bör smaka? Mamman? Nä, i så fall har jag missat något. Jag opponerade mig emot att amning bara skulle vara bra i 6 månader. I en perfekt värld vill både mor och barn trappa upp matdelen successivt från små duttar till portioner, med start från ca 6 mån. Jag anar att du egentligen inte är här för att föra ett balanserat och hjälpsamt samtal. Livet med barn är en djungel av gråskalor, vad jobbigt att kritisera alla de som befinner sig på en annan nyans.
  • Anonym (K)
    Anonym (Saknad) skrev 2016-01-28 16:26:42 följande:

Nu pratar du om något annat. Har någon motsatt sig att barnet bör smaka? Mamman? Nä, i så fall har jag missat något. Jag opponerade mig emot att amning bara skulle vara bra i 6 månader. I en perfekt värld vill både mor och barn trappa upp matdelen successivt från små duttar till portioner, med start från ca 6 mån. Jag anar att du egentligen inte är här för att föra ett balanserat och hjälpsamt samtal. Livet med barn är en djungel av gråskalor, vad jobbigt att kritisera alla de som befinner sig på en annan nyans.

Amning har såklart sina fördelar men från och med 6 månaders ålder rekommenderas det även fast föda som t.ex gröt som introduceras sakta för att undvika magbesvär.
  • Bestemor

Det absolut sorgligaste i ts inlägg är, att barnet gråter när pappan tar i henne. Stackars pappan.

• Maddi
    Anonym (K) skrev 2016-01-28 16:31:07 följande:

Amning har såklart sina fördelar men från och med 6 månaders ålder rekommenderas det även fast föda som t.ex gröt som introduceras sakta för att undvika magbesvär.

Men de är ju precis de anonym (saknad) skriver.
  • Anonym (K)
    Maddi skrev 2016-01-28 16:34:45 följande:

Men de är ju precis de anonym (saknad) skriver.

Nja,

Jag har fått den uppfattningen att h*n är emot att t.ex från 4 månaders ålder börja introducera t.ex gröt?

Semper osv har gröt från 4 månader.
Svar på tråden Sluta amma en 2 åring ? Orkar inte mer men jag är så "blödig".