Inlägg från: Anonym (Saknad) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Saknad)

Sluta amma en 2 åring ? Orkar inte mer men jag är så "blödig".

Anonym (Sara) skrev 2016-01-28 14:39:58 följande:

Ni har ju bäddat för det där själva. Inte äta något vid 2 års ålder??? Om ni hade varit tvungna att lämna henne på förskolan vid 1 års ålder, hade ni gjort likadant? Jag kunde inte amma av flera skäl men oavsett det så nu när min son är snart sex månader så tycker jag det är så roligt med alla möjligheter som öppnar sig med välling och mat. Han sedan 4 månaders ålder fått gröt ett av målen. Ska bli så roligt att byta ut flaska efter flaska mot andra saker (han har totalt 5 mål på en dag). Han är så nyfiken på mat och har gillat allt han fått smaka. Det är ni som föräldrar som måste ge barnet goda matvanor från början. När barnet kommer till förskolan är det ingen som kommer dalta med henne. Det går aldrig att skylla på barnet när det är ni som har varit bekväma (men även hindrat henne från att utvecklas). Eller är det av snålhet? Amma är ju gratis..

Amning ÄR bra matvanor. Du har snurrat till det för dig själv :). Hoppas det löser sig ts, och vad avundsjuk jag blir på att du kunnat amma så länge. Jag var tvungen att sluta före 1,5 år pga förskola/jobb. Jag har inget specifikt knep. Jag slutade amma på natten, det var flaska med vatten som gällde, eller vara utan. Hon blev arg men det tog faktiskt bara två-tre nätter av vånda innan hon accepterat till största del. Sedan gick det mycket lättare att sluta med dagamningen, det rann liksom ut i sanden av sig självt nästan. Själv saknar jag dock den, enligt mig, unika närheten :/
  • Anonym (Saknad)
    Anonym (Sara) skrev 2016-01-28 15:57:24 följande:

Fram till sex månader är det det. Sedan hindrar man barnet från att utvecklas genom att inte introducera annat. Man blir skrämd när man läser hur vissa kvinnor är. Tack och lov att det även kommit så många vettiga kommentarer här!

Åh. Jag trodde att alla som var intresserade av ämnet hade bättre koll vid det här laget. OM du faktisk är intresserad så råder jag dig att läsa på.
  • Anonym (Saknad)
    Anonym (K) skrev 2016-01-28 16:10:07 följande:

Men begriper du inte att bland annat Livsmedelsverket rekommenderar att barn från och med 6 månaders ålder börjas att även ges fast föda som t.ex gröt?

Nu pratar du om något annat. Har någon motsatt sig att barnet bör smaka? Mamman? Nä, i så fall har jag missat något. Jag opponerade mig emot att amning bara skulle vara bra i 6 månader. I en perfekt värld vill både mor och barn trappa upp matdelen successivt från små duttar till portioner, med start från ca 6 mån. Jag anar att du egentligen inte är här för att föra ett balanserat och hjälpsamt samtal. Livet med barn är en djungel av gråskalor, vad jobbigt att kritisera alla de som befinner sig på en annan nyans.
  • Anonym (Saknad)
    Anonym (K) skrev 2016-01-28 16:39:45 följande:

Nja,

Jag har fått den uppfattningen att h*n är emot att t.ex från 4 månaders ålder börja introducera t.ex gröt?

Semper osv har gröt från 4 månader.

Det går bra att fråga mig istället för att gissa vad jag tycker. Det blir bevisligen bara fel. Jag bryr mig inte om du eller ts börjar ge smakportioner vid 4 månader eller vid 7 månader och om det du säger till mig egentligen handlar om irritation över något annat eftersom du bara gissar så blir samtalet meningslöst. Jag gick in i tråden för att hjälpa ts, inte för att gnabba om detaljer och åsikter.
  • Anonym (Saknad)
    Anonym (mor) skrev 2016-01-29 12:33:17 följande:

Men det låter ju jättebra. Då tycker jag du ska gaska upp dig och vara lite "elak" och visa din dotter att du är vuxen och kan ta ansvar och att stora flickor som hon INTE ska ammas. Om du är ömklig och vek och inte kan sätta gränser när din dotter är TVÅ!! Hur ska du då göra när hon växer upp? När hon blir tonåring? Det bästa är väl att du är en förebild för ditt barn och visar att du är VUXEN och att det inte är hon som har ansvaret.

Jag förstår att du inte inte skäms, att du liksom är utom räddning på den fronten. Jag skäms åt dig.
  • Anonym (Saknad)
    Anonym (K) skrev 2016-01-29 12:44:07 följande:

Är det inte smidigare om du istället fokuserar på hur du själv uttrycker dig här i tråden istället för att skapa en off topic diskussion i tråden om hur denne uttrycker sig i tråden?

Det står nämligen inne i forumet "varje medlem ansvar för sina egna inlägg"

Du får gärna titta tillbaka på hur jag uttryckt mig tidigare i tråden. Det välkomnar jag!
  • Anonym (Saknad)
    Anonym (Grodan) skrev 2016-01-30 22:09:42 följande:

Nej ta inte skit TS! Fattar inte vad det är för psykopater som svarar i den här tråden. Den som tror att långtidsamning är något sexuellt lär ju själv inte ha sunda tankar alltså.. Jag har tyvärr inga bra råd att ge, ammar oxå mitt barn på över 1 år och hen ska snart börja dagis men det löser sig nog med tiden. Barn lär vara anpassningsbara har jag hört. Man kan väl fortsätta amma morgon och kväll annars.

Klokt! Det finns några dårar i denna tråd som är skrämmande. Otäckt att de finns där ute. Hoppas de har bättre självdisciplin irl.
Svar på tråden Sluta amma en 2 åring ? Orkar inte mer men jag är så "blödig".