• Anonym445

Sluta amma en 2 åring ? Orkar inte mer men jag är så "blödig".

Hur slutar man amma en snart 2 åring?

Hon äter väldigt lite vanlig mat, hon ammas väldigt mycket för hon har inte riktigt förstått att man äter vanlig mat har jag märkt trots vi erbjuder och erbjuder. Trots att pappan finns med hemma så är det bara jag mamman som gäller, hon gallskriker så fort hon blir passad av pappan eller nån annan eller om jag ens ska gå på toaletten... Hon börjar inte på dagis förrän om nån månad.

Men jag känner att det är dags att sluta amma, dels pga att jag orkar inte mer, vill inte att hon ska vara så beroende av mig pga det och att hon ska äta bättre med mat.

Jag är så blödig av mig så varje gång hon kommer med sina valpögon och vill ha tutte eller när hon gråter för hennes pappa tar henne så bryter jag ihop :(.

Har ni några råd o tips?

• Svar på tråden Sluta amma en 2 åring ? Orkar inte mer men jag är så "blödig".
  • Birgitta02

Det enda tips jag har är att det är du som är vägledaren här. Inte din dotter. Det är du som skall tala om att nu är det slut. Och stå för det. Din dotter vet att du inte står för det så hon kommer fortsätta dia så länge hon själv tycker det ok. Det är inte du som bestämmer, det är hon.

• Nyfikna72

Ja du, du får nog bita ihop och titta bort.........vid två års ålder är barnet fullt medvetet om vad de gör och inte.

• Maddi
    Nyfikna72 skrev 2016-01-28 14:01:46 följande:

Ja du, du får nog bita ihop och titta bort.........vid två års ålder är barnet fullt medvetet om vad de gör och inte.

De beror ju iof vilken mental nivå barnet är på
  • AmmaLänge

Jag ammade mitt barn i lite mer än 2,5 år. Mitt barn ville heller inte sluta, så jag körde en "fuling"; jag satte plåster på bröstvårtorna och sa att de var trasiga och hade ont, så vi får vänta tills de har läkt och blivit bra igen. Det accepterades. Det pillades lite på plåstren i någon vecka, men sedan var det inte längre intressant! :)

Istället för plåster kan man även ta: "stopp och väx", tabasco, citron eller något annat äckligt så att barnet ryggar tillbaka och själv inte längre vill ha.

• Anonym (Sara)

Ni har ju bäddat för det där själva. Inte äta något vid 2 års ålder??? Om ni hade varit tvungna att lämna henne på förskolan vid 1 års ålder, hade ni gjort likadant? Jag kunde inte amma av flera skäl men oavsett det så nu när min son är snart sex månader så tycker jag det är så roligt med alla möjligheter som öppnar sig med välling och mat. Han sedan 4 månaders ålder fått gröt ett av målen. Ska bli så roligt att byta ut flaska efter flaska mot andra saker (han har totalt 5 mål på en dag). Han är så nyfiken på mat och har gillat allt han fått smaka. Det är ni som föräldrar som måste ge barnet goda matvanor från början. När barnet kommer till förskolan är det ingen som kommer dalta med henne. Det går aldrig att skylla på barnet när det är ni som har varit bekväma (men även hindrat henne från att utvecklas). Eller är det av snålhet? Amma är ju gratis..

• Maddi
    Anonym (Sara) skrev 2016-01-28 14:39:58 följande:

Ni har ju bäddat för det där själva. Inte äta något vid 2 års ålder??? Om ni hade varit tvungna att lämna henne på förskolan vid 1 års ålder, hade ni gjort likadant? Jag kunde inte amma av flera skäl men oavsett det så nu när min son är snart sex månader så tycker jag det är så roligt med alla möjligheter som öppnar sig med välling och mat. Han sedan 4 månaders ålder fått gröt ett av målen. Ska bli så roligt att byta ut flaska efter flaska mot andra saker (han har totalt 5 mål på en dag). Han är så nyfiken på mat och har gillat allt han fått smaka. Det är ni som föräldrar som måste ge barnet goda matvanor från början. När barnet kommer till förskolan är det ingen som kommer dalta med henne. Det går aldrig att skylla på barnet när det är ni som har varit bekväma (men även hindrat henne från att utvecklas). Eller är det av snålhet? Amma är ju gratis..

De är ju inte så bra att du ger råd till andra hur dom ska göra med maten när du inte ens vet vad barnet ska ha vid 4 månader.
  • Anonym (Sara)

Man tar sig för pannan faktiskt. Ni borde inte ha haft henne hemma sådär länge. Du har ju själv skapat det här beroendet av dig. Varför har ni inte tagit tag i det här tidigare??? Kan bli traumatiskt för henne att börja förskolan om hon inte ens vill vara hos sin pappa.

• Anonym (bebe)

Varför så otrevlig ton Sara? Alla får bestämma själv hur man gör.:/

• Anonym (Sara)
    Maddi skrev 2016-01-28 14:43:31 följande:

De är ju inte så bra att du ger råd till andra hur dom ska göra med maten när du inte ens vet vad barnet ska ha vid 4 månader.

Förlåt? Finns gott om produkter från 4 månader ute i butikerna och allt sker i samråd med BVC och barnläkare :)
Svar på tråden Sluta amma en 2 åring ? Orkar inte mer men jag är så "blödig".